Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OSMANLI SİYASİ TARİHİ | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Pazartesi 14:30-15:15 Pazartesi 15:30-16:15 Pazartesi 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Şit Tufan BUZPINAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Şit Tufan BUZPINAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, uluslararası ilişkiler bölümü öğrencilerine son dönem Osmanlı siyasi tarihini aktararak Çağdaş Türk siyasi tarihini daha sağlıklı anlamalarına katkı yapmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders izlencesi ve kaynakların tanıtımı,18.yy ikinci yarısında Osmanlı Devleti ve başta Rusya olmak üzere Büyük Devletlerle ilişkiler, Osmanlı-Rus Savaşları ve Şark Meselesi anlayışının oluşumu.,Osmanlı Yenileşme çabaları ve Fransa’nın Mısır işgalinin etkileri,Osmanlı Rusya ilişkileri, uluslararası nüfuz mücadelesi ve Osmanlı siyasetine etkileri,Balkanlarda Osmanlı Hıristiyan nüfusunda ayrılıkçı hareketler ve Yunan isyanı,Fransa’nın Mısır işgalinin Mısır ve diğer Osmanlı Arap vilayetlerine etkileri ve bölgede Fransa, İngiltere ve Rusya rekabetinin şekillenmeye başlaması,Yunan isyanı sonrasında Osmanlı Devleti üzerinde Büyük Devletler rekabetinin artması ve 1853-56 Kırım Harbine giden yol.,Tanzimat Dönemi reform çabaları ve Osmanlı Devleti’nin yerel ve uluslararası konumuna etkileri,1870’lerdeki Balkan krizi, 1877-1878 Osmanlı-Rus Harbi ve sonuçları.,II. Abdülhamid dönemi reform politikaları, muhalefet ve yeni fikir akımlarının doğuşu, II. Abdülhamid döneminde uluslararası yeni arayışlar ve Osmanlı-Alman yakınlaşması,Uluslararası kutuplaşmalar ve Osmanlı siyasetine etkileri: II. Abdülhamid dönemi sonu,İttihat ve Terakki Dönemi, yeni siyaset dönemi ve gerginliklerin artması,Birinci Dünya savaşına giden yol ve genel değerlendirme.; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ders izlencesi ve kaynakların tanıtımı | |
2 | 18.yy ikinci yarısında Osmanlı Devleti ve başta Rusya olmak üzere Büyük Devletlerle ilişkiler, Osmanlı-Rus Savaşları ve Şark Meselesi anlayışının oluşumu. | |
3 | Osmanlı Yenileşme çabaları ve Fransa’nın Mısır işgalinin etkileri | |
4 | Osmanlı Rusya ilişkileri, uluslararası nüfuz mücadelesi ve Osmanlı siyasetine etkileri | |
5 | Balkanlarda Osmanlı Hıristiyan nüfusunda ayrılıkçı hareketler ve Yunan isyanı | |
6 | Fransa’nın Mısır işgalinin Mısır ve diğer Osmanlı Arap vilayetlerine etkileri ve bölgede Fransa, İngiltere ve Rusya rekabetinin şekillenmeye başlaması | |
7 | Yunan isyanı sonrasında Osmanlı Devleti üzerinde Büyük Devletler rekabetinin artması ve 1853-56 Kırım Harbine giden yol. | |
8 | Tanzimat Dönemi reform çabaları ve Osmanlı Devleti’nin yerel ve uluslararası konumuna etkileri | |
9 | 1870’lerdeki Balkan krizi, 1877-1878 Osmanlı-Rus Harbi ve sonuçları. | |
10 | II. Abdülhamid dönemi reform politikaları, muhalefet ve yeni fikir akımlarının doğuşu | |
11 | II. Abdülhamid döneminde uluslararası yeni arayışlar ve Osmanlı-Alman yakınlaşması | |
12 | Uluslararası kutuplaşmalar ve Osmanlı siyasetine etkileri: II. Abdülhamid dönemi sonu | |
13 | İttihat ve Terakki Dönemi, yeni siyaset dönemi ve gerginliklerin artması | |
14 | Birinci Dünya savaşına giden yol ve genel değerlendirme. |
Kaynak |
M. Şükrü Hanioğlu, A Brief History of the Late Ottoman Empire, Princeton Erik Zürcher, Turkey: a Modern History, M. S. Anderson, The Eastern question, London, W. Cleveland, A History of the Modern Midlle East, |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | ||||||
0 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | ||||||
0 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | ||||||
0 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | ||||||
0 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | ||||||
0 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
0 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | ||||||
0 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | ||||||
0 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | ||||||
0 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | ||||||
0 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | ||||||
0 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |