Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Okan AKMEHMET |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Okan AKMEHMET |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere bilimsel araştırma ekosistemini tanıştırmanın yanında onları kavramsal, yöntemsel ve yaklaşımsal açılardan donatmayı amaçlar |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim - Toplum Bilimleri: Temel Kavramlar,Bilim ve bilimsel araştırma, araştırmacılık, Araştırma süreci ve teoriler,Araştırma tasarımı,Yapıların ölçümü,Güvenilirlik ve Geçerlilik,Örnekleme,Anket yöntemi,Deneysel araştırma,Vaka araştırması ve interpretif araştırma,Nitel analiz,Nicel analiz: betimsel istatistikler,Nicel analiz: çıkarımsal istatistikler ,Araştırma etiği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
5, Bağımlı ve bağımsız değişkenleri ve aralarındaki ilişkilerini açıklar. | 13, 6, 9 | A, E, F |
6. Sayısal ve sözel yöntemlerin farklılıklarını tanımlar ve açıklar. | 9 | A, E, F |
8. Bilimsel araştırmada etik ilkeleri yorumlar. | 10, 19, 20, 9 | |
1. Araştırma Yöntem ve Teknikleri ile ilgili temel kavramları açıklar. | 10, 16, 19, 37, 9 | A |
2. Kuram, kavram, değişken ve hipotez arasındaki farkları ayırt eder. | 16, 5, 9 | A |
3. Araştırma tasarımını, niceliksel ve niteliksel yaklaşımları açıklar. | 13, 2, 23, 37, 5, 6, 9 | A, E, F, G, H |
4. Araştırma sorusu ve sorunsalı tasarlar. | 13, 6 | A, E, F |
7. Anket ve mülakat tekniklerinde önemli hususları açıklar. | 17, 2, 5, 6 | F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim - Toplum Bilimleri: Temel Kavramlar | |
2 | Bilim ve bilimsel araştırma, araştırmacılık | 1. ve 2. bölümler |
3 | Araştırma süreci ve teoriler | 3. ve 4. bölümler |
4 | Araştırma tasarımı | 5. bölüm |
5 | Yapıların ölçümü | 6. bölüm |
6 | Güvenilirlik ve Geçerlilik | 7. bölüm |
7 | Örnekleme | 8. bölüm |
8 | Anket yöntemi | 9. bölüm |
9 | Deneysel araştırma | 10. bölüm |
10 | Vaka araştırması ve interpretif araştırma | 11. ve 12. bölümler |
11 | Nitel analiz | 13. bölüm |
12 | Nicel analiz: betimsel istatistikler | 14. bölüm |
13 | Nicel analiz: çıkarımsal istatistikler | 15. bölüm |
14 | Araştırma etiği | 16. bölüm |
Kaynak |
Bhattacherjee, Anol. 2012. Sosyal Bilim Araştırması: Prensipler Metotlar ve Uygulamalar |
Karasar, Niyazi. 2023. Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler. 38. basım. Ankara: Nobel. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | ||||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | ||||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 15 | 3 | 45 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 5 | 70 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Okan AKMEHMET |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Okan AKMEHMET |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere bilimsel araştırma ekosistemini tanıştırmanın yanında onları kavramsal, yöntemsel ve yaklaşımsal açılardan donatmayı amaçlar |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim - Toplum Bilimleri: Temel Kavramlar,Bilim ve bilimsel araştırma, araştırmacılık, Araştırma süreci ve teoriler,Araştırma tasarımı,Yapıların ölçümü,Güvenilirlik ve Geçerlilik,Örnekleme,Anket yöntemi,Deneysel araştırma,Vaka araştırması ve interpretif araştırma,Nitel analiz,Nicel analiz: betimsel istatistikler,Nicel analiz: çıkarımsal istatistikler ,Araştırma etiği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
5, Bağımlı ve bağımsız değişkenleri ve aralarındaki ilişkilerini açıklar. | 13, 6, 9 | A, E, F |
6. Sayısal ve sözel yöntemlerin farklılıklarını tanımlar ve açıklar. | 9 | A, E, F |
8. Bilimsel araştırmada etik ilkeleri yorumlar. | 10, 19, 20, 9 | |
1. Araştırma Yöntem ve Teknikleri ile ilgili temel kavramları açıklar. | 10, 16, 19, 37, 9 | A |
2. Kuram, kavram, değişken ve hipotez arasındaki farkları ayırt eder. | 16, 5, 9 | A |
3. Araştırma tasarımını, niceliksel ve niteliksel yaklaşımları açıklar. | 13, 2, 23, 37, 5, 6, 9 | A, E, F, G, H |
4. Araştırma sorusu ve sorunsalı tasarlar. | 13, 6 | A, E, F |
7. Anket ve mülakat tekniklerinde önemli hususları açıklar. | 17, 2, 5, 6 | F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim - Toplum Bilimleri: Temel Kavramlar | |
2 | Bilim ve bilimsel araştırma, araştırmacılık | 1. ve 2. bölümler |
3 | Araştırma süreci ve teoriler | 3. ve 4. bölümler |
4 | Araştırma tasarımı | 5. bölüm |
5 | Yapıların ölçümü | 6. bölüm |
6 | Güvenilirlik ve Geçerlilik | 7. bölüm |
7 | Örnekleme | 8. bölüm |
8 | Anket yöntemi | 9. bölüm |
9 | Deneysel araştırma | 10. bölüm |
10 | Vaka araştırması ve interpretif araştırma | 11. ve 12. bölümler |
11 | Nitel analiz | 13. bölüm |
12 | Nicel analiz: betimsel istatistikler | 14. bölüm |
13 | Nicel analiz: çıkarımsal istatistikler | 15. bölüm |
14 | Araştırma etiği | 16. bölüm |
Kaynak |
Bhattacherjee, Anol. 2012. Sosyal Bilim Araştırması: Prensipler Metotlar ve Uygulamalar |
Karasar, Niyazi. 2023. Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler. 38. basım. Ankara: Nobel. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | ||||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | ||||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |