Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BÜROKRASİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ömer Faruk GENÇKAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilerin bürokrasiyi daha geniş bir siyasal, toplumsal ve ekonomik bağlamda incelemelerine yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Bürokrasiyi anlamak, onun ne olduğunu, kamu politikalarının oluşturulmasında ve uygulanmasındaki yerini ve işleyişinde; ne tür sorunlarla karşılaştığını anlamak demektir. Bu bağlamda, ders hem bürokrasiye kuramsal yaklaşımlara hem de yerel ve uluslararası düzeylerde farklı bağlamlarda bürokrasinin günlük işleyişinin uygulamadaki sonuçlarına odaklanacaktır. Ders, ayrıca, Türkiye'deki bürokrasiye, özellikle 2000'li yıllarda deneyimlenen nitelikleri ve değişimleri yansıtmaya odaklanacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Genel Tanıtım,Modern Bürokrasi Teorileri,Bürokrasi Modelleri,Bürokrasi, Kültür ve Liderlik,Bürokrasi, liberalizm ve demokrasi,Bürokrasinin siyasallaşması,Dönem ortası sınavı - Vize Haftası,İdari reform,Bürokrasi, Kamu Politikası ve Hizmet sunumu,Yeni Kamu Yönetimi ve Yönetişim,Uluslararası Bürokrasi,Türkiye'de devlet ve bürokrasi,Türk bürokrasisindeki sorunlar,Hesap Verebilirlik ve Kamu Hizmeti Etiği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bürokrasi kavramını tanımlar, yönetimdeki rolünü açıklar, bürokratik devletin büyümesinin nedenlerini inceler ve devam eden genişlemesinin lehinde ve aleyhindeki argümanları değerlendirir. | 16, 9 | A |
2. Weberci ve Weber sonrası bürokratik kuramlar hakkındaki ön bilgilerini geliştirir. | 16, 9 | A |
3. Artımcılık ve bürokratik kültürün politika yapımını nasıl etkilediğini analiz eder. | 16, 9 | A |
4. Etkili politika uygulamasının önündeki engelleri belirler. | 16, 9 | A |
5. Bürokrasinin performansının etkinliğini artırmaya yönelik reform çabalarının güçlü ve zayıf yönlerini karşılaştırır. | 16, 9 | A |
6. Bürokratik ethos ile uygulamadaki idari ve siyasi sistemler arasında bağlantı kurar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel Tanıtım | Heper, 1985; Dahlström and Lapuente, 2022. |
2 | Modern Bürokrasi Teorileri | Sager and Rosser, 2009 |
3 | Bürokrasi Modelleri | Toye, 2006 |
4 | Bürokrasi, Kültür ve Liderlik | Olejniczak, 2018; Callahan, 2018; Peters, 2001 |
5 | Bürokrasi, liberalizm ve demokrasi | Farazmand, 2018; Stanisevski, 2018; Vigoda-Gadot, 2018 |
6 | Bürokrasinin siyasallaşması | D. Appiah&A. Abdulai, 2018; Rahman, 2018 |
7 | Dönem ortası sınavı - Vize Haftası | |
8 | İdari reform | Yıldız and Ömürgönülşen, 2009; Sezen, 2011; Sözen, 2005; Herbel, 2018 |
9 | Bürokrasi, Kamu Politikası ve Hizmet sunumu | Srivastava, 2018; Araya, 2018; Trondal, 2018; Puolokainen and Jaanso, 2018; Liao, 2018 |
10 | Yeni Kamu Yönetimi ve Yönetişim | Vignieri, 2020; Üstüner, 2000; Rho, 2018 |
11 | Uluslararası Bürokrasi | Benz et al., 2017; Geuijen et al., 2008 |
12 | Türkiye'de devlet ve bürokrasi | Akçakaya, 2016; Örnek, 2020 |
13 | Türk bürokrasisindeki sorunlar | Güler, 2018; Önder, 2019 |
14 | Hesap Verebilirlik ve Kamu Hizmeti Etiği | Farazmand, 2009: Gençkaya, nd.; Gençkaya, 2009; Neuby; Paudel and Gupta, 2019 |
Kaynak |
Zorunlu okumalar A. Benz , A. Corcaci , and J. W. Doser, “Multilevel Administration in International and National Contexts”, Michael W. Bauer, Christoph Knill and Steffen Eckhard (eds), International Bureaucracy Challenges and Lessons for Public Administration Research, London: Palgrave Macmillan, 2017, 151-178. (to be distributed) A. Farazmand, “Public Service Ethics and Professionalism: A Primer for public officials”, Ali Farazmand (ed), Bureaucracy and Administration, Boca Raton New York London: CRC Press, 2009, 303-320. (to be distributed) A. K. Srivastava, “Bureaucracy and Public Policy”, in A. Farazmand (ed.), Global Encyclopedia of Public Administration, Public Policy, and Governance, Bureaucracy and Leadership, Springer Cham, 2018, 597-602. (to be distributed) B. Guy Peters, Politics of Bureaucracy, 5th edition, London New York: Routledge, 2001, 33-84. (to be distributed) C. Dahlström and V. Lapuente, “Comparative Bureaucratic Politics”, Annual Review of Political Science 25, 2022:43-65, https://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev-polisci-051120-102543 C. Örnek, “The Bureaucracy and Its Discontents in Modern Turkey: Liberalism, Neo-Liberalism and Anti-Intellectualism”, Emine Zeynep Suda, Ateş Uslu, Emre Eren Korkmaz (eds), İstanbul: Istanbul University Press, 2020, 129-147, https://cdn.istanbul.edu.tr/file/JTA6CLJ8T5/D43A898CD9B0473EBF87A2D69810F5CD D. Stanisevski, “Bureaucracy and Capitalism”, in Farazmand (ed), 2018 , 522-527. Eunju Rho, “Bureaucracy and Outsourcing”, ” in Farazmand (ed), 2018, 563-570. (to be distributed) E. Vigoda-Gadot, “Bureaucracy and Democracy”, in Farazmand (ed.), 2018, 532-543. (to be distributed) F.Sager and C. Rosser, “Weber, Wilson, and Hegel: Theories of Modern Bureaucracy”, Public Administration Review 69,6, 2009: 1136-1147, https://www.researchgate.net/publication/230016364_Weber_Wilson_and_Hegel_Theories_of_Modern_Bureaucracy J.E. Herbel, “Administrative Reform”, in Farazmand (ed), 2018, 221-227. J. Toye, “Modern Bureaucracy”, Research Paper No. 2006/52 https://www.wider.unu.edu/sites/default/files/rp2006-52.pdf J. P. Araya, “Bureaucratic Influence in Policy Formulation” in Farazmand (ed), 2018, 619-626. (to be distributed) J. Trondal, “Bureaucratic Structure” in Farazmand (ed), 2018, 631-636. (to be distributed) K. Eaton, “Parliamentarism versus presidentialism in the policy arena”, Comparative Politics, 32, 3, 2000: 355-376, https://www.academia.edu/1201688/Parliamentarism_versus_presidentialism_in_the_policy_arena K. Geuijen, P.Hart, S. Princen and K. Yesilkagit, The New Eurocrats: National Civil Servants in EU Policy-making, Amsterdam University Press, 2008, 13-30. (to be distributed) M. Akçakaya, “Bürokrasi Kuramları ve Türk Kamu Yönetiminde Bürokratik Sorunlar”, Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi 18,3, 2016: 669-694. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/286723 M. Heper, “The State and Public Bureaucracies: A Comparative and Historical Perspective”, Comparative Studies in Society and History 27,1, 1985:86-110. (to be distributed) Metin Heper, “The State and Bureaucracy: The Turkish Case in Historical Perspective”, içinde A. Farazmand (ed) Handbook of Comparative and Development Administration, Marcel & Dekker Inc. , 677-686. http://repository.bilkent.edu.tr/bitstream/handle/11693/51424/The_state_and_bureaucracy_the_Turkish_case_in_historical_perspective.pdf?sequence=3 M.S. Rahman, “Bureaucracy and Politicians Relations”, in Farazmand (ed.), 2018, 579-585. M.Yıldız and U. Ömürgönülşen, “Why Do Bureaucrats Push for Administrative Reform? Proposing A Model of Bureaucratic Behavior”, Sosyal Bilimler Dergisi/Journal of Social Sciences II, 1, 2009: 113- 140. http://dergi.neu.edu.tr/public/journals/7/yazardizini/yildiz-m-omurgonulsen-u-2009-april.pdf Ö. F. Gençkaya, “Kamu Yönetiminde Çıkar Çatışması”, 2009, https://slideplayer.biz.tr/slide/5598343/ Ö.F. Gençkaya, “Kamusal Etik: Rolü ve Amaçları”, https://www.tbmm.gov.tr/etik_komisyonu/belgeler/makale_KamusalEtik-OmerFarukGenkaya.pdf R.F. Callahan, Bureaucracy and Leadership, in Farazmand (ed.), 557-563, https://www.researchgate.net/publication/319210640_Bureaucracy_and_Leadership S. G. Koven, “Bureaucracy, Democracy, and the New Public Management”, in Farazmand (ed), 2009, 139-154. (to be distributed) S. Sezen, “International versus domestic explanations of administrative reforms: the case of Turkey”, International Review of Administrative Sciences 77, 2, 2011: 322–346, https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1026.7854&rep=rep1&type=pdf S. Sözen, “Administrative Reforms in Turkey: Imperatives, Efforts and Constraints”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 60-3, 2005: 196-214, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/36098 T. Güler, “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi ve Kamu Yönetimine Etkileri”, Balıkesir University The Journal of Social Sciences Institute 21, 39, 2018: 299-323, http://sbe.balikesir.edu.tr/dergi/edergi/c21s39/c21s39m12.pdf T. Olejniczak, “Bureaucracy and Culture”, in Farazmand (ed.), 2018, 528-532. T. Önder, “Türkiye’de Bürokrasi-Demokrasi İlişkisi Üzerine”, OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 14(20) 2019: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/886840 T. Puolokainen and A. Jaansoo, “Bureaucracy and Service Delivery”, in Farazmand (ed), 2018, 602-607. V. Vignieri, “Old Public Administration, New Public Management and Public Governance: shifts in dominant modes of Public Administration”, 2020, https://www.vincenzovignieri.com/old-public-administration-new-public-management-and-public-governance-shifts-in-dominant-modes-of-public-administration/ Y. Liao, “Bureaucracy Responsiveness”, in Farazmand (ed), 2018, 607-612. Y. Üstüner, “Kamu Yönetimi Kuramı ve Kamu İşletmeciliği Okulu”, Amme İdaresi Dergisi 33, 2000: 15-31. https://www.academia.edu/17640980/Kamu_Y%C3%B6netimi_Kuram%C4%B1_ve_Kamu_%C4%B0%C5%9Fletmecili%C4%9Fi_Okulu_Y%C4%B1lmaz_%C3%9Cst%C3%Bcner |
Weber, Max. From Max Weber: Essays in Sociology. Edited and translated by H. H. Gerth and C. Wright Mills. Oxford and New York: Oxford University Press, 1946. Wilson, Woodrow. “The Study of Administration”, Political Science Quarterly 2, 2, 1887: 197–222.Ludwig Von Mises, Bureaucracy, New Haven: Yale University Press, 1944, https://cdn.mises.org/Bureaucracy_3.pdf |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | ||||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | ||||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | ||||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | ||||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | ||||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | ||||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | ||||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | ||||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | ||||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 4 | 56 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 168 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(168/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BÜROKRASİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ömer Faruk GENÇKAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilerin bürokrasiyi daha geniş bir siyasal, toplumsal ve ekonomik bağlamda incelemelerine yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Bürokrasiyi anlamak, onun ne olduğunu, kamu politikalarının oluşturulmasında ve uygulanmasındaki yerini ve işleyişinde; ne tür sorunlarla karşılaştığını anlamak demektir. Bu bağlamda, ders hem bürokrasiye kuramsal yaklaşımlara hem de yerel ve uluslararası düzeylerde farklı bağlamlarda bürokrasinin günlük işleyişinin uygulamadaki sonuçlarına odaklanacaktır. Ders, ayrıca, Türkiye'deki bürokrasiye, özellikle 2000'li yıllarda deneyimlenen nitelikleri ve değişimleri yansıtmaya odaklanacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Genel Tanıtım,Modern Bürokrasi Teorileri,Bürokrasi Modelleri,Bürokrasi, Kültür ve Liderlik,Bürokrasi, liberalizm ve demokrasi,Bürokrasinin siyasallaşması,Dönem ortası sınavı - Vize Haftası,İdari reform,Bürokrasi, Kamu Politikası ve Hizmet sunumu,Yeni Kamu Yönetimi ve Yönetişim,Uluslararası Bürokrasi,Türkiye'de devlet ve bürokrasi,Türk bürokrasisindeki sorunlar,Hesap Verebilirlik ve Kamu Hizmeti Etiği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bürokrasi kavramını tanımlar, yönetimdeki rolünü açıklar, bürokratik devletin büyümesinin nedenlerini inceler ve devam eden genişlemesinin lehinde ve aleyhindeki argümanları değerlendirir. | 16, 9 | A |
2. Weberci ve Weber sonrası bürokratik kuramlar hakkındaki ön bilgilerini geliştirir. | 16, 9 | A |
3. Artımcılık ve bürokratik kültürün politika yapımını nasıl etkilediğini analiz eder. | 16, 9 | A |
4. Etkili politika uygulamasının önündeki engelleri belirler. | 16, 9 | A |
5. Bürokrasinin performansının etkinliğini artırmaya yönelik reform çabalarının güçlü ve zayıf yönlerini karşılaştırır. | 16, 9 | A |
6. Bürokratik ethos ile uygulamadaki idari ve siyasi sistemler arasında bağlantı kurar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel Tanıtım | Heper, 1985; Dahlström and Lapuente, 2022. |
2 | Modern Bürokrasi Teorileri | Sager and Rosser, 2009 |
3 | Bürokrasi Modelleri | Toye, 2006 |
4 | Bürokrasi, Kültür ve Liderlik | Olejniczak, 2018; Callahan, 2018; Peters, 2001 |
5 | Bürokrasi, liberalizm ve demokrasi | Farazmand, 2018; Stanisevski, 2018; Vigoda-Gadot, 2018 |
6 | Bürokrasinin siyasallaşması | D. Appiah&A. Abdulai, 2018; Rahman, 2018 |
7 | Dönem ortası sınavı - Vize Haftası | |
8 | İdari reform | Yıldız and Ömürgönülşen, 2009; Sezen, 2011; Sözen, 2005; Herbel, 2018 |
9 | Bürokrasi, Kamu Politikası ve Hizmet sunumu | Srivastava, 2018; Araya, 2018; Trondal, 2018; Puolokainen and Jaanso, 2018; Liao, 2018 |
10 | Yeni Kamu Yönetimi ve Yönetişim | Vignieri, 2020; Üstüner, 2000; Rho, 2018 |
11 | Uluslararası Bürokrasi | Benz et al., 2017; Geuijen et al., 2008 |
12 | Türkiye'de devlet ve bürokrasi | Akçakaya, 2016; Örnek, 2020 |
13 | Türk bürokrasisindeki sorunlar | Güler, 2018; Önder, 2019 |
14 | Hesap Verebilirlik ve Kamu Hizmeti Etiği | Farazmand, 2009: Gençkaya, nd.; Gençkaya, 2009; Neuby; Paudel and Gupta, 2019 |
Kaynak |
Zorunlu okumalar A. Benz , A. Corcaci , and J. W. Doser, “Multilevel Administration in International and National Contexts”, Michael W. Bauer, Christoph Knill and Steffen Eckhard (eds), International Bureaucracy Challenges and Lessons for Public Administration Research, London: Palgrave Macmillan, 2017, 151-178. (to be distributed) A. Farazmand, “Public Service Ethics and Professionalism: A Primer for public officials”, Ali Farazmand (ed), Bureaucracy and Administration, Boca Raton New York London: CRC Press, 2009, 303-320. (to be distributed) A. K. Srivastava, “Bureaucracy and Public Policy”, in A. Farazmand (ed.), Global Encyclopedia of Public Administration, Public Policy, and Governance, Bureaucracy and Leadership, Springer Cham, 2018, 597-602. (to be distributed) B. Guy Peters, Politics of Bureaucracy, 5th edition, London New York: Routledge, 2001, 33-84. (to be distributed) C. Dahlström and V. Lapuente, “Comparative Bureaucratic Politics”, Annual Review of Political Science 25, 2022:43-65, https://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev-polisci-051120-102543 C. Örnek, “The Bureaucracy and Its Discontents in Modern Turkey: Liberalism, Neo-Liberalism and Anti-Intellectualism”, Emine Zeynep Suda, Ateş Uslu, Emre Eren Korkmaz (eds), İstanbul: Istanbul University Press, 2020, 129-147, https://cdn.istanbul.edu.tr/file/JTA6CLJ8T5/D43A898CD9B0473EBF87A2D69810F5CD D. Stanisevski, “Bureaucracy and Capitalism”, in Farazmand (ed), 2018 , 522-527. Eunju Rho, “Bureaucracy and Outsourcing”, ” in Farazmand (ed), 2018, 563-570. (to be distributed) E. Vigoda-Gadot, “Bureaucracy and Democracy”, in Farazmand (ed.), 2018, 532-543. (to be distributed) F.Sager and C. Rosser, “Weber, Wilson, and Hegel: Theories of Modern Bureaucracy”, Public Administration Review 69,6, 2009: 1136-1147, https://www.researchgate.net/publication/230016364_Weber_Wilson_and_Hegel_Theories_of_Modern_Bureaucracy J.E. Herbel, “Administrative Reform”, in Farazmand (ed), 2018, 221-227. J. Toye, “Modern Bureaucracy”, Research Paper No. 2006/52 https://www.wider.unu.edu/sites/default/files/rp2006-52.pdf J. P. Araya, “Bureaucratic Influence in Policy Formulation” in Farazmand (ed), 2018, 619-626. (to be distributed) J. Trondal, “Bureaucratic Structure” in Farazmand (ed), 2018, 631-636. (to be distributed) K. Eaton, “Parliamentarism versus presidentialism in the policy arena”, Comparative Politics, 32, 3, 2000: 355-376, https://www.academia.edu/1201688/Parliamentarism_versus_presidentialism_in_the_policy_arena K. Geuijen, P.Hart, S. Princen and K. Yesilkagit, The New Eurocrats: National Civil Servants in EU Policy-making, Amsterdam University Press, 2008, 13-30. (to be distributed) M. Akçakaya, “Bürokrasi Kuramları ve Türk Kamu Yönetiminde Bürokratik Sorunlar”, Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi 18,3, 2016: 669-694. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/286723 M. Heper, “The State and Public Bureaucracies: A Comparative and Historical Perspective”, Comparative Studies in Society and History 27,1, 1985:86-110. (to be distributed) Metin Heper, “The State and Bureaucracy: The Turkish Case in Historical Perspective”, içinde A. Farazmand (ed) Handbook of Comparative and Development Administration, Marcel & Dekker Inc. , 677-686. http://repository.bilkent.edu.tr/bitstream/handle/11693/51424/The_state_and_bureaucracy_the_Turkish_case_in_historical_perspective.pdf?sequence=3 M.S. Rahman, “Bureaucracy and Politicians Relations”, in Farazmand (ed.), 2018, 579-585. M.Yıldız and U. Ömürgönülşen, “Why Do Bureaucrats Push for Administrative Reform? Proposing A Model of Bureaucratic Behavior”, Sosyal Bilimler Dergisi/Journal of Social Sciences II, 1, 2009: 113- 140. http://dergi.neu.edu.tr/public/journals/7/yazardizini/yildiz-m-omurgonulsen-u-2009-april.pdf Ö. F. Gençkaya, “Kamu Yönetiminde Çıkar Çatışması”, 2009, https://slideplayer.biz.tr/slide/5598343/ Ö.F. Gençkaya, “Kamusal Etik: Rolü ve Amaçları”, https://www.tbmm.gov.tr/etik_komisyonu/belgeler/makale_KamusalEtik-OmerFarukGenkaya.pdf R.F. Callahan, Bureaucracy and Leadership, in Farazmand (ed.), 557-563, https://www.researchgate.net/publication/319210640_Bureaucracy_and_Leadership S. G. Koven, “Bureaucracy, Democracy, and the New Public Management”, in Farazmand (ed), 2009, 139-154. (to be distributed) S. Sezen, “International versus domestic explanations of administrative reforms: the case of Turkey”, International Review of Administrative Sciences 77, 2, 2011: 322–346, https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1026.7854&rep=rep1&type=pdf S. Sözen, “Administrative Reforms in Turkey: Imperatives, Efforts and Constraints”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 60-3, 2005: 196-214, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/36098 T. Güler, “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi ve Kamu Yönetimine Etkileri”, Balıkesir University The Journal of Social Sciences Institute 21, 39, 2018: 299-323, http://sbe.balikesir.edu.tr/dergi/edergi/c21s39/c21s39m12.pdf T. Olejniczak, “Bureaucracy and Culture”, in Farazmand (ed.), 2018, 528-532. T. Önder, “Türkiye’de Bürokrasi-Demokrasi İlişkisi Üzerine”, OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 14(20) 2019: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/886840 T. Puolokainen and A. Jaansoo, “Bureaucracy and Service Delivery”, in Farazmand (ed), 2018, 602-607. V. Vignieri, “Old Public Administration, New Public Management and Public Governance: shifts in dominant modes of Public Administration”, 2020, https://www.vincenzovignieri.com/old-public-administration-new-public-management-and-public-governance-shifts-in-dominant-modes-of-public-administration/ Y. Liao, “Bureaucracy Responsiveness”, in Farazmand (ed), 2018, 607-612. Y. Üstüner, “Kamu Yönetimi Kuramı ve Kamu İşletmeciliği Okulu”, Amme İdaresi Dergisi 33, 2000: 15-31. https://www.academia.edu/17640980/Kamu_Y%C3%B6netimi_Kuram%C4%B1_ve_Kamu_%C4%B0%C5%9Fletmecili%C4%9Fi_Okulu_Y%C4%B1lmaz_%C3%9Cst%C3%Bcner |
Weber, Max. From Max Weber: Essays in Sociology. Edited and translated by H. H. Gerth and C. Wright Mills. Oxford and New York: Oxford University Press, 1946. Wilson, Woodrow. “The Study of Administration”, Political Science Quarterly 2, 2, 1887: 197–222.Ludwig Von Mises, Bureaucracy, New Haven: Yale University Press, 1944, https://cdn.mises.org/Bureaucracy_3.pdf |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | ||||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | ||||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | ||||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | ||||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | ||||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | ||||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | ||||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | ||||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | ||||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |