Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTADOĞU'DA SİYASET | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mahmut ALRANTİSİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Muhammed Hüseyin MERCAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders Modern Orta Doğu’nun oluşum dinamiklerini ve bu dinamikler çerçevesinde Orta Doğu ülkelerindeki toplumsal ve siyasal düzeni açıklamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Genel Tanıtımı ve Orta Doğu Kavramı Üzerine Tartışma,Modern Orta Doğu’nun oluşumu,Orta Doğu’da Devletleşme Süreçleri,Arap Milliyetçiliği ve Siyasal Yansımaları,Siyonizm ve Filistin Meselesi,Orta Doğu’da Siyaset ve Din İlişkisi Bağlamında İslamcılık ve İslami Hareketler,Orta Doğu’da Siyasal Hayat ve Ordu,Orta Doğu’da Oteriteryanizm,Arap Ayaklanmaları: Dinamikler, Aktörler ve Süreç ,Değişim ve Süreklilik Arasında Demokratik Geçiş Denemeleri,Ayaklanmalar Sonrası Anayasal Gelişmeler,Arap Ayaklanmaları Sonrası Orta Doğu’nun Ekonomi Politiği,Orta Doğu’da Sivil Toplum,Genel Değerlendirme ve Orta Doğu’da Yeni Düzenin İmkanına Dair Mülahazalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Modern Orta Doğu tarihindeki ana kırılma dönemlerini tespit eder. | 10, 16, 19, 23, 9 | A |
1.1. Orta Doğu'dak, temel siyasal sorunların tarihsel ilişkilerini açıklar. | 10, 16, 19, 23, 9 | A |
2. Orta Doğu ülkelerindeki siyasal ve toplumsal yapıları geniş bir perspektifle izah eder. | 10, 16, 19, 23, 9 | A |
3. Ortadoğu’da güncel siyasal tartışmaları ve bunların ilişkilerini analiz eder. | 10, 16, 19, 23, 9 | A |
4. Bölgedeki dinamiklerin küresel düzeydeki siyasal gelişmeleri nasıl şekillendirdiğini analiz eder. | 10, 16, 19, 23, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Genel Tanıtımı ve Orta Doğu Kavramı Üzerine Tartışma | Choueiri, Ortadoğu Tarihi, Bölüm 12 |
2 | Modern Orta Doğu’nun oluşumu | Cleavelend, Modern Ortadoğu Tarihi, Bölüm 9 Lewis, Ortadoğu, Kısım 5 Hourani, Arap Halkları Tarihi, Bölüm 19 |
3 | Orta Doğu’da Devletleşme Süreçleri | Cleavelend, Modern Ortadoğu Tarihi, Bölüm 11, 12, 26 Lewis, Ortadoğu, Kısım 5 Hourani, Arap Halkları Tarihi, Bölüm 21 |
4 | Arap Milliyetçiliği ve Siyasal Yansımaları | Choueiri, Ortadoğu Tarihi, Bölüm 15 Hourani, Arap Halkları Tarihi, Bölüm 24 |
5 | Siyonizm ve Filistin Meselesi | Choueiri, Ortadoğu Tarihi, 14 Cleavelend, Modern Ortadoğu Tarihi, Bölüm, 13, 23 |
6 | Orta Doğu’da Siyaset ve Din İlişkisi Bağlamında İslamcılık ve İslami Hareketler | Hourani, Arap Halkları Tarihi, Bölüm 23 |
7 | Orta Doğu’da Siyasal Hayat ve Ordu | Choueiri, Ortadoğu Tarihi, Bölüm 18 Gerges, Yeni Ortadoğu, Bölüm 8 |
8 | Orta Doğu’da Oteriteryanizm | Gerges, Yeni Ortadoğu, Bölüm 2 Cleavelend, Modern Ortadoğu Tarihi, Bölüm 19 |
9 | Arap Ayaklanmaları: Dinamikler, Aktörler ve Süreç | Gerges, Yeni Ortadoğu, Bölüm Giriş, 3, 6, 12 |
10 | Değişim ve Süreklilik Arasında Demokratik Geçiş Denemeleri | Gerges, Yeni Ortadoğu, Bölüm 10, 13, 14 |
11 | Ayaklanmalar Sonrası Anayasal Gelişmeler | Gerges, Yeni Ortadoğu, Bölüm 11 |
12 | Arap Ayaklanmaları Sonrası Orta Doğu’nun Ekonomi Politiği | Gerges, Yeni Ortadoğu, Bölüm 5, 7 |
13 | Orta Doğu’da Sivil Toplum | Choueiri, Ortadoğu Tarihi, Bölüm 25 Gerges, Yeni Ortadoğu, Bölüm 9 |
14 | Genel Değerlendirme ve Orta Doğu’da Yeni Düzenin İmkanına Dair Mülahazalar | Gerges, Yeni Ortadoğu, Bölüm 21 |
Kaynak |
William L. Cleavelend, Modern Ortadoğu Tarihi, ter. Mehmet Harmancı, İstanbul: Agora Bernard Lewis, Ortadoğu, ter. Selam Y. Kölay, İstanbul: Arkadaş Youssef M. Choueiri, Ortadoğu Tarihi, ter. Fethi Aytuna, İstanbul: İnkılap Fawaz A. Gerges, Yeni Ortadoğu, ter. Timur Demirtaş; M. İkbal Saylık, İstabul: İyi Düşün Yayınları Albert Hourani, Arap Halkları Tarihi, ter. Yavuz Alogan, İstanbul: İletişim |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | ||||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | ||||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | ||||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTADOĞU'DA SİYASET | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mahmut ALRANTİSİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Muhammed Hüseyin MERCAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders Modern Orta Doğu’nun oluşum dinamiklerini ve bu dinamikler çerçevesinde Orta Doğu ülkelerindeki toplumsal ve siyasal düzeni açıklamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Genel Tanıtımı ve Orta Doğu Kavramı Üzerine Tartışma,Modern Orta Doğu’nun oluşumu,Orta Doğu’da Devletleşme Süreçleri,Arap Milliyetçiliği ve Siyasal Yansımaları,Siyonizm ve Filistin Meselesi,Orta Doğu’da Siyaset ve Din İlişkisi Bağlamında İslamcılık ve İslami Hareketler,Orta Doğu’da Siyasal Hayat ve Ordu,Orta Doğu’da Oteriteryanizm,Arap Ayaklanmaları: Dinamikler, Aktörler ve Süreç ,Değişim ve Süreklilik Arasında Demokratik Geçiş Denemeleri,Ayaklanmalar Sonrası Anayasal Gelişmeler,Arap Ayaklanmaları Sonrası Orta Doğu’nun Ekonomi Politiği,Orta Doğu’da Sivil Toplum,Genel Değerlendirme ve Orta Doğu’da Yeni Düzenin İmkanına Dair Mülahazalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Modern Orta Doğu tarihindeki ana kırılma dönemlerini tespit eder. | 10, 16, 19, 23, 9 | A |
1.1. Orta Doğu'dak, temel siyasal sorunların tarihsel ilişkilerini açıklar. | 10, 16, 19, 23, 9 | A |
2. Orta Doğu ülkelerindeki siyasal ve toplumsal yapıları geniş bir perspektifle izah eder. | 10, 16, 19, 23, 9 | A |
3. Ortadoğu’da güncel siyasal tartışmaları ve bunların ilişkilerini analiz eder. | 10, 16, 19, 23, 9 | A |
4. Bölgedeki dinamiklerin küresel düzeydeki siyasal gelişmeleri nasıl şekillendirdiğini analiz eder. | 10, 16, 19, 23, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Genel Tanıtımı ve Orta Doğu Kavramı Üzerine Tartışma | Choueiri, Ortadoğu Tarihi, Bölüm 12 |
2 | Modern Orta Doğu’nun oluşumu | Cleavelend, Modern Ortadoğu Tarihi, Bölüm 9 Lewis, Ortadoğu, Kısım 5 Hourani, Arap Halkları Tarihi, Bölüm 19 |
3 | Orta Doğu’da Devletleşme Süreçleri | Cleavelend, Modern Ortadoğu Tarihi, Bölüm 11, 12, 26 Lewis, Ortadoğu, Kısım 5 Hourani, Arap Halkları Tarihi, Bölüm 21 |
4 | Arap Milliyetçiliği ve Siyasal Yansımaları | Choueiri, Ortadoğu Tarihi, Bölüm 15 Hourani, Arap Halkları Tarihi, Bölüm 24 |
5 | Siyonizm ve Filistin Meselesi | Choueiri, Ortadoğu Tarihi, 14 Cleavelend, Modern Ortadoğu Tarihi, Bölüm, 13, 23 |
6 | Orta Doğu’da Siyaset ve Din İlişkisi Bağlamında İslamcılık ve İslami Hareketler | Hourani, Arap Halkları Tarihi, Bölüm 23 |
7 | Orta Doğu’da Siyasal Hayat ve Ordu | Choueiri, Ortadoğu Tarihi, Bölüm 18 Gerges, Yeni Ortadoğu, Bölüm 8 |
8 | Orta Doğu’da Oteriteryanizm | Gerges, Yeni Ortadoğu, Bölüm 2 Cleavelend, Modern Ortadoğu Tarihi, Bölüm 19 |
9 | Arap Ayaklanmaları: Dinamikler, Aktörler ve Süreç | Gerges, Yeni Ortadoğu, Bölüm Giriş, 3, 6, 12 |
10 | Değişim ve Süreklilik Arasında Demokratik Geçiş Denemeleri | Gerges, Yeni Ortadoğu, Bölüm 10, 13, 14 |
11 | Ayaklanmalar Sonrası Anayasal Gelişmeler | Gerges, Yeni Ortadoğu, Bölüm 11 |
12 | Arap Ayaklanmaları Sonrası Orta Doğu’nun Ekonomi Politiği | Gerges, Yeni Ortadoğu, Bölüm 5, 7 |
13 | Orta Doğu’da Sivil Toplum | Choueiri, Ortadoğu Tarihi, Bölüm 25 Gerges, Yeni Ortadoğu, Bölüm 9 |
14 | Genel Değerlendirme ve Orta Doğu’da Yeni Düzenin İmkanına Dair Mülahazalar | Gerges, Yeni Ortadoğu, Bölüm 21 |
Kaynak |
William L. Cleavelend, Modern Ortadoğu Tarihi, ter. Mehmet Harmancı, İstanbul: Agora Bernard Lewis, Ortadoğu, ter. Selam Y. Kölay, İstanbul: Arkadaş Youssef M. Choueiri, Ortadoğu Tarihi, ter. Fethi Aytuna, İstanbul: İnkılap Fawaz A. Gerges, Yeni Ortadoğu, ter. Timur Demirtaş; M. İkbal Saylık, İstabul: İyi Düşün Yayınları Albert Hourani, Arap Halkları Tarihi, ter. Yavuz Alogan, İstanbul: İletişim |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | ||||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | ||||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | ||||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |