Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE'NİN TOPLUMSAL YAPISI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Faik TANRIKULU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümü öğrencilerine Türkiye'nin toplumsal yapısına dair temel konularda bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı ve Derse Giriş,Osmanlı İmparatorluğu’nda Kent Hayatı ve Toplumsal Yapı,İmparatorluktan Ulusa,Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet: Kadın,Türkiye’de Etnisite: Kürt Sorusu,Türkiye’de Göç,Türkiye’de Sivil Toplum ,Türkiye’de Din ve Mezhep: Aleviler/Alevilik ,Türkiye’de Edebiyat ve Toplum ,Türkiye’de Din ve Siyaset ,Türkiye’de Medya ,Türkiye’de Popüler Kültür ,Sunumlar,Sunumlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Türkiye'nin toplumsal yapısı hakkında bir bakış açısı geliştirebilecektir. | 13, 16, 9 | A, H |
2. Türkiye'nin sosyal, kültürel ve siyasi gelişimine dair tarihsel bir perspektif geliştirebilecektir. | 13, 16, 9 | A, H |
3. Türkiye'nin sosyal, kültürel ve siyasi yapısı arasındaki ilişkileri anlar. | 13, 16, 9 | A, H |
4. Türkiye'de Cumhuriyet'in kuruluşundan beri gerçekleşen toplumsal dönüşümü açıklayabilecektir. | 13, 16, 9 | A, H |
5. Türkiye'de var olan toplumsal sorunları ve bunların sebeplerini teşhis edebilecektir. | 13, 16, 9 | A, H |
6. Türkiye'de var olan toplumsal sorunların ortadan kalkması için önerilen çözümleri analiz edebilecektir. | 13, 16, 9 | A, H |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Derse Giriş | İlgili okumaların yapılması |
2 | Osmanlı İmparatorluğu’nda Kent Hayatı ve Toplumsal Yapı | İlgili okumaların yapılması |
3 | İmparatorluktan Ulusa | İlgili okumaların yapılması |
4 | Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet: Kadın | İlgili okumaların yapılması |
5 | Türkiye’de Etnisite: Kürt Sorusu | İlgili okumaların yapılması |
6 | Türkiye’de Göç | İlgili okumaların yapılması |
7 | Türkiye’de Sivil Toplum | İlgili okumaların yapılması |
8 | Türkiye’de Din ve Mezhep: Aleviler/Alevilik | İlgili okumaların yapılması |
9 | Türkiye’de Edebiyat ve Toplum | İlgili okumaların yapılması |
10 | Türkiye’de Din ve Siyaset | İlgili okumaların yapılması |
11 | Türkiye’de Medya | İlgili okumaların yapılması |
12 | Türkiye’de Popüler Kültür | İlgili okumaların yapılması |
13 | Sunumlar | İlgili okumaların yapılması |
14 | Sunumlar | İlgili okumaların yapılması |
Kaynak |
Öz, Mehmet. (2005). ‘Osmanlı Klasik Döneminde Anadolu Kentleri’. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 6, 57- 88. Feroz, Ahmad. (2012). Modern Türkiye’nin Oluşumu. İstanbul: Kaynak Yayınları. (ss. 44-67) Arat, Yeşim. (1998). ‘Türkiye’de Modernleşme Projesi ve Kadınlar’. Reşat Kasaba ve Sibel Bozdoğan (Ed.), Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik (82-98). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Bozarslan, Hamit. (2009). ‘Kürt Milliyetçiliği ve Kürt Hareketi (1898-2000)’. Murat Gültekingil ve Tanıl Bora (Ed.), Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Milliyetçilik (ss. 841-870). İstanbul: İletişim Yayınları. İçduygu, Ahmet ve İbrahim Sirkeci. (1999). ‘Cumhuriyet Dönemi Türkiye’sinde Göç Hareketleri’. Oya Baydar (Ed.), 75 Yılda Köylerden Şehirlere (ss. 249-268). İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları. Keyman. Fuat. (2006). Türkiye’de Sivil Toplumun Serüveni: İmkansızlıklar İçinde Bir Vaha. Ankara: Sivil Toplum Geliştirme Merkezi. (ss. 19-34) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 27 | 27 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 5 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 139 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(139/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE'NİN TOPLUMSAL YAPISI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Faik TANRIKULU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümü öğrencilerine Türkiye'nin toplumsal yapısına dair temel konularda bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı ve Derse Giriş,Osmanlı İmparatorluğu’nda Kent Hayatı ve Toplumsal Yapı,İmparatorluktan Ulusa,Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet: Kadın,Türkiye’de Etnisite: Kürt Sorusu,Türkiye’de Göç,Türkiye’de Sivil Toplum ,Türkiye’de Din ve Mezhep: Aleviler/Alevilik ,Türkiye’de Edebiyat ve Toplum ,Türkiye’de Din ve Siyaset ,Türkiye’de Medya ,Türkiye’de Popüler Kültür ,Sunumlar,Sunumlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Türkiye'nin toplumsal yapısı hakkında bir bakış açısı geliştirebilecektir. | 13, 16, 9 | A, H |
2. Türkiye'nin sosyal, kültürel ve siyasi gelişimine dair tarihsel bir perspektif geliştirebilecektir. | 13, 16, 9 | A, H |
3. Türkiye'nin sosyal, kültürel ve siyasi yapısı arasındaki ilişkileri anlar. | 13, 16, 9 | A, H |
4. Türkiye'de Cumhuriyet'in kuruluşundan beri gerçekleşen toplumsal dönüşümü açıklayabilecektir. | 13, 16, 9 | A, H |
5. Türkiye'de var olan toplumsal sorunları ve bunların sebeplerini teşhis edebilecektir. | 13, 16, 9 | A, H |
6. Türkiye'de var olan toplumsal sorunların ortadan kalkması için önerilen çözümleri analiz edebilecektir. | 13, 16, 9 | A, H |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Derse Giriş | İlgili okumaların yapılması |
2 | Osmanlı İmparatorluğu’nda Kent Hayatı ve Toplumsal Yapı | İlgili okumaların yapılması |
3 | İmparatorluktan Ulusa | İlgili okumaların yapılması |
4 | Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet: Kadın | İlgili okumaların yapılması |
5 | Türkiye’de Etnisite: Kürt Sorusu | İlgili okumaların yapılması |
6 | Türkiye’de Göç | İlgili okumaların yapılması |
7 | Türkiye’de Sivil Toplum | İlgili okumaların yapılması |
8 | Türkiye’de Din ve Mezhep: Aleviler/Alevilik | İlgili okumaların yapılması |
9 | Türkiye’de Edebiyat ve Toplum | İlgili okumaların yapılması |
10 | Türkiye’de Din ve Siyaset | İlgili okumaların yapılması |
11 | Türkiye’de Medya | İlgili okumaların yapılması |
12 | Türkiye’de Popüler Kültür | İlgili okumaların yapılması |
13 | Sunumlar | İlgili okumaların yapılması |
14 | Sunumlar | İlgili okumaların yapılması |
Kaynak |
Öz, Mehmet. (2005). ‘Osmanlı Klasik Döneminde Anadolu Kentleri’. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 6, 57- 88. Feroz, Ahmad. (2012). Modern Türkiye’nin Oluşumu. İstanbul: Kaynak Yayınları. (ss. 44-67) Arat, Yeşim. (1998). ‘Türkiye’de Modernleşme Projesi ve Kadınlar’. Reşat Kasaba ve Sibel Bozdoğan (Ed.), Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik (82-98). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Bozarslan, Hamit. (2009). ‘Kürt Milliyetçiliği ve Kürt Hareketi (1898-2000)’. Murat Gültekingil ve Tanıl Bora (Ed.), Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Milliyetçilik (ss. 841-870). İstanbul: İletişim Yayınları. İçduygu, Ahmet ve İbrahim Sirkeci. (1999). ‘Cumhuriyet Dönemi Türkiye’sinde Göç Hareketleri’. Oya Baydar (Ed.), 75 Yılda Köylerden Şehirlere (ss. 249-268). İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları. Keyman. Fuat. (2006). Türkiye’de Sivil Toplumun Serüveni: İmkansızlıklar İçinde Bir Vaha. Ankara: Sivil Toplum Geliştirme Merkezi. (ss. 19-34) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |