Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YEREL YÖNETİMLER | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ömer Faruk GENÇKAYA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Fethi Ufuk ÖZIŞIK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye’de 19. Yüzyıldan günümüze uzanacak şekilde yerel yönetimlerin nitelikleri, örgütsel yapıları, finansal kaynakları, görev yetki ve sorumlulukları merkezi yönetim ve siyasal iktidar olan ilişkileri çerçevesinde incelenecek ve tartışılacaktır. Bu bağlamda AB ile olan ilişkiler ile yerel yönetimlerinin konumunun arkasındaki siyasal gerekçeler de tarihsel süreç hesaba katılarak değerlendirilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Merkezi Yönetim-Yerinden Yönetim Arasındaki İlişkileri Açıklayan Kavramların Tanımlanması Açıklanması Tartışılması,19. Yüzyıl Osmanlı Döneminde Reform, Uygulama, Tartışma - 1,19. Yüzyıl Osmanlı Döneminde Reform, Uygulama, Tartışma - 2,Cumhuriyet Dönemi Metinlerinde Ademimerkeziyet ve Merkeziyet - 1,Cumhuriyet Dönemi Metinlerinde Ademimerkeziyet ve Merkeziyet - 2,AK Parti Döneminde Reform, Uygulama ve Tartışma - 1,Genel Tekrar ve Tartışma,AK Parti Döneminde Reform, Uygulama ve Tartışma - 2,Avrupa’da Bölgecilik: AB’nin Bölgesel Politikası, Polonya’nın Bölgeselleşmesi,Avrupa’da Bölgecilik: AB’nin Bölgesel Politikası, Fransa Deneyimi, İspanya Anayasası,Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı’nın İncelenmesi ve Türkiye’nin Durumu,Kalkınma Ajansları Ve Türkiye Uygulaması (2006’dan Günümüze),Anayasa Çalışmaları Çerçevesinde Yerel Yönetimlere İlişkin Öneri Ve Tartışmaların Değerlendirilmesi,Genel Tekrar ve Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Yerel yönetimlerin ortaya çıkış süreçlerini ve genel özelliklerini izah eder. | 10, 14, 16, 9 | A |
2. Merkez-yerel ilişkilerini tanır. | 10, 14, 16, 9 | A |
3. Türkiye’de yerel yönetimlerin adem-i merkeziyet ilkesi çerçevesinde tarihsel perspektifte özetler. | 10, 14, 16 | A |
4. Küreselleşme-yerelleşme ilişkilerinin çok düzlemli yönetişim çerçevesinde izah eder. | 10, 14, 16 | A |
5. Avrupalılaşma ve yerel yönetimler ilişkisinin tanır. | 10, 14, 16 | A |
6. Yerel yönetimler ve reform süreçlerini analiz eder. | 10, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Merkezi Yönetim-Yerinden Yönetim Arasındaki İlişkileri Açıklayan Kavramların Tanımlanması Açıklanması Tartışılması | Bekir Parlak, Mustafa Ökmen, “Türkiye’de ve Dünya’daYerel Yönetimler”, Ekin, 2016 |
2 | 19. Yüzyıl Osmanlı Döneminde Reform, Uygulama, Tartışma - 1 | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 Bekir Parlak, Mustafa Ökmen, “Türkiye’de ve Dünya’daYerel Yönetimler”, Ekin, 2016 |
3 | 19. Yüzyıl Osmanlı Döneminde Reform, Uygulama, Tartışma - 2 | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 Bekir Parlak, Mustafa Ökmen, “Türkiye’de ve Dünya’daYerel Yönetimler”, Ekin, 2016 |
4 | Cumhuriyet Dönemi Metinlerinde Ademimerkeziyet ve Merkeziyet - 1 | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 Bekir Parlak, Mustafa Ökmen, “Türkiye’de ve Dünya’daYerel Yönetimler”, Ekin, 2016 |
5 | Cumhuriyet Dönemi Metinlerinde Ademimerkeziyet ve Merkeziyet - 2 | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 Bekir Parlak, Mustafa Ökmen, “Türkiye’de ve Dünya’daYerel Yönetimler”, Ekin, 2016 |
6 | AK Parti Döneminde Reform, Uygulama ve Tartışma - 1 | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 Bekir Parlak, Mustafa Ökmen, “Türkiye’de ve Dünya’daYerel Yönetimler”, Ekin, 2016 |
7 | Genel Tekrar ve Tartışma | -Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 Bekir Parlak, Mustafa Ökmen, “Türkiye’de ve Dünya’daYerel Yönetimler”, Ekin, 2016 |
8 | AK Parti Döneminde Reform, Uygulama ve Tartışma - 2 | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 Bekir Parlak, Mustafa Ökmen, “Türkiye’de ve Dünya’daYerel Yönetimler”, Ekin, 2016 |
9 | Avrupa’da Bölgecilik: AB’nin Bölgesel Politikası, Polonya’nın Bölgeselleşmesi | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 |
10 | Avrupa’da Bölgecilik: AB’nin Bölgesel Politikası, Fransa Deneyimi, İspanya Anayasası | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 |
11 | Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı’nın İncelenmesi ve Türkiye’nin Durumu | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 |
12 | Kalkınma Ajansları Ve Türkiye Uygulaması (2006’dan Günümüze) | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 Fethi Ufuk Özışık, “L’européanisation de la politique de développement régional en Turquie”, thèse de doctorat (www.academia.edu-Fethi Ufuk Ozisik) |
13 | Anayasa Çalışmaları Çerçevesinde Yerel Yönetimlere İlişkin Öneri Ve Tartışmaların Değerlendirilmesi | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 |
14 | Genel Tekrar ve Tartışma | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 |
Kaynak |
Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014; Bekir Parlak, Mustafa Ökmen, “Türkiye’de ve Dünya’daYerel Yönetimler”, Ekin, 2016 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 5 | 35 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 7 | 98 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 175 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(175/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YEREL YÖNETİMLER | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ömer Faruk GENÇKAYA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Fethi Ufuk ÖZIŞIK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye’de 19. Yüzyıldan günümüze uzanacak şekilde yerel yönetimlerin nitelikleri, örgütsel yapıları, finansal kaynakları, görev yetki ve sorumlulukları merkezi yönetim ve siyasal iktidar olan ilişkileri çerçevesinde incelenecek ve tartışılacaktır. Bu bağlamda AB ile olan ilişkiler ile yerel yönetimlerinin konumunun arkasındaki siyasal gerekçeler de tarihsel süreç hesaba katılarak değerlendirilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Merkezi Yönetim-Yerinden Yönetim Arasındaki İlişkileri Açıklayan Kavramların Tanımlanması Açıklanması Tartışılması,19. Yüzyıl Osmanlı Döneminde Reform, Uygulama, Tartışma - 1,19. Yüzyıl Osmanlı Döneminde Reform, Uygulama, Tartışma - 2,Cumhuriyet Dönemi Metinlerinde Ademimerkeziyet ve Merkeziyet - 1,Cumhuriyet Dönemi Metinlerinde Ademimerkeziyet ve Merkeziyet - 2,AK Parti Döneminde Reform, Uygulama ve Tartışma - 1,Genel Tekrar ve Tartışma,AK Parti Döneminde Reform, Uygulama ve Tartışma - 2,Avrupa’da Bölgecilik: AB’nin Bölgesel Politikası, Polonya’nın Bölgeselleşmesi,Avrupa’da Bölgecilik: AB’nin Bölgesel Politikası, Fransa Deneyimi, İspanya Anayasası,Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı’nın İncelenmesi ve Türkiye’nin Durumu,Kalkınma Ajansları Ve Türkiye Uygulaması (2006’dan Günümüze),Anayasa Çalışmaları Çerçevesinde Yerel Yönetimlere İlişkin Öneri Ve Tartışmaların Değerlendirilmesi,Genel Tekrar ve Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Yerel yönetimlerin ortaya çıkış süreçlerini ve genel özelliklerini izah eder. | 10, 14, 16, 9 | A |
2. Merkez-yerel ilişkilerini tanır. | 10, 14, 16, 9 | A |
3. Türkiye’de yerel yönetimlerin adem-i merkeziyet ilkesi çerçevesinde tarihsel perspektifte özetler. | 10, 14, 16 | A |
4. Küreselleşme-yerelleşme ilişkilerinin çok düzlemli yönetişim çerçevesinde izah eder. | 10, 14, 16 | A |
5. Avrupalılaşma ve yerel yönetimler ilişkisinin tanır. | 10, 14, 16 | A |
6. Yerel yönetimler ve reform süreçlerini analiz eder. | 10, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Merkezi Yönetim-Yerinden Yönetim Arasındaki İlişkileri Açıklayan Kavramların Tanımlanması Açıklanması Tartışılması | Bekir Parlak, Mustafa Ökmen, “Türkiye’de ve Dünya’daYerel Yönetimler”, Ekin, 2016 |
2 | 19. Yüzyıl Osmanlı Döneminde Reform, Uygulama, Tartışma - 1 | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 Bekir Parlak, Mustafa Ökmen, “Türkiye’de ve Dünya’daYerel Yönetimler”, Ekin, 2016 |
3 | 19. Yüzyıl Osmanlı Döneminde Reform, Uygulama, Tartışma - 2 | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 Bekir Parlak, Mustafa Ökmen, “Türkiye’de ve Dünya’daYerel Yönetimler”, Ekin, 2016 |
4 | Cumhuriyet Dönemi Metinlerinde Ademimerkeziyet ve Merkeziyet - 1 | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 Bekir Parlak, Mustafa Ökmen, “Türkiye’de ve Dünya’daYerel Yönetimler”, Ekin, 2016 |
5 | Cumhuriyet Dönemi Metinlerinde Ademimerkeziyet ve Merkeziyet - 2 | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 Bekir Parlak, Mustafa Ökmen, “Türkiye’de ve Dünya’daYerel Yönetimler”, Ekin, 2016 |
6 | AK Parti Döneminde Reform, Uygulama ve Tartışma - 1 | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 Bekir Parlak, Mustafa Ökmen, “Türkiye’de ve Dünya’daYerel Yönetimler”, Ekin, 2016 |
7 | Genel Tekrar ve Tartışma | -Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 Bekir Parlak, Mustafa Ökmen, “Türkiye’de ve Dünya’daYerel Yönetimler”, Ekin, 2016 |
8 | AK Parti Döneminde Reform, Uygulama ve Tartışma - 2 | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 Bekir Parlak, Mustafa Ökmen, “Türkiye’de ve Dünya’daYerel Yönetimler”, Ekin, 2016 |
9 | Avrupa’da Bölgecilik: AB’nin Bölgesel Politikası, Polonya’nın Bölgeselleşmesi | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 |
10 | Avrupa’da Bölgecilik: AB’nin Bölgesel Politikası, Fransa Deneyimi, İspanya Anayasası | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 |
11 | Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı’nın İncelenmesi ve Türkiye’nin Durumu | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 |
12 | Kalkınma Ajansları Ve Türkiye Uygulaması (2006’dan Günümüze) | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 Fethi Ufuk Özışık, “L’européanisation de la politique de développement régional en Turquie”, thèse de doctorat (www.academia.edu-Fethi Ufuk Ozisik) |
13 | Anayasa Çalışmaları Çerçevesinde Yerel Yönetimlere İlişkin Öneri Ve Tartışmaların Değerlendirilmesi | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 |
14 | Genel Tekrar ve Tartışma | Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014 |
Kaynak |
Cengiz Aktar, “Adem-i Merkeziyet Elkitabı”, İletişim Yayınları, 2014; Bekir Parlak, Mustafa Ökmen, “Türkiye’de ve Dünya’daYerel Yönetimler”, Ekin, 2016 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |