Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK DIŞ POLİTİKASI I | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Salı 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Osman Zeki GÖKÇE |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Birgül DEMİRTAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, Osmanlı İmparatorluğu'nun tarihsel geçmişine sahip Türk devletinin dış politikalarının kapsamlı bir incelemesidir.Türk Dış Politikası'nın temel ilke ve öncelikleri, Türkiye'nin uluslararası politikadaki jeo-politik ve jeo-stratejik özellikleri; Türk diplomatik tarihinin etkili aktörleri; Türk Dış Politikası'nın temel yapısı; ve Türkiye'nin Soğuk Savaş ve Soğuk Savaş öncesi dönemlerde dış politika arayışı dersin konuları arasında yer alıyor.Tartışılacak konular şunlardır: Kuruluş yıllarında Türk dış politikası, Soğuk Savaş sırasında Türkiye'nin dış politikasının oluşumu, Türkiye-ABD ilişkileri, Türkiye- SSCB/Rusya ilişkileri, Türkiye'nin MENA ülkeleriyle ilişkileri ve Kıbrıs sorunu; Türk dış politikasında karar vermenin niteliği.Bölümün temel derslerinden biri olan ders, bu nedenle ders verme odaklı olarak tasarlanacaktır.Dersin hedeflerinden biri, dersin uluslararası ilişkiler öğrencilerine ayrıntılı bilgi sağlaması ve böylece mevcut politikaları analiz edebilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse Giriş,Geç Osmanlı Dönemi Türk Dış Politikası (TDP) ve TDP'nin Temel Özellikleri, Kurtuluş Savaşı ve erken Cumhuriyet Dönemi'nde TDP, Erken Cumhuriyet Döneminde TDP,II. Dünya Savaşı'nda Türkiye ve Uluslararası Politika,Vize Sınavı, Soğuk Savaş döneminde Türkiye ve Uluslararası Politika: Katılım aşaması (1940'lar), Soğuk Savaş döneminde (1950'ler) Türkiye ve Uluslararası Politika,Soğuk Savaş döneminde Türkiye ve Uluslararası Politika (1960'lar), 1970'lerde Uluslararası Politika ve Türk Dış Politikası, 1980'lerde Uluslararası Politika ve Türk Dış Politikası, Soğuk Savaşın Sonu ve Değişen Türk Dış Politikası,Dersin Genel Değerlendirmesi; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1, 10, 12, 2, 3 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 12: Örnek Olay, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse Giriş | |
2 | Geç Osmanlı Dönemi Türk Dış Politikası (TDP) ve TDP'nin Temel Özellikleri | Oran, Giriş |
3 | Kurtuluş Savaşı ve erken Cumhuriyet Dönemi'nde TDP | Oran, Bölüm 1 |
4 | Erken Cumhuriyet Döneminde TDP | Oran, Bölüm 2 |
5 | II. Dünya Savaşı'nda Türkiye ve Uluslararası Politika | Oran, Bölüm, 3. |
6 | Vize Sınavı | |
7 | Soğuk Savaş döneminde Türkiye ve Uluslararası Politika: Katılım aşaması (1940'lar) | Oran, Bölüm, 4. |
8 | Soğuk Savaş döneminde (1950'ler) Türkiye ve Uluslararası Politika | Oran, Bölüm, 4. |
9 | Soğuk Savaş döneminde Türkiye ve Uluslararası Politika (1960'lar) | Oran, Bölüm, 5. |
10 | 1970'lerde Uluslararası Politika ve Türk Dış Politikası | Oran, Bölüm, 5 |
11 | 1980'lerde Uluslararası Politika ve Türk Dış Politikası | Oran, Bölüm 6 |
12 | Soğuk Savaşın Sonu ve Değişen Türk Dış Politikası | |
13 | Dersin Genel Değerlendirmesi |
Kaynak |
1. Baskın Oran (ed.) Turkish Foreign Policy Facts and Analysis with Documents, Utah, Utah University Press, 2010. 2. William Hale, Turkish Foreign Policy 1774-2000, (Portland: Frank Cass, 2001) |
Faruk Sönmezoğlu, İki Savaş Sırası ve Arasında Türk Dış Politikası, İstanbul, Der Yayınları, 2011. Faruk Sönmezoğlu, İkinci Dünya Savaşı’ndan Günümüze Türk Dış Politikası, İstanbul, Der Yayınları, 2006. Faruk Sönmezoğlu, Nurcan Özgür Baklacıoğlu, Özlem Terzi (der.), Türk Dış Politikasının Analizi, İstanbul, Der Yayınları, 2012. Olaylarla Türk Dış Politikası, Ankara, Siyasal, 2006. Ali Balcı, Türkiye Dış Politikası, Etkileşim, 2013. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | ||||||
0 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | ||||||
0 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | ||||||
0 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | ||||||
0 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | ||||||
0 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
0 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | ||||||
0 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | ||||||
0 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | ||||||
0 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | ||||||
0 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | ||||||
0 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |