Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İK'DA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Öznur GÜLEN ERTOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ömer Erdem KOÇAK, Öğr.Gör. Gülnur GÜL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, İnsan kaynakları yönetiminde, ölçme ve değerlendirilmeye ilişkin yaklaşımların aktarılması ve insan kaynakları yönetiminde ölçüme yer vermektir. Bu anlamda kullanılan ölçüm araçlarının tanıtılması, farklılıklarının ve işlevlerinin anlaşılması hedeflenmekle birlikte öğrencilerin İnsan Kaynakları Yönetimi ve iş hayatı ile ilgili konularda yeterli bilgi ve beceriye sahip olmaları ve İKY alanındaki sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İK’da Ölçme ve Değerlendirme Kavramı,İK’da Ölçme ve Değerlendirmenin Önemi, Yaşanan Problemler,Ölçümde Kullanılan Temel Psikometri Bilgileri ( Geçerlilik – Güvenilirlik – Adaptasyon – Standartizasyon ) ,İK’da Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Temel Kavramlar ,İKY İşlevinde Çıktı ve Süreç Ölçümleri ,İK’nın Değerlendirilmesinin Nedenleri ,İK’nda Performans ve Etkililik Ölçümleri ,İK Başarı Göstergesi Yaklaşımı,Kanıtlara dayalı İKY,İK’da Kullanılan Test çeşitleri ve Kullanım Alanları ,İK’da İnsan Sermayesi Yönetimi ve Ölçümü ,Yeni Nesil Değerlendirme Araçları ( Durumsal Yargı Testleri – Sanal Gerçeklik – Oyun Bazlı Değerlendirme ),İK Profesyonellerinin Ölçme ve Değerlendirmede Dikkat Etmeleri Gereken İlkeler ,Geri Bildirim ( feed back ) verilirken Kullanılacak Teknikler ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İşletmelerde insan kaynakları ölçme değerlendirme uygulamalarını değerlendirebilecektir. | 9 | A |
2. İnsan kaynaklarında kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini birbirleri ile ilişkili şekilde değerlendirebilecektir. | 16, 9 | A |
3. Ölçüm araçlarını amacına uygun olarak ve işlevsel bir şekilde kullanabilecektir. | 9 | A |
4. İnsan kaynaklarında ölçme ve değerlendirmenin katkısı ile etkin, verimli ve güncel ölçme yöntemleri planlayabilecektir. | 9 | A |
5. İnsan kaynaklarında bir ölçüm aracı geliştirme sürecine hakim olabilecektir. | 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İK’da Ölçme ve Değerlendirme Kavramı | Ders hakkında ön araştırma |
2 | İK’da Ölçme ve Değerlendirmenin Önemi, Yaşanan Problemler | Ders hakkında ön araştırma |
3 | Ölçümde Kullanılan Temel Psikometri Bilgileri ( Geçerlilik – Güvenilirlik – Adaptasyon – Standartizasyon ) | Ders hakkında ön araştırma |
4 | İK’da Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Temel Kavramlar | Ders hakkında ön araştırma |
5 | İKY İşlevinde Çıktı ve Süreç Ölçümleri | Ders hakkında ön araştırma |
6 | İK’nın Değerlendirilmesinin Nedenleri | Ders hakkında ön araştırma |
7 | İK’nda Performans ve Etkililik Ölçümleri | Ders hakkında ön araştırma |
8 | İK Başarı Göstergesi Yaklaşımı | Ders hakkında ön araştırma |
9 | Kanıtlara dayalı İKY | Ders hakkında ön araştırma |
10 | İK’da Kullanılan Test çeşitleri ve Kullanım Alanları | Ders hakkında ön araştırma |
11 | İK’da İnsan Sermayesi Yönetimi ve Ölçümü | Ders hakkında ön araştırma |
12 | Yeni Nesil Değerlendirme Araçları ( Durumsal Yargı Testleri – Sanal Gerçeklik – Oyun Bazlı Değerlendirme ) | Ders hakkında ön araştırma |
13 | İK Profesyonellerinin Ölçme ve Değerlendirmede Dikkat Etmeleri Gereken İlkeler | Ders hakkında ön araştırma |
14 | Geri Bildirim ( feed back ) verilirken Kullanılacak Teknikler | Ders hakkında ön araştırma |
Kaynak |
Doç. Dr. V. Lale Tüzüner, İnsan Kaynakları Yönetimi Faaliyetlerinde Ölçme ve Değerlendirme, Beta Yayınları, 1. Baskı, Ekim 2011 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
4 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir. | ||||||
13 | İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İK'DA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Öznur GÜLEN ERTOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ömer Erdem KOÇAK, Öğr.Gör. Gülnur GÜL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, İnsan kaynakları yönetiminde, ölçme ve değerlendirilmeye ilişkin yaklaşımların aktarılması ve insan kaynakları yönetiminde ölçüme yer vermektir. Bu anlamda kullanılan ölçüm araçlarının tanıtılması, farklılıklarının ve işlevlerinin anlaşılması hedeflenmekle birlikte öğrencilerin İnsan Kaynakları Yönetimi ve iş hayatı ile ilgili konularda yeterli bilgi ve beceriye sahip olmaları ve İKY alanındaki sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İK’da Ölçme ve Değerlendirme Kavramı,İK’da Ölçme ve Değerlendirmenin Önemi, Yaşanan Problemler,Ölçümde Kullanılan Temel Psikometri Bilgileri ( Geçerlilik – Güvenilirlik – Adaptasyon – Standartizasyon ) ,İK’da Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Temel Kavramlar ,İKY İşlevinde Çıktı ve Süreç Ölçümleri ,İK’nın Değerlendirilmesinin Nedenleri ,İK’nda Performans ve Etkililik Ölçümleri ,İK Başarı Göstergesi Yaklaşımı,Kanıtlara dayalı İKY,İK’da Kullanılan Test çeşitleri ve Kullanım Alanları ,İK’da İnsan Sermayesi Yönetimi ve Ölçümü ,Yeni Nesil Değerlendirme Araçları ( Durumsal Yargı Testleri – Sanal Gerçeklik – Oyun Bazlı Değerlendirme ),İK Profesyonellerinin Ölçme ve Değerlendirmede Dikkat Etmeleri Gereken İlkeler ,Geri Bildirim ( feed back ) verilirken Kullanılacak Teknikler ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İşletmelerde insan kaynakları ölçme değerlendirme uygulamalarını değerlendirebilecektir. | 9 | A |
2. İnsan kaynaklarında kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini birbirleri ile ilişkili şekilde değerlendirebilecektir. | 16, 9 | A |
3. Ölçüm araçlarını amacına uygun olarak ve işlevsel bir şekilde kullanabilecektir. | 9 | A |
4. İnsan kaynaklarında ölçme ve değerlendirmenin katkısı ile etkin, verimli ve güncel ölçme yöntemleri planlayabilecektir. | 9 | A |
5. İnsan kaynaklarında bir ölçüm aracı geliştirme sürecine hakim olabilecektir. | 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İK’da Ölçme ve Değerlendirme Kavramı | Ders hakkında ön araştırma |
2 | İK’da Ölçme ve Değerlendirmenin Önemi, Yaşanan Problemler | Ders hakkında ön araştırma |
3 | Ölçümde Kullanılan Temel Psikometri Bilgileri ( Geçerlilik – Güvenilirlik – Adaptasyon – Standartizasyon ) | Ders hakkında ön araştırma |
4 | İK’da Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Temel Kavramlar | Ders hakkında ön araştırma |
5 | İKY İşlevinde Çıktı ve Süreç Ölçümleri | Ders hakkında ön araştırma |
6 | İK’nın Değerlendirilmesinin Nedenleri | Ders hakkında ön araştırma |
7 | İK’nda Performans ve Etkililik Ölçümleri | Ders hakkında ön araştırma |
8 | İK Başarı Göstergesi Yaklaşımı | Ders hakkında ön araştırma |
9 | Kanıtlara dayalı İKY | Ders hakkında ön araştırma |
10 | İK’da Kullanılan Test çeşitleri ve Kullanım Alanları | Ders hakkında ön araştırma |
11 | İK’da İnsan Sermayesi Yönetimi ve Ölçümü | Ders hakkında ön araştırma |
12 | Yeni Nesil Değerlendirme Araçları ( Durumsal Yargı Testleri – Sanal Gerçeklik – Oyun Bazlı Değerlendirme ) | Ders hakkında ön araştırma |
13 | İK Profesyonellerinin Ölçme ve Değerlendirmede Dikkat Etmeleri Gereken İlkeler | Ders hakkında ön araştırma |
14 | Geri Bildirim ( feed back ) verilirken Kullanılacak Teknikler | Ders hakkında ön araştırma |
Kaynak |
Doç. Dr. V. Lale Tüzüner, İnsan Kaynakları Yönetimi Faaliyetlerinde Ölçme ve Değerlendirme, Beta Yayınları, 1. Baskı, Ekim 2011 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
4 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir. | ||||||
13 | İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |