Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HAVACILIKTA KRİZ VE RİSK YÖNETİMİ | HVY3215571 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Oğuz YILDIZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Oğuz YILDIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı emniyet ve güvenliğin önde geldiği havacılık sektöründe kaza ve acil durumlarla ilgili risk analizi ve kriz yönetimi kavramlarının teorik düzeyde açıklanması ve gerçek vakalar üzerinden değerlendirilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, risk tanımı ve yönetimine genel bir bakış,İşletmelerin stratejik düzeyde kullanabileceği analiz yöntemleri SWOT ve PESTEL,Risk yönetiminin aşamaları, risk ve kriz yönetiminin ilişkisi,Sivil havacılık operasyonlarında değişim odaklı risk yönetimi: Çin hava seyrüsefer hizmet sağlayıcı üstüne bir vaka analizi (makale),Kriz yönetimi ve örgütle bağlantısı,Kriz tanımı, krizlerin özellikleri ve temel unsurları ,Arıza, emniyet, güvenlik, hata kavramları. Hata modu ve etki analizi FMEA, PUKÖ Döngüsü, Güvenlik Yönetim Sistemi ,Krizin yönetiminin boyutları ve krizin evreleri ,Kriz yönetimi teorileri,Kriz yönetimi stratejileri ,Kriz anında iletişim vakası: SQ-006 numaralı uçuş (makale),Krizi yönetmek: Birleşik Krallık havalimanları üzerine vaka analizi: Ağustos 2006 terör tehditi (makale),Sivil havacılık kapsamında atmosferdeki riskler; Avrupa perspektifinden kriz yönetimi (makale),Avrupalı havayollarının Covid-19 pandemisine stratejik tepkileri (makale); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrenciler risk ve risk analizi kavramlarını açıklayabilecektir. 1.1. Öğrenciler risk analizi basamaklarını açıklayabilecektir. 1.2. Öğrenciler vaka analizi üstünden risk yönetimi ve havacılık endüstrisi arasındaki ilişkiyi kurabilecektir. 1.3. Öğrenciler risk analizi ve kriz yönetimi arasındaki ilişkiyi açıklayabilecektir. 2. Öğrenciler krizin özelliklerini ve aşamalarını sınıflandırabilecektir. 2.1. Öğrenciler krizin özellikleriyle havacılık endüstrisi arasında ilişki kurabilecektir. 2.2. Öğrenciler krizin aşamalarıyla havacılık endüstrisi arasında ilişki kurabilecektir. 3. Öğrenciler 5M modelini açıklayabilecektir. 3.1. Öğrenciler 5M modeli unsurları üzerinden risk analizini yapabileceklerdir. 3.2. Öğrenciler 5M modeli ile havacılık endüstrisi arasında ilişki kurabilecektir. 4. Öğrenciler kriz yönetimi teorilerini açıklayabilecektir. 4.1. Öğrenciler kriz yönetimi teorileriyle havacılık endüstrisi arasında ilişki kurabilecektir. 4.2. Öğrenciler kriz yönetimi teorilerini sınıflandırabilecektir. 4.3. Öğrenciler kriz yönetim teorilerini endüstriyel vaka analizi üzerinden değerlendirebilecektir. 5. Öğrenciler kriz yönetimi sürecinde izlenecek stratejileri açıklayabilecektir. 5.1. Öğrenciler kriz yönetimi stratejileriyle havacılık endüstrisi arasında ilişki kurabilecektir. 5.2. Öğrenciler kriz yönetimi sürecinde izlenecek stratejileri sınıflandırabilecektir. 5.3. Öğrenciler vaka analizi üstünden havacılıkta kriz yönetim stratejilerini değerlendirebilecektir. | A, B, C |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, risk tanımı ve yönetimine genel bir bakış | Okuma |
2 | İşletmelerin stratejik düzeyde kullanabileceği analiz yöntemleri SWOT ve PESTEL | Okuma |
3 | Risk yönetiminin aşamaları, risk ve kriz yönetiminin ilişkisi | Okuma |
4 | Sivil havacılık operasyonlarında değişim odaklı risk yönetimi: Çin hava seyrüsefer hizmet sağlayıcı üstüne bir vaka analizi (makale) | Okuma |
5 | Kriz yönetimi ve örgütle bağlantısı | Okuma |
6 | Kriz tanımı, krizlerin özellikleri ve temel unsurları | Okuma |
7 | Arıza, emniyet, güvenlik, hata kavramları. Hata modu ve etki analizi FMEA, PUKÖ Döngüsü, Güvenlik Yönetim Sistemi | Okuma |
8 | Krizin yönetiminin boyutları ve krizin evreleri | Okuma |
9 | Kriz yönetimi teorileri | Okuma |
10 | Kriz yönetimi stratejileri | Okuma |
11 | Kriz anında iletişim vakası: SQ-006 numaralı uçuş (makale) | Okuma |
12 | Krizi yönetmek: Birleşik Krallık havalimanları üzerine vaka analizi: Ağustos 2006 terör tehditi (makale) | Okuma |
13 | Sivil havacılık kapsamında atmosferdeki riskler; Avrupa perspektifinden kriz yönetimi (makale) | Okuma |
14 | Avrupalı havayollarının Covid-19 pandemisine stratejik tepkileri (makale) | Okuma |
Kaynak |
1. İşletmelerde kriz yönetimi ve krizlerin işletmeler üzerine olası etkileri, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2003, 17(2), 203-212. 2. Olay yönetı̇mı̇, rı̇sk yönetı̇mı̇ ve krı̇z yönetı̇mı̇: ı̇lı̇şkı̇lı̇ noktalar üzerı̇ne bı̇r çalışma, Yeni Düşünceler, 2007, 2, 185-205. 3. Henderson, Joan C. “Managing Crises: UK Civil Aviation, BAA Airports and the August 2006 Terrorist Threat.” Tourism and Hospitality Research 8, no. 2 (2008): 125–36. 4. Yuan, L., Liang, M., & Xie, Y. Change-Oriented Risk Management in Civil Aviation Operation: A Case Study in China Air Navigation Service Provider. Journal of Advanced Transportation, 2020, 1-9. 5. Henderson, J. C. Communicating in a crisis: flight SQ 006. Tourism Management, 2003, 24(3), 279–287. doi:10.1016/s0261-5177(02)00070-5 6. Alexander, D. Volcanic ash in the atmosphere and risks for civil aviation: A study in European crisis management. International Journal of Disaster Risk Science, 2013, 4(1), 9–19. doi:10.1007/s13753-013-0003-0 7. Albers, S., & Rundshagen, V. (2020). European airlines′ strategic responses to the COVID-19 pandemic (January-May, 2020). Journal of Air Transport Management, 87, 101863. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Havacılık yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Havacılık yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | ||||||
3 | Havacılık yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır. | ||||||
4 | Havacılık yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle Havacılık yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Havacılık yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | ||||||
8 | En az A2 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Havacılık yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HAVACILIKTA KRİZ VE RİSK YÖNETİMİ | HVY3215571 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Oğuz YILDIZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Oğuz YILDIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı emniyet ve güvenliğin önde geldiği havacılık sektöründe kaza ve acil durumlarla ilgili risk analizi ve kriz yönetimi kavramlarının teorik düzeyde açıklanması ve gerçek vakalar üzerinden değerlendirilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, risk tanımı ve yönetimine genel bir bakış,İşletmelerin stratejik düzeyde kullanabileceği analiz yöntemleri SWOT ve PESTEL,Risk yönetiminin aşamaları, risk ve kriz yönetiminin ilişkisi,Sivil havacılık operasyonlarında değişim odaklı risk yönetimi: Çin hava seyrüsefer hizmet sağlayıcı üstüne bir vaka analizi (makale),Kriz yönetimi ve örgütle bağlantısı,Kriz tanımı, krizlerin özellikleri ve temel unsurları ,Arıza, emniyet, güvenlik, hata kavramları. Hata modu ve etki analizi FMEA, PUKÖ Döngüsü, Güvenlik Yönetim Sistemi ,Krizin yönetiminin boyutları ve krizin evreleri ,Kriz yönetimi teorileri,Kriz yönetimi stratejileri ,Kriz anında iletişim vakası: SQ-006 numaralı uçuş (makale),Krizi yönetmek: Birleşik Krallık havalimanları üzerine vaka analizi: Ağustos 2006 terör tehditi (makale),Sivil havacılık kapsamında atmosferdeki riskler; Avrupa perspektifinden kriz yönetimi (makale),Avrupalı havayollarının Covid-19 pandemisine stratejik tepkileri (makale); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrenciler risk ve risk analizi kavramlarını açıklayabilecektir. 1.1. Öğrenciler risk analizi basamaklarını açıklayabilecektir. 1.2. Öğrenciler vaka analizi üstünden risk yönetimi ve havacılık endüstrisi arasındaki ilişkiyi kurabilecektir. 1.3. Öğrenciler risk analizi ve kriz yönetimi arasındaki ilişkiyi açıklayabilecektir. 2. Öğrenciler krizin özelliklerini ve aşamalarını sınıflandırabilecektir. 2.1. Öğrenciler krizin özellikleriyle havacılık endüstrisi arasında ilişki kurabilecektir. 2.2. Öğrenciler krizin aşamalarıyla havacılık endüstrisi arasında ilişki kurabilecektir. 3. Öğrenciler 5M modelini açıklayabilecektir. 3.1. Öğrenciler 5M modeli unsurları üzerinden risk analizini yapabileceklerdir. 3.2. Öğrenciler 5M modeli ile havacılık endüstrisi arasında ilişki kurabilecektir. 4. Öğrenciler kriz yönetimi teorilerini açıklayabilecektir. 4.1. Öğrenciler kriz yönetimi teorileriyle havacılık endüstrisi arasında ilişki kurabilecektir. 4.2. Öğrenciler kriz yönetimi teorilerini sınıflandırabilecektir. 4.3. Öğrenciler kriz yönetim teorilerini endüstriyel vaka analizi üzerinden değerlendirebilecektir. 5. Öğrenciler kriz yönetimi sürecinde izlenecek stratejileri açıklayabilecektir. 5.1. Öğrenciler kriz yönetimi stratejileriyle havacılık endüstrisi arasında ilişki kurabilecektir. 5.2. Öğrenciler kriz yönetimi sürecinde izlenecek stratejileri sınıflandırabilecektir. 5.3. Öğrenciler vaka analizi üstünden havacılıkta kriz yönetim stratejilerini değerlendirebilecektir. | A, B, C |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, risk tanımı ve yönetimine genel bir bakış | Okuma |
2 | İşletmelerin stratejik düzeyde kullanabileceği analiz yöntemleri SWOT ve PESTEL | Okuma |
3 | Risk yönetiminin aşamaları, risk ve kriz yönetiminin ilişkisi | Okuma |
4 | Sivil havacılık operasyonlarında değişim odaklı risk yönetimi: Çin hava seyrüsefer hizmet sağlayıcı üstüne bir vaka analizi (makale) | Okuma |
5 | Kriz yönetimi ve örgütle bağlantısı | Okuma |
6 | Kriz tanımı, krizlerin özellikleri ve temel unsurları | Okuma |
7 | Arıza, emniyet, güvenlik, hata kavramları. Hata modu ve etki analizi FMEA, PUKÖ Döngüsü, Güvenlik Yönetim Sistemi | Okuma |
8 | Krizin yönetiminin boyutları ve krizin evreleri | Okuma |
9 | Kriz yönetimi teorileri | Okuma |
10 | Kriz yönetimi stratejileri | Okuma |
11 | Kriz anında iletişim vakası: SQ-006 numaralı uçuş (makale) | Okuma |
12 | Krizi yönetmek: Birleşik Krallık havalimanları üzerine vaka analizi: Ağustos 2006 terör tehditi (makale) | Okuma |
13 | Sivil havacılık kapsamında atmosferdeki riskler; Avrupa perspektifinden kriz yönetimi (makale) | Okuma |
14 | Avrupalı havayollarının Covid-19 pandemisine stratejik tepkileri (makale) | Okuma |
Kaynak |
1. İşletmelerde kriz yönetimi ve krizlerin işletmeler üzerine olası etkileri, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2003, 17(2), 203-212. 2. Olay yönetı̇mı̇, rı̇sk yönetı̇mı̇ ve krı̇z yönetı̇mı̇: ı̇lı̇şkı̇lı̇ noktalar üzerı̇ne bı̇r çalışma, Yeni Düşünceler, 2007, 2, 185-205. 3. Henderson, Joan C. “Managing Crises: UK Civil Aviation, BAA Airports and the August 2006 Terrorist Threat.” Tourism and Hospitality Research 8, no. 2 (2008): 125–36. 4. Yuan, L., Liang, M., & Xie, Y. Change-Oriented Risk Management in Civil Aviation Operation: A Case Study in China Air Navigation Service Provider. Journal of Advanced Transportation, 2020, 1-9. 5. Henderson, J. C. Communicating in a crisis: flight SQ 006. Tourism Management, 2003, 24(3), 279–287. doi:10.1016/s0261-5177(02)00070-5 6. Alexander, D. Volcanic ash in the atmosphere and risks for civil aviation: A study in European crisis management. International Journal of Disaster Risk Science, 2013, 4(1), 9–19. doi:10.1007/s13753-013-0003-0 7. Albers, S., & Rundshagen, V. (2020). European airlines′ strategic responses to the COVID-19 pandemic (January-May, 2020). Journal of Air Transport Management, 87, 101863. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Havacılık yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Havacılık yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | ||||||
3 | Havacılık yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır. | ||||||
4 | Havacılık yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle Havacılık yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Havacılık yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | ||||||
8 | En az A2 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Havacılık yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |