Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYOLOJİYE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Sema AKBOĞA DEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı; psikoloji öğrencilerinin, C. Wright Mills’in (1916-1962) terimleriyle, “kişisel problemlerin” ardında yatan “kamusal sorunları” daha iyi anlamalarına yardımcı olacak gerekli sosyolojik araçları edinmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; "Sosyolojik Hayal Gücüne İlham Vermek","Gerçek Dünyayı Sosyolojik Olarak Ölçmek","Gerçeği Görmenin Yolları Olarak Kültür","Çocukların Sosyalleşme Yoluyla Sosyal Varlık Hâline Getirilmesi","Aileler, Yaş Grupları ve Sosyal Kalıplar","Okul ve Örgün Eğitim Deneyimleri","Dini Fikirlerin ve Kurumların Gücü",“Gerçek Yaşamda Çalışma ve Ekonomi”,“Sapma ve Suçun Toplumsal İnşası" ve “Toplumsal Hareketler ve Kolektif Eylem” ,"Ekonomik Eşitsizlik ve Sınıf Sömürüsü","Cinsiyet Eşitsizliği ve Cinsiyet Hâkimiyeti","Irksallaştırma ve Toplumsal Marjinalliğin İnşası","Küresel Eşitsizliği Anlamak",“Küresel Çağda Kitle ve Sosyal Medya” ve “Nüfus ve Çevre Üzerindeki Sosyal Etkiler” ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrenci, temel sosyolojik yaklaşımları tanımlayabilecek ve karşılaştırabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 4, 8 | C |
2. Öğrenci, sosyolojide kullanılan farklı metodolojik yaklaşımları değerlendirebilecektir. | 1, 10, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 4, 8 | C |
3. Öğrenci, yerel ve küresel kültürler arasında bağlantı kurabilecek ve bunların birbirlerini nasıl etkilediğini yorumlayabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 8 | C |
4. Öğrenci; aile, eğitim ve din gibi sosyalleşmenin temel unsurlarını tartışabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 8 | C |
5. Öğrenci; sosyolojik bir perspektiften, sapma ve suçun ortaya çıkışına ilişkin eleştirel bir genel bakış elde edebilecek ve ayrıca toplumsal hareketlerin nasıl işlediğine dair anlayışımızı şekillendiren çeşitli teorik yaklaşımları karşılaştırabilecektir. | 1, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3 | C |
6. Öğrenci; ekonomik, toplumsal cinsiyet ve ırksal eşitsizliklerin yanı sıra, küreselleşmenin hem yüksek gelirli hem de düşük gelirli ülkeler üzerindeki etkilerini sosyolojik olarak eleştirebilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 4, 8 | C |
7. Öğrenci, kitle iletişim araçlarının toplumun tüm yönleri üzerindeki etkisi ve nüfus ile çevre arasındaki sorunlu ilişki gibi güncel konuları sosyolojik olarak tartışabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 4, 8 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | "Sosyolojik Hayal Gücüne İlham Vermek" | Bölüm 1 s. 3-27 Mills, Bölüm 1 s. 3-24 ve Ek s. 195-226 |
2 | "Gerçek Dünyayı Sosyolojik Olarak Ölçmek" | Bölüm 2 s. 29-55 |
3 | "Gerçeği Görmenin Yolları Olarak Kültür" | Bölüm 3 s. 57-77 |
4 | "Çocukların Sosyalleşme Yoluyla Sosyal Varlık Hâline Getirilmesi" | Bölüm 4 s. 79-103 |
5 | "Aileler, Yaş Grupları ve Sosyal Kalıplar" | Bölüm 10 s. 243-263 |
6 | "Okul ve Örgün Eğitim Deneyimleri" | Bölüm 11 s. 265-291 |
7 | "Dini Fikirlerin ve Kurumların Gücü" | Bölüm 13 s. 319-341 |
8 | “Gerçek Yaşamda Çalışma ve Ekonomi” | Bölüm 12 s. 293-317 |
9 | “Sapma ve Suçun Toplumsal İnşası" ve “Toplumsal Hareketler ve Kolektif Eylem” | Bölüm 5 s. 105-127 ve Bölüm 16 s. 391-413 |
10 | "Ekonomik Eşitsizlik ve Sınıf Sömürüsü" | Bölüm 6 s. 129-159 |
11 | "Cinsiyet Eşitsizliği ve Cinsiyet Hâkimiyeti" | Bölüm 7 s. 161-181 |
12 | "Irksallaştırma ve Toplumsal Marjinalliğin İnşası" | Bölüm 8 s. 183-211 |
13 | "Küresel Eşitsizliği Anlamak" | Bölüm 9 s. 213-241 |
14 | “Küresel Çağda Kitle ve Sosyal Medya” ve “Nüfus ve Çevre Üzerindeki Sosyal Etkiler” | Bölüm 14 s. 343-365 ve Bölüm 15 s. 367-389 |
Kaynak |
Quan-Haase, A., & Tepperman, L. (2018). Real-life sociology: A Canadian approach (1st ed.). Oxford University Press. Mills, C. W. (2000). The sociological imagination. Oxford University Press. (Original work published 1959) Bölüm 1: “The Promise” ve Ek: “On Intellectual Craftmanship” |
Ek okumalar, yukarıdaki gerekli ders kitabının (2018) “Daha İleriye: Önerilen Okumalar” kısımlarında listelenen önerilerdir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | ||||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 1 | 4 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 141 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(141/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYOLOJİYE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Sema AKBOĞA DEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı; psikoloji öğrencilerinin, C. Wright Mills’in (1916-1962) terimleriyle, “kişisel problemlerin” ardında yatan “kamusal sorunları” daha iyi anlamalarına yardımcı olacak gerekli sosyolojik araçları edinmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; "Sosyolojik Hayal Gücüne İlham Vermek","Gerçek Dünyayı Sosyolojik Olarak Ölçmek","Gerçeği Görmenin Yolları Olarak Kültür","Çocukların Sosyalleşme Yoluyla Sosyal Varlık Hâline Getirilmesi","Aileler, Yaş Grupları ve Sosyal Kalıplar","Okul ve Örgün Eğitim Deneyimleri","Dini Fikirlerin ve Kurumların Gücü",“Gerçek Yaşamda Çalışma ve Ekonomi”,“Sapma ve Suçun Toplumsal İnşası" ve “Toplumsal Hareketler ve Kolektif Eylem” ,"Ekonomik Eşitsizlik ve Sınıf Sömürüsü","Cinsiyet Eşitsizliği ve Cinsiyet Hâkimiyeti","Irksallaştırma ve Toplumsal Marjinalliğin İnşası","Küresel Eşitsizliği Anlamak",“Küresel Çağda Kitle ve Sosyal Medya” ve “Nüfus ve Çevre Üzerindeki Sosyal Etkiler” ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrenci, temel sosyolojik yaklaşımları tanımlayabilecek ve karşılaştırabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 4, 8 | C |
2. Öğrenci, sosyolojide kullanılan farklı metodolojik yaklaşımları değerlendirebilecektir. | 1, 10, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 4, 8 | C |
3. Öğrenci, yerel ve küresel kültürler arasında bağlantı kurabilecek ve bunların birbirlerini nasıl etkilediğini yorumlayabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 8 | C |
4. Öğrenci; aile, eğitim ve din gibi sosyalleşmenin temel unsurlarını tartışabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 8 | C |
5. Öğrenci; sosyolojik bir perspektiften, sapma ve suçun ortaya çıkışına ilişkin eleştirel bir genel bakış elde edebilecek ve ayrıca toplumsal hareketlerin nasıl işlediğine dair anlayışımızı şekillendiren çeşitli teorik yaklaşımları karşılaştırabilecektir. | 1, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3 | C |
6. Öğrenci; ekonomik, toplumsal cinsiyet ve ırksal eşitsizliklerin yanı sıra, küreselleşmenin hem yüksek gelirli hem de düşük gelirli ülkeler üzerindeki etkilerini sosyolojik olarak eleştirebilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 4, 8 | C |
7. Öğrenci, kitle iletişim araçlarının toplumun tüm yönleri üzerindeki etkisi ve nüfus ile çevre arasındaki sorunlu ilişki gibi güncel konuları sosyolojik olarak tartışabilecektir. | 1, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 2, 21, 3, 4, 8 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | "Sosyolojik Hayal Gücüne İlham Vermek" | Bölüm 1 s. 3-27 Mills, Bölüm 1 s. 3-24 ve Ek s. 195-226 |
2 | "Gerçek Dünyayı Sosyolojik Olarak Ölçmek" | Bölüm 2 s. 29-55 |
3 | "Gerçeği Görmenin Yolları Olarak Kültür" | Bölüm 3 s. 57-77 |
4 | "Çocukların Sosyalleşme Yoluyla Sosyal Varlık Hâline Getirilmesi" | Bölüm 4 s. 79-103 |
5 | "Aileler, Yaş Grupları ve Sosyal Kalıplar" | Bölüm 10 s. 243-263 |
6 | "Okul ve Örgün Eğitim Deneyimleri" | Bölüm 11 s. 265-291 |
7 | "Dini Fikirlerin ve Kurumların Gücü" | Bölüm 13 s. 319-341 |
8 | “Gerçek Yaşamda Çalışma ve Ekonomi” | Bölüm 12 s. 293-317 |
9 | “Sapma ve Suçun Toplumsal İnşası" ve “Toplumsal Hareketler ve Kolektif Eylem” | Bölüm 5 s. 105-127 ve Bölüm 16 s. 391-413 |
10 | "Ekonomik Eşitsizlik ve Sınıf Sömürüsü" | Bölüm 6 s. 129-159 |
11 | "Cinsiyet Eşitsizliği ve Cinsiyet Hâkimiyeti" | Bölüm 7 s. 161-181 |
12 | "Irksallaştırma ve Toplumsal Marjinalliğin İnşası" | Bölüm 8 s. 183-211 |
13 | "Küresel Eşitsizliği Anlamak" | Bölüm 9 s. 213-241 |
14 | “Küresel Çağda Kitle ve Sosyal Medya” ve “Nüfus ve Çevre Üzerindeki Sosyal Etkiler” | Bölüm 14 s. 343-365 ve Bölüm 15 s. 367-389 |
Kaynak |
Quan-Haase, A., & Tepperman, L. (2018). Real-life sociology: A Canadian approach (1st ed.). Oxford University Press. Mills, C. W. (2000). The sociological imagination. Oxford University Press. (Original work published 1959) Bölüm 1: “The Promise” ve Ek: “On Intellectual Craftmanship” |
Ek okumalar, yukarıdaki gerekli ders kitabının (2018) “Daha İleriye: Önerilen Okumalar” kısımlarında listelenen önerilerdir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | ||||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |