Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DEĞERLENDİRME MERKEZİ YÖNTEMLERİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Pelin VARDARLIER |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Pelin VARDARLIER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, insan kaynakları yönetiminde değerlendirme merkezine ilişkin yaklaşımların aktarılması ve insan kaynakları yönetiminde ölçüme yer vermektir. Bu anlamda kullanılan egzersizlerin, farklılıklarının ve işlevlerinin anlaşılması hedeflenmekle birlikte öğrencilerin İnsan Kaynakları Yönetimi Değerlendirme Merkezi Uygulamaları ve iş hayatı ile ilgili konularda yeterli bilgi ve beceriye sahip olmaları ve İKY alanındaki değerlendirmeleri tanımlama, analiz etme yönlerini geliştirmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Değerlendirme Merkezi Kavramı,Değerlendirme Merkezinin Tarihsel Gelişimi,Değerlendirme Merkezinin Geliştirme Merkezi İle İlişkisi,Değerlendirme Merkezinde Uygulanan Egzersizler,Yetkinlik Odaklı Mülakat,Egzersiz Uygulamaları- Vaka Çalışmaları,Egzersizlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik Kavramları,Değerlendirme Merkezinin İşletmelerde Uygulama Süreci,İş Analizinin Tanımı ve Amaçları,İş Analizinin Değerlendirme ve Geliştirme Merkezi Uygulamalarındaki Önemi,Değerlendirme Merkezinde Değerlendirme Kriterlerinin Belirlenmesi,Değerlendirme Merkezinde Değerleyicilerin Belirlenmesi,Değerlendirme Merkezinde Değerleyicilerin Eğitilmesi,Değerlendirme Raporu Yazım Teknikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Değerlendirme ve gelişim merkezlerinin temel ilkelerini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
1.1. Değerlendirme merkezi süreçlerini yorumlar. | ||
1.2. Gelişim merkezi süreçlerini yorumlar. | ||
1.3. Değerlendirme merkezi ile gelişim merkezi arasındaki farkları kıyaslar. | ||
2. Tipik bir yetkinliğin bileşenlerini ve uygun olumlu ve olumsuz davranışsal göstergelerini tanımlayabilecektir. | 16, 9 | A |
2.1. Değerlendirme merkezi süreçlerinde yetkinliği değerlendirir. | ||
2.2. Değerlendirme merkezi süreçlerinde yetkinlikleri ve davranışsal göstergeleri değerlendirir. | ||
2.3. Değerlendirme merkezi uygulamalarının işleyişini sorgular. | ||
3. Farklı türlerdeki değerlendirme ve gelişim merkezi egzersizlerini ve her birinin değerlendirdiği yetkinlikleri tanımlayabilecektir. | 16, 9 | A |
3.1. Değerlendirme merkezi ile ilgili davranışsal göstergeleri sistemli bir şekilde tanımlar. | ||
3.2. Değerlendirme merkezi ile ilgili davranış göstergelerini analiz eder. | ||
3.3. Ölçüm kriteri olarak davranış göstergelerini saptar. | ||
4. Farklı egzersizlerde davranışsal değerlendirme sürecini etkin olarak tamamlayabildiklerini sergileyecektir. | 16, 9 | A |
4.1. Değerlendirme merkezi sürecinde kullanılan egzersizleri tanımlar. | ||
4.2. Değerlendirme merkezinde kullanılan egzersizler hedeflenen iş pozisyonunu sorgular. | ||
4.3. Değerlendirme merkezinde kullanılan egzersizler ile iş pozisyonunu kıyaslar. | ||
5. Katılımcı verilerini doğru davranışsal ifadeleri kullanarak ve veri entegrasyonu aşamasında kullanmak üzere ilgili örneklerle destekleyerek hazırlayıp sunabilecektir. | 16, 9 | A |
5.1. Değerlendirme ve ölçüm kriterlerini sorgular. | ||
5.2. Değerlendirme merkezi tasarımı ve entegrasyonunu tasarlar. | ||
5.3. Uygun değerlendirme merkezi egzersizlerini işletme için geliştirir. | ||
6. Bireysel yetkinlikler ve egzersiz tiplerine göre katılımcının güçlü yönlerini ve gelişime ihtiyaç duyan alanlarını özetleyen bir katılımcı raporu yazabilecektir. | 16, 9 | A |
6.1. Orta zorlukta, yüz yüze bir geribildirim oturumunu yönetir. | ||
6.2. Test ve envanter kullanımını tasarlar. | ||
6.3. Değerlendirme merkezi egzersizlerini uygular. |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Değerlendirme Merkezi Kavramı | |
2 | Değerlendirme Merkezinin Tarihsel Gelişimi | |
3 | Değerlendirme Merkezinin Geliştirme Merkezi İle İlişkisi | |
4 | Değerlendirme Merkezinde Uygulanan Egzersizler | |
5 | Yetkinlik Odaklı Mülakat | |
6 | Egzersiz Uygulamaları- Vaka Çalışmaları | |
7 | Egzersizlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik Kavramları | |
8 | Değerlendirme Merkezinin İşletmelerde Uygulama Süreci | |
9 | İş Analizinin Tanımı ve Amaçları | |
10 | İş Analizinin Değerlendirme ve Geliştirme Merkezi Uygulamalarındaki Önemi | |
11 | Değerlendirme Merkezinde Değerlendirme Kriterlerinin Belirlenmesi | |
12 | Değerlendirme Merkezinde Değerleyicilerin Belirlenmesi | |
13 | Değerlendirme Merkezinde Değerleyicilerin Eğitilmesi | |
14 | Değerlendirme Raporu Yazım Teknikleri |
Kaynak |
Selin Yetimoğlu Değerlendirme Merkezi ve Mülakatlarda %100 Başarı Sola Unitas Yayınları, 2020. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
4 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | X | |||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir. | X | |||||
13 | İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 135 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(135/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DEĞERLENDİRME MERKEZİ YÖNTEMLERİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Pelin VARDARLIER |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Pelin VARDARLIER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, insan kaynakları yönetiminde değerlendirme merkezine ilişkin yaklaşımların aktarılması ve insan kaynakları yönetiminde ölçüme yer vermektir. Bu anlamda kullanılan egzersizlerin, farklılıklarının ve işlevlerinin anlaşılması hedeflenmekle birlikte öğrencilerin İnsan Kaynakları Yönetimi Değerlendirme Merkezi Uygulamaları ve iş hayatı ile ilgili konularda yeterli bilgi ve beceriye sahip olmaları ve İKY alanındaki değerlendirmeleri tanımlama, analiz etme yönlerini geliştirmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Değerlendirme Merkezi Kavramı,Değerlendirme Merkezinin Tarihsel Gelişimi,Değerlendirme Merkezinin Geliştirme Merkezi İle İlişkisi,Değerlendirme Merkezinde Uygulanan Egzersizler,Yetkinlik Odaklı Mülakat,Egzersiz Uygulamaları- Vaka Çalışmaları,Egzersizlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik Kavramları,Değerlendirme Merkezinin İşletmelerde Uygulama Süreci,İş Analizinin Tanımı ve Amaçları,İş Analizinin Değerlendirme ve Geliştirme Merkezi Uygulamalarındaki Önemi,Değerlendirme Merkezinde Değerlendirme Kriterlerinin Belirlenmesi,Değerlendirme Merkezinde Değerleyicilerin Belirlenmesi,Değerlendirme Merkezinde Değerleyicilerin Eğitilmesi,Değerlendirme Raporu Yazım Teknikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Değerlendirme ve gelişim merkezlerinin temel ilkelerini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
1.1. Değerlendirme merkezi süreçlerini yorumlar. | ||
1.2. Gelişim merkezi süreçlerini yorumlar. | ||
1.3. Değerlendirme merkezi ile gelişim merkezi arasındaki farkları kıyaslar. | ||
2. Tipik bir yetkinliğin bileşenlerini ve uygun olumlu ve olumsuz davranışsal göstergelerini tanımlayabilecektir. | 16, 9 | A |
2.1. Değerlendirme merkezi süreçlerinde yetkinliği değerlendirir. | ||
2.2. Değerlendirme merkezi süreçlerinde yetkinlikleri ve davranışsal göstergeleri değerlendirir. | ||
2.3. Değerlendirme merkezi uygulamalarının işleyişini sorgular. | ||
3. Farklı türlerdeki değerlendirme ve gelişim merkezi egzersizlerini ve her birinin değerlendirdiği yetkinlikleri tanımlayabilecektir. | 16, 9 | A |
3.1. Değerlendirme merkezi ile ilgili davranışsal göstergeleri sistemli bir şekilde tanımlar. | ||
3.2. Değerlendirme merkezi ile ilgili davranış göstergelerini analiz eder. | ||
3.3. Ölçüm kriteri olarak davranış göstergelerini saptar. | ||
4. Farklı egzersizlerde davranışsal değerlendirme sürecini etkin olarak tamamlayabildiklerini sergileyecektir. | 16, 9 | A |
4.1. Değerlendirme merkezi sürecinde kullanılan egzersizleri tanımlar. | ||
4.2. Değerlendirme merkezinde kullanılan egzersizler hedeflenen iş pozisyonunu sorgular. | ||
4.3. Değerlendirme merkezinde kullanılan egzersizler ile iş pozisyonunu kıyaslar. | ||
5. Katılımcı verilerini doğru davranışsal ifadeleri kullanarak ve veri entegrasyonu aşamasında kullanmak üzere ilgili örneklerle destekleyerek hazırlayıp sunabilecektir. | 16, 9 | A |
5.1. Değerlendirme ve ölçüm kriterlerini sorgular. | ||
5.2. Değerlendirme merkezi tasarımı ve entegrasyonunu tasarlar. | ||
5.3. Uygun değerlendirme merkezi egzersizlerini işletme için geliştirir. | ||
6. Bireysel yetkinlikler ve egzersiz tiplerine göre katılımcının güçlü yönlerini ve gelişime ihtiyaç duyan alanlarını özetleyen bir katılımcı raporu yazabilecektir. | 16, 9 | A |
6.1. Orta zorlukta, yüz yüze bir geribildirim oturumunu yönetir. | ||
6.2. Test ve envanter kullanımını tasarlar. | ||
6.3. Değerlendirme merkezi egzersizlerini uygular. |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Değerlendirme Merkezi Kavramı | |
2 | Değerlendirme Merkezinin Tarihsel Gelişimi | |
3 | Değerlendirme Merkezinin Geliştirme Merkezi İle İlişkisi | |
4 | Değerlendirme Merkezinde Uygulanan Egzersizler | |
5 | Yetkinlik Odaklı Mülakat | |
6 | Egzersiz Uygulamaları- Vaka Çalışmaları | |
7 | Egzersizlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik Kavramları | |
8 | Değerlendirme Merkezinin İşletmelerde Uygulama Süreci | |
9 | İş Analizinin Tanımı ve Amaçları | |
10 | İş Analizinin Değerlendirme ve Geliştirme Merkezi Uygulamalarındaki Önemi | |
11 | Değerlendirme Merkezinde Değerlendirme Kriterlerinin Belirlenmesi | |
12 | Değerlendirme Merkezinde Değerleyicilerin Belirlenmesi | |
13 | Değerlendirme Merkezinde Değerleyicilerin Eğitilmesi | |
14 | Değerlendirme Raporu Yazım Teknikleri |
Kaynak |
Selin Yetimoğlu Değerlendirme Merkezi ve Mülakatlarda %100 Başarı Sola Unitas Yayınları, 2020. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
4 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | X | |||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir. | X | |||||
13 | İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |