Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
POLİTİK EKONOMİNİN TEMELLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Atila YAYLA |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Atila YAYLA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Merkezi planlamalı ekonomi sistemi ile piyasa ekonomisi sistemini; bu sistemlerde adalet, eşitlik, refah, fakirlik gibi kavramların ne anlama geldiğini ve hangi politika önerilerine ve uygulamalarına yol açtığını kavratır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Siyaset ve ekonomi: Hangisi hangisini ne derecede ve nasıl etkiler ve belirler?,Merkezi planlamalı ekonomi sisteminin temel değer ve kurumları,Merkezi planlamalı ekonomilerin teorik ve fiili sonuçları,Piyasa ekonomisinin tarihi temelleri ve gelişimi,Piyasa ekonomisinin temel değer ve kurumları,İnsan ve ekonomi,Eşitlik, eşitsizlik ve toplum,Bireysel refah,Açlık ve toplum,İktisadî gelişmenin anlamı ve önemi,Müşevvikler ve iktisadî davranış,Toplumsal refah ve devlet,Ekonomik sistemler ile siyasal sistemler arasındaki ilişki,Ekonomik sistemlerle hukuk ve adalet arasındaki ilişki; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Siyaset ile ekonomi arasındaki karşılıklı etkileşiminden haberdar eder | 16, 9 | A |
Merkezî planlamalı ekonomi sisteminin temel değer ve kurumlarını öğretir | 16, 9 | A |
Piyasa ekonomisinin temel değer ve kurumlarını anlatır | 16, 9 | A |
Eşitlik, adalet, refah, fakirlik gibi kavramların anlamını ve dünyadaki karşılıklarını gösterir. | 16, 9 | A |
Merkezi planlamalı ekonomi sitemi ile piyasa ekonomisi sistemi arasında ayrım yapabilmek ve bunları birbirleriyle karşılaştırabilmeyi ve tahlil edebilmeyi gösterir | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Siyaset ve ekonomi: Hangisi hangisini ne derecede ve nasıl etkiler ve belirler? | Okuma |
2 | Merkezi planlamalı ekonomi sisteminin temel değer ve kurumları | Okuma |
4 | Merkezi planlamalı ekonomilerin teorik ve fiili sonuçları | Okuma |
4 | Piyasa ekonomisinin tarihi temelleri ve gelişimi | Okuma |
5 | Piyasa ekonomisinin temel değer ve kurumları | Okuma |
6 | İnsan ve ekonomi | Okuma |
7 | Eşitlik, eşitsizlik ve toplum | Okuma |
8 | Bireysel refah | Okuma |
9 | Açlık ve toplum | Okuma |
10 | İktisadî gelişmenin anlamı ve önemi | Okuma |
11 | Müşevvikler ve iktisadî davranış | Okuma |
12 | Toplumsal refah ve devlet | Okuma |
13 | Ekonomik sistemler ile siyasal sistemler arasındaki ilişki | Okuma |
14 | Ekonomik sistemlerle hukuk ve adalet arasındaki ilişki | Okuma |
Kaynak |
- Atilla Yayla, Siyaset Bilimi, Ankara: Adres Yayınları, 2015, 15. Bölüm - Atilla Yayla, Gizli Aşk ( Bir İktisat ve Aşk Romanı), Ankara: Lİman Kİtapları, 2018 - Marc Swanepoel, Sefaletten Zenginliğe, çev. Atilla Yayla, Ankara: Liman Kitapları, 2007 -D. R. Henderson, R. McNab ve T. Rozsas, "Sosyalizmde Gizli Eşitsizlik" : http://www.libertedownload.com/Piyasa/14/02-david-r-henderson-sosyalimzde-gizli-esitsizlik.pdf Ayrıca derslerin akışı sırasında isimleri verilecek olan kitap ve makaleler. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 3 | 14 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 90 | 90 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 192 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(192/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
POLİTİK EKONOMİNİN TEMELLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Atila YAYLA |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Atila YAYLA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Merkezi planlamalı ekonomi sistemi ile piyasa ekonomisi sistemini; bu sistemlerde adalet, eşitlik, refah, fakirlik gibi kavramların ne anlama geldiğini ve hangi politika önerilerine ve uygulamalarına yol açtığını kavratır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Siyaset ve ekonomi: Hangisi hangisini ne derecede ve nasıl etkiler ve belirler?,Merkezi planlamalı ekonomi sisteminin temel değer ve kurumları,Merkezi planlamalı ekonomilerin teorik ve fiili sonuçları,Piyasa ekonomisinin tarihi temelleri ve gelişimi,Piyasa ekonomisinin temel değer ve kurumları,İnsan ve ekonomi,Eşitlik, eşitsizlik ve toplum,Bireysel refah,Açlık ve toplum,İktisadî gelişmenin anlamı ve önemi,Müşevvikler ve iktisadî davranış,Toplumsal refah ve devlet,Ekonomik sistemler ile siyasal sistemler arasındaki ilişki,Ekonomik sistemlerle hukuk ve adalet arasındaki ilişki; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Siyaset ile ekonomi arasındaki karşılıklı etkileşiminden haberdar eder | 16, 9 | A |
Merkezî planlamalı ekonomi sisteminin temel değer ve kurumlarını öğretir | 16, 9 | A |
Piyasa ekonomisinin temel değer ve kurumlarını anlatır | 16, 9 | A |
Eşitlik, adalet, refah, fakirlik gibi kavramların anlamını ve dünyadaki karşılıklarını gösterir. | 16, 9 | A |
Merkezi planlamalı ekonomi sitemi ile piyasa ekonomisi sistemi arasında ayrım yapabilmek ve bunları birbirleriyle karşılaştırabilmeyi ve tahlil edebilmeyi gösterir | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Siyaset ve ekonomi: Hangisi hangisini ne derecede ve nasıl etkiler ve belirler? | Okuma |
2 | Merkezi planlamalı ekonomi sisteminin temel değer ve kurumları | Okuma |
4 | Merkezi planlamalı ekonomilerin teorik ve fiili sonuçları | Okuma |
4 | Piyasa ekonomisinin tarihi temelleri ve gelişimi | Okuma |
5 | Piyasa ekonomisinin temel değer ve kurumları | Okuma |
6 | İnsan ve ekonomi | Okuma |
7 | Eşitlik, eşitsizlik ve toplum | Okuma |
8 | Bireysel refah | Okuma |
9 | Açlık ve toplum | Okuma |
10 | İktisadî gelişmenin anlamı ve önemi | Okuma |
11 | Müşevvikler ve iktisadî davranış | Okuma |
12 | Toplumsal refah ve devlet | Okuma |
13 | Ekonomik sistemler ile siyasal sistemler arasındaki ilişki | Okuma |
14 | Ekonomik sistemlerle hukuk ve adalet arasındaki ilişki | Okuma |
Kaynak |
- Atilla Yayla, Siyaset Bilimi, Ankara: Adres Yayınları, 2015, 15. Bölüm - Atilla Yayla, Gizli Aşk ( Bir İktisat ve Aşk Romanı), Ankara: Lİman Kİtapları, 2018 - Marc Swanepoel, Sefaletten Zenginliğe, çev. Atilla Yayla, Ankara: Liman Kitapları, 2007 -D. R. Henderson, R. McNab ve T. Rozsas, "Sosyalizmde Gizli Eşitsizlik" : http://www.libertedownload.com/Piyasa/14/02-david-r-henderson-sosyalimzde-gizli-esitsizlik.pdf Ayrıca derslerin akışı sırasında isimleri verilecek olan kitap ve makaleler. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |