Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE SİYASİ TARİHİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ahmet DEMİREL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hüseyin ALPTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye siyasi tarihini ana dönem ve çizgileriyle öğretmek, öğrencilerin geçici siyasi aktör ve olayların ötesine, tarihe geniş bir perspektiften bakması için ihtiyaç duyduğu tarihe ve siyasete dair teori ve modellerden haberdar olmalarını ve bu çerçevede öğrencinin yaşadığı ülkede tarihi anlamasına katkı sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Siyasi tarih nedir ? Siyasi tarihini nasıl ele almalı? Türkiye’de siyaseti açıklama amaçlı başlıca modeller nelerdir? ,Osmanlı mirası: Tanzimat, « İstibdat » ve Meşrutiyet Dönemi,Birinci Meclis ve yeniden kuruluş ,Tek Parti dönemi,Rejimin temelleri : Reformlar ve tepkiler,Çok partili hayata dönüş: DP ve sonrası,Değişimin sosyolojisi: Türkiye’nin sosyo-ekonomik ve siyasi dönüşümünü izlemek,12 Eylül Darbesini izleyen dönem: Özal ANAP’ı ve sonrası,1990’lı yıllar: Kürt Sorunu, Derin Devlet, Ekonomik Krizler ve 28 Şubat’ın ekonomi politiği,Ak Parti Dönemi ve Türkiye’de sosyo-ekonomik değişim yılları,Vesayet ile Demokrasi arasındaki gerilimli yıllar : 1 Mart Tezkeresi, 367 Krizi, Ergenekon, FETÖ ve « Çevre »nin egemenlik mücadelesi,Çözüm Süreci ve sonrası,15 Temmuz Darbe Girişimi ve Başkanlık Referandumu sonrası dönemde siyasetin yeniden şekillenişi,Geleceği öngörebilmek: Siyasetin dönüşümüne ilişkin genel tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.Dönemler itibariyle Türk modernleşmesini tartışır. | 10, 13, 9 | A |
1. Tarihe nasıl bakmak gerektiğine ilişkin farklı yaklaşımlar çerçevesinde değerlendirme yapar. | 10, 13, 9 | A |
2. Türkiye tarihindeki temel dönemler, olaylar ve aktörlere ilişkin sınıflandırlalar hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 13, 9 | A |
3. Türkiye siyasi tarihine nasıl bakmak gerektiğine ilişkin olarak gelişitirilen başlıca modelleri kavrar. | 10, 13, 9 | A |
5. Türk siyasi tarihinin farklı dönemlerini birbirinden ayırt eder. | 10, 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Siyasi tarih nedir ? Siyasi tarihini nasıl ele almalı? Türkiye’de siyaseti açıklama amaçlı başlıca modeller nelerdir? | ilgili okumalar yapılacak |
2 | Osmanlı mirası: Tanzimat, « İstibdat » ve Meşrutiyet Dönemi | ilgili okumalar |
3 | Birinci Meclis ve yeniden kuruluş | ilgili okumalar |
4 | Tek Parti dönemi | ilgili okumalar yapılacak |
5 | Rejimin temelleri : Reformlar ve tepkiler | ilgili okumalar yapılacak |
6 | Çok partili hayata dönüş: DP ve sonrası | ilgili okumalar yapılacak |
7 | Değişimin sosyolojisi: Türkiye’nin sosyo-ekonomik ve siyasi dönüşümünü izlemek | ilgili okumalar yapılacak |
8 | 12 Eylül Darbesini izleyen dönem: Özal ANAP’ı ve sonrası | ilgili okumalar yapılacak |
9 | 1990’lı yıllar: Kürt Sorunu, Derin Devlet, Ekonomik Krizler ve 28 Şubat’ın ekonomi politiği | ilgili okumalar yapılacak |
10 | Ak Parti Dönemi ve Türkiye’de sosyo-ekonomik değişim yılları | ilgili okumalar yapılacak |
11 | Vesayet ile Demokrasi arasındaki gerilimli yıllar : 1 Mart Tezkeresi, 367 Krizi, Ergenekon, FETÖ ve « Çevre »nin egemenlik mücadelesi | ilgili okumalar yapılacak |
12 | Çözüm Süreci ve sonrası | ilgili okumalar yapılacak |
13 | 15 Temmuz Darbe Girişimi ve Başkanlık Referandumu sonrası dönemde siyasetin yeniden şekillenişi | ilgili okumalar yapılacak |
14 | Geleceği öngörebilmek: Siyasetin dönüşümüne ilişkin genel tartışma | ilgili okumalar yapılacak |
Kaynak |
• Şerif Mardin, Türk Siyasasını Açıklayacak Bir Anahtar: Merkez-çevre ilişkileri,” Türkiye’de toplum ve Siyaset, Makaleler 1, İletişim Yayınları, 1990, ss.30-66. • Kazım Berzeg, “Türkiye’deki Baskıcı-Bürokratik Yönetim Geleneğine İlişkin Bir Deneme: ‘Eski Sınıf’”, Liberalizm Demokrasi Kapıkulu Geleneği, Liberte Yayınları, Ankara, 2000, ss. 149-182. • İdris Küçükömer, Düzenin Yabancılaşması, Ant Yayınları, İstanbul, 1990, ss. 82-94 • Emre Kongar, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1981. • Bekir Berat Özipek, “Anglo-Sakson ve Fransız siyasi modelleri arasında Osmanlı ve Cumhuriyet Modernleşmesi”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, C. 9, -Dönemler ve Zihniyetler-, İletişim, Yayınları, İstanbul, 2009, ss.971-980. • Kazım Berzeg, “Eski Sınıf”, pdf. • Bekir Berat Özipek, Türkiye’de Siyaseti Anlamak (Slayt) • “Tek Parti Dönemi’nde Türkiye (1923-1950) », Ahmet Demirel –Bekir Berat Özipek, Muhittin Ataman (Ed.), Türkiye Cumhuriyeti Siyasi Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2015, ss. 26-47. • “Adalet ve Kalkınma Partisi Dönemi İç ve Dış Politika (2002- ) , Türkiye’nin Politik Tarihi, Ed. Çaylak vd., Savaş Yayınevi, Ankara, 2009, ss. 659-679. |
• Levent Köker, Modernleşme, Kemalizm ve Demokrasi, İletişim Yayınları, İstanbul, 2010.* • Samet Ağaoğlu, Demokrat Parti'nin Doğuş ve Yükseliş Sebepleri, Baha Matbaası, İstanbul. 1972 • Christos Teazis, İkinci’lerin Cumhuriyeti, Mızrak Yayınları, İstanbul, 2011. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 3 | 6 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 65 | 65 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 163 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(163/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE SİYASİ TARİHİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ahmet DEMİREL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hüseyin ALPTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye siyasi tarihini ana dönem ve çizgileriyle öğretmek, öğrencilerin geçici siyasi aktör ve olayların ötesine, tarihe geniş bir perspektiften bakması için ihtiyaç duyduğu tarihe ve siyasete dair teori ve modellerden haberdar olmalarını ve bu çerçevede öğrencinin yaşadığı ülkede tarihi anlamasına katkı sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Siyasi tarih nedir ? Siyasi tarihini nasıl ele almalı? Türkiye’de siyaseti açıklama amaçlı başlıca modeller nelerdir? ,Osmanlı mirası: Tanzimat, « İstibdat » ve Meşrutiyet Dönemi,Birinci Meclis ve yeniden kuruluş ,Tek Parti dönemi,Rejimin temelleri : Reformlar ve tepkiler,Çok partili hayata dönüş: DP ve sonrası,Değişimin sosyolojisi: Türkiye’nin sosyo-ekonomik ve siyasi dönüşümünü izlemek,12 Eylül Darbesini izleyen dönem: Özal ANAP’ı ve sonrası,1990’lı yıllar: Kürt Sorunu, Derin Devlet, Ekonomik Krizler ve 28 Şubat’ın ekonomi politiği,Ak Parti Dönemi ve Türkiye’de sosyo-ekonomik değişim yılları,Vesayet ile Demokrasi arasındaki gerilimli yıllar : 1 Mart Tezkeresi, 367 Krizi, Ergenekon, FETÖ ve « Çevre »nin egemenlik mücadelesi,Çözüm Süreci ve sonrası,15 Temmuz Darbe Girişimi ve Başkanlık Referandumu sonrası dönemde siyasetin yeniden şekillenişi,Geleceği öngörebilmek: Siyasetin dönüşümüne ilişkin genel tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.Dönemler itibariyle Türk modernleşmesini tartışır. | 10, 13, 9 | A |
1. Tarihe nasıl bakmak gerektiğine ilişkin farklı yaklaşımlar çerçevesinde değerlendirme yapar. | 10, 13, 9 | A |
2. Türkiye tarihindeki temel dönemler, olaylar ve aktörlere ilişkin sınıflandırlalar hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 13, 9 | A |
3. Türkiye siyasi tarihine nasıl bakmak gerektiğine ilişkin olarak gelişitirilen başlıca modelleri kavrar. | 10, 13, 9 | A |
5. Türk siyasi tarihinin farklı dönemlerini birbirinden ayırt eder. | 10, 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Siyasi tarih nedir ? Siyasi tarihini nasıl ele almalı? Türkiye’de siyaseti açıklama amaçlı başlıca modeller nelerdir? | ilgili okumalar yapılacak |
2 | Osmanlı mirası: Tanzimat, « İstibdat » ve Meşrutiyet Dönemi | ilgili okumalar |
3 | Birinci Meclis ve yeniden kuruluş | ilgili okumalar |
4 | Tek Parti dönemi | ilgili okumalar yapılacak |
5 | Rejimin temelleri : Reformlar ve tepkiler | ilgili okumalar yapılacak |
6 | Çok partili hayata dönüş: DP ve sonrası | ilgili okumalar yapılacak |
7 | Değişimin sosyolojisi: Türkiye’nin sosyo-ekonomik ve siyasi dönüşümünü izlemek | ilgili okumalar yapılacak |
8 | 12 Eylül Darbesini izleyen dönem: Özal ANAP’ı ve sonrası | ilgili okumalar yapılacak |
9 | 1990’lı yıllar: Kürt Sorunu, Derin Devlet, Ekonomik Krizler ve 28 Şubat’ın ekonomi politiği | ilgili okumalar yapılacak |
10 | Ak Parti Dönemi ve Türkiye’de sosyo-ekonomik değişim yılları | ilgili okumalar yapılacak |
11 | Vesayet ile Demokrasi arasındaki gerilimli yıllar : 1 Mart Tezkeresi, 367 Krizi, Ergenekon, FETÖ ve « Çevre »nin egemenlik mücadelesi | ilgili okumalar yapılacak |
12 | Çözüm Süreci ve sonrası | ilgili okumalar yapılacak |
13 | 15 Temmuz Darbe Girişimi ve Başkanlık Referandumu sonrası dönemde siyasetin yeniden şekillenişi | ilgili okumalar yapılacak |
14 | Geleceği öngörebilmek: Siyasetin dönüşümüne ilişkin genel tartışma | ilgili okumalar yapılacak |
Kaynak |
• Şerif Mardin, Türk Siyasasını Açıklayacak Bir Anahtar: Merkez-çevre ilişkileri,” Türkiye’de toplum ve Siyaset, Makaleler 1, İletişim Yayınları, 1990, ss.30-66. • Kazım Berzeg, “Türkiye’deki Baskıcı-Bürokratik Yönetim Geleneğine İlişkin Bir Deneme: ‘Eski Sınıf’”, Liberalizm Demokrasi Kapıkulu Geleneği, Liberte Yayınları, Ankara, 2000, ss. 149-182. • İdris Küçükömer, Düzenin Yabancılaşması, Ant Yayınları, İstanbul, 1990, ss. 82-94 • Emre Kongar, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1981. • Bekir Berat Özipek, “Anglo-Sakson ve Fransız siyasi modelleri arasında Osmanlı ve Cumhuriyet Modernleşmesi”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, C. 9, -Dönemler ve Zihniyetler-, İletişim, Yayınları, İstanbul, 2009, ss.971-980. • Kazım Berzeg, “Eski Sınıf”, pdf. • Bekir Berat Özipek, Türkiye’de Siyaseti Anlamak (Slayt) • “Tek Parti Dönemi’nde Türkiye (1923-1950) », Ahmet Demirel –Bekir Berat Özipek, Muhittin Ataman (Ed.), Türkiye Cumhuriyeti Siyasi Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2015, ss. 26-47. • “Adalet ve Kalkınma Partisi Dönemi İç ve Dış Politika (2002- ) , Türkiye’nin Politik Tarihi, Ed. Çaylak vd., Savaş Yayınevi, Ankara, 2009, ss. 659-679. |
• Levent Köker, Modernleşme, Kemalizm ve Demokrasi, İletişim Yayınları, İstanbul, 2010.* • Samet Ağaoğlu, Demokrat Parti'nin Doğuş ve Yükseliş Sebepleri, Baha Matbaası, İstanbul. 1972 • Christos Teazis, İkinci’lerin Cumhuriyeti, Mızrak Yayınları, İstanbul, 2011. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |