Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
METEOROLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özlem İLDAY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Emrah Tuncay ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere çalışacakları alanda gerekli olacak havacılık meteorolojisine ilişkin bilgi ve hava koşullarının havacılık faaliyetlerine olan etkileri konusunda farkındalık kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Meteorolojiye Giriş,Atmosfer, Yapısı, Katmanları, Havacılıkta Standart Atmosfer ,Sıcaklık, Isı, Sıcaklık ölçümü, Yeryüzü sıcaklığı,Basınç Sistemleri,Altimetre, yükseklik tanımları, altimetre ayarları, altimetre hataları,Rüzgarlar,Havadaki Nem, suyun halleri ve hal değişimleri, nem parametreleri, nem ölçümü, çiy ve kırağı, uçak izleri,Adyabatik Süreçler ve Kararlılık, Düşey Sıcaklık Gradyanı,Bulutlar, Bulut Oluşumları ve Yağışlar,Görüş Mesafesi ve Sis,Hava Kütleleri ve Cepheler,Türbülans,Fırtınalar ve Olumsuz Hava Koşulları, Yağış, Şiddetli Rüzgar, Buzlanma ,Meteorolojik Mesajlar, Raporlar, Haritalar, Yayınlar, METAR, SPECI, TAF, SIGMET, AIRMET, AIREP, PIREP, VOLMET, ATIS; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1- Atmosferin bileşenlerini, katmanlarını tanımlayabilecek ve ICAO Standart Atmosferi açıklayabilecek. | 16, 9 | A |
1.1 - Atmosferin bileşenlerini açıklar. | 16, 9 | A |
1.2 - Atmosferin bileşenlerinin yükseklikle değişimlerini ifade eder. | 16, 9 | A |
1.3 - Atmosferin katmanlarının belirleyici özelliklerini açıklar. | 16, 9 | A |
1.4 - ICAO Standart Atmosfer modelinin özelliklerini açıklar. | 16, 9 | A |
2 - Rüzgar, türbülans, hava kütleleri ve cepheler gibi meteorolojik olayları açıklayabilecek. | 16, 9 | A |
2.1 - Rüzgar ile ilgili kavramları, oluşumunu, türlerini, lokal ve küresel rüzgarları açıklar. | 16, 9 | A |
2.2 - Türbülansın türlerini ve özelliklerini, türbülansa neden olan faktörleri tanımlar. | 16, 9 | A |
2.3 - Hava kütleleri ve cepheleri sınıflandırır, özelliklerini, kaynaklarını ve oluşum şartlarını açıklar. | 16, 9 | A |
3 - Bulutlar ve buzlanma gibi meteorolojik olayları anlayabilecek ve açıklayabilecek. | 16, 9 | A |
3.1 - Bulut oluşumunu etkileyen faktörleri, bulut türlerini ve özelliklerini ifade eder. | 16, 9 | A |
3.2 - Buzlanmanın ne olduğunu, türlerini, oluşum mekanizmalarını, uçak üzerine etkilerini tarif eder. | 16, 9 | A |
4 - Görüş mesafesini tanımlayabilecek, görüşü kısıtlayan faktörleri sayabilecek. | 16, 9 | A |
4.1 - Havacılıkta kullanılan görüş mesafesi ile ilgili tanımları açıklar. | 16, 9 | A |
4.2 - Görüş mesafesinde kısıtlamalara yol açan meteorolojik olayları tarif eder. | 16, 9 | A |
5 - Havacılıkta kullanılan meteorolojik raporlar, mesajlar, yayınlar ve haritaları sayabilecek ve açıklayabilecek. | 16, 9 | A |
5.1 - METAR, SPECI ve TAF raporlarını tarif eder. | 16, 9 | A |
5.2 - SIGMET, AIRMET ve GAMET uyarı mesajlarını tarif eder. | 16, 9 | A |
5.3 - Meteorolojik tahmin haritalarını, basınç haritalarını açıklar, VOLMET ve ATIS hizmetlerini tanımlar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Meteorolojiye Giriş | |
2 | Atmosfer, Yapısı, Katmanları, Havacılıkta Standart Atmosfer | |
3 | Sıcaklık, Isı, Sıcaklık ölçümü, Yeryüzü sıcaklığı | |
4 | Basınç Sistemleri | |
5 | Altimetre, yükseklik tanımları, altimetre ayarları, altimetre hataları | |
6 | Rüzgarlar | |
7 | Havadaki Nem, suyun halleri ve hal değişimleri, nem parametreleri, nem ölçümü, çiy ve kırağı, uçak izleri | |
8 | Adyabatik Süreçler ve Kararlılık, Düşey Sıcaklık Gradyanı | |
9 | Bulutlar, Bulut Oluşumları ve Yağışlar | |
10 | Görüş Mesafesi ve Sis | |
11 | Hava Kütleleri ve Cepheler | |
12 | Türbülans | |
13 | Fırtınalar ve Olumsuz Hava Koşulları, Yağış, Şiddetli Rüzgar, Buzlanma | |
14 | Meteorolojik Mesajlar, Raporlar, Haritalar, Yayınlar, METAR, SPECI, TAF, SIGMET, AIRMET, AIREP, PIREP, VOLMET, ATIS |
Kaynak |
1 -"Havacılık Meteorolojisine Giriş", Mikdat Kadıoğlu, Nobel Akademik Yayıncılık, 2021, ISBN: 9786254171185 2- "Meteoroloji", Prof.Dr. Öznur Usanmaz, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2021, ISBN:9789750641848 3 -Ackerman, Steven A., Knox, John A. (2015) Meteoroloji - Atmosferimizi Anlamak. Editörler: Mikdat Kadıoğlu, Sedef Çakır. Nobel Akademik Yayıncılık, ISBN : 978-6053202097 |
"Meteorology-ATPL Ground Training Series", CAE Oxford Aviation Academy, 2014 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Havacılık yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Havacılık yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Havacılık yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır. | X | |||||
4 | Havacılık yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | |||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle Havacılık yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | Havacılık yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A2 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Havacılık yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 6 | 12 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 7 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 5 | 5 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 137 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(137/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
METEOROLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özlem İLDAY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Emrah Tuncay ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere çalışacakları alanda gerekli olacak havacılık meteorolojisine ilişkin bilgi ve hava koşullarının havacılık faaliyetlerine olan etkileri konusunda farkındalık kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Meteorolojiye Giriş,Atmosfer, Yapısı, Katmanları, Havacılıkta Standart Atmosfer ,Sıcaklık, Isı, Sıcaklık ölçümü, Yeryüzü sıcaklığı,Basınç Sistemleri,Altimetre, yükseklik tanımları, altimetre ayarları, altimetre hataları,Rüzgarlar,Havadaki Nem, suyun halleri ve hal değişimleri, nem parametreleri, nem ölçümü, çiy ve kırağı, uçak izleri,Adyabatik Süreçler ve Kararlılık, Düşey Sıcaklık Gradyanı,Bulutlar, Bulut Oluşumları ve Yağışlar,Görüş Mesafesi ve Sis,Hava Kütleleri ve Cepheler,Türbülans,Fırtınalar ve Olumsuz Hava Koşulları, Yağış, Şiddetli Rüzgar, Buzlanma ,Meteorolojik Mesajlar, Raporlar, Haritalar, Yayınlar, METAR, SPECI, TAF, SIGMET, AIRMET, AIREP, PIREP, VOLMET, ATIS; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1- Atmosferin bileşenlerini, katmanlarını tanımlayabilecek ve ICAO Standart Atmosferi açıklayabilecek. | 16, 9 | A |
1.1 - Atmosferin bileşenlerini açıklar. | 16, 9 | A |
1.2 - Atmosferin bileşenlerinin yükseklikle değişimlerini ifade eder. | 16, 9 | A |
1.3 - Atmosferin katmanlarının belirleyici özelliklerini açıklar. | 16, 9 | A |
1.4 - ICAO Standart Atmosfer modelinin özelliklerini açıklar. | 16, 9 | A |
2 - Rüzgar, türbülans, hava kütleleri ve cepheler gibi meteorolojik olayları açıklayabilecek. | 16, 9 | A |
2.1 - Rüzgar ile ilgili kavramları, oluşumunu, türlerini, lokal ve küresel rüzgarları açıklar. | 16, 9 | A |
2.2 - Türbülansın türlerini ve özelliklerini, türbülansa neden olan faktörleri tanımlar. | 16, 9 | A |
2.3 - Hava kütleleri ve cepheleri sınıflandırır, özelliklerini, kaynaklarını ve oluşum şartlarını açıklar. | 16, 9 | A |
3 - Bulutlar ve buzlanma gibi meteorolojik olayları anlayabilecek ve açıklayabilecek. | 16, 9 | A |
3.1 - Bulut oluşumunu etkileyen faktörleri, bulut türlerini ve özelliklerini ifade eder. | 16, 9 | A |
3.2 - Buzlanmanın ne olduğunu, türlerini, oluşum mekanizmalarını, uçak üzerine etkilerini tarif eder. | 16, 9 | A |
4 - Görüş mesafesini tanımlayabilecek, görüşü kısıtlayan faktörleri sayabilecek. | 16, 9 | A |
4.1 - Havacılıkta kullanılan görüş mesafesi ile ilgili tanımları açıklar. | 16, 9 | A |
4.2 - Görüş mesafesinde kısıtlamalara yol açan meteorolojik olayları tarif eder. | 16, 9 | A |
5 - Havacılıkta kullanılan meteorolojik raporlar, mesajlar, yayınlar ve haritaları sayabilecek ve açıklayabilecek. | 16, 9 | A |
5.1 - METAR, SPECI ve TAF raporlarını tarif eder. | 16, 9 | A |
5.2 - SIGMET, AIRMET ve GAMET uyarı mesajlarını tarif eder. | 16, 9 | A |
5.3 - Meteorolojik tahmin haritalarını, basınç haritalarını açıklar, VOLMET ve ATIS hizmetlerini tanımlar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Meteorolojiye Giriş | |
2 | Atmosfer, Yapısı, Katmanları, Havacılıkta Standart Atmosfer | |
3 | Sıcaklık, Isı, Sıcaklık ölçümü, Yeryüzü sıcaklığı | |
4 | Basınç Sistemleri | |
5 | Altimetre, yükseklik tanımları, altimetre ayarları, altimetre hataları | |
6 | Rüzgarlar | |
7 | Havadaki Nem, suyun halleri ve hal değişimleri, nem parametreleri, nem ölçümü, çiy ve kırağı, uçak izleri | |
8 | Adyabatik Süreçler ve Kararlılık, Düşey Sıcaklık Gradyanı | |
9 | Bulutlar, Bulut Oluşumları ve Yağışlar | |
10 | Görüş Mesafesi ve Sis | |
11 | Hava Kütleleri ve Cepheler | |
12 | Türbülans | |
13 | Fırtınalar ve Olumsuz Hava Koşulları, Yağış, Şiddetli Rüzgar, Buzlanma | |
14 | Meteorolojik Mesajlar, Raporlar, Haritalar, Yayınlar, METAR, SPECI, TAF, SIGMET, AIRMET, AIREP, PIREP, VOLMET, ATIS |
Kaynak |
1 -"Havacılık Meteorolojisine Giriş", Mikdat Kadıoğlu, Nobel Akademik Yayıncılık, 2021, ISBN: 9786254171185 2- "Meteoroloji", Prof.Dr. Öznur Usanmaz, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2021, ISBN:9789750641848 3 -Ackerman, Steven A., Knox, John A. (2015) Meteoroloji - Atmosferimizi Anlamak. Editörler: Mikdat Kadıoğlu, Sedef Çakır. Nobel Akademik Yayıncılık, ISBN : 978-6053202097 |
"Meteorology-ATPL Ground Training Series", CAE Oxford Aviation Academy, 2014 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Havacılık yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Havacılık yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Havacılık yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır. | X | |||||
4 | Havacılık yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | |||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle Havacılık yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | Havacılık yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A2 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Havacılık yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |