Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İSTATİSTİK-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Tuğba ASLAN KHALİFA
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Recep ÖZSÜRÜNÇ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖncelikle İstatistik metodolojisi ile ilgili temel bilgileri vererek, öğrencilere istatistik yöntemlerini kullanmak suretiyle eldeki verileri analiz edebilme ve sunabilme yeteneğini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; İstatistiğin Tanımı – İstatistik Metodolojisinin Başlıca Evreleri – Yönetimde İstatistik,Veri Toplama ve Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi - Ölçekler,Verilerin Gösterilmesi : Seriler ve Grafikler,Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Merkezi Eğilim Ölçüleri : Ortalamalar – Analitik Ortalamalar,Ortalamalar (devamı) : Analitik Olmayan Ortalamalar / Değişkenlik ve Ölçüleri,Değişkenlik ve Ölçüleri (devamı) / Asimetri (Çarpıklık) ve Basıklık Ölçüleri,Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri / Örnekleme Dağılımı Kavramı,Olasılık Dağılımları: Normal Dağılım ve Standart Normal Dağılım,Normal Dağılımın İşletme Yönetiminde Yeri ve Uygulamaları,Basit Rastlantısal Örnekleme: Anakütle (Anayığın) Ölçülerinin Tahmini – Nokta ve Aralık Tahminleri – Anakütle Ortalamasının Tahmini,Anakütle Ortalamasının Tahmini (devamı) / Küçük Örneklerde Anakütle Ortalamasının Tahmini ve t Dağılımı,Anakütle Oranının Tahmini,Anakütle Oranının Tahmini (devamı) / Örnek Büyüklüğünün Belirlenmesi,Genel Tekrar / İstatistik Paket Program Uygulaması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sosyal Araştırmalarda İstatistiğin sınırlı, fakat önemli rolünü tanımlayabilecektir12, 16, 9A
1.1 İstatistiğin iki dalı arasındaki farkı ayırt eder
1.2 Her değişkenin veri tipini ve ölçüm düzeyini belirler
1.3 Gözlemsel bir çalışma ile deneysel bir çalışma arasındaki farkı açıklar
2. Verinin daha anlaşılır kılınmasında tanımsal istatistiğin amacını açıklayabilecektir12, 16, 9A
2.1 Nitel ve nicel veriyi, frekans dağılımları, çubuk diyagramları, daire dilimi grafikleri ve histogramlar yoluyla özetler
2.2 Veriyi aritmetik ortalama, medyan ve mod gibi merkezi eğilim ölçülerini kullanarak özetler
2.3 Veriyi değişim aralığı, varyans ve standart sapma gibi değişkenlik ölçülerini kullanarak tanımlar
3. Belirsizlik durumlarında karar verme için olasılık teorisinden nasıl yararlanacağını hatırlayabilecektir 12, 16, 9A
3.1 Toplam ve çarpım kurallarını kullanarak birleşik olayların olasılığını hesaplar
3.2 Bir olayın koşullu olasılığını hesaplar
4. Tesadüfi bir değişkenin davranışının olasılık dağılımı yoluyla nasıl özetlendiğini anlatabilecektir12, 16, 9A
4.1 Ayrık ve sürekli tesadüfi değişkenler arasındaki farkı açıklar
4.2 En yaygın olasılık dağılımlarını tanır ve kullanır
5. Örnekleme prosedürlerini ve örnekleme dağımlarını açıklayabilecektir12, 16, 9A
5.1 Tesadüfi örnekleme kavramını açıklar
5.2 Örnek ortalamalarının örnekleme dağılımını kullanır
6. Kestirimin mantığını ve bu süreçte örnek, örneklem dağılımı ve anakütlenin rolünü açıklayabilecektir12, 16, 9A
6.1 Anakütle ortalaması için z istatistiğine dayalı güven aralığını hesaplar
6.2 Bir anakütle ortalaması için t istatistiğine dayalı güven aralığını hesaplar
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İstatistiğin Tanımı – İstatistik Metodolojisinin Başlıca Evreleri – Yönetimde İstatistik
2Veri Toplama ve Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi - Ölçekler
3Verilerin Gösterilmesi : Seriler ve Grafikler
4Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Merkezi Eğilim Ölçüleri : Ortalamalar – Analitik Ortalamalar
5Ortalamalar (devamı) : Analitik Olmayan Ortalamalar / Değişkenlik ve Ölçüleri
6Değişkenlik ve Ölçüleri (devamı) / Asimetri (Çarpıklık) ve Basıklık Ölçüleri
7Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri / Örnekleme Dağılımı Kavramı
8Olasılık Dağılımları: Normal Dağılım ve Standart Normal Dağılım
9Normal Dağılımın İşletme Yönetiminde Yeri ve Uygulamaları
10Basit Rastlantısal Örnekleme: Anakütle (Anayığın) Ölçülerinin Tahmini – Nokta ve Aralık Tahminleri – Anakütle Ortalamasının Tahmini
11Anakütle Ortalamasının Tahmini (devamı) / Küçük Örneklerde Anakütle Ortalamasının Tahmini ve t Dağılımı
12Anakütle Oranının Tahmini
13Anakütle Oranının Tahmini (devamı) / Örnek Büyüklüğünün Belirlenmesi
14Genel Tekrar / İstatistik Paket Program Uygulaması
Kaynak
Kaynaklar: [1] Demir, İ. (2020). SPSS ile İstatistik Rehberi. Istanbul: Efe Akademi.
Diğer kaynaklar: [1] Ş. Büyüköztürk,Ö. Bökeoğlu,N. Köklü; SOSYAL BİLİMLER İÇİN İSTATİSTİK, Pegem Akademi Yayıncılık, 2011. [2] PowerPoint sunumları, ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar.
2
İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
3
İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır.
4
İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
5
İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
7
İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
X
8
En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar.
9
Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır.
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
12
Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir.
13
İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi414
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer313
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı515
Ara Sınav ve Hazırlığı919
Genel Sınav ve Hazırlığı12224
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)87
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(87/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İSTATİSTİK-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Tuğba ASLAN KHALİFA
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Recep ÖZSÜRÜNÇ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖncelikle İstatistik metodolojisi ile ilgili temel bilgileri vererek, öğrencilere istatistik yöntemlerini kullanmak suretiyle eldeki verileri analiz edebilme ve sunabilme yeteneğini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; İstatistiğin Tanımı – İstatistik Metodolojisinin Başlıca Evreleri – Yönetimde İstatistik,Veri Toplama ve Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi - Ölçekler,Verilerin Gösterilmesi : Seriler ve Grafikler,Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Merkezi Eğilim Ölçüleri : Ortalamalar – Analitik Ortalamalar,Ortalamalar (devamı) : Analitik Olmayan Ortalamalar / Değişkenlik ve Ölçüleri,Değişkenlik ve Ölçüleri (devamı) / Asimetri (Çarpıklık) ve Basıklık Ölçüleri,Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri / Örnekleme Dağılımı Kavramı,Olasılık Dağılımları: Normal Dağılım ve Standart Normal Dağılım,Normal Dağılımın İşletme Yönetiminde Yeri ve Uygulamaları,Basit Rastlantısal Örnekleme: Anakütle (Anayığın) Ölçülerinin Tahmini – Nokta ve Aralık Tahminleri – Anakütle Ortalamasının Tahmini,Anakütle Ortalamasının Tahmini (devamı) / Küçük Örneklerde Anakütle Ortalamasının Tahmini ve t Dağılımı,Anakütle Oranının Tahmini,Anakütle Oranının Tahmini (devamı) / Örnek Büyüklüğünün Belirlenmesi,Genel Tekrar / İstatistik Paket Program Uygulaması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sosyal Araştırmalarda İstatistiğin sınırlı, fakat önemli rolünü tanımlayabilecektir12, 16, 9A
1.1 İstatistiğin iki dalı arasındaki farkı ayırt eder
1.2 Her değişkenin veri tipini ve ölçüm düzeyini belirler
1.3 Gözlemsel bir çalışma ile deneysel bir çalışma arasındaki farkı açıklar
2. Verinin daha anlaşılır kılınmasında tanımsal istatistiğin amacını açıklayabilecektir12, 16, 9A
2.1 Nitel ve nicel veriyi, frekans dağılımları, çubuk diyagramları, daire dilimi grafikleri ve histogramlar yoluyla özetler
2.2 Veriyi aritmetik ortalama, medyan ve mod gibi merkezi eğilim ölçülerini kullanarak özetler
2.3 Veriyi değişim aralığı, varyans ve standart sapma gibi değişkenlik ölçülerini kullanarak tanımlar
3. Belirsizlik durumlarında karar verme için olasılık teorisinden nasıl yararlanacağını hatırlayabilecektir 12, 16, 9A
3.1 Toplam ve çarpım kurallarını kullanarak birleşik olayların olasılığını hesaplar
3.2 Bir olayın koşullu olasılığını hesaplar
4. Tesadüfi bir değişkenin davranışının olasılık dağılımı yoluyla nasıl özetlendiğini anlatabilecektir12, 16, 9A
4.1 Ayrık ve sürekli tesadüfi değişkenler arasındaki farkı açıklar
4.2 En yaygın olasılık dağılımlarını tanır ve kullanır
5. Örnekleme prosedürlerini ve örnekleme dağımlarını açıklayabilecektir12, 16, 9A
5.1 Tesadüfi örnekleme kavramını açıklar
5.2 Örnek ortalamalarının örnekleme dağılımını kullanır
6. Kestirimin mantığını ve bu süreçte örnek, örneklem dağılımı ve anakütlenin rolünü açıklayabilecektir12, 16, 9A
6.1 Anakütle ortalaması için z istatistiğine dayalı güven aralığını hesaplar
6.2 Bir anakütle ortalaması için t istatistiğine dayalı güven aralığını hesaplar
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İstatistiğin Tanımı – İstatistik Metodolojisinin Başlıca Evreleri – Yönetimde İstatistik
2Veri Toplama ve Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi - Ölçekler
3Verilerin Gösterilmesi : Seriler ve Grafikler
4Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Merkezi Eğilim Ölçüleri : Ortalamalar – Analitik Ortalamalar
5Ortalamalar (devamı) : Analitik Olmayan Ortalamalar / Değişkenlik ve Ölçüleri
6Değişkenlik ve Ölçüleri (devamı) / Asimetri (Çarpıklık) ve Basıklık Ölçüleri
7Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri / Örnekleme Dağılımı Kavramı
8Olasılık Dağılımları: Normal Dağılım ve Standart Normal Dağılım
9Normal Dağılımın İşletme Yönetiminde Yeri ve Uygulamaları
10Basit Rastlantısal Örnekleme: Anakütle (Anayığın) Ölçülerinin Tahmini – Nokta ve Aralık Tahminleri – Anakütle Ortalamasının Tahmini
11Anakütle Ortalamasının Tahmini (devamı) / Küçük Örneklerde Anakütle Ortalamasının Tahmini ve t Dağılımı
12Anakütle Oranının Tahmini
13Anakütle Oranının Tahmini (devamı) / Örnek Büyüklüğünün Belirlenmesi
14Genel Tekrar / İstatistik Paket Program Uygulaması
Kaynak
Kaynaklar: [1] Demir, İ. (2020). SPSS ile İstatistik Rehberi. Istanbul: Efe Akademi.
Diğer kaynaklar: [1] Ş. Büyüköztürk,Ö. Bökeoğlu,N. Köklü; SOSYAL BİLİMLER İÇİN İSTATİSTİK, Pegem Akademi Yayıncılık, 2011. [2] PowerPoint sunumları, ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar.
2
İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
3
İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır.
4
İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
5
İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
7
İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
X
8
En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar.
9
Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır.
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
12
Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir.
13
İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 14:41Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 14:43