Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ETNİSİTE, KÜLTÜR VE SİYASET-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK
Dersi VerenlerDoç.Dr. Edip Asaf BEKAROĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencileri kimliklerin insanın benliğinin inşası ve siyasetteki işlevi üzerine düşünmeye davet etmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Etnisite, kültür ve siyaset ilişkisi: Dünyada ve Türkiye’de bu ilişkinin yansımaları; Kavramsal çerçeve: Milliyetçilik, ulus-devlet ve etnik gruplar,Belgesel İzleme ve Tartışma,Diasporalar ve etnik diasporaların temel özellikleri,Etnik Sorunların Kaynağı,Dizi Film Bölümü İzleme ve Tartışma,İrlanda Dosyası,Göç, mültecilik, sosyal uyum: Kuşatıcı ve Ayrımcı Pratikler,Etnisite Kuramları; Kolombiya Dosyası,Ulus-devlet İçinde Gerilim, Birlikte Yaşama ve Ayrılma Potansiyelleri,Türkiye’de Ulus-Devlet ve Etnik Kimlikler,Türkiye’de Kürt Sorunun ortaya çıkışı, isyanlar ve sonraki dönemde durum,Çözüm Süreci ve sonrası: Yeni bir sürecin mümkün olup olamayacağını tartışmak.,Sorunun ve çözümün dış dinamikleri: Uluslararası dengelerin pozitif ve negatif etkileri,Çokkültürlü Toplumun Krizi ve Demokrasi: Türkiye Örneği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Etnisite, kültür ve siyasete ilişkin genel geçer yargıları aşmayı mümkün kılacak bir temel bilgisel donanım kazanır.16, 19, 9A
2. Ulus-devlet ve etnisite konusundaki teorik modellerden, dünya örnekleri çerçevesinde haberdar olur.16, 19, 9A
3. Türkiye’de etnisite merkezli veya ilişkili sorunları tartışır.16, 19, 9A
4. Etnisite merkezli veya ilişkili sorunlar hakkında evrensel tecrübe ve teorik modeller çerçevesinde değerlendirmelerde bulunur. 16, 19, 9A
5. Çok kültürlülük konusunda bilgi sahibi olur.16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Etnisite, kültür ve siyaset ilişkisi: Dünyada ve Türkiye’de bu ilişkinin yansımaları; Kavramsal çerçeve: Milliyetçilik, ulus-devlet ve etnik gruplarHamit Emrah Beriş, “Milliyetçilik,” Siyasal İdeolojiler, Ed. Hasan Yücel Başdemir, Adres Yayınları, Ankara, 201, ss. 108-129
2Belgesel İzleme ve TartışmaRaoul Peck/James Baldwin, I Am Not Your Negro, Documentary, 2016
3Diasporalar ve etnik diasporaların temel özellikleriCraig Calhoun, Milliyetçilik, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, ss. 41-70; Minoo Alinia, Diaspora Mekanları, Avesta Yayınları, İstanbul, 2007, ss. 97-110, 157-170
4Etnik Sorunların KaynağıAnne-Maria Therese, “Ulusal Kimlikler, Ulusaşırı Bir Paradigma,” Milliyetçiliği Yeniden Düşünmek Kuramlar Uygulamalar, Yayına Hazırlayanlar: A. Dieckhoff-C. Jaffrelot, İletişim Yayınları, İstanbul, 2010, ss. 151-187
5Dizi Film Bölümü İzleme ve TartışmaThe Crown, 3/12
6İrlanda DosyasıDemocratic Progress Institute / Demokratik Gelişim Enstitüsü, Hayırlı Cuma Anlaşması; Jonathan Powell - Düşmanla Konuşmak
7Göç, mültecilik, sosyal uyum: Kuşatıcı ve Ayrımcı PratiklerBekir B. Özipek – Faik Tanrıkulu, Geçmişten Günümüze Türkiye'de Göç ve Suriyeli Sığınmacılar: Algılar, Olgular ve Gerçekler, Nobel, İstanbul, 2020
8Etnisite Kuramları; Kolombiya DosyasıChristophe Jaffelot, “Bir Milliyetçilik Kuramı İçin,” Yayına Hazırlayanlar: A. Dieckhoff-C. Jaffrelot, İletişim Yayınları, İstanbul, 2010, ss. 69-82; Mahmut Hamsici, “10 Soruda Kolombiya Barış Süreci”, BBC Türkçe, 28 Eylül 2016
9Ulus-devlet İçinde Gerilim, Birlikte Yaşama ve Ayrılma PotansiyelleriAhmet Yıldız, Ne Mutlu Türküm Diyebilene Türk Ulusal Kimliğinin Etno-Seküler Sınırları (1919-1938), İletişim Yayınları, İstanbul
10Türkiye’de Ulus-Devlet ve Etnik KimliklerNazan Maksudyan, Türklüğü Ölçmek Bilimkurgusal Antropoloji ve Türk Milliyetçiliğinin Irkçı Çehresi 1925-1939, İletişim Yayınları, İstanbul
11Türkiye’de Kürt Sorunun ortaya çıkışı, isyanlar ve sonraki dönemde durumBekir Berat Özipek, Ders notları
12Çözüm Süreci ve sonrası: Yeni bir sürecin mümkün olup olamayacağını tartışmak.Jonathan Powell, “Gezi barış sürecini vurursa trajedi olur,” Cansu Çamlıbel Röportajı, Hürriyet, 24 Haziran 2013;Gülçin Avşar - Karmaşık bir tarihiniz varsa karmaşık bir çözüm bulmak zorundasınız, Star Açık Görüş, 1 Ocak 2015;Gülçin Avşar - Barış Vaktiyle Bir İhtimaldi ve Çok Güzeldi, Star Açık Görüş, 9 Aralık 2014
13Sorunun ve çözümün dış dinamikleri: Uluslararası dengelerin pozitif ve negatif etkileriAnne-Maria Therese, “Ulusal Kimlikler, Ulusaşırı Bir Paradigma,” Milliyetçiliği Yeniden Düşünmek Kuramlar Uygulamalar, Yayına Hazırlayanlar: A. Dieckhoff-C. Jaffrelot, İletişim Yayınları, İstanbul, 2010.
14Çokkültürlü Toplumun Krizi ve Demokrasi: Türkiye ÖrneğiBekir Berat Özipek, Ders notları
Kaynak
Benedict Anderson, Hayali Cemaatler, Metis Yayınları; Will Kymlicka, Çokkültürlü Yurttaşlık, Ayrıntı Yayınları
Minoo Alinia, Diaspora Mekanları, Avesta Yayınları, İstanbul, 2007, ss. 97-110, 157-170; BBC Türkçe, “İki Kere Yabancı”; Democratic Progress Institute / Demokratik Gelişim Enstitüsü, Hayırlı Cuma Anlaşması; Jonathan Powell - Düşmanla Konuşmak, Birinci, İkinci, Üçüncü Bölüm.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir.
X
2
Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir.
X
3
Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir.
X
4
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir.
X
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir.
X
6
Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir.
X
7
Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir.
X
8
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir.
9
Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
X
10
Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır.
X
11
Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir.
X
12
Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur.
13
Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı15050
Genel Sınav ve Hazırlığı16363
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)155
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(155/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ETNİSİTE, KÜLTÜR VE SİYASET-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK
Dersi VerenlerDoç.Dr. Edip Asaf BEKAROĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencileri kimliklerin insanın benliğinin inşası ve siyasetteki işlevi üzerine düşünmeye davet etmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Etnisite, kültür ve siyaset ilişkisi: Dünyada ve Türkiye’de bu ilişkinin yansımaları; Kavramsal çerçeve: Milliyetçilik, ulus-devlet ve etnik gruplar,Belgesel İzleme ve Tartışma,Diasporalar ve etnik diasporaların temel özellikleri,Etnik Sorunların Kaynağı,Dizi Film Bölümü İzleme ve Tartışma,İrlanda Dosyası,Göç, mültecilik, sosyal uyum: Kuşatıcı ve Ayrımcı Pratikler,Etnisite Kuramları; Kolombiya Dosyası,Ulus-devlet İçinde Gerilim, Birlikte Yaşama ve Ayrılma Potansiyelleri,Türkiye’de Ulus-Devlet ve Etnik Kimlikler,Türkiye’de Kürt Sorunun ortaya çıkışı, isyanlar ve sonraki dönemde durum,Çözüm Süreci ve sonrası: Yeni bir sürecin mümkün olup olamayacağını tartışmak.,Sorunun ve çözümün dış dinamikleri: Uluslararası dengelerin pozitif ve negatif etkileri,Çokkültürlü Toplumun Krizi ve Demokrasi: Türkiye Örneği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Etnisite, kültür ve siyasete ilişkin genel geçer yargıları aşmayı mümkün kılacak bir temel bilgisel donanım kazanır.16, 19, 9A
2. Ulus-devlet ve etnisite konusundaki teorik modellerden, dünya örnekleri çerçevesinde haberdar olur.16, 19, 9A
3. Türkiye’de etnisite merkezli veya ilişkili sorunları tartışır.16, 19, 9A
4. Etnisite merkezli veya ilişkili sorunlar hakkında evrensel tecrübe ve teorik modeller çerçevesinde değerlendirmelerde bulunur. 16, 19, 9A
5. Çok kültürlülük konusunda bilgi sahibi olur.16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Etnisite, kültür ve siyaset ilişkisi: Dünyada ve Türkiye’de bu ilişkinin yansımaları; Kavramsal çerçeve: Milliyetçilik, ulus-devlet ve etnik gruplarHamit Emrah Beriş, “Milliyetçilik,” Siyasal İdeolojiler, Ed. Hasan Yücel Başdemir, Adres Yayınları, Ankara, 201, ss. 108-129
2Belgesel İzleme ve TartışmaRaoul Peck/James Baldwin, I Am Not Your Negro, Documentary, 2016
3Diasporalar ve etnik diasporaların temel özellikleriCraig Calhoun, Milliyetçilik, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, ss. 41-70; Minoo Alinia, Diaspora Mekanları, Avesta Yayınları, İstanbul, 2007, ss. 97-110, 157-170
4Etnik Sorunların KaynağıAnne-Maria Therese, “Ulusal Kimlikler, Ulusaşırı Bir Paradigma,” Milliyetçiliği Yeniden Düşünmek Kuramlar Uygulamalar, Yayına Hazırlayanlar: A. Dieckhoff-C. Jaffrelot, İletişim Yayınları, İstanbul, 2010, ss. 151-187
5Dizi Film Bölümü İzleme ve TartışmaThe Crown, 3/12
6İrlanda DosyasıDemocratic Progress Institute / Demokratik Gelişim Enstitüsü, Hayırlı Cuma Anlaşması; Jonathan Powell - Düşmanla Konuşmak
7Göç, mültecilik, sosyal uyum: Kuşatıcı ve Ayrımcı PratiklerBekir B. Özipek – Faik Tanrıkulu, Geçmişten Günümüze Türkiye'de Göç ve Suriyeli Sığınmacılar: Algılar, Olgular ve Gerçekler, Nobel, İstanbul, 2020
8Etnisite Kuramları; Kolombiya DosyasıChristophe Jaffelot, “Bir Milliyetçilik Kuramı İçin,” Yayına Hazırlayanlar: A. Dieckhoff-C. Jaffrelot, İletişim Yayınları, İstanbul, 2010, ss. 69-82; Mahmut Hamsici, “10 Soruda Kolombiya Barış Süreci”, BBC Türkçe, 28 Eylül 2016
9Ulus-devlet İçinde Gerilim, Birlikte Yaşama ve Ayrılma PotansiyelleriAhmet Yıldız, Ne Mutlu Türküm Diyebilene Türk Ulusal Kimliğinin Etno-Seküler Sınırları (1919-1938), İletişim Yayınları, İstanbul
10Türkiye’de Ulus-Devlet ve Etnik KimliklerNazan Maksudyan, Türklüğü Ölçmek Bilimkurgusal Antropoloji ve Türk Milliyetçiliğinin Irkçı Çehresi 1925-1939, İletişim Yayınları, İstanbul
11Türkiye’de Kürt Sorunun ortaya çıkışı, isyanlar ve sonraki dönemde durumBekir Berat Özipek, Ders notları
12Çözüm Süreci ve sonrası: Yeni bir sürecin mümkün olup olamayacağını tartışmak.Jonathan Powell, “Gezi barış sürecini vurursa trajedi olur,” Cansu Çamlıbel Röportajı, Hürriyet, 24 Haziran 2013;Gülçin Avşar - Karmaşık bir tarihiniz varsa karmaşık bir çözüm bulmak zorundasınız, Star Açık Görüş, 1 Ocak 2015;Gülçin Avşar - Barış Vaktiyle Bir İhtimaldi ve Çok Güzeldi, Star Açık Görüş, 9 Aralık 2014
13Sorunun ve çözümün dış dinamikleri: Uluslararası dengelerin pozitif ve negatif etkileriAnne-Maria Therese, “Ulusal Kimlikler, Ulusaşırı Bir Paradigma,” Milliyetçiliği Yeniden Düşünmek Kuramlar Uygulamalar, Yayına Hazırlayanlar: A. Dieckhoff-C. Jaffrelot, İletişim Yayınları, İstanbul, 2010.
14Çokkültürlü Toplumun Krizi ve Demokrasi: Türkiye ÖrneğiBekir Berat Özipek, Ders notları
Kaynak
Benedict Anderson, Hayali Cemaatler, Metis Yayınları; Will Kymlicka, Çokkültürlü Yurttaşlık, Ayrıntı Yayınları
Minoo Alinia, Diaspora Mekanları, Avesta Yayınları, İstanbul, 2007, ss. 97-110, 157-170; BBC Türkçe, “İki Kere Yabancı”; Democratic Progress Institute / Demokratik Gelişim Enstitüsü, Hayırlı Cuma Anlaşması; Jonathan Powell - Düşmanla Konuşmak, Birinci, İkinci, Üçüncü Bölüm.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir.
X
2
Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir.
X
3
Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir.
X
4
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir.
X
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir.
X
6
Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir.
X
7
Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir.
X
8
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir.
9
Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
X
10
Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır.
X
11
Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir.
X
12
Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur.
13
Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:50Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:52