Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİM, TEKNOLOJİ VE TOPLUM | SKY3216204 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Perşembe 10:00-10:45 Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 Cumartesi 10:00-10:45 Cumartesi 11:00-11:45 Cumartesi 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yasin KARA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yasin KARA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders; Bilim, Teknoloji ve Toplum alanına bir giriş yaparak öğrencilerin küresel dünyanın bu alana dair temel sorunlarını yakından tanımasını amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilgi Toplumu: Bilim-Teknoloji-Toplum İlişkisinin Mükemmel Biçimi mi?,Tarihsel Arkaplan: Bilim Sosyolojisinden Bilim ve Teknoloji Araştırmalarına,Bilim, Teknoloji ve Toplum: Yaklaşımlar,Bilim, Teknoloji ve Toplum: Eleştiriler,Teknobilimin Tehlikeleri Üzerine,Bilim, Risk ve Politika: Risk Toplumu ve Uzman Siyaseti,Bilimin Kamusal Algılanışı: Tam İtimat ya da Toptan Şüphe?,Zamanın İcadı: Modern Toplumu Kurmak,Nükleer Enerji,Asfalt Ekonomisi ya da Otomobilin Ekolojisi,Genetik mühendisliği ve Biyoteknoloji,Ekolojik Kriz ve Jeomühendislik,Dikkat Ekonomisi, Tekno-feodalizm ve Yapay Zekâ,İnsan-Makine Birleşimi ya da Posthümanizme Doğru?; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Küresel dünyanın temel çelişkilerinin farkında olarak eleştirel yaklaşımla çözüm önerileri geliştirir. | 10, 16, 9 | C, E |
Bilim, teknoloji ve toplum alanının temel soru ve sorunlarını tanıyarak aralarındaki ilişkiselliği kavrar. | 10, 16, 9 | C, E |
Bilim ve teknolojinin toplumsal etkilerini analiz eder. | 10, 16, 9 | C, E |
Bilimsel ve teknolojik gelişmelerin politik, sosyal, ekonomik ve kültürel arkaplanını açıklar. | 10, 16, 9 | C, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi Toplumu: Bilim-Teknoloji-Toplum İlişkisinin Mükemmel Biçimi mi? | |
2 | Tarihsel Arkaplan: Bilim Sosyolojisinden Bilim ve Teknoloji Araştırmalarına | Ansal, Ekinci ve Kaşdoğan, "Bilim, Teknoloji ve Toplum Çalışmaları'na Bir Giriş", Toplum ve Bilim, 144, 2018, s. 9-37 (Ders dosyalarında mevcut) Sismondo (2015), “Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Yaklaşımının Tarih Öncesi” - “Kuhncu Devrim” - “Bilim Sosyolojisinde İşlevselciliğin Sorgulanması” - “Güçlü Program ve Bilgi Sosyolojisi” |
3 | Bilim, Teknoloji ve Toplum: Yaklaşımlar | Sismondo (2015), “Bilimsel ve Teknik Gerçeklerin Sosyal İnşası” - “Aktör-Ağ Teorisi” |
4 | Bilim, Teknoloji ve Toplum: Eleştiriler | Sismondo (2015), “Tabakalaşma ve Ayrımcılık” - “Feminist Bilim Epistemolojileri” |
5 | Teknobilimin Tehlikeleri Üzerine | Sismondo (2015), “Bilginin Ekonomi Politiği”, s. 259-267 |
6 | Bilim, Risk ve Politika: Risk Toplumu ve Uzman Siyaseti | |
7 | Bilimin Kamusal Algılanışı: Tam İtimat ya da Toptan Şüphe? | |
8 | Zamanın İcadı: Modern Toplumu Kurmak | |
9 | Nükleer Enerji | |
10 | Asfalt Ekonomisi ya da Otomobilin Ekolojisi | |
11 | Genetik mühendisliği ve Biyoteknoloji | |
12 | Ekolojik Kriz ve Jeomühendislik | |
13 | Dikkat Ekonomisi, Tekno-feodalizm ve Yapay Zekâ | |
14 | İnsan-Makine Birleşimi ya da Posthümanizme Doğru? |
Kaynak |
Sergio Sismondo, Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Yaklaşımı: Temeller, Ankara: Epos, 2016. Bauchspies, Croissant ve Restivo, Bilim, Teknoloji ve Toplum. Sosyolojik Bir Yaklaşım, Ankara: Phoenix, 2024. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | ||||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | ||||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | ||||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | ||||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | ||||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | ||||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | ||||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | ||||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | ||||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİM, TEKNOLOJİ VE TOPLUM | SKY3216204 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Perşembe 10:00-10:45 Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 Cumartesi 10:00-10:45 Cumartesi 11:00-11:45 Cumartesi 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yasin KARA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yasin KARA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders; Bilim, Teknoloji ve Toplum alanına bir giriş yaparak öğrencilerin küresel dünyanın bu alana dair temel sorunlarını yakından tanımasını amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilgi Toplumu: Bilim-Teknoloji-Toplum İlişkisinin Mükemmel Biçimi mi?,Tarihsel Arkaplan: Bilim Sosyolojisinden Bilim ve Teknoloji Araştırmalarına,Bilim, Teknoloji ve Toplum: Yaklaşımlar,Bilim, Teknoloji ve Toplum: Eleştiriler,Teknobilimin Tehlikeleri Üzerine,Bilim, Risk ve Politika: Risk Toplumu ve Uzman Siyaseti,Bilimin Kamusal Algılanışı: Tam İtimat ya da Toptan Şüphe?,Zamanın İcadı: Modern Toplumu Kurmak,Nükleer Enerji,Asfalt Ekonomisi ya da Otomobilin Ekolojisi,Genetik mühendisliği ve Biyoteknoloji,Ekolojik Kriz ve Jeomühendislik,Dikkat Ekonomisi, Tekno-feodalizm ve Yapay Zekâ,İnsan-Makine Birleşimi ya da Posthümanizme Doğru?; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Küresel dünyanın temel çelişkilerinin farkında olarak eleştirel yaklaşımla çözüm önerileri geliştirir. | 10, 16, 9 | C, E |
Bilim, teknoloji ve toplum alanının temel soru ve sorunlarını tanıyarak aralarındaki ilişkiselliği kavrar. | 10, 16, 9 | C, E |
Bilim ve teknolojinin toplumsal etkilerini analiz eder. | 10, 16, 9 | C, E |
Bilimsel ve teknolojik gelişmelerin politik, sosyal, ekonomik ve kültürel arkaplanını açıklar. | 10, 16, 9 | C, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi Toplumu: Bilim-Teknoloji-Toplum İlişkisinin Mükemmel Biçimi mi? | |
2 | Tarihsel Arkaplan: Bilim Sosyolojisinden Bilim ve Teknoloji Araştırmalarına | Ansal, Ekinci ve Kaşdoğan, "Bilim, Teknoloji ve Toplum Çalışmaları'na Bir Giriş", Toplum ve Bilim, 144, 2018, s. 9-37 (Ders dosyalarında mevcut) Sismondo (2015), “Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Yaklaşımının Tarih Öncesi” - “Kuhncu Devrim” - “Bilim Sosyolojisinde İşlevselciliğin Sorgulanması” - “Güçlü Program ve Bilgi Sosyolojisi” |
3 | Bilim, Teknoloji ve Toplum: Yaklaşımlar | Sismondo (2015), “Bilimsel ve Teknik Gerçeklerin Sosyal İnşası” - “Aktör-Ağ Teorisi” |
4 | Bilim, Teknoloji ve Toplum: Eleştiriler | Sismondo (2015), “Tabakalaşma ve Ayrımcılık” - “Feminist Bilim Epistemolojileri” |
5 | Teknobilimin Tehlikeleri Üzerine | Sismondo (2015), “Bilginin Ekonomi Politiği”, s. 259-267 |
6 | Bilim, Risk ve Politika: Risk Toplumu ve Uzman Siyaseti | |
7 | Bilimin Kamusal Algılanışı: Tam İtimat ya da Toptan Şüphe? | |
8 | Zamanın İcadı: Modern Toplumu Kurmak | |
9 | Nükleer Enerji | |
10 | Asfalt Ekonomisi ya da Otomobilin Ekolojisi | |
11 | Genetik mühendisliği ve Biyoteknoloji | |
12 | Ekolojik Kriz ve Jeomühendislik | |
13 | Dikkat Ekonomisi, Tekno-feodalizm ve Yapay Zekâ | |
14 | İnsan-Makine Birleşimi ya da Posthümanizme Doğru? |
Kaynak |
Sergio Sismondo, Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Yaklaşımı: Temeller, Ankara: Epos, 2016. Bauchspies, Croissant ve Restivo, Bilim, Teknoloji ve Toplum. Sosyolojik Bir Yaklaşım, Ankara: Phoenix, 2024. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | ||||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | ||||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | ||||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | ||||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | ||||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | ||||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | ||||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | ||||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | ||||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |