Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ULUSLARARASI PERAKENDE YÖNETİMİ-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Metin GÜRLER
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Metin GÜRLER
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı.Geleceğin uluslararası perakendecilerine, perakendeciliğe ilgi duyanlara ve bu alanda bir kariyer isteyenlere uluslararası perakendeciliğin temellerini öğretmek .Planlama yapmayı, firma kurulumunu, yer seçimini, personel seçimini, kısa-orta-uzun vade hedefleri belirlemeyi, hedef müşteri seçiminin önemini öğretmek .Yurtdışı perakendecilik için hedef pazar seçimi gibi konuların yanı sıra uluslararası perakendecilikte markalaşama ve web sitesi kurulumunun önemini anlatmak .Öğrencilere ihracatını ve ithalatını yapmak istedikleri ürün/ürünlerin hem yurt içinde hem yurt dışında marka ve domain tescillerini almayı öğretmek .Öğrencilere yurt dışında B2B müşterileri bulabilme yöntemlerini ve hedef pazar tespitine yönelik analiz yapma becerisini öğretmek .Küresel tedarik ve değer zincirleri kavramları temelinde uluslararası perakendecilik ile ilgili temel bilgiler, stratejiler, marka yönetimi konularını öğretmek
Dersin İçeriğiBu ders; .Tanışma
.Dersin Tanıtımı
.Ders Öğrenme Çıktıları İle Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması
.Dış Ticaretin ve Özellikle De İhracatın Ülke Ekonomisinin Büyümesindeki Öneminin ve Katkısının Anlatılması ,Makro ve Mikro İhracata Yönelik Küresel Talebin İncelenmesi,.Geleneksel Ticaret Yöntemleri ile E-ticaret ve E-ticaret Alt Yapısına Yönelik Göstergelerin İncelenmesi
.Geleneksel Mağaza (Toptan Ve/Veya Perakende), Çevrimiçi (On-line) Mağazası, E-Ticaret Alışveriş Platformlarının İncelenmesi,Küresel Tedarik ve Değer Zincirinin Anlam ve Önemini Kavrama,.Yurtiçi ve Yurt Dışındaki Firma Türleri
.Firma kuruluşunda Lokasyon (yer) seçimi
.Toptan, Perakende ve Dağıtıcı (distribütör) Tanımları,Öğrencilerin İthalatını Yapmak İstedikleri Ürün/Ürünlerin Yurtiçi Pazar Analizine Yönelik Çalışmaların Yapılması.,Öğrencilerin İthal Ettikleri ve Yurtiçinde Satışını Düşündükleri Ürüne Yönelik Marka ve Domain Tescilinin Uygulamalı Yapılması,Öğrencilerin İhracatını Yapmak İstedikleri Ürün/Ürünlerin Yurtdışı Pazar Analizini Yapabilmek; Çeşitli Göstergeler Kullanılarak Elde Edilen Endeks (Minimum-Makimum Metodu) Yardımı İle Hedef Pazar Tespiti,İhraç Ettikleri ve Yurtdışında Satışını Düşündükleri Ürüne Yönelik Marka ve Domain Tescilinin Uygulamalı Yapılması,Yurtdışı Pazarlara Yönelik B2B Müşteri Bulma,İthal Edilen Veya Yurtiçinde Lisanslı Üretim Yapılan Ürünleri Yurt İçinde Satmak İçin Hedef Müşteriler ve Kısa-Orta-Uzun Vadede Satış Hedefleri,Yurt Dışı Çevrimiçi Pazar Yerleri Örneklerinin İncelenmesi ,Yurtdışında Birleşik Krallık, ABD ve Kanada Başta Olmak Üzere B2B Müşteri Bulma Yöntemleri,.Dış ticarete konu olacak ürünlerin kodlaması (Fasıl/GTİP/Standart Uluslararası Ticaret Sınıflandırması/Geniş Ekonomik Sınıflama vb.)
.Firma faaliyet kodları (NACE/ Uluslararası Standart Sanayi Sınıflaması "ISIC" vb.)
.Marka tescil sınıflamaları (NICE); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Firma kurma aşamalarını öğrenebilecek 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
1.1. Firma kurma yöntemlerini uygular10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
1.2. Firma kurulumu esnada yer seçiminin, personel seçiminin, kısa-orta-uzun vade hedefleri belirlemenin, hedef müşteri seçiminin önemini yorumlar 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
1.3. Firmanın faaliyet kolunu NACE ve ISIC sınıflamasına göre eşleştirir 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
2. Dış ticaretin ve uluslararasılaşmanın anlam ve önemini analiz edebilecek 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
2.1. Ülke için dış ticaretin önemini yorumlar10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
2.2. Uluslararasılaşmanın safhalarını kategorize eder 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
2.3. Uluslararası perakendeciliğin temellerini sıralar 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
3. Küresel tedarik ve değer zincirinin anlam ve önemini analiz edebilecek 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
3.1. Küresel tedarik zincirinin anlam ve önemini tanımlar 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
3.2. Küresel değer zincirinin anlam ve önemini tanımlar 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
4. Geleneksel ve modern ticaret yöntemlerini ile e-ticareti karşılaştırabilecek 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
4.1. Geleneksel ve modern ticaret yöntemlerini analiz eder 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
4.2. Yurtiçi ve küresel e-ticareti tanımlar 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
5. İthalatını yapmak istedikleri ürün/ürünlerin yurtiçi pazar analizini yapabilecek 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
5.1. İthalatını yapmak istedikleri ürün/ürünlerde dünyadaki tedarikçileri (ihracat yapan ülkeleri) bulur ve sıralar 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
5.2. İthalatını yapmak istedikleri ürün/ürünlerde Türkiye'nin ithalatını analiz eder 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
6. İhracatını yapmak istedikleri ürün/ürünlerin yurtdışı pazar analizini yapabilecek 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
6.1. İhracatını yapmak istedikleri ürün/ürünlerde dünyada en çok ithalat yapan (talep eden) ülkeleri bulur ve sıralar 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
6.2. Tespit ettikleri hedef pazarların makroekonomik göstergelerini analiz eder 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
6.3. Tespit ettikleri hedef pazarlarda Türkiye'nin pazar payını analiz eder 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
6.4. İhracata konu ürünler ve sektörler için dış ticaret, makroekonomik göstergeler ve uluslararası B2B ve B2C ticaretine yönelik BİT altyapı göstergeleri ile yapılan analiz sonucu minimum-maksimum metodu ile endeks oluşturarak muhtemel hedef pazarları analiz eder 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
6.5. Oluşturduğu Hedef Pazar Endeksinde ülkeleri skorlarına (değerlerine) göre sıralar 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
7. Yurtdışı perakendecilik için hedef pazar seçimi gibi konuların yanı sıra uluslararası perakendecilikte markalaşama ve web sitesi kurulumunun önemi arasında neden-sonuç ilişkisi kurabilecek 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
7.1. Uluslararası perakende pazarlarda ticarete konu olacak ürün/ürünlerin Marka tescilleri için NICE sınıf kodlarını yorumlar10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
7.2. Hem yurt içi ve hem yurt dışında daha önceden bir markanın tescil edilip edilmediğini kontrol eder 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
7.3. Hem yurt içi ve hem yurt dışında kurulacak web sitesi için domainin daha önceden tescil edilip edilmediğini kontrol eder 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
8. Yurtdışı pazarlarda Birleşik Krallık, ABD ve Kanada başta olmak üzere değişik platformlardan B2B müşteri bulabilecek 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
8.1. Yurtdışında küresel pazarlarda B2B müşteri bulur 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
8.2. Birleşik Krallık'ta B2B müşteri bulur 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
8.3. ABD'de B2B müşteri bulur 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
8.4. Kanada'da B2B müşteri bulur 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
8.5. Yurtdışında e-ticaret için hedef pazarlarda pazaryerleri bulur 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1.Tanışma
.Dersin Tanıtımı
.Ders Öğrenme Çıktıları İle Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması
.Dış Ticaretin ve Özellikle De İhracatın Ülke Ekonomisinin Büyümesindeki Öneminin ve Katkısının Anlatılması
2Makro ve Mikro İhracata Yönelik Küresel Talebin İncelenmesi
3.Geleneksel Ticaret Yöntemleri ile E-ticaret ve E-ticaret Alt Yapısına Yönelik Göstergelerin İncelenmesi
.Geleneksel Mağaza (Toptan Ve/Veya Perakende), Çevrimiçi (On-line) Mağazası, E-Ticaret Alışveriş Platformlarının İncelenmesi
4Küresel Tedarik ve Değer Zincirinin Anlam ve Önemini Kavrama
5.Yurtiçi ve Yurt Dışındaki Firma Türleri
.Firma kuruluşunda Lokasyon (yer) seçimi
.Toptan, Perakende ve Dağıtıcı (distribütör) Tanımları
6Öğrencilerin İthalatını Yapmak İstedikleri Ürün/Ürünlerin Yurtiçi Pazar Analizine Yönelik Çalışmaların Yapılması.
7Öğrencilerin İthal Ettikleri ve Yurtiçinde Satışını Düşündükleri Ürüne Yönelik Marka ve Domain Tescilinin Uygulamalı Yapılması
8Öğrencilerin İhracatını Yapmak İstedikleri Ürün/Ürünlerin Yurtdışı Pazar Analizini Yapabilmek; Çeşitli Göstergeler Kullanılarak Elde Edilen Endeks (Minimum-Makimum Metodu) Yardımı İle Hedef Pazar Tespiti
9İhraç Ettikleri ve Yurtdışında Satışını Düşündükleri Ürüne Yönelik Marka ve Domain Tescilinin Uygulamalı Yapılması
10Yurtdışı Pazarlara Yönelik B2B Müşteri Bulma
11İthal Edilen Veya Yurtiçinde Lisanslı Üretim Yapılan Ürünleri Yurt İçinde Satmak İçin Hedef Müşteriler ve Kısa-Orta-Uzun Vadede Satış Hedefleri
12Yurt Dışı Çevrimiçi Pazar Yerleri Örneklerinin İncelenmesi
13Yurtdışında Birleşik Krallık, ABD ve Kanada Başta Olmak Üzere B2B Müşteri Bulma Yöntemleri
14.Dış ticarete konu olacak ürünlerin kodlaması (Fasıl/GTİP/Standart Uluslararası Ticaret Sınıflandırması/Geniş Ekonomik Sınıflama vb.)
.Firma faaliyet kodları (NACE/ Uluslararası Standart Sanayi Sınıflaması "ISIC" vb.)
.Marka tescil sınıflamaları (NICE)
Kaynak
Dersle ilgili kitap ve raporlar 1.Perakende Yönetimi (Anadolu Üniversitesi, Editör: Prof.Dr. Gülfidan BARIŞ, 2018) 2.Türkiye e-ticaret ekosistemi , https://media.iyzico.com/b/2023/07/2022-e-ticaret-ekosistemi-raporu.pdf 3.E-Ticaretin Öne Çıkan Başarısı, Tüketici Davranışlarında Değişim ve Dijitalleşme - Deloitte Digital, https://tusiad.org/tr/yayinlar/raporlar/item/download/9728_ce3d201bbb31092af531cbeebbd6e25e 4.Potansiyel E-İhracat Pazarları https://ticaret.gov.tr/data/632b143413b8767974670b97/Potansiyel%20E-%C4%B0hracat%20Pazarlar%C4%B1.pdf 5.E-Ticaret Akademisi, https://www.eticaret.gov.tr/cevrimiciegitim/tum-egitimler 6.Ekonominin dönüştürücü gücü : e ticaret etki analizi, https://www.tubisad.org.tr/tr/images/pdf/tubisad-e-commerce_impact_assessment-launchpresentation.pdf
Dersle ilgili ilave kaynaklar 1.TradeMap web sitesi, https://www.trademap.org/Country_SelProduct_TS.aspx?nvpm=1%7c%7c%7c%7c%7cTOTAL%7c%7c%7c2%7c1%7c1%7c1%7c2%7c1%7c2%7c1%7c 2.MacMap web sitesi, https://www.macmap.org/ 3.UNCTAD web sitesi, https://unctadstat.unctad.org/wds/ReportFolders/reportFolders.aspx 4.UNCTAD tarife dışı engeller web sitesi, https://trains.unctad.org/Default.aspx 5.Comtrade web sitesi, https://comtrade.un.org/data/ 6.DTÖ (WTO) web sitesi, https://www.wto.org/english/res_e/statis_e/statis_e.htm 7.Dünya Bankası web sitesi, https://data.worldbank.org/ 8.IMF istatistik web sitesi, http://data.imf.org/?sk=388DFA60-1D26-4ADE-B505-A05A558D9A42 9.WITS web sitesi, https://wits.worldbank.org/ 10.Eurostat Comext web sitesi, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/newxtweb/setupdimselection.do 11.OECD istatistik web sitesi, https://stats.oecd.org/ 12.BIS istatistik web sitesi, https://stats.bis.org/statx/toc/LBS.html 13.TÜİK web sitesi, https://biruni.tuik.gov.tr/disticaretapp/menu.zul 14.TİM web sitesi, https://www.tim.org.tr/tr/ihracat-rakamlari.html 15.TPE web sitesi: https://online.turkpatent.gov.tr/trademark-search/pub/trademark_search 16.Nic.tr domain tescili kontrol: https://nic.tr/index.php?PHPSESSID=1648979659957013228689363&USRACTN=DOMAINSRCH 17.WIPO marka araştırma: https://branddb.wipo.int/branddb/en/ 18.TPE Marka Nice Sınıflandırma. https://webim.turkpatent.gov.tr/file/fc26818f-fa52-4dbe-9409-ad9116652a0e?download 19.Kanadalı ithalatçı firmalar (Canadian Importers Database, CID). https://www.ic.gc.ca/app/scr/ic/sbms/cid/searchProduct.html?lang=eng 20.Uluslararası B2B firmalar (ithalat ve ihracat)-Kompass., https://tr.kompass.com/ 21.ABD'li ithalatçı firmalar, https://portexaminer.com/ 22.Birleşik Krallık ithalat ve ihracatçı firmalar, UK Trade Info. https://www.uktradeinfo.com/ 23.Küresel ithalatçı firmalar, Importgenius Global Trade Data. https://www.importgenius.com/?utm_source=google&utm_medium=1012782&utm_campaign=&utm_term=importgenius&utm_content=121018873130&gclid=Cj0KCQiA5NSdBhDfARIsALzs2EAcObTX0Go7SfZTsAzHsYtGxZPyRThLFTrd13SScmjHl1QC_ZPA_HsaAo37EALw_wcB 24.Europages. https://www.europages.co.uk/companies/leather%20bag.html 25.Domain kontrol ve tescil siteleri, https://www.domain.com/domains?utm_campaign=generic_PPC&utm_source=googleads&utm_medium=genericsearch&channelid=P13C46098636S570N0B5578A30D4499E0000V114&utm_source=google&utm_medium=genericsearch&gclsrc=aw.ds&gad=1&gclid=CjwKCAjwsKqoBhBPEiwALrrqiJp0FPMfPariBtEVo97Zztn_2CUfKwAiZcj-B6Rnz5ED-vK9qICaZRoCBAoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds https://www.godaddy.com/tr-tr/domain 26.Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü istatistikleri, https://www3.wipo.int/ipstats/key-search/indicator 27.Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU) İstatistikleri, https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx 28.Küresel Yenilik Endeksi, https://www.wipo.int/global_innovation_index/en/ 29.ITU BIT Gelişim Endeksi, https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/IDI/default.aspx 30.Ağa Hazırlık Endeksi, https://networkreadinessindex.org/

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik bilgileri tanımlar.
2
Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
3
Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır.
4
Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
5
Uluslararası ticaret ve finansman alanında projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
7
Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır
8
En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar
9
Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır.
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
12
Öğrenciler, küresel ticaret, ihracat-ithalat işlemleri, gümrük işlemleri ve dış ticaretin finansmanı alanlarında uzmanlık elde eder.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi11616
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14114
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11616
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ULUSLARARASI PERAKENDE YÖNETİMİ-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Metin GÜRLER
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Metin GÜRLER
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı.Geleceğin uluslararası perakendecilerine, perakendeciliğe ilgi duyanlara ve bu alanda bir kariyer isteyenlere uluslararası perakendeciliğin temellerini öğretmek .Planlama yapmayı, firma kurulumunu, yer seçimini, personel seçimini, kısa-orta-uzun vade hedefleri belirlemeyi, hedef müşteri seçiminin önemini öğretmek .Yurtdışı perakendecilik için hedef pazar seçimi gibi konuların yanı sıra uluslararası perakendecilikte markalaşama ve web sitesi kurulumunun önemini anlatmak .Öğrencilere ihracatını ve ithalatını yapmak istedikleri ürün/ürünlerin hem yurt içinde hem yurt dışında marka ve domain tescillerini almayı öğretmek .Öğrencilere yurt dışında B2B müşterileri bulabilme yöntemlerini ve hedef pazar tespitine yönelik analiz yapma becerisini öğretmek .Küresel tedarik ve değer zincirleri kavramları temelinde uluslararası perakendecilik ile ilgili temel bilgiler, stratejiler, marka yönetimi konularını öğretmek
Dersin İçeriğiBu ders; .Tanışma
.Dersin Tanıtımı
.Ders Öğrenme Çıktıları İle Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması
.Dış Ticaretin ve Özellikle De İhracatın Ülke Ekonomisinin Büyümesindeki Öneminin ve Katkısının Anlatılması ,Makro ve Mikro İhracata Yönelik Küresel Talebin İncelenmesi,.Geleneksel Ticaret Yöntemleri ile E-ticaret ve E-ticaret Alt Yapısına Yönelik Göstergelerin İncelenmesi
.Geleneksel Mağaza (Toptan Ve/Veya Perakende), Çevrimiçi (On-line) Mağazası, E-Ticaret Alışveriş Platformlarının İncelenmesi,Küresel Tedarik ve Değer Zincirinin Anlam ve Önemini Kavrama,.Yurtiçi ve Yurt Dışındaki Firma Türleri
.Firma kuruluşunda Lokasyon (yer) seçimi
.Toptan, Perakende ve Dağıtıcı (distribütör) Tanımları,Öğrencilerin İthalatını Yapmak İstedikleri Ürün/Ürünlerin Yurtiçi Pazar Analizine Yönelik Çalışmaların Yapılması.,Öğrencilerin İthal Ettikleri ve Yurtiçinde Satışını Düşündükleri Ürüne Yönelik Marka ve Domain Tescilinin Uygulamalı Yapılması,Öğrencilerin İhracatını Yapmak İstedikleri Ürün/Ürünlerin Yurtdışı Pazar Analizini Yapabilmek; Çeşitli Göstergeler Kullanılarak Elde Edilen Endeks (Minimum-Makimum Metodu) Yardımı İle Hedef Pazar Tespiti,İhraç Ettikleri ve Yurtdışında Satışını Düşündükleri Ürüne Yönelik Marka ve Domain Tescilinin Uygulamalı Yapılması,Yurtdışı Pazarlara Yönelik B2B Müşteri Bulma,İthal Edilen Veya Yurtiçinde Lisanslı Üretim Yapılan Ürünleri Yurt İçinde Satmak İçin Hedef Müşteriler ve Kısa-Orta-Uzun Vadede Satış Hedefleri,Yurt Dışı Çevrimiçi Pazar Yerleri Örneklerinin İncelenmesi ,Yurtdışında Birleşik Krallık, ABD ve Kanada Başta Olmak Üzere B2B Müşteri Bulma Yöntemleri,.Dış ticarete konu olacak ürünlerin kodlaması (Fasıl/GTİP/Standart Uluslararası Ticaret Sınıflandırması/Geniş Ekonomik Sınıflama vb.)
.Firma faaliyet kodları (NACE/ Uluslararası Standart Sanayi Sınıflaması "ISIC" vb.)
.Marka tescil sınıflamaları (NICE); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Firma kurma aşamalarını öğrenebilecek 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
1.1. Firma kurma yöntemlerini uygular10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
1.2. Firma kurulumu esnada yer seçiminin, personel seçiminin, kısa-orta-uzun vade hedefleri belirlemenin, hedef müşteri seçiminin önemini yorumlar 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
1.3. Firmanın faaliyet kolunu NACE ve ISIC sınıflamasına göre eşleştirir 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
2. Dış ticaretin ve uluslararasılaşmanın anlam ve önemini analiz edebilecek 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
2.1. Ülke için dış ticaretin önemini yorumlar10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
2.2. Uluslararasılaşmanın safhalarını kategorize eder 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
2.3. Uluslararası perakendeciliğin temellerini sıralar 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
3. Küresel tedarik ve değer zincirinin anlam ve önemini analiz edebilecek 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
3.1. Küresel tedarik zincirinin anlam ve önemini tanımlar 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
3.2. Küresel değer zincirinin anlam ve önemini tanımlar 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
4. Geleneksel ve modern ticaret yöntemlerini ile e-ticareti karşılaştırabilecek 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
4.1. Geleneksel ve modern ticaret yöntemlerini analiz eder 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
4.2. Yurtiçi ve küresel e-ticareti tanımlar 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
5. İthalatını yapmak istedikleri ürün/ürünlerin yurtiçi pazar analizini yapabilecek 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
5.1. İthalatını yapmak istedikleri ürün/ürünlerde dünyadaki tedarikçileri (ihracat yapan ülkeleri) bulur ve sıralar 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
5.2. İthalatını yapmak istedikleri ürün/ürünlerde Türkiye'nin ithalatını analiz eder 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
6. İhracatını yapmak istedikleri ürün/ürünlerin yurtdışı pazar analizini yapabilecek 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
6.1. İhracatını yapmak istedikleri ürün/ürünlerde dünyada en çok ithalat yapan (talep eden) ülkeleri bulur ve sıralar 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
6.2. Tespit ettikleri hedef pazarların makroekonomik göstergelerini analiz eder 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
6.3. Tespit ettikleri hedef pazarlarda Türkiye'nin pazar payını analiz eder 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
6.4. İhracata konu ürünler ve sektörler için dış ticaret, makroekonomik göstergeler ve uluslararası B2B ve B2C ticaretine yönelik BİT altyapı göstergeleri ile yapılan analiz sonucu minimum-maksimum metodu ile endeks oluşturarak muhtemel hedef pazarları analiz eder 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
6.5. Oluşturduğu Hedef Pazar Endeksinde ülkeleri skorlarına (değerlerine) göre sıralar 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
7. Yurtdışı perakendecilik için hedef pazar seçimi gibi konuların yanı sıra uluslararası perakendecilikte markalaşama ve web sitesi kurulumunun önemi arasında neden-sonuç ilişkisi kurabilecek 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
7.1. Uluslararası perakende pazarlarda ticarete konu olacak ürün/ürünlerin Marka tescilleri için NICE sınıf kodlarını yorumlar10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
7.2. Hem yurt içi ve hem yurt dışında daha önceden bir markanın tescil edilip edilmediğini kontrol eder 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
7.3. Hem yurt içi ve hem yurt dışında kurulacak web sitesi için domainin daha önceden tescil edilip edilmediğini kontrol eder 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
8. Yurtdışı pazarlarda Birleşik Krallık, ABD ve Kanada başta olmak üzere değişik platformlardan B2B müşteri bulabilecek 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
8.1. Yurtdışında küresel pazarlarda B2B müşteri bulur 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
8.2. Birleşik Krallık'ta B2B müşteri bulur 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
8.3. ABD'de B2B müşteri bulur 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
8.4. Kanada'da B2B müşteri bulur 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
8.5. Yurtdışında e-ticaret için hedef pazarlarda pazaryerleri bulur 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 6, 8, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1.Tanışma
.Dersin Tanıtımı
.Ders Öğrenme Çıktıları İle Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması
.Dış Ticaretin ve Özellikle De İhracatın Ülke Ekonomisinin Büyümesindeki Öneminin ve Katkısının Anlatılması
2Makro ve Mikro İhracata Yönelik Küresel Talebin İncelenmesi
3.Geleneksel Ticaret Yöntemleri ile E-ticaret ve E-ticaret Alt Yapısına Yönelik Göstergelerin İncelenmesi
.Geleneksel Mağaza (Toptan Ve/Veya Perakende), Çevrimiçi (On-line) Mağazası, E-Ticaret Alışveriş Platformlarının İncelenmesi
4Küresel Tedarik ve Değer Zincirinin Anlam ve Önemini Kavrama
5.Yurtiçi ve Yurt Dışındaki Firma Türleri
.Firma kuruluşunda Lokasyon (yer) seçimi
.Toptan, Perakende ve Dağıtıcı (distribütör) Tanımları
6Öğrencilerin İthalatını Yapmak İstedikleri Ürün/Ürünlerin Yurtiçi Pazar Analizine Yönelik Çalışmaların Yapılması.
7Öğrencilerin İthal Ettikleri ve Yurtiçinde Satışını Düşündükleri Ürüne Yönelik Marka ve Domain Tescilinin Uygulamalı Yapılması
8Öğrencilerin İhracatını Yapmak İstedikleri Ürün/Ürünlerin Yurtdışı Pazar Analizini Yapabilmek; Çeşitli Göstergeler Kullanılarak Elde Edilen Endeks (Minimum-Makimum Metodu) Yardımı İle Hedef Pazar Tespiti
9İhraç Ettikleri ve Yurtdışında Satışını Düşündükleri Ürüne Yönelik Marka ve Domain Tescilinin Uygulamalı Yapılması
10Yurtdışı Pazarlara Yönelik B2B Müşteri Bulma
11İthal Edilen Veya Yurtiçinde Lisanslı Üretim Yapılan Ürünleri Yurt İçinde Satmak İçin Hedef Müşteriler ve Kısa-Orta-Uzun Vadede Satış Hedefleri
12Yurt Dışı Çevrimiçi Pazar Yerleri Örneklerinin İncelenmesi
13Yurtdışında Birleşik Krallık, ABD ve Kanada Başta Olmak Üzere B2B Müşteri Bulma Yöntemleri
14.Dış ticarete konu olacak ürünlerin kodlaması (Fasıl/GTİP/Standart Uluslararası Ticaret Sınıflandırması/Geniş Ekonomik Sınıflama vb.)
.Firma faaliyet kodları (NACE/ Uluslararası Standart Sanayi Sınıflaması "ISIC" vb.)
.Marka tescil sınıflamaları (NICE)
Kaynak
Dersle ilgili kitap ve raporlar 1.Perakende Yönetimi (Anadolu Üniversitesi, Editör: Prof.Dr. Gülfidan BARIŞ, 2018) 2.Türkiye e-ticaret ekosistemi , https://media.iyzico.com/b/2023/07/2022-e-ticaret-ekosistemi-raporu.pdf 3.E-Ticaretin Öne Çıkan Başarısı, Tüketici Davranışlarında Değişim ve Dijitalleşme - Deloitte Digital, https://tusiad.org/tr/yayinlar/raporlar/item/download/9728_ce3d201bbb31092af531cbeebbd6e25e 4.Potansiyel E-İhracat Pazarları https://ticaret.gov.tr/data/632b143413b8767974670b97/Potansiyel%20E-%C4%B0hracat%20Pazarlar%C4%B1.pdf 5.E-Ticaret Akademisi, https://www.eticaret.gov.tr/cevrimiciegitim/tum-egitimler 6.Ekonominin dönüştürücü gücü : e ticaret etki analizi, https://www.tubisad.org.tr/tr/images/pdf/tubisad-e-commerce_impact_assessment-launchpresentation.pdf
Dersle ilgili ilave kaynaklar 1.TradeMap web sitesi, https://www.trademap.org/Country_SelProduct_TS.aspx?nvpm=1%7c%7c%7c%7c%7cTOTAL%7c%7c%7c2%7c1%7c1%7c1%7c2%7c1%7c2%7c1%7c 2.MacMap web sitesi, https://www.macmap.org/ 3.UNCTAD web sitesi, https://unctadstat.unctad.org/wds/ReportFolders/reportFolders.aspx 4.UNCTAD tarife dışı engeller web sitesi, https://trains.unctad.org/Default.aspx 5.Comtrade web sitesi, https://comtrade.un.org/data/ 6.DTÖ (WTO) web sitesi, https://www.wto.org/english/res_e/statis_e/statis_e.htm 7.Dünya Bankası web sitesi, https://data.worldbank.org/ 8.IMF istatistik web sitesi, http://data.imf.org/?sk=388DFA60-1D26-4ADE-B505-A05A558D9A42 9.WITS web sitesi, https://wits.worldbank.org/ 10.Eurostat Comext web sitesi, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/newxtweb/setupdimselection.do 11.OECD istatistik web sitesi, https://stats.oecd.org/ 12.BIS istatistik web sitesi, https://stats.bis.org/statx/toc/LBS.html 13.TÜİK web sitesi, https://biruni.tuik.gov.tr/disticaretapp/menu.zul 14.TİM web sitesi, https://www.tim.org.tr/tr/ihracat-rakamlari.html 15.TPE web sitesi: https://online.turkpatent.gov.tr/trademark-search/pub/trademark_search 16.Nic.tr domain tescili kontrol: https://nic.tr/index.php?PHPSESSID=1648979659957013228689363&USRACTN=DOMAINSRCH 17.WIPO marka araştırma: https://branddb.wipo.int/branddb/en/ 18.TPE Marka Nice Sınıflandırma. https://webim.turkpatent.gov.tr/file/fc26818f-fa52-4dbe-9409-ad9116652a0e?download 19.Kanadalı ithalatçı firmalar (Canadian Importers Database, CID). https://www.ic.gc.ca/app/scr/ic/sbms/cid/searchProduct.html?lang=eng 20.Uluslararası B2B firmalar (ithalat ve ihracat)-Kompass., https://tr.kompass.com/ 21.ABD'li ithalatçı firmalar, https://portexaminer.com/ 22.Birleşik Krallık ithalat ve ihracatçı firmalar, UK Trade Info. https://www.uktradeinfo.com/ 23.Küresel ithalatçı firmalar, Importgenius Global Trade Data. https://www.importgenius.com/?utm_source=google&utm_medium=1012782&utm_campaign=&utm_term=importgenius&utm_content=121018873130&gclid=Cj0KCQiA5NSdBhDfARIsALzs2EAcObTX0Go7SfZTsAzHsYtGxZPyRThLFTrd13SScmjHl1QC_ZPA_HsaAo37EALw_wcB 24.Europages. https://www.europages.co.uk/companies/leather%20bag.html 25.Domain kontrol ve tescil siteleri, https://www.domain.com/domains?utm_campaign=generic_PPC&utm_source=googleads&utm_medium=genericsearch&channelid=P13C46098636S570N0B5578A30D4499E0000V114&utm_source=google&utm_medium=genericsearch&gclsrc=aw.ds&gad=1&gclid=CjwKCAjwsKqoBhBPEiwALrrqiJp0FPMfPariBtEVo97Zztn_2CUfKwAiZcj-B6Rnz5ED-vK9qICaZRoCBAoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds https://www.godaddy.com/tr-tr/domain 26.Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü istatistikleri, https://www3.wipo.int/ipstats/key-search/indicator 27.Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU) İstatistikleri, https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx 28.Küresel Yenilik Endeksi, https://www.wipo.int/global_innovation_index/en/ 29.ITU BIT Gelişim Endeksi, https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/IDI/default.aspx 30.Ağa Hazırlık Endeksi, https://networkreadinessindex.org/

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik bilgileri tanımlar.
2
Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
3
Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır.
4
Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
5
Uluslararası ticaret ve finansman alanında projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
7
Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır
8
En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar
9
Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır.
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
12
Öğrenciler, küresel ticaret, ihracat-ithalat işlemleri, gümrük işlemleri ve dış ticaretin finansmanı alanlarında uzmanlık elde eder.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:05