Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUKUKUN TEMEL KAVRAMLARI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Zeynep Feyza EKER AYHAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kerime Fatma GÜNTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hukukun temel kavram ve kurumları ile Türk Hukuk Sistemi hakkında genel bilgi sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal davranış kuralları ve hukuk düzeni,Hukuk kurallarının çeşitleri,Hukuk kavramı ve hukuk sistemleri,Hukukun dalları,Hukukun kaynakları,Hukuk kurallarının yürürlüğü,Hukukta zamanaşımı,Hukuk kurallarının yaptırımları,Hukuki kişilik – gerçek kişiler,Tüzel kişiler,Haklar,Borçlar,Sözleşmeler,Türk yargı sistemi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.Hukuk dallarına göre farklı yaptırım türlerini inceler. | 10, 16, 9 | A |
5.Hukuk kurallarının belli başlı yorum yöntemlerini ayırır. | 10, 16, 9 | A |
1. Sosyal davranış kuralları ile hukuk kurallarını ayıran temel özellikleri belirler. | 10, 16, 9 | A |
1.1. Ahlak kuralları ile hukuk kuralları arasındaki ilişkiyi özetler. | 10, 16, 9 | A |
1.2. Din kuralları ile hukuk kuralları arasındaki ilişkiyi karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
1.3. Görgü kuralları ile hukuk kuralları arasındaki farklılıkları bulur. | 10, 16, 9 | A |
1.4. Örf ve adet kuralları ile hukuk kuralları arasındaki farkı ayırt eder. | 10, 16, 9 | A |
2. Hukukun farklı dalları ve kaynaklarını tartışır. | 10, 16, 9 | A |
2.1. Kamu hukuku-özel hukuk ayrımının kökenini ve günümüzdeki uygulamayı sorgular. | 10, 13, 9 | A |
2.2. Hukukun farklı dallarını ve bunların temel özelliklerini sıralar. | 10, 16, 9 | A |
2.3. Hukukun kaynaklarını ve hukukun dallarına göre hukuk kaynaklarının uygulanmasını araştırır. | 10, 16, 9 | A |
3. Hukuk kurallarının çeşitleri, uygulanması, yaptırımları ve yorumlanması konularını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
3.1. Hukuk kurallarının çeşitlerini sıralar. | 10, 16, 9 | A |
3.2. Hukuk kurallarının yer ve zaman bakımından uygulanmasını listeler. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal davranış kuralları ve hukuk düzeni | Ders kitabından ön okuma |
2 | Hukuk kurallarının çeşitleri | Ders kitabından ön okuma |
3 | Hukuk kavramı ve hukuk sistemleri | Ders kitabından ön okuma |
4 | Hukukun dalları | Ders kitabından ön okuma |
5 | Hukukun kaynakları | Ders kitabından ön okuma |
6 | Hukuk kurallarının yürürlüğü | Ders kitabından ön okuma |
7 | Hukukta zamanaşımı | Ders kitabından ön okuma |
8 | Hukuk kurallarının yaptırımları | Ders kitabından ön okuma |
9 | Hukuki kişilik – gerçek kişiler | Ders kitabından ön okuma |
10 | Tüzel kişiler | Ders kitabından ön okuma |
11 | Haklar | Ders kitabından ön okuma |
12 | Borçlar | Ders kitabından ön okuma |
13 | Sözleşmeler | Ders kitabından ön okuma |
14 | Türk yargı sistemi | Ön okumalar |
Kaynak |
Rona Aybay, An Introduction to Law, Der Publishing House, İstanbul, 2020 |
Tuğrul Ansay, Don Wallace Jr, Introduction To Turkish Law, Sixth Edition, Kluwer Law International, Alphen aan den Rijn, 2011 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 65 | 65 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 137 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(137/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUKUKUN TEMEL KAVRAMLARI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Zeynep Feyza EKER AYHAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kerime Fatma GÜNTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hukukun temel kavram ve kurumları ile Türk Hukuk Sistemi hakkında genel bilgi sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal davranış kuralları ve hukuk düzeni,Hukuk kurallarının çeşitleri,Hukuk kavramı ve hukuk sistemleri,Hukukun dalları,Hukukun kaynakları,Hukuk kurallarının yürürlüğü,Hukukta zamanaşımı,Hukuk kurallarının yaptırımları,Hukuki kişilik – gerçek kişiler,Tüzel kişiler,Haklar,Borçlar,Sözleşmeler,Türk yargı sistemi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.Hukuk dallarına göre farklı yaptırım türlerini inceler. | 10, 16, 9 | A |
5.Hukuk kurallarının belli başlı yorum yöntemlerini ayırır. | 10, 16, 9 | A |
1. Sosyal davranış kuralları ile hukuk kurallarını ayıran temel özellikleri belirler. | 10, 16, 9 | A |
1.1. Ahlak kuralları ile hukuk kuralları arasındaki ilişkiyi özetler. | 10, 16, 9 | A |
1.2. Din kuralları ile hukuk kuralları arasındaki ilişkiyi karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
1.3. Görgü kuralları ile hukuk kuralları arasındaki farklılıkları bulur. | 10, 16, 9 | A |
1.4. Örf ve adet kuralları ile hukuk kuralları arasındaki farkı ayırt eder. | 10, 16, 9 | A |
2. Hukukun farklı dalları ve kaynaklarını tartışır. | 10, 16, 9 | A |
2.1. Kamu hukuku-özel hukuk ayrımının kökenini ve günümüzdeki uygulamayı sorgular. | 10, 13, 9 | A |
2.2. Hukukun farklı dallarını ve bunların temel özelliklerini sıralar. | 10, 16, 9 | A |
2.3. Hukukun kaynaklarını ve hukukun dallarına göre hukuk kaynaklarının uygulanmasını araştırır. | 10, 16, 9 | A |
3. Hukuk kurallarının çeşitleri, uygulanması, yaptırımları ve yorumlanması konularını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
3.1. Hukuk kurallarının çeşitlerini sıralar. | 10, 16, 9 | A |
3.2. Hukuk kurallarının yer ve zaman bakımından uygulanmasını listeler. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal davranış kuralları ve hukuk düzeni | Ders kitabından ön okuma |
2 | Hukuk kurallarının çeşitleri | Ders kitabından ön okuma |
3 | Hukuk kavramı ve hukuk sistemleri | Ders kitabından ön okuma |
4 | Hukukun dalları | Ders kitabından ön okuma |
5 | Hukukun kaynakları | Ders kitabından ön okuma |
6 | Hukuk kurallarının yürürlüğü | Ders kitabından ön okuma |
7 | Hukukta zamanaşımı | Ders kitabından ön okuma |
8 | Hukuk kurallarının yaptırımları | Ders kitabından ön okuma |
9 | Hukuki kişilik – gerçek kişiler | Ders kitabından ön okuma |
10 | Tüzel kişiler | Ders kitabından ön okuma |
11 | Haklar | Ders kitabından ön okuma |
12 | Borçlar | Ders kitabından ön okuma |
13 | Sözleşmeler | Ders kitabından ön okuma |
14 | Türk yargı sistemi | Ön okumalar |
Kaynak |
Rona Aybay, An Introduction to Law, Der Publishing House, İstanbul, 2020 |
Tuğrul Ansay, Don Wallace Jr, Introduction To Turkish Law, Sixth Edition, Kluwer Law International, Alphen aan den Rijn, 2011 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |