Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLK YARDIM | - | Bahar Dönemi | 2+1 | 2,5 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nihal SUNAL |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nurcan OKCUOGLU TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yaşamı tehlikeye düşüren herhangi bir durumda sağlık görevlilerinin yardımı sağlanıncaya kadar hayatın kurtarılması ya da durumun kötüye gitmesini önlemek amacıyla kaza geçiren kişiye olay yerinde mevcut araç gereçle yapılan geçici bakım ve ilaçsız uygulamaları öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması İlkyardımla İlgili Temel Kavramlar,İnsan Vücudu ve Yaşamsal Bulgular,Kanamalarda İlkyardım,Şokta İlkyardım,Bilinç Bozukluklarında İlkyardım,Yaralanmalarda ve Travmalarda İlkyardım,Kırık, Çıkık, Burkulma ve Kramplarda İlkyardım,Yanıklarda İlkyardım,Donuklarda İlkyardım,Elektrik Çarpması, Sıcak ve Güneş Çarpmasında İlkyardım,Zehirlenmelerde İlkyardım,Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım,Boğulmalarda ilkyardım,Hasta/yaralı taşıma teknikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Genel ilkyardım kavramlarını açıklar. | 16, 8, 9 | A |
2. İlkyardımı tanımlar. | 16, 8, 9 | A |
3. Vücudu oluşturan sistemleri tanır. | 16, 9 | A |
4. Yaralının ilk değerlendirme aşamalarını açıklar. | 16, 8, 9 | A |
5. Temel yaşam desteğini tanımlar. | 13, 16, 8, 9 | A |
6. Travmalarda uygulanacak ilkyardımı tartışır. | 13, 16, 8, 9 | A |
7. Kanamalarda ilkyardım uygulamalarını açıklar. | 13, 16, 8, 9 | A |
8. Baskı uygulanacak noktaları gösterir. | 13, 16, 8, 9 | A |
9. Şok çeşitlerini açıklar. | 13, 16, 9 | A |
10. Şok pozisyonunu gösterir. | 13, 16, 8, 9 | A |
11. Yaralanma çeşitlerini açıklar. | 13, 16, 9 | A |
12. Donma ve yanıklarda ilkyardım prensiplerini açıklar. | 13, 16, 9 | A |
13. Kırık ve çıkık arasındaki farkları sayar. | 16, 8, 9 | A |
14. Hasta ve yaralı taşıma tekniklerini uygular. | 16, 8, 9 | A |
15. Hasta/yaralı taşınmasında genel kuralları açıklar. | 16, 9 | A |
16. Acil taşıma teknikleri uygular. | 16, 8, 9 | A |
17. Sedye üzerine yerleştirme tekniklerini uygular. | 16, 8, 9 | A |
18. Araç içindeki yaralıyı taşımayı açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması İlkyardımla İlgili Temel Kavramlar | 1. kaynağın 7-13. sayfalarının incelenmesi |
2 | İnsan Vücudu ve Yaşamsal Bulgular | 2. kaynağın 17-30. sayfalarının incelenmesi |
3 | Kanamalarda İlkyardım | 3. kaynağın 85-96. sayfalarının incelenmesi https://www.youtube.com/watch?v=yzXCZmG4AFo web sayfasının incelenmesi |
4 | Şokta İlkyardım | 1. kaynağın 103-108. sayfalarının incelenmesi |
5 | Bilinç Bozukluklarında İlkyardım | 3. kaynağın 163-166. sayfalarının incelenmesi |
6 | Yaralanmalarda ve Travmalarda İlkyardım | 2. kaynağın 91-104. sayfalarının incelenmesi |
7 | Kırık, Çıkık, Burkulma ve Kramplarda İlkyardım | 5. kaynağın 112-136. sayfalarının incelenmesi |
8 | Yanıklarda İlkyardım | 2. kaynağın 141-152. sayfalarının incelenmesi |
9 | Donuklarda İlkyardım | 2. kaynağın 141-152. sayfalarının incelenmesi |
10 | Elektrik Çarpması, Sıcak ve Güneş Çarpmasında İlkyardım | 2. kaynağın 153-160. sayfalarının incelenmesi |
11 | Zehirlenmelerde İlkyardım | 3. kaynağın 175-197. sayfalarının incelenmesi |
12 | Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım | 2. kaynağın 177-184. sayfalarının incelenmesi |
13 | Boğulmalarda ilkyardım | 1. kaynağın 185-194. sayfalarının incelenmesi |
14 | Hasta/yaralı taşıma teknikleri | 5. kaynağın 186-208. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
- Somyürek, H. , İ. , Tabak, R. ,S. (2008). Temel İlk Yardım ve Acil Bakım. Ankara: Palme YAyınları. - Türkiye Kızılay Derneği. Adım Adım İlkyardım ve Kurtarma. Ankara: Palme Yayınları. - T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Eğitim Müdürlüğü. (2008). Eğitimciler İçin Eğitim Kitabı. Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayın No:722, İlkay Ofset Matbaacılık. - Prof. Dr. Süzen, B. ve İnan, H. (2004). İlk yardım. Ankara: Birol Basın Yayın Dağıtım ve Ticaret LTD.ŞTİ 5)First Aid Manual, British Red Cross, London, 2002. |
- Özden, M. (2014). İlkyardım ve Acil Bakım Ders Kitabı, İstanbul: Yazarın Kendi Yayını. - Süzen, LB. (2014). Temel İlkyardım İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. - Yıldız, H., Çatal, E. (Ed.). (2015). İlkyardım İstanbul: Lisans Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Havacılık yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Havacılık yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | ||||||
3 | Havacılık yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır. | ||||||
4 | Havacılık yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle Havacılık yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Havacılık yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | ||||||
8 | En az A2 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Havacılık yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 27 | 27 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 98 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(98/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLK YARDIM | - | Bahar Dönemi | 2+1 | 2,5 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nihal SUNAL |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nurcan OKCUOGLU TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yaşamı tehlikeye düşüren herhangi bir durumda sağlık görevlilerinin yardımı sağlanıncaya kadar hayatın kurtarılması ya da durumun kötüye gitmesini önlemek amacıyla kaza geçiren kişiye olay yerinde mevcut araç gereçle yapılan geçici bakım ve ilaçsız uygulamaları öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması İlkyardımla İlgili Temel Kavramlar,İnsan Vücudu ve Yaşamsal Bulgular,Kanamalarda İlkyardım,Şokta İlkyardım,Bilinç Bozukluklarında İlkyardım,Yaralanmalarda ve Travmalarda İlkyardım,Kırık, Çıkık, Burkulma ve Kramplarda İlkyardım,Yanıklarda İlkyardım,Donuklarda İlkyardım,Elektrik Çarpması, Sıcak ve Güneş Çarpmasında İlkyardım,Zehirlenmelerde İlkyardım,Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım,Boğulmalarda ilkyardım,Hasta/yaralı taşıma teknikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Genel ilkyardım kavramlarını açıklar. | 16, 8, 9 | A |
2. İlkyardımı tanımlar. | 16, 8, 9 | A |
3. Vücudu oluşturan sistemleri tanır. | 16, 9 | A |
4. Yaralının ilk değerlendirme aşamalarını açıklar. | 16, 8, 9 | A |
5. Temel yaşam desteğini tanımlar. | 13, 16, 8, 9 | A |
6. Travmalarda uygulanacak ilkyardımı tartışır. | 13, 16, 8, 9 | A |
7. Kanamalarda ilkyardım uygulamalarını açıklar. | 13, 16, 8, 9 | A |
8. Baskı uygulanacak noktaları gösterir. | 13, 16, 8, 9 | A |
9. Şok çeşitlerini açıklar. | 13, 16, 9 | A |
10. Şok pozisyonunu gösterir. | 13, 16, 8, 9 | A |
11. Yaralanma çeşitlerini açıklar. | 13, 16, 9 | A |
12. Donma ve yanıklarda ilkyardım prensiplerini açıklar. | 13, 16, 9 | A |
13. Kırık ve çıkık arasındaki farkları sayar. | 16, 8, 9 | A |
14. Hasta ve yaralı taşıma tekniklerini uygular. | 16, 8, 9 | A |
15. Hasta/yaralı taşınmasında genel kuralları açıklar. | 16, 9 | A |
16. Acil taşıma teknikleri uygular. | 16, 8, 9 | A |
17. Sedye üzerine yerleştirme tekniklerini uygular. | 16, 8, 9 | A |
18. Araç içindeki yaralıyı taşımayı açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması İlkyardımla İlgili Temel Kavramlar | 1. kaynağın 7-13. sayfalarının incelenmesi |
2 | İnsan Vücudu ve Yaşamsal Bulgular | 2. kaynağın 17-30. sayfalarının incelenmesi |
3 | Kanamalarda İlkyardım | 3. kaynağın 85-96. sayfalarının incelenmesi https://www.youtube.com/watch?v=yzXCZmG4AFo web sayfasının incelenmesi |
4 | Şokta İlkyardım | 1. kaynağın 103-108. sayfalarının incelenmesi |
5 | Bilinç Bozukluklarında İlkyardım | 3. kaynağın 163-166. sayfalarının incelenmesi |
6 | Yaralanmalarda ve Travmalarda İlkyardım | 2. kaynağın 91-104. sayfalarının incelenmesi |
7 | Kırık, Çıkık, Burkulma ve Kramplarda İlkyardım | 5. kaynağın 112-136. sayfalarının incelenmesi |
8 | Yanıklarda İlkyardım | 2. kaynağın 141-152. sayfalarının incelenmesi |
9 | Donuklarda İlkyardım | 2. kaynağın 141-152. sayfalarının incelenmesi |
10 | Elektrik Çarpması, Sıcak ve Güneş Çarpmasında İlkyardım | 2. kaynağın 153-160. sayfalarının incelenmesi |
11 | Zehirlenmelerde İlkyardım | 3. kaynağın 175-197. sayfalarının incelenmesi |
12 | Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım | 2. kaynağın 177-184. sayfalarının incelenmesi |
13 | Boğulmalarda ilkyardım | 1. kaynağın 185-194. sayfalarının incelenmesi |
14 | Hasta/yaralı taşıma teknikleri | 5. kaynağın 186-208. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
- Somyürek, H. , İ. , Tabak, R. ,S. (2008). Temel İlk Yardım ve Acil Bakım. Ankara: Palme YAyınları. - Türkiye Kızılay Derneği. Adım Adım İlkyardım ve Kurtarma. Ankara: Palme Yayınları. - T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Eğitim Müdürlüğü. (2008). Eğitimciler İçin Eğitim Kitabı. Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayın No:722, İlkay Ofset Matbaacılık. - Prof. Dr. Süzen, B. ve İnan, H. (2004). İlk yardım. Ankara: Birol Basın Yayın Dağıtım ve Ticaret LTD.ŞTİ 5)First Aid Manual, British Red Cross, London, 2002. |
- Özden, M. (2014). İlkyardım ve Acil Bakım Ders Kitabı, İstanbul: Yazarın Kendi Yayını. - Süzen, LB. (2014). Temel İlkyardım İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. - Yıldız, H., Çatal, E. (Ed.). (2015). İlkyardım İstanbul: Lisans Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Havacılık yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Havacılık yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | ||||||
3 | Havacılık yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır. | ||||||
4 | Havacılık yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle Havacılık yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Havacılık yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | ||||||
8 | En az A2 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Havacılık yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |