Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KÜRESELLEŞMENİN EŞİĞİNDE TÜRKİYE VE DÜNYA-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, küreselleşmenin eşiğinde ve içinde olma durumlarının deneyimlendiği bir dönem olarak, 1980-sonrası dönem hakkında öğrencilerin zihninde, bilimsel çerçeve içerisinde, genel bir fotoğraf oluşturmasına yardımcı olmaktır. Dönemin sürekliliklerinin ve kopuşlarının vurgulanmasıyla, toplum, siyaset ve kültür kodlarındaki değişimler irdelenir. Katılımcıların dönemi tasavvur edebilmeleri için, döneme dair afişler, gazeteler, filmler ve tematik eserler araç olarak derste yer alır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş - Tanışma,Kültür Kuramı,Toplum Kuramı,Siyaset Kuramı,Disiplinlerarası Çalışmak,Küreselleşmenin Kıyısında Kültür: Dünya ve Türkiye,Küreselleşmenin Kıyısında Toplum: Dünya ve Türkiye,Küreselleşmenin Kıyısında Siyaset: Dünya ve Türkiye,Medya ve Kadın,Popüler Kültür ve Gelecek Projeksiyonu,Metinde İz Sürmek: Nurdan Gürbilek ve Türkiye,Film: Şirket,Öğrencilerin sunumu,Genel Tekrar & Son Notlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu derste, öğrenci tartışmalı ve mukayeseli bir dönem incelemesini çözümler.10, 16, 9A, E
Bu derste öğrenci bir konu hakkında gözlem yapma becerisi kazanır.10, 16, 9A
Öğrenci gazete arşivinde sınırlı bir araştırma yapmayı deneyimler.10, 16, 9A, E
Öğrenci sonuç odaklı bir metin hazırlama deneyimi kazanır.10, 16, 9A
Öğrenci bu derste lisansüstü çalışma mantığını kavramaya yönelik mini bir deneyim kazanır.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş - TanışmaZygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları, 7-35.
2Kültür Kuramı1) Clifford Geertz, Kültürlerin Yorumlanması, Dost Kitabevi, (2010) ss. 17-50, ss. 221-263. 2) Marshall Berman – Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, İletişim Yayınları, (1994), ss. 27-60.
3Toplum Kuramı1) Antony Giddens – Sosyoloji – Kısa Fakat Eleştirel Bir Giriş, Phoenix Yayınları, (2005), ss. 1-21, ss. 129-58. 2) Norbert Elias, Sosyoloji Nedir?, (Olvido Kitap, İstanbul, 2016), ss. 11-42. 3) Georg Simmel - "Toplum Nasıl Mümkün Olur?", Bireysellik ve Kültür, (Metis Yay., İstanbul, 2009), ss. 33-57.
4Siyaset Kuramı1) Andrew Heywood – Siyaset, Adres Yayınları, (2013), ss. 27-39, ss. 68-84. 2) Süleyman Seyfi Öğün, Türk Politik Kültürü, (Alfa Yay, İstanbul, 2000), ss. 15-38. 3) Etyen Mahçupyan - "Türkiye'nin Modernleşme Zihniyeti ve Pozitivizm", (Patika Yay., İstanbul, 1998), ss. 53-73.
5Disiplinlerarası Çalışmak1) Belkıs Ayhan Tarhan – “Küreselleşmenin Disiplinlerarası Hikayeleri”, Küreselleşmenin Yüzleri, Everest Yayınları, (2005), ss. 145-64.
6Küreselleşmenin Kıyısında Kültür: Dünya ve Türkiye1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 27-98.
7Küreselleşmenin Kıyısında Toplum: Dünya ve Türkiye1) Zygmunt Bauman – Küreselleşme, Ayrıntı Yayınları, (2012), ss. 60- 80. 2) Rıfat Bali – Tarz-ı Hayat’tan Life Style’a, İletişim Yayınları, (2011), ss. 306-38.
8Küreselleşmenin Kıyısında Siyaset: Dünya ve Türkiye1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 99-116. 2) Ümit Cizre Sakallıoğlu - "1983-94: Siyasal Parti Topoğrafyası", Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, Cilt 15, (İletişim Yay., İstanbul, 1995), ss. 1248-52. 3) Feroz Ahmad – Bir Kimlik Peşinde Türkiye, İstanbul Bilgi Ünv. Yayınları, (2014), s. 157-96. 4)İrfan Kaya Ülger, “Yugoslavya’nın Parçalanmasında Uluslararası Toplumun Rolü”, Türkiye Günlüğü, 36, (Eylül-Ekim 1995), ss. 55-64.
9Medya ve Kadın1) Deniz Kandiyoti, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, (İstanbul, Metis Yay., 2011), ss. 20-65. 2) John Keane, Medya ve Demokrasi, Ayrıntı Yayınları, (1993), ss. 45 -70.
10Popüler Kültür ve Gelecek Projeksiyonu1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 381-404. 2) Nabi Avcı, “Arabesk Müzik Tartışmalarına Grotesk Bir Derkenar”, Türkiye Günlüğü, 5, (Ağustos 1989). 3) Alvin Toffler – Üçüncü Dalga, Koridor Yayıncılık, (2008), ss. 449-542.
11Metinde İz Sürmek: Nurdan Gürbilek ve Türkiye1) Nurdan Gürbilek – Vitrinde Yaşamak, Metis Yayınları, (2014), ss. 21-39, ss. 53-80, ss. 92-101, ss. 110-123.
12Film: ŞirketZygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları, 36-64.
13Öğrencilerin sunumuZygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları, 65-101.
14Genel Tekrar & Son NotlarZygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları, 102-43.
Kaynak
Zygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları. Nurdan Gürbilek, Vitrinde Yaşamak, (2020), Metis Yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir.
X
2
Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir.
X
3
Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir.
X
4
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir.
X
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir.
X
6
Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir.
X
7
Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir.
X
8
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir.
X
9
Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
X
10
Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır.
X
11
Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir.
X
12
Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur.
X
13
Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer133
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı7428
Genel Sınav ve Hazırlığı14684
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)157
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(157/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KÜRESELLEŞMENİN EŞİĞİNDE TÜRKİYE VE DÜNYA-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, küreselleşmenin eşiğinde ve içinde olma durumlarının deneyimlendiği bir dönem olarak, 1980-sonrası dönem hakkında öğrencilerin zihninde, bilimsel çerçeve içerisinde, genel bir fotoğraf oluşturmasına yardımcı olmaktır. Dönemin sürekliliklerinin ve kopuşlarının vurgulanmasıyla, toplum, siyaset ve kültür kodlarındaki değişimler irdelenir. Katılımcıların dönemi tasavvur edebilmeleri için, döneme dair afişler, gazeteler, filmler ve tematik eserler araç olarak derste yer alır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş - Tanışma,Kültür Kuramı,Toplum Kuramı,Siyaset Kuramı,Disiplinlerarası Çalışmak,Küreselleşmenin Kıyısında Kültür: Dünya ve Türkiye,Küreselleşmenin Kıyısında Toplum: Dünya ve Türkiye,Küreselleşmenin Kıyısında Siyaset: Dünya ve Türkiye,Medya ve Kadın,Popüler Kültür ve Gelecek Projeksiyonu,Metinde İz Sürmek: Nurdan Gürbilek ve Türkiye,Film: Şirket,Öğrencilerin sunumu,Genel Tekrar & Son Notlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu derste, öğrenci tartışmalı ve mukayeseli bir dönem incelemesini çözümler.10, 16, 9A, E
Bu derste öğrenci bir konu hakkında gözlem yapma becerisi kazanır.10, 16, 9A
Öğrenci gazete arşivinde sınırlı bir araştırma yapmayı deneyimler.10, 16, 9A, E
Öğrenci sonuç odaklı bir metin hazırlama deneyimi kazanır.10, 16, 9A
Öğrenci bu derste lisansüstü çalışma mantığını kavramaya yönelik mini bir deneyim kazanır.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş - TanışmaZygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları, 7-35.
2Kültür Kuramı1) Clifford Geertz, Kültürlerin Yorumlanması, Dost Kitabevi, (2010) ss. 17-50, ss. 221-263. 2) Marshall Berman – Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, İletişim Yayınları, (1994), ss. 27-60.
3Toplum Kuramı1) Antony Giddens – Sosyoloji – Kısa Fakat Eleştirel Bir Giriş, Phoenix Yayınları, (2005), ss. 1-21, ss. 129-58. 2) Norbert Elias, Sosyoloji Nedir?, (Olvido Kitap, İstanbul, 2016), ss. 11-42. 3) Georg Simmel - "Toplum Nasıl Mümkün Olur?", Bireysellik ve Kültür, (Metis Yay., İstanbul, 2009), ss. 33-57.
4Siyaset Kuramı1) Andrew Heywood – Siyaset, Adres Yayınları, (2013), ss. 27-39, ss. 68-84. 2) Süleyman Seyfi Öğün, Türk Politik Kültürü, (Alfa Yay, İstanbul, 2000), ss. 15-38. 3) Etyen Mahçupyan - "Türkiye'nin Modernleşme Zihniyeti ve Pozitivizm", (Patika Yay., İstanbul, 1998), ss. 53-73.
5Disiplinlerarası Çalışmak1) Belkıs Ayhan Tarhan – “Küreselleşmenin Disiplinlerarası Hikayeleri”, Küreselleşmenin Yüzleri, Everest Yayınları, (2005), ss. 145-64.
6Küreselleşmenin Kıyısında Kültür: Dünya ve Türkiye1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 27-98.
7Küreselleşmenin Kıyısında Toplum: Dünya ve Türkiye1) Zygmunt Bauman – Küreselleşme, Ayrıntı Yayınları, (2012), ss. 60- 80. 2) Rıfat Bali – Tarz-ı Hayat’tan Life Style’a, İletişim Yayınları, (2011), ss. 306-38.
8Küreselleşmenin Kıyısında Siyaset: Dünya ve Türkiye1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 99-116. 2) Ümit Cizre Sakallıoğlu - "1983-94: Siyasal Parti Topoğrafyası", Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, Cilt 15, (İletişim Yay., İstanbul, 1995), ss. 1248-52. 3) Feroz Ahmad – Bir Kimlik Peşinde Türkiye, İstanbul Bilgi Ünv. Yayınları, (2014), s. 157-96. 4)İrfan Kaya Ülger, “Yugoslavya’nın Parçalanmasında Uluslararası Toplumun Rolü”, Türkiye Günlüğü, 36, (Eylül-Ekim 1995), ss. 55-64.
9Medya ve Kadın1) Deniz Kandiyoti, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, (İstanbul, Metis Yay., 2011), ss. 20-65. 2) John Keane, Medya ve Demokrasi, Ayrıntı Yayınları, (1993), ss. 45 -70.
10Popüler Kültür ve Gelecek Projeksiyonu1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 381-404. 2) Nabi Avcı, “Arabesk Müzik Tartışmalarına Grotesk Bir Derkenar”, Türkiye Günlüğü, 5, (Ağustos 1989). 3) Alvin Toffler – Üçüncü Dalga, Koridor Yayıncılık, (2008), ss. 449-542.
11Metinde İz Sürmek: Nurdan Gürbilek ve Türkiye1) Nurdan Gürbilek – Vitrinde Yaşamak, Metis Yayınları, (2014), ss. 21-39, ss. 53-80, ss. 92-101, ss. 110-123.
12Film: ŞirketZygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları, 36-64.
13Öğrencilerin sunumuZygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları, 65-101.
14Genel Tekrar & Son NotlarZygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları, 102-43.
Kaynak
Zygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları. Nurdan Gürbilek, Vitrinde Yaşamak, (2020), Metis Yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir.
X
2
Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir.
X
3
Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir.
X
4
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir.
X
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir.
X
6
Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir.
X
7
Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir.
X
8
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir.
X
9
Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
X
10
Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır.
X
11
Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir.
X
12
Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur.
X
13
Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:50Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:52