Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEŞTİREL DÜŞÜNME | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere düşünmenin ne demek olduğuna ve nasıl daha doğru düşünülebileceğine yönelik bir anlayış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Eleştirel Düşünmeye Giriş ,İnsan Olmak Ne Demektir? Düşünmek Ne Demektir?,Düşünmenin Aşamaları, Metodoloji ve Hakikat ,Ferasetli Bir Şekilde Düşünebilmek: Yerini Bilmek ve Hakikati Hedeflemek,Düşünme Türleri: İndirgeme ve İndüksiyon ,İçeriksel Mantık Hataları ,Nasıl Karar Veririz? İki Karar Verme Sistemi: Hızlı ve Dağınık ile Yavaş ve Bilge,Ferasete Giden Yol İkinci Sistemden Geçer ,Birinci Sistem Otomatik Pilottur ,Birinci Sistem Hakikati Değil Hikâyeyi Sever ,Birinci Sistem Karar Verirken Çeşitli Stratejiler (Kestirmeler) Kullanır ,Karakteristik Özelliklerimiz Verdiğimiz Kararları Nasıl Etkiliyor?,Bilişsel Eğilimler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Eleştirel düşünmenin ne demek olduğunu anlayabilecektir. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
1.1. Eleştirel düşünmede metodolojinin ve analizin önemini açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
1.2. Eleştirel düşünmede ferasetin önemini açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2. Mantık hatalarını açıklayabilecektir. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.1. Bilişsel mantık hatalarını açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.2. Yapısal mantık hatalarını açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.3. İçeriksel mantık hatalarını açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
3. Karar verme sürecini açıklayabilecektir. | 19, 9 | A |
3.1. İki karar verme sistemini ve bunlar arasındaki etkileşimi açıklar. | 13, 9 | A |
3.2. Heristiklerin (sezgisel verilen hızlı kararların dayandığı kestirme stratejiler) nasıl kullanıldığını açıklar. | 13, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eleştirel Düşünmeye Giriş | İlgili Ders Notunun Okunması |
2 | İnsan Olmak Ne Demektir? Düşünmek Ne Demektir? | İlgili Ders Notunun Okunması |
3 | Düşünmenin Aşamaları, Metodoloji ve Hakikat | İlgili Ders Notunun Okunması |
4 | Ferasetli Bir Şekilde Düşünebilmek: Yerini Bilmek ve Hakikati Hedeflemek | İlgili Ders Notunun Okunması |
5 | Düşünme Türleri: İndirgeme ve İndüksiyon | İlgili Ders Notunun Okunması |
6 | İçeriksel Mantık Hataları | İlgili Ders Notunun Okunması |
7 | Nasıl Karar Veririz? İki Karar Verme Sistemi: Hızlı ve Dağınık ile Yavaş ve Bilge | İlgili Ders Notunun Okunması |
8 | Ferasete Giden Yol İkinci Sistemden Geçer | İlgili Ders Notunun Okunması |
9 | Birinci Sistem Otomatik Pilottur | İlgili Ders Notunun Okunması |
10 | Birinci Sistem Hakikati Değil Hikâyeyi Sever | İlgili Ders Notunun Okunması |
11 | Birinci Sistem Karar Verirken Çeşitli Stratejiler (Kestirmeler) Kullanır | İlgili Ders Notunun Okunması |
12 | Karakteristik Özelliklerimiz Verdiğimiz Kararları Nasıl Etkiliyor? | İlgili Ders Notunun Okunması |
13 | Bilişsel Eğilimler | İlgili Ders Notunun Okunması |
Kaynak |
-Eleştirel Düşünme Ders Notları |
- Daniel Kahneman, Hızlı ve Yavaş Düşünme, Varlık Yayınları, 2015. - Jonah Lehrer, Karar Anı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2014. - Nassim Nicholas Taleb, Siyah Kuğu, Varlık Yayınları, 2011. - Nurettin Topçu, Mantık, Dergah Yayınları, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
4 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | X | |||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir. | X | |||||
13 | İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 10 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 70 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(70/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEŞTİREL DÜŞÜNME | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere düşünmenin ne demek olduğuna ve nasıl daha doğru düşünülebileceğine yönelik bir anlayış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Eleştirel Düşünmeye Giriş ,İnsan Olmak Ne Demektir? Düşünmek Ne Demektir?,Düşünmenin Aşamaları, Metodoloji ve Hakikat ,Ferasetli Bir Şekilde Düşünebilmek: Yerini Bilmek ve Hakikati Hedeflemek,Düşünme Türleri: İndirgeme ve İndüksiyon ,İçeriksel Mantık Hataları ,Nasıl Karar Veririz? İki Karar Verme Sistemi: Hızlı ve Dağınık ile Yavaş ve Bilge,Ferasete Giden Yol İkinci Sistemden Geçer ,Birinci Sistem Otomatik Pilottur ,Birinci Sistem Hakikati Değil Hikâyeyi Sever ,Birinci Sistem Karar Verirken Çeşitli Stratejiler (Kestirmeler) Kullanır ,Karakteristik Özelliklerimiz Verdiğimiz Kararları Nasıl Etkiliyor?,Bilişsel Eğilimler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Eleştirel düşünmenin ne demek olduğunu anlayabilecektir. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
1.1. Eleştirel düşünmede metodolojinin ve analizin önemini açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
1.2. Eleştirel düşünmede ferasetin önemini açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2. Mantık hatalarını açıklayabilecektir. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.1. Bilişsel mantık hatalarını açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.2. Yapısal mantık hatalarını açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.3. İçeriksel mantık hatalarını açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
3. Karar verme sürecini açıklayabilecektir. | 19, 9 | A |
3.1. İki karar verme sistemini ve bunlar arasındaki etkileşimi açıklar. | 13, 9 | A |
3.2. Heristiklerin (sezgisel verilen hızlı kararların dayandığı kestirme stratejiler) nasıl kullanıldığını açıklar. | 13, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eleştirel Düşünmeye Giriş | İlgili Ders Notunun Okunması |
2 | İnsan Olmak Ne Demektir? Düşünmek Ne Demektir? | İlgili Ders Notunun Okunması |
3 | Düşünmenin Aşamaları, Metodoloji ve Hakikat | İlgili Ders Notunun Okunması |
4 | Ferasetli Bir Şekilde Düşünebilmek: Yerini Bilmek ve Hakikati Hedeflemek | İlgili Ders Notunun Okunması |
5 | Düşünme Türleri: İndirgeme ve İndüksiyon | İlgili Ders Notunun Okunması |
6 | İçeriksel Mantık Hataları | İlgili Ders Notunun Okunması |
7 | Nasıl Karar Veririz? İki Karar Verme Sistemi: Hızlı ve Dağınık ile Yavaş ve Bilge | İlgili Ders Notunun Okunması |
8 | Ferasete Giden Yol İkinci Sistemden Geçer | İlgili Ders Notunun Okunması |
9 | Birinci Sistem Otomatik Pilottur | İlgili Ders Notunun Okunması |
10 | Birinci Sistem Hakikati Değil Hikâyeyi Sever | İlgili Ders Notunun Okunması |
11 | Birinci Sistem Karar Verirken Çeşitli Stratejiler (Kestirmeler) Kullanır | İlgili Ders Notunun Okunması |
12 | Karakteristik Özelliklerimiz Verdiğimiz Kararları Nasıl Etkiliyor? | İlgili Ders Notunun Okunması |
13 | Bilişsel Eğilimler | İlgili Ders Notunun Okunması |
Kaynak |
-Eleştirel Düşünme Ders Notları |
- Daniel Kahneman, Hızlı ve Yavaş Düşünme, Varlık Yayınları, 2015. - Jonah Lehrer, Karar Anı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2014. - Nassim Nicholas Taleb, Siyah Kuğu, Varlık Yayınları, 2011. - Nurettin Topçu, Mantık, Dergah Yayınları, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
4 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | X | |||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir. | X | |||||
13 | İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |