Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRK DİLİ I-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüOrtak Zorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Kübra GÜRSOY
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Kübra GÜRSOY
Dersin YardımcılarıÖğr. Gör. Kübra GÜRSOY
Dersin AmacıTürk ve yabancı öğrencilerin Türk Dili'ne yönelik yazılı ve sözlü anlatım becerilerini geliştirmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Dilin Tanımı ve İşlevi ,Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri ,Yeryüzündeki Diller ,Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları ,Yazılı Anlatım : Kompozisyon ,Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları ,Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri ,Konuşma Dili - Yazı Dili ,"Türkçe Zengin Bir Dil midir?" ,Türklerin Kullandığı Alfabeler ,Ses ve Ses Olayları ,Başlıca Yazım Kuralları ,Şekil Bilgisi ,Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenerek, yeryüzündeki yayılma alanını tanır.16, 9A
Dilin tanımı ve fonksiyonunu örneklerle kavrayıp bu konuda fikir yürütür. 16, 9A
Dilin milletlerin hayatındaki yeri ve önemini anlayabilecek ve dilin önemini vurgulayan yazıları araştırır.16, 9A
Türkçe'nin dünya dilleri arasındaki yerini belirleyebilecek, yeryüzüne dağılışını gözlemler.16, 9A
Türkçe'nin tarihi devrelerini tartışır.16, 9A
Türk dilinin doğru yazımını gerçekleştirir.16, 9A
Türkçe'yi doğru konuşup doğru yazar.16, 9A
Türkçe'nin yozlaşması hakkında kendini ifade eder.16, 9A
Dili doğru kullanma, zengin bir kelime hazinesine sahip olmanın yararlarını kavrar.16, 9A
Türkçe'nin ses, biçim, cümle ve anlam bilgisi hakkında bilgi sahibi olur.16, 9A
Türkçe'de yapılan dil yanlışlarının sebepleri hakkında görüş bildirebilecek ve “Dil yanlışları nasıl azaltılabilir?” konusunda tartışır. 16, 9A
Türk Dili'nin grameriyle ilgili bilgi sahibi olur. 16, 9A
Dil kirlenmesi veya dil bozulması hakkında sorgulama yapar.16, 9A
Türkçe'nin başka dillere etkisini hakkında bilgi sahibi olur.16, 9A
Yabancı dillerin Türkçe'ye etkisi hakkında fikir yürütebilir.16, 9A
Dilekçe, tutanak, rapor vb. yazılı materyalleri hazırlar.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dilin Tanımı ve İşlevi MEBIS notu
2Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri MEBIS notu
3Yeryüzündeki Diller MEBIS notu
4Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları MEBIS notu
5Yazılı Anlatım : Kompozisyon MEBIS notu
6Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları MEBIS notu
7Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri MEBIS notu
8Konuşma Dili - Yazı Dili MEBIS notu
9"Türkçe Zengin Bir Dil midir?" MEBIS notu
10Türklerin Kullandığı Alfabeler MEBIS notu
11Ses ve Ses Olayları MEBIS notu
12Başlıca Yazım Kuralları MEBIS notu
13Şekil Bilgisi MEBIS notu
14Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri MEBIS notu
Kaynak
1. Muharrem Ergin, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul 2019. 2. Rekin Ertem-İsa Kocakaplan, Üniversitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, Istanbul 2015. 3.Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Ankara 2023. 4. Zeynep, Korkmaz. Türkiye Türkçesi Grameri, TDK, 2020 Ankara 5. MEBIS Notu.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir.
2
Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir.
3
Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir.
4
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir.
5
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir.
6
Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir.
7
Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir.
8
Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir.
9
Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır.
10
Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir.
11
Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir.
12
Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati7214
Rehberli Problem Çözme11414
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı188
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)46
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(46/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRK DİLİ I-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüOrtak Zorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Kübra GÜRSOY
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Kübra GÜRSOY
Dersin YardımcılarıÖğr. Gör. Kübra GÜRSOY
Dersin AmacıTürk ve yabancı öğrencilerin Türk Dili'ne yönelik yazılı ve sözlü anlatım becerilerini geliştirmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Dilin Tanımı ve İşlevi ,Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri ,Yeryüzündeki Diller ,Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları ,Yazılı Anlatım : Kompozisyon ,Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları ,Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri ,Konuşma Dili - Yazı Dili ,"Türkçe Zengin Bir Dil midir?" ,Türklerin Kullandığı Alfabeler ,Ses ve Ses Olayları ,Başlıca Yazım Kuralları ,Şekil Bilgisi ,Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenerek, yeryüzündeki yayılma alanını tanır.16, 9A
Dilin tanımı ve fonksiyonunu örneklerle kavrayıp bu konuda fikir yürütür. 16, 9A
Dilin milletlerin hayatındaki yeri ve önemini anlayabilecek ve dilin önemini vurgulayan yazıları araştırır.16, 9A
Türkçe'nin dünya dilleri arasındaki yerini belirleyebilecek, yeryüzüne dağılışını gözlemler.16, 9A
Türkçe'nin tarihi devrelerini tartışır.16, 9A
Türk dilinin doğru yazımını gerçekleştirir.16, 9A
Türkçe'yi doğru konuşup doğru yazar.16, 9A
Türkçe'nin yozlaşması hakkında kendini ifade eder.16, 9A
Dili doğru kullanma, zengin bir kelime hazinesine sahip olmanın yararlarını kavrar.16, 9A
Türkçe'nin ses, biçim, cümle ve anlam bilgisi hakkında bilgi sahibi olur.16, 9A
Türkçe'de yapılan dil yanlışlarının sebepleri hakkında görüş bildirebilecek ve “Dil yanlışları nasıl azaltılabilir?” konusunda tartışır. 16, 9A
Türk Dili'nin grameriyle ilgili bilgi sahibi olur. 16, 9A
Dil kirlenmesi veya dil bozulması hakkında sorgulama yapar.16, 9A
Türkçe'nin başka dillere etkisini hakkında bilgi sahibi olur.16, 9A
Yabancı dillerin Türkçe'ye etkisi hakkında fikir yürütebilir.16, 9A
Dilekçe, tutanak, rapor vb. yazılı materyalleri hazırlar.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dilin Tanımı ve İşlevi MEBIS notu
2Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri MEBIS notu
3Yeryüzündeki Diller MEBIS notu
4Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları MEBIS notu
5Yazılı Anlatım : Kompozisyon MEBIS notu
6Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları MEBIS notu
7Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri MEBIS notu
8Konuşma Dili - Yazı Dili MEBIS notu
9"Türkçe Zengin Bir Dil midir?" MEBIS notu
10Türklerin Kullandığı Alfabeler MEBIS notu
11Ses ve Ses Olayları MEBIS notu
12Başlıca Yazım Kuralları MEBIS notu
13Şekil Bilgisi MEBIS notu
14Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri MEBIS notu
Kaynak
1. Muharrem Ergin, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul 2019. 2. Rekin Ertem-İsa Kocakaplan, Üniversitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, Istanbul 2015. 3.Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Ankara 2023. 4. Zeynep, Korkmaz. Türkiye Türkçesi Grameri, TDK, 2020 Ankara 5. MEBIS Notu.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir.
2
Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir.
3
Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir.
4
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir.
5
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir.
6
Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir.
7
Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir.
8
Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir.
9
Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır.
10
Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir.
11
Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir.
12
Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:52Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:54