Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ortak Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Nimetullah YAŞAR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kenan BODUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş süreci ve Atatürk İlke ve İnkılâpları hakkında bilgiler vermek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 19. Yüzyıl Dünyasındaki Gelişmeler ve Değişim ,19. Yüzyılın İlk Yarısında Osmanlı Devleti'nde Modernleşme Çabaları ,Yeni Osmanlılar, Meşrutiyet ve Anayasacılık Hareketleri ,II. Abdülhamid Dönemi Modernleşmesi ,II. Meşrutiyete Giden Yol, Muhalefet Hareketleri, İttihat ve Terakki ,Ülke İçin Aranan Kurtuluş Çareleri: Osmanlıcılık, Türkçülük, İslamcılık, Batıcılık ,Savaş Dönemi: Trabulusgarp-Balkan-Birinci Dünya Savaşları ,Mondros Mütarekesi, İşgaller, Mustafa Kemal Paşa ve Kurtuluş Savaşı'nın Planlanması ,Müdafaa-i Hukuk Cemiyetleri ,Zararlı Cemiyetler ,Türkiye'nin Stratejik Konuları ,Türk - Ermeni İlişkileri, Türk - Yunan İlişkileri ,TBMM'nin Kuruluşu ,Kurtuluş Savaşı'nda Doğu ve Güney Cepheleri ; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | ||
1. 19. yüzyılda, dünyada ve Osmanlı'da değişim ve gelişme hareketlerini aktarır. | 1, 2, 3 | A |
2. 19. yüzyıl dünyasındaki gelişme ve değişimi aktarır. | 1, 2, 3 | A |
3. 19. yüzyılın ilk yarısında Osmanlı Devleti'nde modernleşme çabalarını tartışır. | 1, 2, 3 | A |
4. Yeni Osmanlılar, Meşrutiyet ve anayasacılık hareketlerini ve II. Abdülhamit dönemi modernleşme hareketlerini eleştirir. | 1, 2, 3 | A |
5. Meşrutiyetle birlikte gelişen hareketleri, ülkenin kurtuluşunu amaç edinen cemiyetleşmeleri ve zararlı oluşumları irdeler. | 1, 2, 3 | A |
6. II. Meşrutiyet ve muhalefet hareketlerini sorgular. | 1, 2, 3 | A |
7. Osmanlıcılık, Türkçülük, İslamcılık ve Batıcılık gibi kurtuluş çaresi oluşumlarını tartışır. | 1, 2, 3 | A |
8. Zararlı cemiyetleri irdeler. | 1, 2, 3 | A |
9. Türkiye'nin stratejik konumu ve TBMM'nin kuruluşuyla ortaya çıkan olayları tartışır. | 1, 2, 3 | A |
10. Türkiye'nin Yunanlar ve Ermeniler gibi komşu ve tebaa milletlerle olan ilişkilerini yorumlar. | 1, 2, 3 | A |
11. TBMM'nin kuruluşu ve sonuçlarını tartışır. | 1, 2, 3 | A |
12. Kurtuluş Savaşı'nın ilk yıllarını yorumlar. | 1, 2, 3 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | 19. Yüzyıl Dünyasındaki Gelişmeler ve Değişim | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
2 | 19. Yüzyılın İlk Yarısında Osmanlı Devleti'nde Modernleşme Çabaları | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
3 | Yeni Osmanlılar, Meşrutiyet ve Anayasacılık Hareketleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
4 | II. Abdülhamid Dönemi Modernleşmesi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
5 | II. Meşrutiyete Giden Yol, Muhalefet Hareketleri, İttihat ve Terakki | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
6 | Ülke İçin Aranan Kurtuluş Çareleri: Osmanlıcılık, Türkçülük, İslamcılık, Batıcılık | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
7 | Savaş Dönemi: Trabulusgarp-Balkan-Birinci Dünya Savaşları | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
8 | Mondros Mütarekesi, İşgaller, Mustafa Kemal Paşa ve Kurtuluş Savaşı'nın Planlanması | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
9 | Müdafaa-i Hukuk Cemiyetleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
10 | Zararlı Cemiyetler | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
11 | Türkiye'nin Stratejik Konuları | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
12 | Türk - Ermeni İlişkileri, Türk - Yunan İlişkileri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
13 | TBMM'nin Kuruluşu | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
14 | Kurtuluş Savaşı'nda Doğu ve Güney Cepheleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
Kaynak |
Ders notu öğrenciye verilecektir. |
-Türk İnkılâp Tarihi (Edt. Cemil Öztürk), Ankara 2010. -Nutuk. -Atatürk'in Söylev ve Demeçleri I-III, Ankara, 1997. -Bernard Lewis, Modern Türkiye'nin Doğuşu (Çev. Metin Kıratlı), Ankara, 1996. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | ||||||
0 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | ||||||
0 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | ||||||
0 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | ||||||
0 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | ||||||
0 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
0 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | ||||||
0 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | ||||||
0 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | ||||||
0 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | ||||||
0 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | ||||||
0 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |