Bilgi edinme, sorgulama, nesnel ve doğru analiz etme, bilimsel temellendirme, aktarma ve yapılandırma süreçleri hakkında farkındalık, güvenilirlik ve tutarlılık kazandırmak
Dersin İçeriği
Bu ders; Temel ve üst düzey düşünme becerileri (Yaratıcı düşünme - Yansıtıcı düşünme - Derin düşünme - Hipotez odaklı düşünme - Eleştirel düşünme),Üstbiliş: Kendi düşüncelerinin farkında olma, sorumluluk alma, planlama, değerlendirme, karar verme ve kontrol etme becerileri,Eleştirel düşünme becerisi kavramı ve işlevleri,Şüphecilik ve Sorgulama
Derin ve Etkili Sorgulama: Etkili sorular sorarak düşünme mekanizmasını harekete geçirmek,Analiz Etme ve Araştırma: Sorunların nedenini inceleme,
Süreçleri sorgulayarak ve analiz ederek değer yaratmak,Reflection: How can I make a work more effective? To be aware of thinking,Geribildirim Verme (Yapıcı Geri Bildirim): Yapılan iş hakkında düşündürme, yazılı ve sözlü geri bildirim vererek yol gösterme ve farkındalık yaratma, Geri bildirimle öğrenme,Ara Sınav,Karşıt görüş ve farklı bakış açıları geliştirme: Kendi görüşüyle birlikte karşıt görüşü de savunabilme, süreçleri, olayları veya sorunları farklı açılardan değerlendirebilme.,Onay Önyargısı: İçgörü oluşturma ve karar verme,İstihdam ve Eleştirel Düşünme: Etkili iletişim ve etkili dinleme,Eleştirel Düşünmenin İstihdama Katkısı: Müşteri ilişkilerine, rekabete ve verimliliğe katkısı,Meta-Öğrenme: Öğrenmeyi Öğrenme - Disiplinler arası hareketliliği geliştirme,Final Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
3.Öğrenciler Argümanları öğrenebileceklerdir
10, 16
A
4.Öğrenciler istihdam açısından eleştirel düşünmenin önemini öğrenebileceklerdir.
10, 16
5.Öğrenciler ikna ve tartışma stratejilerini öğrenebileceklerdir.
1. Öğrenciler Eleştirel Düşünmenin işlevlerini ifade edebilecektir.
A
1.1 Öğrenciler etkili soru sormaya özen gösterirler
10, 5, 9
A
1.2 Öğrenciler geri bildirim vermeye ve almaya odaklanır
16, 3
A
2.1 Öğrenciler onaylama önyargılarının farkına varırlar
19, 6
E
3.1 Öğrenciler tümdengelimli argümana odaklanır
3.2 Öğrenciler tümevarımsal argümana odaklanır
A
4.1 Öğrenciler sosyal becerilerin ve eleştirel düşünmenin rolünü açıklayacaklar
20, 6
4.2 Öğrenciler günümüzün iş gücünde yapay zekaya ve eleştirel düşünmeye dikkat ederler.
12
A
5.1 Öğrenciler ethos pathos logos stratejilerinin rolünü açıklayacaklar
16
A
5.2 Öğrenciler tartışma stratejilerine dikkat ederler
10, 16, 6
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Temel ve üst düzey düşünme becerileri (Yaratıcı düşünme - Yansıtıcı düşünme - Derin düşünme - Hipotez odaklı düşünme - Eleştirel düşünme)
2
Üstbiliş: Kendi düşüncelerinin farkında olma, sorumluluk alma, planlama, değerlendirme, karar verme ve kontrol etme becerileri
3
Eleştirel düşünme becerisi kavramı ve işlevleri
4
Şüphecilik ve Sorgulama
Derin ve Etkili Sorgulama: Etkili sorular sorarak düşünme mekanizmasını harekete geçirmek
5
Analiz Etme ve Araştırma: Sorunların nedenini inceleme,
Süreçleri sorgulayarak ve analiz ederek değer yaratmak
6
Reflection: How can I make a work more effective? To be aware of thinking
7
Geribildirim Verme (Yapıcı Geri Bildirim): Yapılan iş hakkında düşündürme, yazılı ve sözlü geri bildirim vererek yol gösterme ve farkındalık yaratma, Geri bildirimle öğrenme
8
Ara Sınav
9
Karşıt görüş ve farklı bakış açıları geliştirme: Kendi görüşüyle birlikte karşıt görüşü de savunabilme, süreçleri, olayları veya sorunları farklı açılardan değerlendirebilme.
10
Onay Önyargısı: İçgörü oluşturma ve karar verme
11
İstihdam ve Eleştirel Düşünme: Etkili iletişim ve etkili dinleme
12
Eleştirel Düşünmenin İstihdama Katkısı: Müşteri ilişkilerine, rekabete ve verimliliğe katkısı
13
Meta-Öğrenme: Öğrenmeyi Öğrenme - Disiplinler arası hareketliliği geliştirme
14
Final Sınav
Kaynak
İstihdamda Eleştirel Düşünme : Nobel Yayınları 2022, Şenay Çaylan. Critical Thinking 2020: Pearson ,Daniel Kahneman, Hızlı ve Yavaş Düşünme, Varlık Yayınları, 2015.
İstihdamda Eleştirel Düşünme: Nobel Yayınları, Dr Şenay Çaylan
lev Alatlı, Ben Öyle Düşünüyorum Demekle Olmuyor,Everest Yayınları, 2018
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
İşletmecilik alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
İşletme Yönetimi alanında gerekli kantitatif ve kalitatif yöntemleri açıklar.
3
İşletme Yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır.
4
İşletme Yönetimi alanında gerekli olan üst düzey mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
X
5
Yönetim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle işletme yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
7
İşletmecilik ve Yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır
8
En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel gelişmeleri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar
9
Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır.
X
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
X
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
12
Üretkenlik, sürdürülebilirlik, inovasyon konularında İşletme Yönetiminin Verimlilik ve Etkinlik seviyesini artırabilecek yönetsel, ekonomik ve finansal analiz tekniklerini uygular.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ELEŞTİREL DÜŞÜNME
-
Güz Dönemi
3+0
3
5
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Elif BAYKAL
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Şenay ÇAYLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bilgi edinme, sorgulama, nesnel ve doğru analiz etme, bilimsel temellendirme, aktarma ve yapılandırma süreçleri hakkında farkındalık, güvenilirlik ve tutarlılık kazandırmak
Dersin İçeriği
Bu ders; Temel ve üst düzey düşünme becerileri (Yaratıcı düşünme - Yansıtıcı düşünme - Derin düşünme - Hipotez odaklı düşünme - Eleştirel düşünme),Üstbiliş: Kendi düşüncelerinin farkında olma, sorumluluk alma, planlama, değerlendirme, karar verme ve kontrol etme becerileri,Eleştirel düşünme becerisi kavramı ve işlevleri,Şüphecilik ve Sorgulama
Derin ve Etkili Sorgulama: Etkili sorular sorarak düşünme mekanizmasını harekete geçirmek,Analiz Etme ve Araştırma: Sorunların nedenini inceleme,
Süreçleri sorgulayarak ve analiz ederek değer yaratmak,Reflection: How can I make a work more effective? To be aware of thinking,Geribildirim Verme (Yapıcı Geri Bildirim): Yapılan iş hakkında düşündürme, yazılı ve sözlü geri bildirim vererek yol gösterme ve farkındalık yaratma, Geri bildirimle öğrenme,Ara Sınav,Karşıt görüş ve farklı bakış açıları geliştirme: Kendi görüşüyle birlikte karşıt görüşü de savunabilme, süreçleri, olayları veya sorunları farklı açılardan değerlendirebilme.,Onay Önyargısı: İçgörü oluşturma ve karar verme,İstihdam ve Eleştirel Düşünme: Etkili iletişim ve etkili dinleme,Eleştirel Düşünmenin İstihdama Katkısı: Müşteri ilişkilerine, rekabete ve verimliliğe katkısı,Meta-Öğrenme: Öğrenmeyi Öğrenme - Disiplinler arası hareketliliği geliştirme,Final Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
3.Öğrenciler Argümanları öğrenebileceklerdir
10, 16
A
4.Öğrenciler istihdam açısından eleştirel düşünmenin önemini öğrenebileceklerdir.
10, 16
5.Öğrenciler ikna ve tartışma stratejilerini öğrenebileceklerdir.
1. Öğrenciler Eleştirel Düşünmenin işlevlerini ifade edebilecektir.
A
1.1 Öğrenciler etkili soru sormaya özen gösterirler
10, 5, 9
A
1.2 Öğrenciler geri bildirim vermeye ve almaya odaklanır
16, 3
A
2.1 Öğrenciler onaylama önyargılarının farkına varırlar
19, 6
E
3.1 Öğrenciler tümdengelimli argümana odaklanır
3.2 Öğrenciler tümevarımsal argümana odaklanır
A
4.1 Öğrenciler sosyal becerilerin ve eleştirel düşünmenin rolünü açıklayacaklar
20, 6
4.2 Öğrenciler günümüzün iş gücünde yapay zekaya ve eleştirel düşünmeye dikkat ederler.
12
A
5.1 Öğrenciler ethos pathos logos stratejilerinin rolünü açıklayacaklar
16
A
5.2 Öğrenciler tartışma stratejilerine dikkat ederler
10, 16, 6
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Temel ve üst düzey düşünme becerileri (Yaratıcı düşünme - Yansıtıcı düşünme - Derin düşünme - Hipotez odaklı düşünme - Eleştirel düşünme)
2
Üstbiliş: Kendi düşüncelerinin farkında olma, sorumluluk alma, planlama, değerlendirme, karar verme ve kontrol etme becerileri
3
Eleştirel düşünme becerisi kavramı ve işlevleri
4
Şüphecilik ve Sorgulama
Derin ve Etkili Sorgulama: Etkili sorular sorarak düşünme mekanizmasını harekete geçirmek
5
Analiz Etme ve Araştırma: Sorunların nedenini inceleme,
Süreçleri sorgulayarak ve analiz ederek değer yaratmak
6
Reflection: How can I make a work more effective? To be aware of thinking
7
Geribildirim Verme (Yapıcı Geri Bildirim): Yapılan iş hakkında düşündürme, yazılı ve sözlü geri bildirim vererek yol gösterme ve farkındalık yaratma, Geri bildirimle öğrenme
8
Ara Sınav
9
Karşıt görüş ve farklı bakış açıları geliştirme: Kendi görüşüyle birlikte karşıt görüşü de savunabilme, süreçleri, olayları veya sorunları farklı açılardan değerlendirebilme.
10
Onay Önyargısı: İçgörü oluşturma ve karar verme
11
İstihdam ve Eleştirel Düşünme: Etkili iletişim ve etkili dinleme
12
Eleştirel Düşünmenin İstihdama Katkısı: Müşteri ilişkilerine, rekabete ve verimliliğe katkısı
13
Meta-Öğrenme: Öğrenmeyi Öğrenme - Disiplinler arası hareketliliği geliştirme
14
Final Sınav
Kaynak
İstihdamda Eleştirel Düşünme : Nobel Yayınları 2022, Şenay Çaylan. Critical Thinking 2020: Pearson ,Daniel Kahneman, Hızlı ve Yavaş Düşünme, Varlık Yayınları, 2015.
İstihdamda Eleştirel Düşünme: Nobel Yayınları, Dr Şenay Çaylan
lev Alatlı, Ben Öyle Düşünüyorum Demekle Olmuyor,Everest Yayınları, 2018
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
İşletmecilik alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
İşletme Yönetimi alanında gerekli kantitatif ve kalitatif yöntemleri açıklar.
3
İşletme Yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır.
4
İşletme Yönetimi alanında gerekli olan üst düzey mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
X
5
Yönetim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle işletme yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
7
İşletmecilik ve Yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır
8
En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel gelişmeleri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar
9
Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır.
X
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
X
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
12
Üretkenlik, sürdürülebilirlik, inovasyon konularında İşletme Yönetiminin Verimlilik ve Etkinlik seviyesini artırabilecek yönetsel, ekonomik ve finansal analiz tekniklerini uygular.