Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÖRGÜT GELİŞTİRME-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Pelin VARDARLIER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı; örgütsel değişimi sağlamak üzere örgütsel sorunları analiz ve teşhis etme yöntemleri öğretmek ve teşhise uygun bireysel, ekip ve kurum düzeyinde müdahale teknikleri ile ilgili deneyimsel bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Örgüt Geliştirme ve Temel Kavramları,Örgüt Geliştirme ve Değişim Çerçevesi ,Örgüt Geliştirmenin Temel Değerleri ve Etik İlkeleri,Sistem olarak Örgütü Anlamak: Birey, Takım ve Kurum,Örgüt Geliştirmede Sözleşme ve Veri Toplama Süreci,Örgüt Geliştirmede Teşhis ve Geribildirim,Bireysel Müdahale Teknikleri,Takım Bazlı Müdahale Teknikleri,Takım Bazlı Müdahale Teknikleri ,Yapısal Müdahaleler,Örgütsel Yapı Tasarımı,Kültürel Dönüşüm Stratejileri,Örgüt Geliştirme Yetkinlikleri,Örgütsel Değişimin Başarısızlık Nedenleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
4.1.Tuckman'ın ekip oluşturma, fırtına, norm oluşturma,performans ve dağılma aşamalarını anlar.
1. Örgütsel değişim sürecini tanımlayabilecektir.16, 9A
1.1. Örgütü değişime zorlayan dışsal ve içsel nedenleri listeler.
1.2. Örgüt geliştirmenin tarihsel gelişimini açıklar.
1.3. Örgüt geliştirmenin temel değerlerini ve etik ilkeleri listeler.
2. Örgüt geliştirmenin yedi aşamasını açıklayabilecektir. 16, 9A
2.1. Örgüt geliştirme yaklaşımlarını bilir.
2.2. Giriş, sözleşme ve veri toplama aşamasında ne yapılacağını kavrar.
2.3. Teşhis, geribildirim ve uygulama aşamalarının özelliklerini kavrar.
3. Bireysel düzey müdahale tekniklerini açıklayabilecektir. 16, 9A
3.1. Birey düzeyinde ortaya çıkabilecek dirençleri ve varsayımları fark eder.
3.2. Kişisel müdahalede kullanılan araç ve değerlendirmeleri bilir.
3.3. Koçluk ve mentörlüğün özellikleri ve farklılıklarını açıklar.
4. Ekip düzeyinde müdahale tekniklerini açıklayabilecektir. 16, 9A
4.2. Yüksek performanslı bir ekibin olumluluk ve verimlilik faktörlerini listeler.
4.3. Ekibin gelişim aşamalarında karşılaşılan sorunları ve çözüm yollarını bilir.
5. Örgüt düzeyinde müdahale tekniklerini açıklayabilecektir. 16, 9A
5.1. Örgüt kültürünün değerlendirilmesi yapar.
5.2. Örgüt yapılarını bilir ve örgüt tasarımının özelliklerini açıklar.
6. Örgüt geliştirme ve değişim süreçlerinin çıktılarını değerlendirebilecektir.16, 9A
6.1. Müdahale sonrası değişimi sürdürmenin nasıl olacağını açıklar.
6.2. Müdahale sonrası anlaşmayı nasıl sonlandıracağını bilir.
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Örgüt Geliştirme ve Temel Kavramları
2Örgüt Geliştirme ve Değişim Çerçevesi
3Örgüt Geliştirmenin Temel Değerleri ve Etik İlkeleri
4Sistem olarak Örgütü Anlamak: Birey, Takım ve Kurum
5Örgüt Geliştirmede Sözleşme ve Veri Toplama Süreci
6Örgüt Geliştirmede Teşhis ve Geribildirim
7Bireysel Müdahale Teknikleri
8Takım Bazlı Müdahale Teknikleri
9Takım Bazlı Müdahale Teknikleri
10Yapısal Müdahaleler
11Örgütsel Yapı Tasarımı
12Kültürel Dönüşüm Stratejileri
13Örgüt Geliştirme Yetkinlikleri
14Örgütsel Değişimin Başarısızlık Nedenleri
Kaynak
Donald L. Anderson, Örgüt Geliştirme, Nobel Akademik Yayıncılık, 2017
1. Ömer Dinçer, Örgüt Geliştirme: Teori, Uygulama ve Teknikleri, Alfa Basım Yayım Dağıtım, 2008. 2. Peter Senge, 5. Disiplin, Yapı Kredi Yayınları, 16. Baskı, 2016.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
3
İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır.
4
İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
5
İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
X
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
7
İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
X
8
En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar.
9
Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır.
X
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
12
Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir.
X
13
İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi21020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14228
Proje Sunumu / Seminer326
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı21020
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı11010
Toplam İş Yükü (Saat)150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÖRGÜT GELİŞTİRME-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Pelin VARDARLIER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı; örgütsel değişimi sağlamak üzere örgütsel sorunları analiz ve teşhis etme yöntemleri öğretmek ve teşhise uygun bireysel, ekip ve kurum düzeyinde müdahale teknikleri ile ilgili deneyimsel bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Örgüt Geliştirme ve Temel Kavramları,Örgüt Geliştirme ve Değişim Çerçevesi ,Örgüt Geliştirmenin Temel Değerleri ve Etik İlkeleri,Sistem olarak Örgütü Anlamak: Birey, Takım ve Kurum,Örgüt Geliştirmede Sözleşme ve Veri Toplama Süreci,Örgüt Geliştirmede Teşhis ve Geribildirim,Bireysel Müdahale Teknikleri,Takım Bazlı Müdahale Teknikleri,Takım Bazlı Müdahale Teknikleri ,Yapısal Müdahaleler,Örgütsel Yapı Tasarımı,Kültürel Dönüşüm Stratejileri,Örgüt Geliştirme Yetkinlikleri,Örgütsel Değişimin Başarısızlık Nedenleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
4.1.Tuckman'ın ekip oluşturma, fırtına, norm oluşturma,performans ve dağılma aşamalarını anlar.
1. Örgütsel değişim sürecini tanımlayabilecektir.16, 9A
1.1. Örgütü değişime zorlayan dışsal ve içsel nedenleri listeler.
1.2. Örgüt geliştirmenin tarihsel gelişimini açıklar.
1.3. Örgüt geliştirmenin temel değerlerini ve etik ilkeleri listeler.
2. Örgüt geliştirmenin yedi aşamasını açıklayabilecektir. 16, 9A
2.1. Örgüt geliştirme yaklaşımlarını bilir.
2.2. Giriş, sözleşme ve veri toplama aşamasında ne yapılacağını kavrar.
2.3. Teşhis, geribildirim ve uygulama aşamalarının özelliklerini kavrar.
3. Bireysel düzey müdahale tekniklerini açıklayabilecektir. 16, 9A
3.1. Birey düzeyinde ortaya çıkabilecek dirençleri ve varsayımları fark eder.
3.2. Kişisel müdahalede kullanılan araç ve değerlendirmeleri bilir.
3.3. Koçluk ve mentörlüğün özellikleri ve farklılıklarını açıklar.
4. Ekip düzeyinde müdahale tekniklerini açıklayabilecektir. 16, 9A
4.2. Yüksek performanslı bir ekibin olumluluk ve verimlilik faktörlerini listeler.
4.3. Ekibin gelişim aşamalarında karşılaşılan sorunları ve çözüm yollarını bilir.
5. Örgüt düzeyinde müdahale tekniklerini açıklayabilecektir. 16, 9A
5.1. Örgüt kültürünün değerlendirilmesi yapar.
5.2. Örgüt yapılarını bilir ve örgüt tasarımının özelliklerini açıklar.
6. Örgüt geliştirme ve değişim süreçlerinin çıktılarını değerlendirebilecektir.16, 9A
6.1. Müdahale sonrası değişimi sürdürmenin nasıl olacağını açıklar.
6.2. Müdahale sonrası anlaşmayı nasıl sonlandıracağını bilir.
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Örgüt Geliştirme ve Temel Kavramları
2Örgüt Geliştirme ve Değişim Çerçevesi
3Örgüt Geliştirmenin Temel Değerleri ve Etik İlkeleri
4Sistem olarak Örgütü Anlamak: Birey, Takım ve Kurum
5Örgüt Geliştirmede Sözleşme ve Veri Toplama Süreci
6Örgüt Geliştirmede Teşhis ve Geribildirim
7Bireysel Müdahale Teknikleri
8Takım Bazlı Müdahale Teknikleri
9Takım Bazlı Müdahale Teknikleri
10Yapısal Müdahaleler
11Örgütsel Yapı Tasarımı
12Kültürel Dönüşüm Stratejileri
13Örgüt Geliştirme Yetkinlikleri
14Örgütsel Değişimin Başarısızlık Nedenleri
Kaynak
Donald L. Anderson, Örgüt Geliştirme, Nobel Akademik Yayıncılık, 2017
1. Ömer Dinçer, Örgüt Geliştirme: Teori, Uygulama ve Teknikleri, Alfa Basım Yayım Dağıtım, 2008. 2. Peter Senge, 5. Disiplin, Yapı Kredi Yayınları, 16. Baskı, 2016.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
3
İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır.
4
İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
5
İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
X
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
7
İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
X
8
En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar.
9
Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır.
X
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
12
Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir.
X
13
İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 14:41Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 14:43