Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE'NİN TOPLUMSAL YAPISI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Seçil ŞENEL UZUNKAYA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Seçil ŞENEL UZUNKAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Toplumsal yapı, kurum ve ilişkilerle ilgili temel kavramsal bilgiler ışığında, topluma ve toplumsal değişime ilişkin yaklaşımları ele almak, bu çerçevede Türkiye'yi, geçmişten günümüze onun toplumsal yapısını, kurumlarını, değişimini mercek altına almak ve Türkiye toplumunu ekonomi, sınıf, etnisite, kültür, inanç ve hemşehrilik gibi değişkenler çerçevesinde anlamaya çalışmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplumsal yapı: Kavramsal çerçeve, kurumlar, ilişkiler ve temel tartışmalar.,Toplumsal değişime ilişkin farklı yaklaşımlar: Düşünürler ve Teoriler.,Tarihi arkaplan: Osmanlı-Türkiye toplumsal yapısı. Değişim ve süreklilik. Sosyal, sınıfsal, ekonomik ve felsefi boyutlarıyla Osmanlı-Türkiye modernleşmesi.,Kapıkulu-reaya, Merkez-Çevre, elit-kitle, oligarşi-demokrasi gibi ayrım ve modeller çerçevesinde Türkiye’de sosyal yapı ve egemenlik ilişkileri.,Tek Parti’nin sosyo-ekonomik tabanı. “Ankara” üzerinden bir dönemi konuşmak.,Çok Partili hayata dönüşün siyasi, felsefi, dini ve ekonomik sonuçları.,Kentleşme, gecekondu, siyaset ve müzik üzerinden sosyolojik değişimi izlemek.,Türkiye’nin etnik, dini, mezhebi ve kültürel yapısı.,Kültürel iktidar – siyasi iktidar gerilimi ve toplumsal değişimin yönleri.,Ekonomi, refah ve kalkınma: İşçi ve işveren toplulukları ve siyasi tercihleri.,Türkiye’de toplumsal kurumların değişimi: Aile, din ve diğerleri.,Toplumsal dayanışma ve ayrışma zeminleri: Hemşerilik, inanç ve bölge.,Türkiye'deki eğitim sistemindeki değişim ve gelişimler,Türkiye'deki din ve Toplum süreci ve etkileri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Türkiye'de toplumu, toplumsal kurum ve ilişkilerini tanımlayabilecektir. | 16, 9 | A, F |
1.1. Toplum kavramını tanımlar. | 16, 9 | A, F |
1.2. Toplumsal Kurum ve İlişkileri tanımlar | 16, 9 | A, F |
2. Türkiye'deki aile kurumunu ve toplumsal yapıya etkilerini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A, F |
2.1. Aile kavramını tanımlar. | 16, 9 | A, F |
2.2. Tarihsel süreçte Türkiye'deki aile kavramını anlatır, değişimleri sıralar. | 16, 9 | A, F |
3. Türkiye'deki Nüfus ve Yıllara Göre Değişimini tartışabilecektir. | 16, 9 | A, F |
3.1. Nüfusun artışının olumlu ve olumsuz yönlerini açıklar. | 16, 9 | A, F |
3.2. Nüfus, Sosyal Politika ve Demografi kavramlarını tanımlar. | 16, 9 | A, F |
4. Türkiye'deki Eğitim sürecini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A, F |
4.1. Eğitimin İşlevlerini ve toplumsal yapı üzerine etkilerini tartışır. | 16, 9 | A, F |
4.2. Eğitim ve Türkiye ekonomisi arasındaki ilişkiyi açıklar. | 16, 9 | A, F |
5. Türkiye'deki Siyasi Kurumlar Ve Demokratikleşme Kavramlarını açıklayabilecektir. | 16, 9 | A, F |
5.1. Türkiye'deki Çalışma hayatı ve sorunlarını tanımlar. | 16, 9 | A, F |
5.2. Türkiye'de din ve toplumsal dönüşümü tanımlar. | 16, 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplumsal yapı: Kavramsal çerçeve, kurumlar, ilişkiler ve temel tartışmalar. | |
2 | Toplumsal değişime ilişkin farklı yaklaşımlar: Düşünürler ve Teoriler. | |
3 | Tarihi arkaplan: Osmanlı-Türkiye toplumsal yapısı. Değişim ve süreklilik. Sosyal, sınıfsal, ekonomik ve felsefi boyutlarıyla Osmanlı-Türkiye modernleşmesi. | |
4 | Kapıkulu-reaya, Merkez-Çevre, elit-kitle, oligarşi-demokrasi gibi ayrım ve modeller çerçevesinde Türkiye’de sosyal yapı ve egemenlik ilişkileri. | |
5 | Tek Parti’nin sosyo-ekonomik tabanı. “Ankara” üzerinden bir dönemi konuşmak. | |
6 | Çok Partili hayata dönüşün siyasi, felsefi, dini ve ekonomik sonuçları. | |
7 | Kentleşme, gecekondu, siyaset ve müzik üzerinden sosyolojik değişimi izlemek. | |
8 | Türkiye’nin etnik, dini, mezhebi ve kültürel yapısı. | |
9 | Kültürel iktidar – siyasi iktidar gerilimi ve toplumsal değişimin yönleri. | |
10 | Ekonomi, refah ve kalkınma: İşçi ve işveren toplulukları ve siyasi tercihleri. | |
11 | Türkiye’de toplumsal kurumların değişimi: Aile, din ve diğerleri. | |
12 | Toplumsal dayanışma ve ayrışma zeminleri: Hemşerilik, inanç ve bölge. | |
13 | Türkiye'deki eğitim sistemindeki değişim ve gelişimler | |
14 | Türkiye'deki din ve Toplum süreci ve etkileri |
Kaynak |
Dünden Bugüne Türkiye'nin Toplumsal Yapısı, Memet Zencirkıran DORA YAYINLARI,2020 Türkiye'nin Toplumsal Yapısı, Nevin Güngör Ergan, SİYASAL KİTABEVİ,2020. |
Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim Yazar: Kolektif Yayınevi: Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
4 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | X | |||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir. | X | |||||
13 | İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE'NİN TOPLUMSAL YAPISI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Seçil ŞENEL UZUNKAYA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Seçil ŞENEL UZUNKAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Toplumsal yapı, kurum ve ilişkilerle ilgili temel kavramsal bilgiler ışığında, topluma ve toplumsal değişime ilişkin yaklaşımları ele almak, bu çerçevede Türkiye'yi, geçmişten günümüze onun toplumsal yapısını, kurumlarını, değişimini mercek altına almak ve Türkiye toplumunu ekonomi, sınıf, etnisite, kültür, inanç ve hemşehrilik gibi değişkenler çerçevesinde anlamaya çalışmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplumsal yapı: Kavramsal çerçeve, kurumlar, ilişkiler ve temel tartışmalar.,Toplumsal değişime ilişkin farklı yaklaşımlar: Düşünürler ve Teoriler.,Tarihi arkaplan: Osmanlı-Türkiye toplumsal yapısı. Değişim ve süreklilik. Sosyal, sınıfsal, ekonomik ve felsefi boyutlarıyla Osmanlı-Türkiye modernleşmesi.,Kapıkulu-reaya, Merkez-Çevre, elit-kitle, oligarşi-demokrasi gibi ayrım ve modeller çerçevesinde Türkiye’de sosyal yapı ve egemenlik ilişkileri.,Tek Parti’nin sosyo-ekonomik tabanı. “Ankara” üzerinden bir dönemi konuşmak.,Çok Partili hayata dönüşün siyasi, felsefi, dini ve ekonomik sonuçları.,Kentleşme, gecekondu, siyaset ve müzik üzerinden sosyolojik değişimi izlemek.,Türkiye’nin etnik, dini, mezhebi ve kültürel yapısı.,Kültürel iktidar – siyasi iktidar gerilimi ve toplumsal değişimin yönleri.,Ekonomi, refah ve kalkınma: İşçi ve işveren toplulukları ve siyasi tercihleri.,Türkiye’de toplumsal kurumların değişimi: Aile, din ve diğerleri.,Toplumsal dayanışma ve ayrışma zeminleri: Hemşerilik, inanç ve bölge.,Türkiye'deki eğitim sistemindeki değişim ve gelişimler,Türkiye'deki din ve Toplum süreci ve etkileri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Türkiye'de toplumu, toplumsal kurum ve ilişkilerini tanımlayabilecektir. | 16, 9 | A, F |
1.1. Toplum kavramını tanımlar. | 16, 9 | A, F |
1.2. Toplumsal Kurum ve İlişkileri tanımlar | 16, 9 | A, F |
2. Türkiye'deki aile kurumunu ve toplumsal yapıya etkilerini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A, F |
2.1. Aile kavramını tanımlar. | 16, 9 | A, F |
2.2. Tarihsel süreçte Türkiye'deki aile kavramını anlatır, değişimleri sıralar. | 16, 9 | A, F |
3. Türkiye'deki Nüfus ve Yıllara Göre Değişimini tartışabilecektir. | 16, 9 | A, F |
3.1. Nüfusun artışının olumlu ve olumsuz yönlerini açıklar. | 16, 9 | A, F |
3.2. Nüfus, Sosyal Politika ve Demografi kavramlarını tanımlar. | 16, 9 | A, F |
4. Türkiye'deki Eğitim sürecini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A, F |
4.1. Eğitimin İşlevlerini ve toplumsal yapı üzerine etkilerini tartışır. | 16, 9 | A, F |
4.2. Eğitim ve Türkiye ekonomisi arasındaki ilişkiyi açıklar. | 16, 9 | A, F |
5. Türkiye'deki Siyasi Kurumlar Ve Demokratikleşme Kavramlarını açıklayabilecektir. | 16, 9 | A, F |
5.1. Türkiye'deki Çalışma hayatı ve sorunlarını tanımlar. | 16, 9 | A, F |
5.2. Türkiye'de din ve toplumsal dönüşümü tanımlar. | 16, 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplumsal yapı: Kavramsal çerçeve, kurumlar, ilişkiler ve temel tartışmalar. | |
2 | Toplumsal değişime ilişkin farklı yaklaşımlar: Düşünürler ve Teoriler. | |
3 | Tarihi arkaplan: Osmanlı-Türkiye toplumsal yapısı. Değişim ve süreklilik. Sosyal, sınıfsal, ekonomik ve felsefi boyutlarıyla Osmanlı-Türkiye modernleşmesi. | |
4 | Kapıkulu-reaya, Merkez-Çevre, elit-kitle, oligarşi-demokrasi gibi ayrım ve modeller çerçevesinde Türkiye’de sosyal yapı ve egemenlik ilişkileri. | |
5 | Tek Parti’nin sosyo-ekonomik tabanı. “Ankara” üzerinden bir dönemi konuşmak. | |
6 | Çok Partili hayata dönüşün siyasi, felsefi, dini ve ekonomik sonuçları. | |
7 | Kentleşme, gecekondu, siyaset ve müzik üzerinden sosyolojik değişimi izlemek. | |
8 | Türkiye’nin etnik, dini, mezhebi ve kültürel yapısı. | |
9 | Kültürel iktidar – siyasi iktidar gerilimi ve toplumsal değişimin yönleri. | |
10 | Ekonomi, refah ve kalkınma: İşçi ve işveren toplulukları ve siyasi tercihleri. | |
11 | Türkiye’de toplumsal kurumların değişimi: Aile, din ve diğerleri. | |
12 | Toplumsal dayanışma ve ayrışma zeminleri: Hemşerilik, inanç ve bölge. | |
13 | Türkiye'deki eğitim sistemindeki değişim ve gelişimler | |
14 | Türkiye'deki din ve Toplum süreci ve etkileri |
Kaynak |
Dünden Bugüne Türkiye'nin Toplumsal Yapısı, Memet Zencirkıran DORA YAYINLARI,2020 Türkiye'nin Toplumsal Yapısı, Nevin Güngör Ergan, SİYASAL KİTABEVİ,2020. |
Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim Yazar: Kolektif Yayınevi: Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
4 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | X | |||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir. | X | |||||
13 | İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |