Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYOLOJİYE GİRİŞ | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Perşembe 14:30-15:15 Perşembe 15:30-16:15 Perşembe 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Zeliha Aslı ELİTSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı iki yönlüdür: 1) Sosyolojik açıdan, öğrencilerin toplumun karşılaştığı sosyal konular ve problemler hakkında eleştirel düşünmelerini, sosyal farklılıkların nedenlerini, sosyal dünyanın düşünme, hissetme ve hareket etme şeklimizi nasıl etkilediğini ve dolayısıyla bireyleri daha iyi anlamalarını sağlamak. . 2) Sosyal psikoloji açısından öğrencilerin kişilik, değerler ve zihnin sosyal yapı ve kültürle olan ilişkisini anlamalarını ve bireylerin düşünce, duygu ve davranışlarının toplum tarafından nasıl etkilendiğini görmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyoloji nedir? Sosyolojik Perspektif, Sosyolojik İmgelem,Sosyolojik düşüncenin, kuramların ve kuramsal yaklaşımların gelişimi (A. Comte),İlk Kuramcılar (E. Durkheim),İlk Kuramcılar (K. Marx),İlk Kuramcılar (M. Weber),Modern Teorik Yaklaşımlar - Sosyolojide Teorik Düşünce ,Sosyolojik Sorular (Neden ve Etki İlişkisi),Bir Farklı Sosyolojik Teori (Post-Modernizm, M. Foucault),Dört Çağdaş Sosyolog (J. Habermas, U. Beck),M.Castels, A. Giddens,Kişi ve Sosyal Durum,Sosyal Davranış: Başkalarıyla Etkileşim ,Sosyal Biliş: Başkaları Hakkında Düşünme ve Öğrenme - Sosyal Etki: Kendimiz ve Başkaları Hakkındaki Duygular,Sosyal Durum - Güçlü Sosyal Etki ; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Toplumun temel sosyal süreçlerini, sosyal kurumları ve sosyal davranış kalıplarını tanımlar. | 1, 2, 3 | A, C |
Sosyal süreçlerin, sosyal kurumların ve sosyal etkileşimlerin yaşamlarındaki rolünü objektif olarak yorumlar. | 1, 2, 3 | A, C |
Bir durumla ilgili sosyal gerçekler ve olaylara ilişkin görüş sağlar ve alternatifler sunar. | 1, 2, 3 | A, C |
Düşüncelerin, duyguların ve davranışların meydana geldiği koşulları ve bu değişkenlerin sosyal etkileşimleri nasıl etkilediğini yorumlar. | 1, 2, 3 | A, C |
Sosyal hiyerarşilerin ve sosyal gücün günlük yaşamdaki ilişkisini sorgular. | 1, 2, 3 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sosyoloji nedir? Sosyolojik Perspektif, Sosyolojik İmgelem | Ders kitabı |
2 | Sosyolojik düşüncenin, kuramların ve kuramsal yaklaşımların gelişimi (A. Comte) | Ders kitabı |
3 | İlk Kuramcılar (E. Durkheim) | Ders kitabı |
4 | İlk Kuramcılar (K. Marx) | Ders kitabı |
5 | İlk Kuramcılar (M. Weber) | Ders kitabı |
6 | Modern Teorik Yaklaşımlar - Sosyolojide Teorik Düşünce | Ders kitabı |
7 | Sosyolojik Sorular (Neden ve Etki İlişkisi) | Ders kitabı |
8 | Bir Farklı Sosyolojik Teori (Post-Modernizm, M. Foucault) | Ders kitabı |
9 | Dört Çağdaş Sosyolog (J. Habermas, U. Beck) | Ders kitabı |
10 | M.Castels, A. Giddens | Ders kitabı |
11 | Kişi ve Sosyal Durum | Ders kitabı |
12 | Sosyal Davranış: Başkalarıyla Etkileşim | Ders kitabı |
13 | Sosyal Biliş: Başkaları Hakkında Düşünme ve Öğrenme - Sosyal Etki: Kendimiz ve Başkaları Hakkındaki Duygular | Ders kitabı |
14 | Sosyal Durum - Güçlü Sosyal Etki | Ders kitabı |
Kaynak |
Anthony Giddens, Sociology |
Charles Stangor, Principles Of Social Psychology |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | ||||||
0 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | X | |||||
0 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | X | |||||
0 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | X | |||||
0 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
0 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
0 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | X | |||||
0 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | X | |||||
0 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | X | |||||
0 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | ||||||
0 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | X | |||||
0 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |