Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE SİYASİ TARİHİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ahmet DEMİREL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hüseyin ALPTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye siyasi tarihini ana dönem ve çizgileriyle öğretmek, öğrencilerin geçici siyasi aktör ve olayların ötesine, tarihe geniş bir perspektiften bakması için ihtiyaç duyduğu tarihe ve siyasete dair teori ve modellerden haberdar olmalarını ve bu çerçevede öğrencinin yaşadığı ülkede tarihi anlamasına katkı sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Siyasi tarih nedir ? Siyasi tarihini nasıl ele almalı? Türkiye’de siyaseti açıklama amaçlı başlıca modeller nelerdir?,Osmanlı mirası: Tanzimat, İstibdat ve Meşrutiyet Dönemi,Birinci Meclis ve yeniden kuruluş,Tek Parti dönemi,Rejimin temelleri : Reformlar ve tepkiler,Çok partili hayata dönüş: DP ve sonrası,Değişimin sosyolojisi: Türkiye’nin sosyo-ekonomik ve siyasi dönüşümünü izlemek,12 Eylül Darbesini izleyen dönem: Özal ANAP’ı ve sonrası,1990’lı yıllar: Kürt Sorunu, Derin Devlet, Ekonomik Krizler ve 28 Şubat’ın ekonomi politiği,Ak Parti Dönemi ve Türkiye’de sosyo-ekonomik değişim yılları,Vesayet ile Demokrasi arasındaki gerilimli yıllar : 1 Mart Tezkeresi, 367 Krizi, Ergenekon, FETÖ ve "Çevre"nin egemenlik mücadelesi,Çözüm Süreci ve sonrası,15 Temmuz Darbe Girişimi ve Başkanlık Referandumu sonrası dönemde siyasetin yeniden şekillenişi,Geleceği öngörebilmek: Siyasetin dönüşümüne ilişkin genel tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Tarihe nasıl bakmak gerektiğine ilişkin farklı yaklaşımlar hakkında bir fikir sahibi olur. | 10, 16, 18, 37, 9 | A, G |
2. Türkiye tarihindeki temel dönemler, olaylar ve aktörlere ilişkin sınıflandırlalar hakkında bilgi edinir. | 10, 16, 18, 37, 9 | A, G |
3. Türkiye siyasi tarihine nasıl bakmak gerektiğine ilişkin olarak gelişitirilen başlıca modelleri öğrenir. | 10, 16, 18, 37, 9 | A, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Siyasi tarih nedir ? Siyasi tarihini nasıl ele almalı? Türkiye’de siyaseti açıklama amaçlı başlıca modeller nelerdir? | |
2 | Osmanlı mirası: Tanzimat, İstibdat ve Meşrutiyet Dönemi | |
3 | Birinci Meclis ve yeniden kuruluş | |
4 | Tek Parti dönemi | |
5 | Rejimin temelleri : Reformlar ve tepkiler | |
6 | Çok partili hayata dönüş: DP ve sonrası | |
7 | Değişimin sosyolojisi: Türkiye’nin sosyo-ekonomik ve siyasi dönüşümünü izlemek | |
8 | 12 Eylül Darbesini izleyen dönem: Özal ANAP’ı ve sonrası | |
9 | 1990’lı yıllar: Kürt Sorunu, Derin Devlet, Ekonomik Krizler ve 28 Şubat’ın ekonomi politiği | |
10 | Ak Parti Dönemi ve Türkiye’de sosyo-ekonomik değişim yılları | |
11 | Vesayet ile Demokrasi arasındaki gerilimli yıllar : 1 Mart Tezkeresi, 367 Krizi, Ergenekon, FETÖ ve "Çevre"nin egemenlik mücadelesi | |
12 | Çözüm Süreci ve sonrası | |
13 | 15 Temmuz Darbe Girişimi ve Başkanlık Referandumu sonrası dönemde siyasetin yeniden şekillenişi | |
14 | Geleceği öngörebilmek: Siyasetin dönüşümüne ilişkin genel tartışma |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE SİYASİ TARİHİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ahmet DEMİREL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hüseyin ALPTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye siyasi tarihini ana dönem ve çizgileriyle öğretmek, öğrencilerin geçici siyasi aktör ve olayların ötesine, tarihe geniş bir perspektiften bakması için ihtiyaç duyduğu tarihe ve siyasete dair teori ve modellerden haberdar olmalarını ve bu çerçevede öğrencinin yaşadığı ülkede tarihi anlamasına katkı sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Siyasi tarih nedir ? Siyasi tarihini nasıl ele almalı? Türkiye’de siyaseti açıklama amaçlı başlıca modeller nelerdir?,Osmanlı mirası: Tanzimat, İstibdat ve Meşrutiyet Dönemi,Birinci Meclis ve yeniden kuruluş,Tek Parti dönemi,Rejimin temelleri : Reformlar ve tepkiler,Çok partili hayata dönüş: DP ve sonrası,Değişimin sosyolojisi: Türkiye’nin sosyo-ekonomik ve siyasi dönüşümünü izlemek,12 Eylül Darbesini izleyen dönem: Özal ANAP’ı ve sonrası,1990’lı yıllar: Kürt Sorunu, Derin Devlet, Ekonomik Krizler ve 28 Şubat’ın ekonomi politiği,Ak Parti Dönemi ve Türkiye’de sosyo-ekonomik değişim yılları,Vesayet ile Demokrasi arasındaki gerilimli yıllar : 1 Mart Tezkeresi, 367 Krizi, Ergenekon, FETÖ ve "Çevre"nin egemenlik mücadelesi,Çözüm Süreci ve sonrası,15 Temmuz Darbe Girişimi ve Başkanlık Referandumu sonrası dönemde siyasetin yeniden şekillenişi,Geleceği öngörebilmek: Siyasetin dönüşümüne ilişkin genel tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Tarihe nasıl bakmak gerektiğine ilişkin farklı yaklaşımlar hakkında bir fikir sahibi olur. | 10, 16, 18, 37, 9 | A, G |
2. Türkiye tarihindeki temel dönemler, olaylar ve aktörlere ilişkin sınıflandırlalar hakkında bilgi edinir. | 10, 16, 18, 37, 9 | A, G |
3. Türkiye siyasi tarihine nasıl bakmak gerektiğine ilişkin olarak gelişitirilen başlıca modelleri öğrenir. | 10, 16, 18, 37, 9 | A, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Siyasi tarih nedir ? Siyasi tarihini nasıl ele almalı? Türkiye’de siyaseti açıklama amaçlı başlıca modeller nelerdir? | |
2 | Osmanlı mirası: Tanzimat, İstibdat ve Meşrutiyet Dönemi | |
3 | Birinci Meclis ve yeniden kuruluş | |
4 | Tek Parti dönemi | |
5 | Rejimin temelleri : Reformlar ve tepkiler | |
6 | Çok partili hayata dönüş: DP ve sonrası | |
7 | Değişimin sosyolojisi: Türkiye’nin sosyo-ekonomik ve siyasi dönüşümünü izlemek | |
8 | 12 Eylül Darbesini izleyen dönem: Özal ANAP’ı ve sonrası | |
9 | 1990’lı yıllar: Kürt Sorunu, Derin Devlet, Ekonomik Krizler ve 28 Şubat’ın ekonomi politiği | |
10 | Ak Parti Dönemi ve Türkiye’de sosyo-ekonomik değişim yılları | |
11 | Vesayet ile Demokrasi arasındaki gerilimli yıllar : 1 Mart Tezkeresi, 367 Krizi, Ergenekon, FETÖ ve "Çevre"nin egemenlik mücadelesi | |
12 | Çözüm Süreci ve sonrası | |
13 | 15 Temmuz Darbe Girişimi ve Başkanlık Referandumu sonrası dönemde siyasetin yeniden şekillenişi | |
14 | Geleceği öngörebilmek: Siyasetin dönüşümüne ilişkin genel tartışma |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |