Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİYASET BİLİMİNE GİRİŞ II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Siyasetin anlamı, niteliği ve işlevi ile ilgili bir kavrayış oluşturmak, siyasetin bir bilim ve sanat olarak hayatımızdaki yerini anlamayı sağlamak ve bu çerçevede öğrencinin gerek küresel düzeyde ve gerekse de yaşadığı ülkede siyaseti anlamasına katkı sağlamaya çalışmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Anayasacılık hareketi, anayasa, birey ve devlet ilişkisi.,Parlamentonun gelişimi, parlamentonun üstünlüğü, günümüz siyasetindeki işlevi ve yasama faaliyeti.,Yürütme işlevi, kamu bürokrasisi ve siyaset bürokrasi ilişkisi.,Demokrasi teorisindeki temel tartışmalara yakından bakış,Siyasi kültür, siyasi sosyalleşme ve siyasi tutumların oluşumu.,Siyasi değişim: Devrim, darbe, evrim, reform ve ıslahat tartışmaları.,Siyaset ve ekonomi ilişkisi ve demokrasinin ekonomi politiği.,Klasik siyasi metinler: Geçmiş ve bugün I,Klasik siyasi metinler: Geçmiş ve bugün II,Sınır aşan siyaset: Uluslararası sivil toplum, topluluk ve devlet dışı örgütlenmeler.,Ülkeler ve siyasi örgütlenmeleri: Coğrafya, kültür ve siyaset,Modernleşme teorileri ve eleştirileri,Siyaset ve ahlak: Siyaset teorisinde ve pratiğinde değerler.,Çağdaş siyasette yeni akımlar; tartışma ve yönelimler.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Siyaset kavramını tanımlar. | 16, 9 | A, G |
2. Kavramın gerek tarihsel arkaplanı ve gerekse gelişimi ile bugünü hakkında bilgi sahibi olur. | 16, 9 | A |
3. Siyasetin temel tartışma konuları, iktidar, otorite, devlet ve değer paylaşımı gibi konularda teorik ve pratik bilgi sahibi olur. | 16, 9 | A |
4. Çağdaş siyasi ideolojiler ve bu ideolojilerin birbirleriyle ilişkisi konusunda bilgi sahibi olur. | 16, 9 | A |
5. Siyasi hayatı, çatışma ve uzlaşma süreçlerini açıklamaya yönelik teorik modellerle ilgili bilgi edinebilecektir. | 16, 9 | A |
6. Bu bilgi ve tartışmaların sonucu olarak, gerek dünya ve gerekse de ülke siyasetine bakışta, olayları değerlendirme ve sonuç çıkarma açısından, bir vizyon ve perspektif sahibi olmak için gerekli donanımı elde edebilecektir. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anayasacılık hareketi, anayasa, birey ve devlet ilişkisi. | ilgili okumalar yapılacak |
2 | Parlamentonun gelişimi, parlamentonun üstünlüğü, günümüz siyasetindeki işlevi ve yasama faaliyeti. | ilgili okumalar yapılacak |
3 | Yürütme işlevi, kamu bürokrasisi ve siyaset bürokrasi ilişkisi. | ilgili okumalar yapılacak |
4 | Demokrasi teorisindeki temel tartışmalara yakından bakış | ilgili okumalar yapılacak |
5 | Siyasi kültür, siyasi sosyalleşme ve siyasi tutumların oluşumu. | ilgili okumalar yapılacak |
6 | Siyasi değişim: Devrim, darbe, evrim, reform ve ıslahat tartışmaları. | ilgili okumalar yapılacak |
7 | Siyaset ve ekonomi ilişkisi ve demokrasinin ekonomi politiği. | ilgili okumalar yapılacak |
8 | Klasik siyasi metinler: Geçmiş ve bugün I | ilgili okumalar yapılacak |
9 | Klasik siyasi metinler: Geçmiş ve bugün II | ilgili okumalar yapılacak |
10 | Sınır aşan siyaset: Uluslararası sivil toplum, topluluk ve devlet dışı örgütlenmeler. | ilgili okumalar yapılacak |
11 | Ülkeler ve siyasi örgütlenmeleri: Coğrafya, kültür ve siyaset | ilgili okumalar yapılacak |
12 | Modernleşme teorileri ve eleştirileri | ilgili okumalar yapılacak |
13 | Siyaset ve ahlak: Siyaset teorisinde ve pratiğinde değerler. | ilgili okumalar yapılacak |
14 | Çağdaş siyasette yeni akımlar; tartışma ve yönelimler. | ilgili okumalar yapılacak |
Kaynak |
• Atilla Yayla, Siyaset Bilimi, Adres Yayınları, Ankara, 2015.• George Orwell, Hayvan Çiftliği, Can Yayınları, İstanbul, 2013.• Sophokles, Antigone, Mitos Boyut, İstanbul, 2012.• David Henry Thoreau, Sivil İtaatsizlik, Şehir Yayınları, Ankara, 1991• B. Berat Özipek, “Devlet”, Siyaset, Opus Yayınları, İstanbul, 2009.• Bill Clinton, Federal İşyerlerinde Dini İfade ve Pratiklere Dair Genelge, Liberal Düşünce, Güz 1998, Sayı 12, ss. 64- 74• Nigel Asford, Özgür Toplumun İlkeleri, Liberte Yayınları, Ankara, 2010. |
• Andrew Heywood, Siyaset, Adres Yayınları, Ankara, 2013. • Münci Kapani, Politika Bilimine Giriş, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1989. • Andrew Vincent, Modern Politik İdeolojiler, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2006. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 5 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 45 | 45 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 167 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(167/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİYASET BİLİMİNE GİRİŞ II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Siyasetin anlamı, niteliği ve işlevi ile ilgili bir kavrayış oluşturmak, siyasetin bir bilim ve sanat olarak hayatımızdaki yerini anlamayı sağlamak ve bu çerçevede öğrencinin gerek küresel düzeyde ve gerekse de yaşadığı ülkede siyaseti anlamasına katkı sağlamaya çalışmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Anayasacılık hareketi, anayasa, birey ve devlet ilişkisi.,Parlamentonun gelişimi, parlamentonun üstünlüğü, günümüz siyasetindeki işlevi ve yasama faaliyeti.,Yürütme işlevi, kamu bürokrasisi ve siyaset bürokrasi ilişkisi.,Demokrasi teorisindeki temel tartışmalara yakından bakış,Siyasi kültür, siyasi sosyalleşme ve siyasi tutumların oluşumu.,Siyasi değişim: Devrim, darbe, evrim, reform ve ıslahat tartışmaları.,Siyaset ve ekonomi ilişkisi ve demokrasinin ekonomi politiği.,Klasik siyasi metinler: Geçmiş ve bugün I,Klasik siyasi metinler: Geçmiş ve bugün II,Sınır aşan siyaset: Uluslararası sivil toplum, topluluk ve devlet dışı örgütlenmeler.,Ülkeler ve siyasi örgütlenmeleri: Coğrafya, kültür ve siyaset,Modernleşme teorileri ve eleştirileri,Siyaset ve ahlak: Siyaset teorisinde ve pratiğinde değerler.,Çağdaş siyasette yeni akımlar; tartışma ve yönelimler.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Siyaset kavramını tanımlar. | 16, 9 | A, G |
2. Kavramın gerek tarihsel arkaplanı ve gerekse gelişimi ile bugünü hakkında bilgi sahibi olur. | 16, 9 | A |
3. Siyasetin temel tartışma konuları, iktidar, otorite, devlet ve değer paylaşımı gibi konularda teorik ve pratik bilgi sahibi olur. | 16, 9 | A |
4. Çağdaş siyasi ideolojiler ve bu ideolojilerin birbirleriyle ilişkisi konusunda bilgi sahibi olur. | 16, 9 | A |
5. Siyasi hayatı, çatışma ve uzlaşma süreçlerini açıklamaya yönelik teorik modellerle ilgili bilgi edinebilecektir. | 16, 9 | A |
6. Bu bilgi ve tartışmaların sonucu olarak, gerek dünya ve gerekse de ülke siyasetine bakışta, olayları değerlendirme ve sonuç çıkarma açısından, bir vizyon ve perspektif sahibi olmak için gerekli donanımı elde edebilecektir. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anayasacılık hareketi, anayasa, birey ve devlet ilişkisi. | ilgili okumalar yapılacak |
2 | Parlamentonun gelişimi, parlamentonun üstünlüğü, günümüz siyasetindeki işlevi ve yasama faaliyeti. | ilgili okumalar yapılacak |
3 | Yürütme işlevi, kamu bürokrasisi ve siyaset bürokrasi ilişkisi. | ilgili okumalar yapılacak |
4 | Demokrasi teorisindeki temel tartışmalara yakından bakış | ilgili okumalar yapılacak |
5 | Siyasi kültür, siyasi sosyalleşme ve siyasi tutumların oluşumu. | ilgili okumalar yapılacak |
6 | Siyasi değişim: Devrim, darbe, evrim, reform ve ıslahat tartışmaları. | ilgili okumalar yapılacak |
7 | Siyaset ve ekonomi ilişkisi ve demokrasinin ekonomi politiği. | ilgili okumalar yapılacak |
8 | Klasik siyasi metinler: Geçmiş ve bugün I | ilgili okumalar yapılacak |
9 | Klasik siyasi metinler: Geçmiş ve bugün II | ilgili okumalar yapılacak |
10 | Sınır aşan siyaset: Uluslararası sivil toplum, topluluk ve devlet dışı örgütlenmeler. | ilgili okumalar yapılacak |
11 | Ülkeler ve siyasi örgütlenmeleri: Coğrafya, kültür ve siyaset | ilgili okumalar yapılacak |
12 | Modernleşme teorileri ve eleştirileri | ilgili okumalar yapılacak |
13 | Siyaset ve ahlak: Siyaset teorisinde ve pratiğinde değerler. | ilgili okumalar yapılacak |
14 | Çağdaş siyasette yeni akımlar; tartışma ve yönelimler. | ilgili okumalar yapılacak |
Kaynak |
• Atilla Yayla, Siyaset Bilimi, Adres Yayınları, Ankara, 2015.• George Orwell, Hayvan Çiftliği, Can Yayınları, İstanbul, 2013.• Sophokles, Antigone, Mitos Boyut, İstanbul, 2012.• David Henry Thoreau, Sivil İtaatsizlik, Şehir Yayınları, Ankara, 1991• B. Berat Özipek, “Devlet”, Siyaset, Opus Yayınları, İstanbul, 2009.• Bill Clinton, Federal İşyerlerinde Dini İfade ve Pratiklere Dair Genelge, Liberal Düşünce, Güz 1998, Sayı 12, ss. 64- 74• Nigel Asford, Özgür Toplumun İlkeleri, Liberte Yayınları, Ankara, 2010. |
• Andrew Heywood, Siyaset, Adres Yayınları, Ankara, 2013. • Münci Kapani, Politika Bilimine Giriş, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1989. • Andrew Vincent, Modern Politik İdeolojiler, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2006. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |