Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARŞILAŞTIRMALI SİYASET | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Osman Zeki GÖKÇE |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hüseyin ALPTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | ChatGPT Bu ders, öğrencilere karşılaştırmalı siyasetin ana konularını tanıtmayı amaçlar. Öğrencilere, siyaseti karşılaştırmalı bir bakış açısından anlamak için analitik beceriler sağlar. Demokratik ve demokratik olmayan rejimleri nasıl sınıflandırıyoruz? Politika yapma süreçlerini belirleyen nedir? Yürütme-yasama ilişkilerinin farklı biçimleri politika sonuçlarını nasıl etkiler? Politik partilerin farklı rejimlerdeki rolü nedir? Vatandaşlar siyasetle nasıl etkileşimde bulunur? Günümüzdeki demokratik gerileme vakalarının temel özellikleri nelerdir? Bu soruları tartışmak için ders, karşılaştırmalı siyasetin çeşitli teorilerini ve yöntemlerini kullanır. Dersin sonunda dünya genelinde rejimleri ve siyasi sistemlerin özelliklerini öğrenmeniz beklenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Karşılaştırmalı siyasette yöntem ve yaklaşımlar,Devlet inşaası, ulus devlet ve küreselleşme,Siyasi rejimler: Demokrasiler,Siyaseti rejimler: Otoriter rejimler ,Hükümetler, bürokrasi ve yasama-yürütme ilişkileri,Anayasa ve yargı, seçimler,Siyasi partiler, parti sistemleri ve çıkar grupları,Federalizm, adem-i merkeziyetçilik ve yerel siyaset,Siyasi kültür,Siyasi katılım, siyasi aktivizm, sosyal hareketler,Siyasi iletişim ve medya-siyaset ilişkileri,Politika yapımı, performans ve refah devleti ,Günümüzde demokratik gerileme, yolsuzluk, kutuplaşma ve popülizm; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Karşılaştırmalı siyasetin temel kavramlarını izah eder. | 10, 16, 9 | A |
2. Siyasi sistemler, rejimler, partiler, seçimler, devletler arası ilişkiler gibi önemli siyasi kurumları karşılaştırmalı siyasetin temel kavramlarını kullanarak analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
3. Çeşitli ülkelerdeki yasama, yürütme, yargı ve diğer siyasi kurumların işleyişini karşılaştırmalı bir perspektiften analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
4. Farklı siyasi sistemleri karşılaştırarak benzerlikleri, farklılıkları ve neden-sonuç ilişkilerini analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
5. Karşılaştırmalı siyaset literatüründe demokrasi, insan hakları, azınlıklar ve milliyetçilik gibi güncel sorunlar ile belirli siyasal sistemleri karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Karşılaştırmalı siyasette yöntem ve yaklaşımlar | |
3 | Devlet inşaası, ulus devlet ve küreselleşme | |
4 | Siyasi rejimler: Demokrasiler | |
5 | Siyaseti rejimler: Otoriter rejimler | |
6 | Hükümetler, bürokrasi ve yasama-yürütme ilişkileri | |
7 | Anayasa ve yargı, seçimler | |
8 | Siyasi partiler, parti sistemleri ve çıkar grupları | |
9 | Federalizm, adem-i merkeziyetçilik ve yerel siyaset | |
10 | Siyasi kültür | |
11 | Siyasi katılım, siyasi aktivizm, sosyal hareketler | |
12 | Siyasi iletişim ve medya-siyaset ilişkileri | |
13 | Politika yapımı, performans ve refah devleti | |
14 | Günümüzde demokratik gerileme, yolsuzluk, kutuplaşma ve popülizm |
Kaynak |
Caramani Daniele. 2020. Comparative Politics Fifth ed. Oxford: Oxford University Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 78 | 78 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(170/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARŞILAŞTIRMALI SİYASET | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Osman Zeki GÖKÇE |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hüseyin ALPTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | ChatGPT Bu ders, öğrencilere karşılaştırmalı siyasetin ana konularını tanıtmayı amaçlar. Öğrencilere, siyaseti karşılaştırmalı bir bakış açısından anlamak için analitik beceriler sağlar. Demokratik ve demokratik olmayan rejimleri nasıl sınıflandırıyoruz? Politika yapma süreçlerini belirleyen nedir? Yürütme-yasama ilişkilerinin farklı biçimleri politika sonuçlarını nasıl etkiler? Politik partilerin farklı rejimlerdeki rolü nedir? Vatandaşlar siyasetle nasıl etkileşimde bulunur? Günümüzdeki demokratik gerileme vakalarının temel özellikleri nelerdir? Bu soruları tartışmak için ders, karşılaştırmalı siyasetin çeşitli teorilerini ve yöntemlerini kullanır. Dersin sonunda dünya genelinde rejimleri ve siyasi sistemlerin özelliklerini öğrenmeniz beklenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Karşılaştırmalı siyasette yöntem ve yaklaşımlar,Devlet inşaası, ulus devlet ve küreselleşme,Siyasi rejimler: Demokrasiler,Siyaseti rejimler: Otoriter rejimler ,Hükümetler, bürokrasi ve yasama-yürütme ilişkileri,Anayasa ve yargı, seçimler,Siyasi partiler, parti sistemleri ve çıkar grupları,Federalizm, adem-i merkeziyetçilik ve yerel siyaset,Siyasi kültür,Siyasi katılım, siyasi aktivizm, sosyal hareketler,Siyasi iletişim ve medya-siyaset ilişkileri,Politika yapımı, performans ve refah devleti ,Günümüzde demokratik gerileme, yolsuzluk, kutuplaşma ve popülizm; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Karşılaştırmalı siyasetin temel kavramlarını izah eder. | 10, 16, 9 | A |
2. Siyasi sistemler, rejimler, partiler, seçimler, devletler arası ilişkiler gibi önemli siyasi kurumları karşılaştırmalı siyasetin temel kavramlarını kullanarak analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
3. Çeşitli ülkelerdeki yasama, yürütme, yargı ve diğer siyasi kurumların işleyişini karşılaştırmalı bir perspektiften analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
4. Farklı siyasi sistemleri karşılaştırarak benzerlikleri, farklılıkları ve neden-sonuç ilişkilerini analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
5. Karşılaştırmalı siyaset literatüründe demokrasi, insan hakları, azınlıklar ve milliyetçilik gibi güncel sorunlar ile belirli siyasal sistemleri karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Karşılaştırmalı siyasette yöntem ve yaklaşımlar | |
3 | Devlet inşaası, ulus devlet ve küreselleşme | |
4 | Siyasi rejimler: Demokrasiler | |
5 | Siyaseti rejimler: Otoriter rejimler | |
6 | Hükümetler, bürokrasi ve yasama-yürütme ilişkileri | |
7 | Anayasa ve yargı, seçimler | |
8 | Siyasi partiler, parti sistemleri ve çıkar grupları | |
9 | Federalizm, adem-i merkeziyetçilik ve yerel siyaset | |
10 | Siyasi kültür | |
11 | Siyasi katılım, siyasi aktivizm, sosyal hareketler | |
12 | Siyasi iletişim ve medya-siyaset ilişkileri | |
13 | Politika yapımı, performans ve refah devleti | |
14 | Günümüzde demokratik gerileme, yolsuzluk, kutuplaşma ve popülizm |
Kaynak |
Caramani Daniele. 2020. Comparative Politics Fifth ed. Oxford: Oxford University Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |