Bu dersin amacı; uçuş emniyeti ve güvenliğinden taviz vermeksizin, yolcu ve yolcu yakınlarını en konforlu şekilde seyahat ettirecek bunu yaparken de ticari kaygıları göz ardı etmeyecek bir şekilde hizmet verilmesidir ve ayrıca öğrencilere yer hizmetleri kavramı ve gelişimi, yer hizmetleri kuruluşları çevre ilişkisi ve mevzuat konuları, bu kuruluşlarda yönetim ve organizasyon oluşumu, kullanılan ekipmanlar, yük kontrolü, haberleşme, uçak hat bakım, ikram servisi, ramp, uçuş ve operasyon izinleri, kargo, posta ve diğer yer hizmetleri bilgisi verilmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dünya’da ve Türkiye’de Yer Hizmetleri,Yer Hizmetleri Kavram ve Gelişimi,Uluslararası anlaşmalar, yasa ve yönetmelikler (Mevzuat),Yer Hizmetleri Ekipmanları,Yolcu Hizmetleri Süreçleri ,Bilet ve Uçağa kabul İşlemleri,Yer Hizmetlerinde Yönetim ve Organizasyon,Gecikme Prosedürleri,Bagaj İşlemleri,Özel/Kayıp ve Hasarlı Bagaj İşlemleri,Ramp ve Uçuş Operasyon Hizmetleri,Temsil ve Gözetim Hizmetleri ,Hava aracı kazaları, kazalardaki ana faktörler ( İnsan, çevre, teknik, yönetim) Kaza İstatistikleri,Sunum / Münazara; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1 - Dünya’da ve Türkiye’de yolcu ve yer hizmetleri hakkında bilgi sahibi olacak.
16, 9
A
1.1 - Yolcu ve yer hizmetlerinin hava ulaştırma sektöründeki rolü ve önemini açıklar.
16, 9
A
1.2 - Yolcu ve yer hizmetleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
16, 9
A
2 - Ulusal ve uluslararası mevzuat hakkında bilgi sahibi olacak.
16, 9
A
2.1 - Yolcu ve yer hizmetleri yönetmeliğini bilir.
16, 9
A
2.2 - Farklı yolcu ve yer hizmet tiplerini sınıflar.
16, 9
A
3 - Yolcu hizmetlerinin süreçleri hakkında bilgi sahibi olacak.
16, 9
A
3.1 - Uçuşa kabul süreçlerini bilir.
16, 9
A
3.2 - Süreçleri tanımlar.
16, 9
A
4 - Uçak kabul ve bagaj işlemleri hakkında bilgi sahibi olacak.
16, 9
A
4.1 - Yolcu bagaj süreçlerini açıklar.
16, 9
A
4.2 - Bagaj kontrol işlemlerini bilir.
16, 9
A
5 - Uçak kazalarının ana faktörleri hakkında bilgi sahibi olacak.
16, 9
A
5.1 - Hava aracı kazaları, kazalardaki ana faktörleri bilir ( insan, çevre, teknik, yönetim).
16, 9
A
5.2 - Farklı faktör ve nedenlere dayalı kaza istatistiklerini açıklar.
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dünya’da ve Türkiye’de Yer Hizmetleri
2
Yer Hizmetleri Kavram ve Gelişimi
3
Uluslararası anlaşmalar, yasa ve yönetmelikler (Mevzuat)
4
Yer Hizmetleri Ekipmanları
5
Yolcu Hizmetleri Süreçleri
6
Bilet ve Uçağa kabul İşlemleri
7
Yer Hizmetlerinde Yönetim ve Organizasyon
8
Gecikme Prosedürleri
9
Bagaj İşlemleri
10
Özel/Kayıp ve Hasarlı Bagaj İşlemleri
11
Ramp ve Uçuş Operasyon Hizmetleri
12
Temsil ve Gözetim Hizmetleri
13
Hava aracı kazaları, kazalardaki ana faktörler ( İnsan, çevre, teknik, yönetim) Kaza İstatistikleri
14
Sunum / Münazara
Kaynak
1 - Yer Hizmetleri Yönetimi, Anadolu Üniversitesi, 2016.
2 - Yolcu ve Yer Hizmetleri, Atatürk Üniversitesi, 2020.
PowerPoint sunum dosyaları
Paylaşılan ders notları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Havacılık yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
Havacılık yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
X
3
Havacılık yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır.
X
4
Havacılık yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
X
5
Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
X
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle Havacılık yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
7
Havacılık yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
X
8
En az A2 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar.
X
9
Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır.
X
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
X
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
12
Havacılık yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
2
5
10
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
8
8
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
10
10
Proje Sunumu / Seminer
1
10
10
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
2
7
14
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
13
13
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Performans Görevi, Bakım Planı
1
9
9
Toplam İş Yükü (Saat)
136
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(136/30)
5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
YOLCU VE YER HİZMETLERİ YÖNETİMİ
-
Bahar Dönemi
3+0
3
5
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Özlem İLDAY
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; uçuş emniyeti ve güvenliğinden taviz vermeksizin, yolcu ve yolcu yakınlarını en konforlu şekilde seyahat ettirecek bunu yaparken de ticari kaygıları göz ardı etmeyecek bir şekilde hizmet verilmesidir ve ayrıca öğrencilere yer hizmetleri kavramı ve gelişimi, yer hizmetleri kuruluşları çevre ilişkisi ve mevzuat konuları, bu kuruluşlarda yönetim ve organizasyon oluşumu, kullanılan ekipmanlar, yük kontrolü, haberleşme, uçak hat bakım, ikram servisi, ramp, uçuş ve operasyon izinleri, kargo, posta ve diğer yer hizmetleri bilgisi verilmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dünya’da ve Türkiye’de Yer Hizmetleri,Yer Hizmetleri Kavram ve Gelişimi,Uluslararası anlaşmalar, yasa ve yönetmelikler (Mevzuat),Yer Hizmetleri Ekipmanları,Yolcu Hizmetleri Süreçleri ,Bilet ve Uçağa kabul İşlemleri,Yer Hizmetlerinde Yönetim ve Organizasyon,Gecikme Prosedürleri,Bagaj İşlemleri,Özel/Kayıp ve Hasarlı Bagaj İşlemleri,Ramp ve Uçuş Operasyon Hizmetleri,Temsil ve Gözetim Hizmetleri ,Hava aracı kazaları, kazalardaki ana faktörler ( İnsan, çevre, teknik, yönetim) Kaza İstatistikleri,Sunum / Münazara; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1 - Dünya’da ve Türkiye’de yolcu ve yer hizmetleri hakkında bilgi sahibi olacak.
16, 9
A
1.1 - Yolcu ve yer hizmetlerinin hava ulaştırma sektöründeki rolü ve önemini açıklar.
16, 9
A
1.2 - Yolcu ve yer hizmetleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
16, 9
A
2 - Ulusal ve uluslararası mevzuat hakkında bilgi sahibi olacak.
16, 9
A
2.1 - Yolcu ve yer hizmetleri yönetmeliğini bilir.
16, 9
A
2.2 - Farklı yolcu ve yer hizmet tiplerini sınıflar.
16, 9
A
3 - Yolcu hizmetlerinin süreçleri hakkında bilgi sahibi olacak.
16, 9
A
3.1 - Uçuşa kabul süreçlerini bilir.
16, 9
A
3.2 - Süreçleri tanımlar.
16, 9
A
4 - Uçak kabul ve bagaj işlemleri hakkında bilgi sahibi olacak.
16, 9
A
4.1 - Yolcu bagaj süreçlerini açıklar.
16, 9
A
4.2 - Bagaj kontrol işlemlerini bilir.
16, 9
A
5 - Uçak kazalarının ana faktörleri hakkında bilgi sahibi olacak.
16, 9
A
5.1 - Hava aracı kazaları, kazalardaki ana faktörleri bilir ( insan, çevre, teknik, yönetim).
16, 9
A
5.2 - Farklı faktör ve nedenlere dayalı kaza istatistiklerini açıklar.
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dünya’da ve Türkiye’de Yer Hizmetleri
2
Yer Hizmetleri Kavram ve Gelişimi
3
Uluslararası anlaşmalar, yasa ve yönetmelikler (Mevzuat)
4
Yer Hizmetleri Ekipmanları
5
Yolcu Hizmetleri Süreçleri
6
Bilet ve Uçağa kabul İşlemleri
7
Yer Hizmetlerinde Yönetim ve Organizasyon
8
Gecikme Prosedürleri
9
Bagaj İşlemleri
10
Özel/Kayıp ve Hasarlı Bagaj İşlemleri
11
Ramp ve Uçuş Operasyon Hizmetleri
12
Temsil ve Gözetim Hizmetleri
13
Hava aracı kazaları, kazalardaki ana faktörler ( İnsan, çevre, teknik, yönetim) Kaza İstatistikleri
14
Sunum / Münazara
Kaynak
1 - Yer Hizmetleri Yönetimi, Anadolu Üniversitesi, 2016.
2 - Yolcu ve Yer Hizmetleri, Atatürk Üniversitesi, 2020.
PowerPoint sunum dosyaları
Paylaşılan ders notları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Havacılık yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
Havacılık yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
X
3
Havacılık yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır.
X
4
Havacılık yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
X
5
Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
X
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle Havacılık yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
7
Havacılık yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
X
8
En az A2 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar.
X
9
Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır.
X
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
X
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
12
Havacılık yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar.