Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YEREL YÖNETİMLER | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yerel yönetimlerin önemi ve dayandığı değerler, gelişimi, teşkilat ve mali yapısı ile yönetimler arası ilişkileri incelemek dersin temel amaçlarıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kamu yönetiminin örgütlenmesinde temel ilkeler,Yerel yönetimlerin ortaya çıkışı, gelişimi ve önemi ,İl özel idareleri ,Belediyeler ,Büyükşehir belediyeleri,Köyler,Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki idari ilişkiler,Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki mali ilişkiler,Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki siyasi ilişkiler,Yerel yönetim birimleri,Yerel yönetim maliyesi ve iller bankası,Yerel yönetimler ve yerel siyaset,Dünyada yerel yönetimler,Yerel yönetimlerde güncel sorunlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kamu yönetiminin örgütlenme ilkelerini dikkate alarak merkezi yönetim ve yerinden yönetim karşılaştırmasını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2. Türkiye'deki yerel yönetimlerin yapı ve işleyişini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
3. Yerel yönetimlerle merkezi idare arasındaki ilişkileri farklı boyutları ile analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
4. Yerel seçim sürecini, bu süreçte tercih edilen sistemin genel özelliklerini kavrar. | 10, 16, 9 | A |
5. Mahalli müşterek hizmetlerin gerçekleşme sürecinde meydana gelen sorunlara çözüm önerileri üretir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kamu yönetiminin örgütlenmesinde temel ilkeler | Şengül (ss. 1-21) Eryılmaz (ss. 106-126) |
2 | Yerel yönetimlerin ortaya çıkışı, gelişimi ve önemi | Şengül (ss. 25-42) Eryılmaz (ss. 175-235) Ökmen ve Parlak (ss. 151-181) |
3 | İl özel idareleri | Şengül (ss. 46-71) |
4 | Belediyeler | Şengül (ss. 73-107) |
5 | Büyükşehir belediyeleri | Şengül (ss. 113-135) |
6 | Köyler | Şengül (ss. 137-146) |
7 | Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki idari ilişkiler | Şengül (ss.149-171) Eryılmaz (ss. 222-225) |
8 | Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki mali ilişkiler | Şengül (ss.174-214) Eryılmaz (s. 225) |
9 | Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki siyasi ilişkiler | Eryılmaz (ss. 226-228) |
10 | Yerel yönetim birimleri | Şengül (ss. 227-245) Ökmen ve Parlak (ss. 327-329) |
11 | Yerel yönetim maliyesi ve iller bankası | Şengül (ss. 215-224) |
12 | Yerel yönetimler ve yerel siyaset | Gül vd. (ss. 1-105) Ökmen ve Parlak (ss. 42-76) |
13 | Dünyada yerel yönetimler | Ökmen ve Parlak (ss. 87-144) |
14 | Yerel yönetimlerde güncel sorunlar |
Kaynak |
Ramazan Şengül (201), Yerel Yönetimler, Umuttepe Yayınları. |
Bekir Parlak, Mustafa Ökmen (2015), Yerel Yönetimler, Ekin Kitabevi. Bilal Eryılmaz (2015), Kamu Yönetimi, Umuttepe Yayınları. Hüseyin Gül, Hakan Mehmet Kiriş, Nilüfer Negiz, İsmail Gökdayı (2014), Türkiye'de yerel yönetimler ve yerel siyaset, Detay Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | ||||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YEREL YÖNETİMLER | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yerel yönetimlerin önemi ve dayandığı değerler, gelişimi, teşkilat ve mali yapısı ile yönetimler arası ilişkileri incelemek dersin temel amaçlarıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kamu yönetiminin örgütlenmesinde temel ilkeler,Yerel yönetimlerin ortaya çıkışı, gelişimi ve önemi ,İl özel idareleri ,Belediyeler ,Büyükşehir belediyeleri,Köyler,Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki idari ilişkiler,Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki mali ilişkiler,Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki siyasi ilişkiler,Yerel yönetim birimleri,Yerel yönetim maliyesi ve iller bankası,Yerel yönetimler ve yerel siyaset,Dünyada yerel yönetimler,Yerel yönetimlerde güncel sorunlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kamu yönetiminin örgütlenme ilkelerini dikkate alarak merkezi yönetim ve yerinden yönetim karşılaştırmasını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2. Türkiye'deki yerel yönetimlerin yapı ve işleyişini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
3. Yerel yönetimlerle merkezi idare arasındaki ilişkileri farklı boyutları ile analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
4. Yerel seçim sürecini, bu süreçte tercih edilen sistemin genel özelliklerini kavrar. | 10, 16, 9 | A |
5. Mahalli müşterek hizmetlerin gerçekleşme sürecinde meydana gelen sorunlara çözüm önerileri üretir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kamu yönetiminin örgütlenmesinde temel ilkeler | Şengül (ss. 1-21) Eryılmaz (ss. 106-126) |
2 | Yerel yönetimlerin ortaya çıkışı, gelişimi ve önemi | Şengül (ss. 25-42) Eryılmaz (ss. 175-235) Ökmen ve Parlak (ss. 151-181) |
3 | İl özel idareleri | Şengül (ss. 46-71) |
4 | Belediyeler | Şengül (ss. 73-107) |
5 | Büyükşehir belediyeleri | Şengül (ss. 113-135) |
6 | Köyler | Şengül (ss. 137-146) |
7 | Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki idari ilişkiler | Şengül (ss.149-171) Eryılmaz (ss. 222-225) |
8 | Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki mali ilişkiler | Şengül (ss.174-214) Eryılmaz (s. 225) |
9 | Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki siyasi ilişkiler | Eryılmaz (ss. 226-228) |
10 | Yerel yönetim birimleri | Şengül (ss. 227-245) Ökmen ve Parlak (ss. 327-329) |
11 | Yerel yönetim maliyesi ve iller bankası | Şengül (ss. 215-224) |
12 | Yerel yönetimler ve yerel siyaset | Gül vd. (ss. 1-105) Ökmen ve Parlak (ss. 42-76) |
13 | Dünyada yerel yönetimler | Ökmen ve Parlak (ss. 87-144) |
14 | Yerel yönetimlerde güncel sorunlar |
Kaynak |
Ramazan Şengül (201), Yerel Yönetimler, Umuttepe Yayınları. |
Bekir Parlak, Mustafa Ökmen (2015), Yerel Yönetimler, Ekin Kitabevi. Bilal Eryılmaz (2015), Kamu Yönetimi, Umuttepe Yayınları. Hüseyin Gül, Hakan Mehmet Kiriş, Nilüfer Negiz, İsmail Gökdayı (2014), Türkiye'de yerel yönetimler ve yerel siyaset, Detay Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | ||||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |