Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KAMU SEKTÖRÜNDE YÖNETİCİLİK VE LİDERLİK | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kamu hizmeti sunan kurum ve kuruluşlarda üst düzey yönetici olarak görev yapan atanmış kamu görevlilerinin planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve denetim faaliyetleri güncel örnekler bağlamında irdelenecektir. Ayrıca, kamu alanında yaşanan son dönem gelişmeler ve dönüşüm ile ortaya çıkan kamu sektöründe liderlik perspektifi siyasi liderlik, politika yapımında liderlik ve idari liderlik süreçlerini kapsayacak şekilde incelenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders içerik ve akışının tanıtımı,Türk Kamu Yönetiminde kamu görevlisi olarak seçilmiş ve atanmışlar,Kamu sektörü ve Kamu Yönetimi: Tanım ve Elamanlar,Kamu sektöründe yönetimi özel sektörden ayıran özellikler,Türk kamu yönetiminin örgütlenmesi ve temel özellikleri,Türk kamu yönetimi sistemi ve mülki idare amirliği,Ara Sınav,Yönetim ve Yöneticilik: Kavram, önem ve özellikleri ,Kamu sektöründe karar alma ve yönetim süreci,Liderlik olgu, kuram, süreç ve aktörleri,Kamu sektöründe liderlik kapasite ve alanı,Kamu sektöründe yöneticilik ve liderlik karşılaştırması,Türk kamu yönetiminde yöneticilik ve liderlik kapasitesi,Final; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kamu sektörü örgütlerinde yönetim uygulamalarını kavramak | 16, 19, 9 | A |
2. Kamu sektörü örgütlerinde yöneticilik ve Türk Kamu yönetiminde idare amirliğinin alanını tarif edebilme | 16, 19, 9 | A |
3. Kamu sektörü ile özel sektör yönetim ve yönetiliciği arasında farkları sıralayabilme | 16, 19, 9 | A |
4. Kamu sektörü örgütlerinde liderlik alanı ve uygulamalarını değerlendirebilme | 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içerik ve akışının tanıtımı | - |
2 | Türk Kamu Yönetiminde kamu görevlisi olarak seçilmiş ve atanmışlar | Günay, s. 13-23 |
3 | Kamu sektörü ve Kamu Yönetimi: Tanım ve Elamanlar | Eryılmaz, s. 1-15 |
4 | Kamu sektöründe yönetimi özel sektörden ayıran özellikler | Eryılmaz, s. 16-23 |
5 | Türk kamu yönetiminin örgütlenmesi ve temel özellikleri | Eryılmaz, s. 125-133 |
6 | Türk kamu yönetimi sistemi ve mülki idare amirliği | Taşdan ve Gül, s. 131-146 |
7 | Ara Sınav | - |
8 | Yönetim ve Yöneticilik: Kavram, önem ve özellikleri | Açıköğretim, s. 3-16 |
9 | Kamu sektöründe karar alma ve yönetim süreci | |
10 | Liderlik olgu, kuram, süreç ve aktörleri | Taşdan ve Gül, s. 13-35 |
11 | Kamu sektöründe liderlik kapasite ve alanı | Taşdan ve Gül, s. 36-42 |
12 | Kamu sektöründe yöneticilik ve liderlik karşılaştırması | Taşdan ve Gül, s. 43-54 |
13 | Türk kamu yönetiminde yöneticilik ve liderlik kapasitesi | Taşdan ve Gül, s. 147-169 |
14 | Final | - |
Kaynak |
Prof. Dr. Bilal Eryılmaz. Kamu Yönetimi. 9. Baskı, 2016, Umuttepe Yayınları. Nevzat Taşdan ve Hüseyin Gül, Kamu Yönetiminde Liderlik ve Kaymakamlık, 2013, Detay Yayıncılık. Ö. Faruk Günay, Üst-Düzey Kamu Yöneticilerinin Yetiştirilmesi, Doktora Tezi, 2004, Ankara Üniversitesi. Yönetim ve Organizasyon, T.C. Açıköğretim Üniversitesi Yayını: 2944, 2013. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | ||||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | ||||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | ||||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | ||||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | ||||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 3 | 10 | 30 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 137 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(137/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KAMU SEKTÖRÜNDE YÖNETİCİLİK VE LİDERLİK | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kamu hizmeti sunan kurum ve kuruluşlarda üst düzey yönetici olarak görev yapan atanmış kamu görevlilerinin planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve denetim faaliyetleri güncel örnekler bağlamında irdelenecektir. Ayrıca, kamu alanında yaşanan son dönem gelişmeler ve dönüşüm ile ortaya çıkan kamu sektöründe liderlik perspektifi siyasi liderlik, politika yapımında liderlik ve idari liderlik süreçlerini kapsayacak şekilde incelenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders içerik ve akışının tanıtımı,Türk Kamu Yönetiminde kamu görevlisi olarak seçilmiş ve atanmışlar,Kamu sektörü ve Kamu Yönetimi: Tanım ve Elamanlar,Kamu sektöründe yönetimi özel sektörden ayıran özellikler,Türk kamu yönetiminin örgütlenmesi ve temel özellikleri,Türk kamu yönetimi sistemi ve mülki idare amirliği,Ara Sınav,Yönetim ve Yöneticilik: Kavram, önem ve özellikleri ,Kamu sektöründe karar alma ve yönetim süreci,Liderlik olgu, kuram, süreç ve aktörleri,Kamu sektöründe liderlik kapasite ve alanı,Kamu sektöründe yöneticilik ve liderlik karşılaştırması,Türk kamu yönetiminde yöneticilik ve liderlik kapasitesi,Final; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kamu sektörü örgütlerinde yönetim uygulamalarını kavramak | 16, 19, 9 | A |
2. Kamu sektörü örgütlerinde yöneticilik ve Türk Kamu yönetiminde idare amirliğinin alanını tarif edebilme | 16, 19, 9 | A |
3. Kamu sektörü ile özel sektör yönetim ve yönetiliciği arasında farkları sıralayabilme | 16, 19, 9 | A |
4. Kamu sektörü örgütlerinde liderlik alanı ve uygulamalarını değerlendirebilme | 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içerik ve akışının tanıtımı | - |
2 | Türk Kamu Yönetiminde kamu görevlisi olarak seçilmiş ve atanmışlar | Günay, s. 13-23 |
3 | Kamu sektörü ve Kamu Yönetimi: Tanım ve Elamanlar | Eryılmaz, s. 1-15 |
4 | Kamu sektöründe yönetimi özel sektörden ayıran özellikler | Eryılmaz, s. 16-23 |
5 | Türk kamu yönetiminin örgütlenmesi ve temel özellikleri | Eryılmaz, s. 125-133 |
6 | Türk kamu yönetimi sistemi ve mülki idare amirliği | Taşdan ve Gül, s. 131-146 |
7 | Ara Sınav | - |
8 | Yönetim ve Yöneticilik: Kavram, önem ve özellikleri | Açıköğretim, s. 3-16 |
9 | Kamu sektöründe karar alma ve yönetim süreci | |
10 | Liderlik olgu, kuram, süreç ve aktörleri | Taşdan ve Gül, s. 13-35 |
11 | Kamu sektöründe liderlik kapasite ve alanı | Taşdan ve Gül, s. 36-42 |
12 | Kamu sektöründe yöneticilik ve liderlik karşılaştırması | Taşdan ve Gül, s. 43-54 |
13 | Türk kamu yönetiminde yöneticilik ve liderlik kapasitesi | Taşdan ve Gül, s. 147-169 |
14 | Final | - |
Kaynak |
Prof. Dr. Bilal Eryılmaz. Kamu Yönetimi. 9. Baskı, 2016, Umuttepe Yayınları. Nevzat Taşdan ve Hüseyin Gül, Kamu Yönetiminde Liderlik ve Kaymakamlık, 2013, Detay Yayıncılık. Ö. Faruk Günay, Üst-Düzey Kamu Yöneticilerinin Yetiştirilmesi, Doktora Tezi, 2004, Ankara Üniversitesi. Yönetim ve Organizasyon, T.C. Açıköğretim Üniversitesi Yayını: 2944, 2013. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | ||||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | ||||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | ||||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | ||||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | ||||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |