Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KAMU YÖNETİMİNDE ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Akademik bir disiplin olarak kamu yönetiminin gelişiminde etkili olan başlıca yaklaşımlar irdelenecektir. Modern kamu yönetimi pratikleri üzerinde durularak, kamu yönetimi faaliyet alanında kullanılan yöntemler tanıtılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders İçeriği ve temel kavramların tanıtımı,Yönetim yaklaşımların dönüşümü ve kamu Yönetimi disiplinin tarihsel gelişimi,Kamu Yönetimi Disiplinin Tarihsel Gelişimi: Siyaset ve Yönetim Dikotomisi,Geleneksel Kamu Yönetimi ve Eleştiriler ,Kamu Yönetiminde Paradigma Değişimi: Yeni Kamu Yönetimi ,Postmodern Kamu Yönetimi Yaklaşımı,Söylem Kuramı,Yeni Kamu İşletmeciliği,Yeni Kamu Hizmeti Yaklaşımı ,Yönetişim,Stratejik Yönetim ,Toplam Kalite Yönetimi ,E-Devlet Uygulamaları ,Kamu Politikası: Karar Verme ve Paydaşlarla İlişkiler ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Dış ve iç dinamiklerin değişimine bağlı olarak yönetim metotlarında meydana gelen değişiklikleri analiz eder. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
2. Yönetim bilimi kuram ve kuramcılarını karşılaştırır. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
3. Kamu yönetiminin siyasetten ayrı bir disiplin olarak ele alınması sürecini analiz eder. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
4. Kamu yönetiminde uygulanan farklı yönetim paradigmalarının temel niteliklerini kavrar. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
5. Kamu yönetiminin karar verme yöntem ve süreçlerini izah eder. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders İçeriği ve temel kavramların tanıtımı | |
2 | Yönetim yaklaşımların dönüşümü ve kamu Yönetimi disiplinin tarihsel gelişimi | Coşkun, R. (2020). Klasik yönetim ve kapalı sistem mi? 1925 yılından önce yazılmış yönetim ders kitaplarında açık sistem imaları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15(1), 119-140. |
3 | Kamu Yönetimi Disiplinin Tarihsel Gelişimi: Siyaset ve Yönetim Dikotomisi | Albayrak, S. O. (2010). Güçlü ve Merkezi Devletin Yönetim Bilgisi: Kameralizm. YBAD Lisansüstü Seminer Çalışmaları, (9). Güler B. A. (1994). Nesnesini Arayan Disiplin: Kamu Yönetimi. Amme İdaresi Dergisi, 27(4), 3 – 19. |
4 | Geleneksel Kamu Yönetimi ve Eleştiriler | Eryılmaz, B. (2017), Kamu Yönetimi, ss.94-102 |
5 | Kamu Yönetiminde Paradigma Değişimi: Yeni Kamu Yönetimi | Eryılmaz, B. (2017), Kamu Yönetimi, ss.94-102 |
6 | Postmodern Kamu Yönetimi Yaklaşımı | Ateş, H., Banazılı, A. M. (2019). Modern, Postmodern ve postbürokratik kamu yönetimi yaklaşımları. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi, 6(13), 55-64. |
7 | Söylem Kuramı | Hergüner, ss.85-91 |
8 | Yeni Kamu İşletmeciliği | Hergüner ss.93-98 |
9 | Yeni Kamu Hizmeti Yaklaşımı | Genç, F.N. (2010). Yeni Kamu Hizmeti Yaklaşımı. Türk İdare Dergisi, Sayı 466, 145-159. |
10 | Yönetişim | Dilaveroğlu, A. (2022). Kamu Yönetiminde Paradigma Değişimi ve Ortak Üretim: Fahri Trafik Müfettişliği Örneği. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 40(3), 587-604. |
11 | Stratejik Yönetim | Özgür, H. (2004). Kamu Örgütlerinde Stratejik Yönetim. Çağdaş Kamu Yönetimi II, 207-254. |
12 | Toplam Kalite Yönetimi | |
13 | E-Devlet Uygulamaları | Şahin, A., Örselli, E. (2003). e-Devlet Anlayişi Sürecinde Türkiye. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (9), 343-356. |
14 | Kamu Politikası: Karar Verme ve Paydaşlarla İlişkiler |
Kaynak |
• Ed. Hamza Ateş, Kamu Yönetimi Teorileri, 2020, Savaş Yayınları • Balcı, A. Nohutçu, N. K. Öztürk, B. Coşkun, Kamu yönetiminde çağdaş yaklaşımlar, Seçkin Yayıncılık • Bilal Eryılmaz, Kamu Yönetimi, Umuttepe Yayınevi. • Peter Drucker, 2014, 21.Yüzyıl için Yönetim Tartışmaları, Epsilon Yayınevi. • Owen E. Hughes, 2013, Kamu İşletmeciliği, BigBang. Burak Hergüner, 2019, Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar, Seçkin Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | ||||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | ||||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | ||||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | ||||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 75 | 75 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 167 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(167/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KAMU YÖNETİMİNDE ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Akademik bir disiplin olarak kamu yönetiminin gelişiminde etkili olan başlıca yaklaşımlar irdelenecektir. Modern kamu yönetimi pratikleri üzerinde durularak, kamu yönetimi faaliyet alanında kullanılan yöntemler tanıtılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders İçeriği ve temel kavramların tanıtımı,Yönetim yaklaşımların dönüşümü ve kamu Yönetimi disiplinin tarihsel gelişimi,Kamu Yönetimi Disiplinin Tarihsel Gelişimi: Siyaset ve Yönetim Dikotomisi,Geleneksel Kamu Yönetimi ve Eleştiriler ,Kamu Yönetiminde Paradigma Değişimi: Yeni Kamu Yönetimi ,Postmodern Kamu Yönetimi Yaklaşımı,Söylem Kuramı,Yeni Kamu İşletmeciliği,Yeni Kamu Hizmeti Yaklaşımı ,Yönetişim,Stratejik Yönetim ,Toplam Kalite Yönetimi ,E-Devlet Uygulamaları ,Kamu Politikası: Karar Verme ve Paydaşlarla İlişkiler ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Dış ve iç dinamiklerin değişimine bağlı olarak yönetim metotlarında meydana gelen değişiklikleri analiz eder. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
2. Yönetim bilimi kuram ve kuramcılarını karşılaştırır. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
3. Kamu yönetiminin siyasetten ayrı bir disiplin olarak ele alınması sürecini analiz eder. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
4. Kamu yönetiminde uygulanan farklı yönetim paradigmalarının temel niteliklerini kavrar. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
5. Kamu yönetiminin karar verme yöntem ve süreçlerini izah eder. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders İçeriği ve temel kavramların tanıtımı | |
2 | Yönetim yaklaşımların dönüşümü ve kamu Yönetimi disiplinin tarihsel gelişimi | Coşkun, R. (2020). Klasik yönetim ve kapalı sistem mi? 1925 yılından önce yazılmış yönetim ders kitaplarında açık sistem imaları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15(1), 119-140. |
3 | Kamu Yönetimi Disiplinin Tarihsel Gelişimi: Siyaset ve Yönetim Dikotomisi | Albayrak, S. O. (2010). Güçlü ve Merkezi Devletin Yönetim Bilgisi: Kameralizm. YBAD Lisansüstü Seminer Çalışmaları, (9). Güler B. A. (1994). Nesnesini Arayan Disiplin: Kamu Yönetimi. Amme İdaresi Dergisi, 27(4), 3 – 19. |
4 | Geleneksel Kamu Yönetimi ve Eleştiriler | Eryılmaz, B. (2017), Kamu Yönetimi, ss.94-102 |
5 | Kamu Yönetiminde Paradigma Değişimi: Yeni Kamu Yönetimi | Eryılmaz, B. (2017), Kamu Yönetimi, ss.94-102 |
6 | Postmodern Kamu Yönetimi Yaklaşımı | Ateş, H., Banazılı, A. M. (2019). Modern, Postmodern ve postbürokratik kamu yönetimi yaklaşımları. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi, 6(13), 55-64. |
7 | Söylem Kuramı | Hergüner, ss.85-91 |
8 | Yeni Kamu İşletmeciliği | Hergüner ss.93-98 |
9 | Yeni Kamu Hizmeti Yaklaşımı | Genç, F.N. (2010). Yeni Kamu Hizmeti Yaklaşımı. Türk İdare Dergisi, Sayı 466, 145-159. |
10 | Yönetişim | Dilaveroğlu, A. (2022). Kamu Yönetiminde Paradigma Değişimi ve Ortak Üretim: Fahri Trafik Müfettişliği Örneği. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 40(3), 587-604. |
11 | Stratejik Yönetim | Özgür, H. (2004). Kamu Örgütlerinde Stratejik Yönetim. Çağdaş Kamu Yönetimi II, 207-254. |
12 | Toplam Kalite Yönetimi | |
13 | E-Devlet Uygulamaları | Şahin, A., Örselli, E. (2003). e-Devlet Anlayişi Sürecinde Türkiye. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (9), 343-356. |
14 | Kamu Politikası: Karar Verme ve Paydaşlarla İlişkiler |
Kaynak |
• Ed. Hamza Ateş, Kamu Yönetimi Teorileri, 2020, Savaş Yayınları • Balcı, A. Nohutçu, N. K. Öztürk, B. Coşkun, Kamu yönetiminde çağdaş yaklaşımlar, Seçkin Yayıncılık • Bilal Eryılmaz, Kamu Yönetimi, Umuttepe Yayınevi. • Peter Drucker, 2014, 21.Yüzyıl için Yönetim Tartışmaları, Epsilon Yayınevi. • Owen E. Hughes, 2013, Kamu İşletmeciliği, BigBang. Burak Hergüner, 2019, Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar, Seçkin Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | ||||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | ||||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | ||||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | ||||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |