Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRKİYE SİYASİ TARİHİ-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Ahmet DEMİREL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Hüseyin ALPTEKİN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTürkiye siyasi tarihini ana dönem ve çizgileriyle öğretmek, öğrencilerin geçici siyasi aktör ve olayların ötesine, tarihe geniş bir perspektiften bakması için ihtiyaç duyduğu tarihe ve siyasete dair teori ve modellerden haberdar olmalarını ve bu çerçevede öğrencinin yaşadığı ülkede tarihi anlamasına katkı sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Siyasi tarih nedir ? Siyasi tarihini nasıl ele almalı? Türkiye’de siyaseti açıklama amaçlı başlıca modeller nelerdir? ,Osmanlı mirası: Tanzimat, « İstibdat » ve Meşrutiyet Dönemi,Birinci Meclis ve yeniden kuruluş ,Tek Parti dönemi,Rejimin temelleri : Reformlar ve tepkiler,Çok partili hayata dönüş: DP ve sonrası,Değişimin sosyolojisi: Türkiye’nin sosyo-ekonomik ve siyasi dönüşümünü izlemek,12 Eylül Darbesini izleyen dönem: Özal ANAP’ı ve sonrası,1990’lı yıllar: Kürt Sorunu, Derin Devlet, Ekonomik Krizler ve 28 Şubat’ın ekonomi politiği,Ak Parti Dönemi ve Türkiye’de sosyo-ekonomik değişim yılları,Vesayet ile Demokrasi arasındaki gerilimli yıllar : 1 Mart Tezkeresi, 367 Krizi, Ergenekon, FETÖ ve « Çevre »nin egemenlik mücadelesi,Çözüm Süreci ve sonrası,15 Temmuz Darbe Girişimi ve Başkanlık Referandumu sonrası dönemde siyasetin yeniden şekillenişi,Geleceği öngörebilmek: Siyasetin dönüşümüne ilişkin genel tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
4.Dönemler itibariyle Türk modernleşmesini tartışır.10, 13, 9A
1. Tarihe nasıl bakmak gerektiğine ilişkin farklı yaklaşımlar çerçevesinde değerlendirme yapar.10, 13, 9A
2. Türkiye tarihindeki temel dönemler, olaylar ve aktörlere ilişkin sınıflandırlalar hakkında bilgi sahibi olur.10, 13, 9A
3. Türkiye siyasi tarihine nasıl bakmak gerektiğine ilişkin olarak gelişitirilen başlıca modelleri kavrar.10, 13, 9A
5. Türk siyasi tarihinin farklı dönemlerini birbirinden ayırt eder.10, 13, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Siyasi tarih nedir ? Siyasi tarihini nasıl ele almalı? Türkiye’de siyaseti açıklama amaçlı başlıca modeller nelerdir? ilgili okumalar yapılacak
2Osmanlı mirası: Tanzimat, « İstibdat » ve Meşrutiyet Dönemiilgili okumalar
3Birinci Meclis ve yeniden kuruluş ilgili okumalar
4Tek Parti dönemiilgili okumalar yapılacak
5Rejimin temelleri : Reformlar ve tepkilerilgili okumalar yapılacak
6Çok partili hayata dönüş: DP ve sonrasıilgili okumalar yapılacak
7Değişimin sosyolojisi: Türkiye’nin sosyo-ekonomik ve siyasi dönüşümünü izlemekilgili okumalar yapılacak
812 Eylül Darbesini izleyen dönem: Özal ANAP’ı ve sonrasıilgili okumalar yapılacak
91990’lı yıllar: Kürt Sorunu, Derin Devlet, Ekonomik Krizler ve 28 Şubat’ın ekonomi politiğiilgili okumalar yapılacak
10Ak Parti Dönemi ve Türkiye’de sosyo-ekonomik değişim yıllarıilgili okumalar yapılacak
11Vesayet ile Demokrasi arasındaki gerilimli yıllar : 1 Mart Tezkeresi, 367 Krizi, Ergenekon, FETÖ ve « Çevre »nin egemenlik mücadelesiilgili okumalar yapılacak
12Çözüm Süreci ve sonrasıilgili okumalar yapılacak
1315 Temmuz Darbe Girişimi ve Başkanlık Referandumu sonrası dönemde siyasetin yeniden şekillenişiilgili okumalar yapılacak
14Geleceği öngörebilmek: Siyasetin dönüşümüne ilişkin genel tartışmailgili okumalar yapılacak
Kaynak
• Şerif Mardin, Türk Siyasasını Açıklayacak Bir Anahtar: Merkez-çevre ilişkileri,” Türkiye’de toplum ve Siyaset, Makaleler 1, İletişim Yayınları, 1990, ss.30-66. • Kazım Berzeg, “Türkiye’deki Baskıcı-Bürokratik Yönetim Geleneğine İlişkin Bir Deneme: ‘Eski Sınıf’”, Liberalizm Demokrasi Kapıkulu Geleneği, Liberte Yayınları, Ankara, 2000, ss. 149-182. • İdris Küçükömer, Düzenin Yabancılaşması, Ant Yayınları, İstanbul, 1990, ss. 82-94 • Emre Kongar, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1981. • Bekir Berat Özipek, “Anglo-Sakson ve Fransız siyasi modelleri arasında Osmanlı ve Cumhuriyet Modernleşmesi”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, C. 9, -Dönemler ve Zihniyetler-, İletişim, Yayınları, İstanbul, 2009, ss.971-980. • Kazım Berzeg, “Eski Sınıf”, pdf. • Bekir Berat Özipek, Türkiye’de Siyaseti Anlamak (Slayt) • “Tek Parti Dönemi’nde Türkiye (1923-1950) », Ahmet Demirel –Bekir Berat Özipek, Muhittin Ataman (Ed.), Türkiye Cumhuriyeti Siyasi Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2015, ss. 26-47. • “Adalet ve Kalkınma Partisi Dönemi İç ve Dış Politika (2002- ) , Türkiye’nin Politik Tarihi, Ed. Çaylak vd., Savaş Yayınevi, Ankara, 2009, ss. 659-679.
• Levent Köker, Modernleşme, Kemalizm ve Demokrasi, İletişim Yayınları, İstanbul, 2010.* • Samet Ağaoğlu, Demokrat Parti'nin Doğuş ve Yükseliş Sebepleri, Baha Matbaası, İstanbul. 1972 • Christos Teazis, İkinci’lerin Cumhuriyeti, Mızrak Yayınları, İstanbul, 2011.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir.
X
2
Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir.
X
3
Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir.
X
4
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir.
X
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir.
X
6
Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir.
X
7
Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir.
X
8
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir.
9
Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
X
10
Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır.
X
11
Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir.
X
12
Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur.
X
13
Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler236
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı15050
Genel Sınav ve Hazırlığı16565
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)163
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(163/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRKİYE SİYASİ TARİHİ-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Ahmet DEMİREL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Hüseyin ALPTEKİN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTürkiye siyasi tarihini ana dönem ve çizgileriyle öğretmek, öğrencilerin geçici siyasi aktör ve olayların ötesine, tarihe geniş bir perspektiften bakması için ihtiyaç duyduğu tarihe ve siyasete dair teori ve modellerden haberdar olmalarını ve bu çerçevede öğrencinin yaşadığı ülkede tarihi anlamasına katkı sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Siyasi tarih nedir ? Siyasi tarihini nasıl ele almalı? Türkiye’de siyaseti açıklama amaçlı başlıca modeller nelerdir? ,Osmanlı mirası: Tanzimat, « İstibdat » ve Meşrutiyet Dönemi,Birinci Meclis ve yeniden kuruluş ,Tek Parti dönemi,Rejimin temelleri : Reformlar ve tepkiler,Çok partili hayata dönüş: DP ve sonrası,Değişimin sosyolojisi: Türkiye’nin sosyo-ekonomik ve siyasi dönüşümünü izlemek,12 Eylül Darbesini izleyen dönem: Özal ANAP’ı ve sonrası,1990’lı yıllar: Kürt Sorunu, Derin Devlet, Ekonomik Krizler ve 28 Şubat’ın ekonomi politiği,Ak Parti Dönemi ve Türkiye’de sosyo-ekonomik değişim yılları,Vesayet ile Demokrasi arasındaki gerilimli yıllar : 1 Mart Tezkeresi, 367 Krizi, Ergenekon, FETÖ ve « Çevre »nin egemenlik mücadelesi,Çözüm Süreci ve sonrası,15 Temmuz Darbe Girişimi ve Başkanlık Referandumu sonrası dönemde siyasetin yeniden şekillenişi,Geleceği öngörebilmek: Siyasetin dönüşümüne ilişkin genel tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
4.Dönemler itibariyle Türk modernleşmesini tartışır.10, 13, 9A
1. Tarihe nasıl bakmak gerektiğine ilişkin farklı yaklaşımlar çerçevesinde değerlendirme yapar.10, 13, 9A
2. Türkiye tarihindeki temel dönemler, olaylar ve aktörlere ilişkin sınıflandırlalar hakkında bilgi sahibi olur.10, 13, 9A
3. Türkiye siyasi tarihine nasıl bakmak gerektiğine ilişkin olarak gelişitirilen başlıca modelleri kavrar.10, 13, 9A
5. Türk siyasi tarihinin farklı dönemlerini birbirinden ayırt eder.10, 13, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Siyasi tarih nedir ? Siyasi tarihini nasıl ele almalı? Türkiye’de siyaseti açıklama amaçlı başlıca modeller nelerdir? ilgili okumalar yapılacak
2Osmanlı mirası: Tanzimat, « İstibdat » ve Meşrutiyet Dönemiilgili okumalar
3Birinci Meclis ve yeniden kuruluş ilgili okumalar
4Tek Parti dönemiilgili okumalar yapılacak
5Rejimin temelleri : Reformlar ve tepkilerilgili okumalar yapılacak
6Çok partili hayata dönüş: DP ve sonrasıilgili okumalar yapılacak
7Değişimin sosyolojisi: Türkiye’nin sosyo-ekonomik ve siyasi dönüşümünü izlemekilgili okumalar yapılacak
812 Eylül Darbesini izleyen dönem: Özal ANAP’ı ve sonrasıilgili okumalar yapılacak
91990’lı yıllar: Kürt Sorunu, Derin Devlet, Ekonomik Krizler ve 28 Şubat’ın ekonomi politiğiilgili okumalar yapılacak
10Ak Parti Dönemi ve Türkiye’de sosyo-ekonomik değişim yıllarıilgili okumalar yapılacak
11Vesayet ile Demokrasi arasındaki gerilimli yıllar : 1 Mart Tezkeresi, 367 Krizi, Ergenekon, FETÖ ve « Çevre »nin egemenlik mücadelesiilgili okumalar yapılacak
12Çözüm Süreci ve sonrasıilgili okumalar yapılacak
1315 Temmuz Darbe Girişimi ve Başkanlık Referandumu sonrası dönemde siyasetin yeniden şekillenişiilgili okumalar yapılacak
14Geleceği öngörebilmek: Siyasetin dönüşümüne ilişkin genel tartışmailgili okumalar yapılacak
Kaynak
• Şerif Mardin, Türk Siyasasını Açıklayacak Bir Anahtar: Merkez-çevre ilişkileri,” Türkiye’de toplum ve Siyaset, Makaleler 1, İletişim Yayınları, 1990, ss.30-66. • Kazım Berzeg, “Türkiye’deki Baskıcı-Bürokratik Yönetim Geleneğine İlişkin Bir Deneme: ‘Eski Sınıf’”, Liberalizm Demokrasi Kapıkulu Geleneği, Liberte Yayınları, Ankara, 2000, ss. 149-182. • İdris Küçükömer, Düzenin Yabancılaşması, Ant Yayınları, İstanbul, 1990, ss. 82-94 • Emre Kongar, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1981. • Bekir Berat Özipek, “Anglo-Sakson ve Fransız siyasi modelleri arasında Osmanlı ve Cumhuriyet Modernleşmesi”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, C. 9, -Dönemler ve Zihniyetler-, İletişim, Yayınları, İstanbul, 2009, ss.971-980. • Kazım Berzeg, “Eski Sınıf”, pdf. • Bekir Berat Özipek, Türkiye’de Siyaseti Anlamak (Slayt) • “Tek Parti Dönemi’nde Türkiye (1923-1950) », Ahmet Demirel –Bekir Berat Özipek, Muhittin Ataman (Ed.), Türkiye Cumhuriyeti Siyasi Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2015, ss. 26-47. • “Adalet ve Kalkınma Partisi Dönemi İç ve Dış Politika (2002- ) , Türkiye’nin Politik Tarihi, Ed. Çaylak vd., Savaş Yayınevi, Ankara, 2009, ss. 659-679.
• Levent Köker, Modernleşme, Kemalizm ve Demokrasi, İletişim Yayınları, İstanbul, 2010.* • Samet Ağaoğlu, Demokrat Parti'nin Doğuş ve Yükseliş Sebepleri, Baha Matbaası, İstanbul. 1972 • Christos Teazis, İkinci’lerin Cumhuriyeti, Mızrak Yayınları, İstanbul, 2011.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir.
X
2
Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir.
X
3
Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir.
X
4
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir.
X
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir.
X
6
Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir.
X
7
Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir.
X
8
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir.
9
Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
X
10
Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır.
X
11
Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir.
X
12
Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur.
X
13
Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:50Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:52