Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DEĞERLENDİRME MERKEZİ YÖNTEMLERİ-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Pelin VARDARLIER
Dersi VerenlerDoç.Dr. Pelin VARDARLIER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, insan kaynakları yönetiminde değerlendirme merkezine ilişkin yaklaşımların aktarılması ve insan kaynakları yönetiminde ölçüme yer vermektir. Bu anlamda kullanılan egzersizlerin, farklılıklarının ve işlevlerinin anlaşılması hedeflenmekle birlikte öğrencilerin İnsan Kaynakları Yönetimi Değerlendirme Merkezi Uygulamaları ve iş hayatı ile ilgili konularda yeterli bilgi ve beceriye sahip olmaları ve İKY alanındaki değerlendirmeleri tanımlama, analiz etme yönlerini geliştirmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Değerlendirme Merkezi Kavramı,Değerlendirme Merkezinin Tarihsel Gelişimi,Değerlendirme Merkezinin Geliştirme Merkezi İle İlişkisi,Değerlendirme Merkezinde Uygulanan Egzersizler,Yetkinlik Odaklı Mülakat,Egzersiz Uygulamaları- Vaka Çalışmaları,Egzersizlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik Kavramları,Değerlendirme Merkezinin İşletmelerde Uygulama Süreci,İş Analizinin Tanımı ve Amaçları,İş Analizinin Değerlendirme ve Geliştirme Merkezi Uygulamalarındaki Önemi,Değerlendirme Merkezinde Değerlendirme Kriterlerinin Belirlenmesi,Değerlendirme Merkezinde Değerleyicilerin Belirlenmesi,Değerlendirme Merkezinde Değerleyicilerin Eğitilmesi,Değerlendirme Raporu Yazım Teknikleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Değerlendirme ve gelişim merkezlerinin temel ilkelerini açıklayabilecektir.16, 9A
1.1. Değerlendirme merkezi süreçlerini yorumlar.
1.2. Gelişim merkezi süreçlerini yorumlar.
1.3. Değerlendirme merkezi ile gelişim merkezi arasındaki farkları kıyaslar.
2. Tipik bir yetkinliğin bileşenlerini ve uygun olumlu ve olumsuz davranışsal göstergelerini tanımlayabilecektir.16, 9A
2.1. Değerlendirme merkezi süreçlerinde yetkinliği değerlendirir.
2.2. Değerlendirme merkezi süreçlerinde yetkinlikleri ve davranışsal göstergeleri değerlendirir.
2.3. Değerlendirme merkezi uygulamalarının işleyişini sorgular.
3. Farklı türlerdeki değerlendirme ve gelişim merkezi egzersizlerini ve her birinin değerlendirdiği yetkinlikleri tanımlayabilecektir.16, 9A
3.1. Değerlendirme merkezi ile ilgili davranışsal göstergeleri sistemli bir şekilde tanımlar.
3.2. Değerlendirme merkezi ile ilgili davranış göstergelerini analiz eder.
3.3. Ölçüm kriteri olarak davranış göstergelerini saptar.
4. Farklı egzersizlerde davranışsal değerlendirme sürecini etkin olarak tamamlayabildiklerini sergileyecektir.16, 9A
4.1. Değerlendirme merkezi sürecinde kullanılan egzersizleri tanımlar.
4.2. Değerlendirme merkezinde kullanılan egzersizler hedeflenen iş pozisyonunu sorgular.
4.3. Değerlendirme merkezinde kullanılan egzersizler ile iş pozisyonunu kıyaslar.
5. Katılımcı verilerini doğru davranışsal ifadeleri kullanarak ve veri entegrasyonu aşamasında kullanmak üzere ilgili örneklerle destekleyerek hazırlayıp sunabilecektir.16, 9A
5.1. Değerlendirme ve ölçüm kriterlerini sorgular.
5.2. Değerlendirme merkezi tasarımı ve entegrasyonunu tasarlar.
5.3. Uygun değerlendirme merkezi egzersizlerini işletme için geliştirir.
6. Bireysel yetkinlikler ve egzersiz tiplerine göre katılımcının güçlü yönlerini ve gelişime ihtiyaç duyan alanlarını özetleyen bir katılımcı raporu yazabilecektir.16, 9A
6.1. Orta zorlukta, yüz yüze bir geribildirim oturumunu yönetir.
6.2. Test ve envanter kullanımını tasarlar.
6.3. Değerlendirme merkezi egzersizlerini uygular.
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Değerlendirme Merkezi Kavramı
2Değerlendirme Merkezinin Tarihsel Gelişimi
3Değerlendirme Merkezinin Geliştirme Merkezi İle İlişkisi
4Değerlendirme Merkezinde Uygulanan Egzersizler
5Yetkinlik Odaklı Mülakat
6Egzersiz Uygulamaları- Vaka Çalışmaları
7Egzersizlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik Kavramları
8Değerlendirme Merkezinin İşletmelerde Uygulama Süreci
9İş Analizinin Tanımı ve Amaçları
10İş Analizinin Değerlendirme ve Geliştirme Merkezi Uygulamalarındaki Önemi
11Değerlendirme Merkezinde Değerlendirme Kriterlerinin Belirlenmesi
12Değerlendirme Merkezinde Değerleyicilerin Belirlenmesi
13Değerlendirme Merkezinde Değerleyicilerin Eğitilmesi
14Değerlendirme Raporu Yazım Teknikleri
Kaynak
Selin Yetimoğlu Değerlendirme Merkezi ve Mülakatlarda %100 Başarı Sola Unitas Yayınları, 2020.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
3
İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır.
4
İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
5
İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
X
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
7
İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
X
8
En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar.
X
9
Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır.
X
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
12
Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir.
X
13
İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi21020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer11010
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)135
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(135/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DEĞERLENDİRME MERKEZİ YÖNTEMLERİ-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Pelin VARDARLIER
Dersi VerenlerDoç.Dr. Pelin VARDARLIER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, insan kaynakları yönetiminde değerlendirme merkezine ilişkin yaklaşımların aktarılması ve insan kaynakları yönetiminde ölçüme yer vermektir. Bu anlamda kullanılan egzersizlerin, farklılıklarının ve işlevlerinin anlaşılması hedeflenmekle birlikte öğrencilerin İnsan Kaynakları Yönetimi Değerlendirme Merkezi Uygulamaları ve iş hayatı ile ilgili konularda yeterli bilgi ve beceriye sahip olmaları ve İKY alanındaki değerlendirmeleri tanımlama, analiz etme yönlerini geliştirmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Değerlendirme Merkezi Kavramı,Değerlendirme Merkezinin Tarihsel Gelişimi,Değerlendirme Merkezinin Geliştirme Merkezi İle İlişkisi,Değerlendirme Merkezinde Uygulanan Egzersizler,Yetkinlik Odaklı Mülakat,Egzersiz Uygulamaları- Vaka Çalışmaları,Egzersizlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik Kavramları,Değerlendirme Merkezinin İşletmelerde Uygulama Süreci,İş Analizinin Tanımı ve Amaçları,İş Analizinin Değerlendirme ve Geliştirme Merkezi Uygulamalarındaki Önemi,Değerlendirme Merkezinde Değerlendirme Kriterlerinin Belirlenmesi,Değerlendirme Merkezinde Değerleyicilerin Belirlenmesi,Değerlendirme Merkezinde Değerleyicilerin Eğitilmesi,Değerlendirme Raporu Yazım Teknikleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Değerlendirme ve gelişim merkezlerinin temel ilkelerini açıklayabilecektir.16, 9A
1.1. Değerlendirme merkezi süreçlerini yorumlar.
1.2. Gelişim merkezi süreçlerini yorumlar.
1.3. Değerlendirme merkezi ile gelişim merkezi arasındaki farkları kıyaslar.
2. Tipik bir yetkinliğin bileşenlerini ve uygun olumlu ve olumsuz davranışsal göstergelerini tanımlayabilecektir.16, 9A
2.1. Değerlendirme merkezi süreçlerinde yetkinliği değerlendirir.
2.2. Değerlendirme merkezi süreçlerinde yetkinlikleri ve davranışsal göstergeleri değerlendirir.
2.3. Değerlendirme merkezi uygulamalarının işleyişini sorgular.
3. Farklı türlerdeki değerlendirme ve gelişim merkezi egzersizlerini ve her birinin değerlendirdiği yetkinlikleri tanımlayabilecektir.16, 9A
3.1. Değerlendirme merkezi ile ilgili davranışsal göstergeleri sistemli bir şekilde tanımlar.
3.2. Değerlendirme merkezi ile ilgili davranış göstergelerini analiz eder.
3.3. Ölçüm kriteri olarak davranış göstergelerini saptar.
4. Farklı egzersizlerde davranışsal değerlendirme sürecini etkin olarak tamamlayabildiklerini sergileyecektir.16, 9A
4.1. Değerlendirme merkezi sürecinde kullanılan egzersizleri tanımlar.
4.2. Değerlendirme merkezinde kullanılan egzersizler hedeflenen iş pozisyonunu sorgular.
4.3. Değerlendirme merkezinde kullanılan egzersizler ile iş pozisyonunu kıyaslar.
5. Katılımcı verilerini doğru davranışsal ifadeleri kullanarak ve veri entegrasyonu aşamasında kullanmak üzere ilgili örneklerle destekleyerek hazırlayıp sunabilecektir.16, 9A
5.1. Değerlendirme ve ölçüm kriterlerini sorgular.
5.2. Değerlendirme merkezi tasarımı ve entegrasyonunu tasarlar.
5.3. Uygun değerlendirme merkezi egzersizlerini işletme için geliştirir.
6. Bireysel yetkinlikler ve egzersiz tiplerine göre katılımcının güçlü yönlerini ve gelişime ihtiyaç duyan alanlarını özetleyen bir katılımcı raporu yazabilecektir.16, 9A
6.1. Orta zorlukta, yüz yüze bir geribildirim oturumunu yönetir.
6.2. Test ve envanter kullanımını tasarlar.
6.3. Değerlendirme merkezi egzersizlerini uygular.
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Değerlendirme Merkezi Kavramı
2Değerlendirme Merkezinin Tarihsel Gelişimi
3Değerlendirme Merkezinin Geliştirme Merkezi İle İlişkisi
4Değerlendirme Merkezinde Uygulanan Egzersizler
5Yetkinlik Odaklı Mülakat
6Egzersiz Uygulamaları- Vaka Çalışmaları
7Egzersizlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik Kavramları
8Değerlendirme Merkezinin İşletmelerde Uygulama Süreci
9İş Analizinin Tanımı ve Amaçları
10İş Analizinin Değerlendirme ve Geliştirme Merkezi Uygulamalarındaki Önemi
11Değerlendirme Merkezinde Değerlendirme Kriterlerinin Belirlenmesi
12Değerlendirme Merkezinde Değerleyicilerin Belirlenmesi
13Değerlendirme Merkezinde Değerleyicilerin Eğitilmesi
14Değerlendirme Raporu Yazım Teknikleri
Kaynak
Selin Yetimoğlu Değerlendirme Merkezi ve Mülakatlarda %100 Başarı Sola Unitas Yayınları, 2020.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
3
İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır.
4
İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
5
İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
X
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
7
İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
X
8
En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar.
X
9
Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır.
X
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
12
Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir.
X
13
İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 14:41Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 14:43