Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SEÇİM SİSTEMLERİ VE PARLAMENTER SİYASET | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Hatice Deniz GENÇ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Okan AKMEHMET |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, seçim sistemleri ve parlamentoların incelenmesine bir giriş sağlar.Bu iki kurumun seçmenlerin ve siyasetçilerin davranışlarını koşullandırmada oynadığı roller, demokrasi ve siyasi temsil teorileriyle birlikte incelenecektir.Temsil biçimleri, seçim sistemleri türleri ve parti sistemleri arasındaki ilişkiler üzerinde durulacak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kısa Tanıtım ve Arka Plan, Temsil Kuramları, Parlamenterlerin Temsil Rolleri, Seçim Sistemi Türleri, Yasama, Yürütme ve Yargı organları arasındaki ilişkiler,Seçim Kuralları Parti Sistemini Nasıl Belirliyor: Seçim Bağlantısı ve Duverger Yasası, Seçimler ve Seçmen Katılımı,Seçim Bütünlüğü ve Suistimal,Ara Sınav, Parti İçi Seçim Süreçleri: Aday Seçimi ve Liderlik Seçimleri; Simülasyon I - Oylama Sistemleri, Yasama Organizasyon, Avrupa Parlamentosu: İkinci Derece Seçimler, Simülasyon II - Parlamenter Politika, Seçim Reformu Politikaları,Sunumlar,Sunumlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel amaç, ulusal, yerel, uluslarüstü (örneğin AB) ve hükümetler arası (örneğin BM, IMF) bağlamlarında kullanılan sistemleri inceleyerek, seçim sistemlerinin büyük bir seçkisi ile etkilerini ayırt etme becerisini sağlamaktır.Dönem sonuna kadar öğrenciler, yerel, ulusal, uluslarüstü ve alt-ulusal parlamento bağlamlarında siyasetin incelikleri hakkında da bilgi sahibi olacaklar.Gerçek hayattaki durumları çoğaltmak amacıyla iki simülasyon yapılacaktır.Simülasyonlarda, vatandaşların oylarının meclis sandalyelerine nasıl çevrildiği ve meclis aritmetiğinin politika çıktılarına nasıl çevrildiği gösteriliyor.Makale ve sunum ödevi, özgün araştırma yapma ve/veya bağlamlara özel yenilikçi oylama kuralları/sistemi oluşturma fırsatı sunacaktır | 10, 16, 6, 9 | A, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kısa Tanıtım ve Arka Plan | |
2 | Temsil Kuramları, Parlamenterlerin Temsil Rolleri | |
3 | Seçim Sistemi Türleri | Cox, chapters 1 and 3 Lijphart, chapters 1 and 8 |
4 | Yasama, Yürütme ve Yargı organları arasındaki ilişkiler | Lijphart, chapters 6,7, and 12 |
5 | Seçim Kuralları Parti Sistemini Nasıl Belirliyor: Seçim Bağlantısı ve Duverger Yasası | Cox, chapters 2 and 11 – Lijphart, chapter 5 |
6 | Seçimler ve Seçmen Katılımı | – Huber, J. D., & Gabel, M. (2000). Putting parties in their place: inferring party left-right ideological positions from manifestos data. American Journal of Political Science, 44(1), 94–103. – Cox, G. W., & Munger, M. C. (1989). Closeness, expenditures, and turnout in the 1982 US House elections. American Political Science Review, 83 (1), 217-231. – Jackman, R. W. (1987). Political institutions and voter turnout in the industrial democracies. American Political Science Review, 81, 405-424. |
7 | Seçim Bütünlüğü ve Suistimal | – Birch, S. (2010). Perceptions of electoral fairness and voter turnout. Comparative Political Studies, 43 (12), 1601-1622. – Birch, S., & Muchlinski, D. (2018). Electoral violence prevention: What works? Democratization, 25(3), 385-403. – Ruiz-Rufino, R. (2018). When do electoral institutions trigger electoral misconduct? Democratization, 25(3), 331-350. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Parti İçi Seçim Süreçleri: Aday Seçimi ve Liderlik Seçimleri; Simülasyon I - Oylama Sistemleri | – Hazan, R. Y., & Rahat, G. (2006). The influence of candidate selection methods on legislatures and legislators: Theoretical propositions, methodological suggestions and empirical evidence. Journal of Legislative Studies, 12(3-4), 366–385. – Katz, R. S. (2001). The problem of candidates selection and models of party democracy. Party Politics, 7(3), 277-296. |
10 | Yasama Organizasyon | – Huber, J. D. (1992). Restrictive legislative procedures in France and the United States. American Political Science Review, 86(3), 675-687. – Lijphart, chapters 2, 3, 7 and 11. |
11 | Avrupa Parlamentosu: İkinci Derece Seçimler | – Hix, S., & Marsh, M. (2011). Second-order effects plus pan-European political swings: An analysis of European Parliament elections across time. Electoral Studies, 30(1), 4-15. |
12 | Simülasyon II - Parlamenter Politika | |
13 | Seçim Reformu Politikaları | – Norris, P. (1995). The politics of electoral reform in Britain. International Political Science Review, 16(1), 65-78. – Blau, A. (2004). Fairness and electoral reform. The British Journal of Politics & International Relations, 6(2), 165-181. |
14 | Sunumlar | |
15 | Sunumlar |
Kaynak |
Cox, G. W. (1997). Making Votes Count: Strategic Coordination in the World's Electoral Systems. Cambridge: Cambridge University Press Lijphart, A. (2012). Patterns of Democracy: Government Forms and Performance in Thirty-Six Countries. 2nd edn. New Haven: Yale University Press. Selected articles |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | ||||||
2 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | ||||||
3 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | ||||||
4 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | ||||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | ||||||
6 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
7 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | ||||||
8 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | ||||||
9 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | ||||||
10 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | ||||||
11 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | ||||||
12 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(152/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SEÇİM SİSTEMLERİ VE PARLAMENTER SİYASET | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Hatice Deniz GENÇ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Okan AKMEHMET |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, seçim sistemleri ve parlamentoların incelenmesine bir giriş sağlar.Bu iki kurumun seçmenlerin ve siyasetçilerin davranışlarını koşullandırmada oynadığı roller, demokrasi ve siyasi temsil teorileriyle birlikte incelenecektir.Temsil biçimleri, seçim sistemleri türleri ve parti sistemleri arasındaki ilişkiler üzerinde durulacak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kısa Tanıtım ve Arka Plan, Temsil Kuramları, Parlamenterlerin Temsil Rolleri, Seçim Sistemi Türleri, Yasama, Yürütme ve Yargı organları arasındaki ilişkiler,Seçim Kuralları Parti Sistemini Nasıl Belirliyor: Seçim Bağlantısı ve Duverger Yasası, Seçimler ve Seçmen Katılımı,Seçim Bütünlüğü ve Suistimal,Ara Sınav, Parti İçi Seçim Süreçleri: Aday Seçimi ve Liderlik Seçimleri; Simülasyon I - Oylama Sistemleri, Yasama Organizasyon, Avrupa Parlamentosu: İkinci Derece Seçimler, Simülasyon II - Parlamenter Politika, Seçim Reformu Politikaları,Sunumlar,Sunumlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel amaç, ulusal, yerel, uluslarüstü (örneğin AB) ve hükümetler arası (örneğin BM, IMF) bağlamlarında kullanılan sistemleri inceleyerek, seçim sistemlerinin büyük bir seçkisi ile etkilerini ayırt etme becerisini sağlamaktır.Dönem sonuna kadar öğrenciler, yerel, ulusal, uluslarüstü ve alt-ulusal parlamento bağlamlarında siyasetin incelikleri hakkında da bilgi sahibi olacaklar.Gerçek hayattaki durumları çoğaltmak amacıyla iki simülasyon yapılacaktır.Simülasyonlarda, vatandaşların oylarının meclis sandalyelerine nasıl çevrildiği ve meclis aritmetiğinin politika çıktılarına nasıl çevrildiği gösteriliyor.Makale ve sunum ödevi, özgün araştırma yapma ve/veya bağlamlara özel yenilikçi oylama kuralları/sistemi oluşturma fırsatı sunacaktır | 10, 16, 6, 9 | A, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kısa Tanıtım ve Arka Plan | |
2 | Temsil Kuramları, Parlamenterlerin Temsil Rolleri | |
3 | Seçim Sistemi Türleri | Cox, chapters 1 and 3 Lijphart, chapters 1 and 8 |
4 | Yasama, Yürütme ve Yargı organları arasındaki ilişkiler | Lijphart, chapters 6,7, and 12 |
5 | Seçim Kuralları Parti Sistemini Nasıl Belirliyor: Seçim Bağlantısı ve Duverger Yasası | Cox, chapters 2 and 11 – Lijphart, chapter 5 |
6 | Seçimler ve Seçmen Katılımı | – Huber, J. D., & Gabel, M. (2000). Putting parties in their place: inferring party left-right ideological positions from manifestos data. American Journal of Political Science, 44(1), 94–103. – Cox, G. W., & Munger, M. C. (1989). Closeness, expenditures, and turnout in the 1982 US House elections. American Political Science Review, 83 (1), 217-231. – Jackman, R. W. (1987). Political institutions and voter turnout in the industrial democracies. American Political Science Review, 81, 405-424. |
7 | Seçim Bütünlüğü ve Suistimal | – Birch, S. (2010). Perceptions of electoral fairness and voter turnout. Comparative Political Studies, 43 (12), 1601-1622. – Birch, S., & Muchlinski, D. (2018). Electoral violence prevention: What works? Democratization, 25(3), 385-403. – Ruiz-Rufino, R. (2018). When do electoral institutions trigger electoral misconduct? Democratization, 25(3), 331-350. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Parti İçi Seçim Süreçleri: Aday Seçimi ve Liderlik Seçimleri; Simülasyon I - Oylama Sistemleri | – Hazan, R. Y., & Rahat, G. (2006). The influence of candidate selection methods on legislatures and legislators: Theoretical propositions, methodological suggestions and empirical evidence. Journal of Legislative Studies, 12(3-4), 366–385. – Katz, R. S. (2001). The problem of candidates selection and models of party democracy. Party Politics, 7(3), 277-296. |
10 | Yasama Organizasyon | – Huber, J. D. (1992). Restrictive legislative procedures in France and the United States. American Political Science Review, 86(3), 675-687. – Lijphart, chapters 2, 3, 7 and 11. |
11 | Avrupa Parlamentosu: İkinci Derece Seçimler | – Hix, S., & Marsh, M. (2011). Second-order effects plus pan-European political swings: An analysis of European Parliament elections across time. Electoral Studies, 30(1), 4-15. |
12 | Simülasyon II - Parlamenter Politika | |
13 | Seçim Reformu Politikaları | – Norris, P. (1995). The politics of electoral reform in Britain. International Political Science Review, 16(1), 65-78. – Blau, A. (2004). Fairness and electoral reform. The British Journal of Politics & International Relations, 6(2), 165-181. |
14 | Sunumlar | |
15 | Sunumlar |
Kaynak |
Cox, G. W. (1997). Making Votes Count: Strategic Coordination in the World's Electoral Systems. Cambridge: Cambridge University Press Lijphart, A. (2012). Patterns of Democracy: Government Forms and Performance in Thirty-Six Countries. 2nd edn. New Haven: Yale University Press. Selected articles |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | ||||||
2 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | ||||||
3 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | ||||||
4 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | ||||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | ||||||
6 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
7 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | ||||||
8 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | ||||||
9 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | ||||||
10 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | ||||||
11 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | ||||||
12 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |