Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN VE MEKAN | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Elif YURTOĞLU PEK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Elif YURTOĞLU PEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsan davranışı üzerinde kentsel mekânın etkilerini yorumlamayı sağlamak ve insan etkisiyle mekânı şekillendiren politikaları örnekler üzerinden ele alıp tartışmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kavramsal çerçeve, dersin amaç, içerik ve kaynakları hakkında bilgilendirme.,Mekân ve Çevresel Psikoloji ,Kentsel Mekânın Tarihsel Gelişimi ,Türkiye Kentleşmesi ,İmge, Algı ve Mekânsal Algı,Filmler Üzerinden Göç ve İnsana Etkisi ,Suç ve Mekân,Mahremiyet, Kamusal ve Özel Alan,Kentsel Dönüşüm ile Değişen Gündelik Hayat Rutinleri ,Kentsel Dönüşüm Uygulamalarının İnsana Etkisi,Öğrenci Sunuşları,Öğrenci Sunuşları,Öğrenci Sunuşları,Öğrenci Sunuşları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Mekân ve Çevresel Psikoloji alanında temel bilgiler edinerek, sebep ve sonuçları tanımlayabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
1.1. Mekân gelişimini tarihsel süreçte yorumlar. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
1.2. Mekânı oluşturan unsurları, psikoloji çerçevesinde ele alır. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, F |
2. Psikolojiyi, mekân ile ilişkilendirebilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | A, E |
2.1. Mekânı oluşturan faktörleri, psikoloji disiplini bağlamında bilir. | 10, 13, 16, 19, 9 | A, E |
2.2. Mekânın psikoloji üzerindeki etkisini yorumlar. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
3. Psikoloji ve göç kavramlarını birbiriyle ilişkilendirebilecektir. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, F |
3.1. Göç ile insan hayatındaki değişiklikleri açıklar. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
3.2. Göçün, psikoloji üzerindeki etkisini yorumlar. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
4. Suç ve Mekân arasındaki ilişkiyi değerlendirebilir. | 10, 13, 16, 19, 9 | A, E |
4.1. Suç, mekân ve psikoloji arasında ilişki kurar. | 10, 16, 19, 5, 9 | A, E |
4.2. Suçun unsurlarında psikolojinin yerini bilir. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
5. Kentsel Dönüşüm ile değişen gündelik hayat rutinlerini ve psikolojik çıktılarını yorumlayabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
5.1. Psikoloji ve kentsel dönüşüm arasında bağlantı kurar. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
5.2. Emsal kentsel dönüşüm uygulamalarını ve psikolojideki etkilerini bilir. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
6. Mahremiyet, kamusal ve özel alanı psikoloji ile ilişkilendirebilecektir. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
6.1. Kamusal alan ile özel alan farkını bilir. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
6.2. Mahremiyet ve psikoloji arasında ilişki kurar. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavramsal çerçeve, dersin amaç, içerik ve kaynakları hakkında bilgilendirme. | |
2 | Mekân ve Çevresel Psikoloji | |
3 | Kentsel Mekânın Tarihsel Gelişimi | |
4 | Türkiye Kentleşmesi | |
5 | İmge, Algı ve Mekânsal Algı | |
6 | Filmler Üzerinden Göç ve İnsana Etkisi | |
7 | Suç ve Mekân | |
8 | Mahremiyet, Kamusal ve Özel Alan | |
9 | Kentsel Dönüşüm ile Değişen Gündelik Hayat Rutinleri | |
10 | Kentsel Dönüşüm Uygulamalarının İnsana Etkisi | |
11 | Öğrenci Sunuşları | |
12 | Öğrenci Sunuşları | |
13 | Öğrenci Sunuşları | |
14 | Öğrenci Sunuşları |
Kaynak |
Gözde Kıral Uçar ve Derya Hasta (2020), "Çevre Psikolojisi, İnsan-Doğa Etkileşimi ve Çevre Davranışı", Nobel Yayınevi. Melek Göregenli (2015), "Çevre Psikolojisi, İnsan Mekân İlişkileri", İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 9 | 9 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 4 | 4 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 3 | 3 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 7 | 7 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 7 | 7 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 72 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(72/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN VE MEKAN | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Elif YURTOĞLU PEK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Elif YURTOĞLU PEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsan davranışı üzerinde kentsel mekânın etkilerini yorumlamayı sağlamak ve insan etkisiyle mekânı şekillendiren politikaları örnekler üzerinden ele alıp tartışmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kavramsal çerçeve, dersin amaç, içerik ve kaynakları hakkında bilgilendirme.,Mekân ve Çevresel Psikoloji ,Kentsel Mekânın Tarihsel Gelişimi ,Türkiye Kentleşmesi ,İmge, Algı ve Mekânsal Algı,Filmler Üzerinden Göç ve İnsana Etkisi ,Suç ve Mekân,Mahremiyet, Kamusal ve Özel Alan,Kentsel Dönüşüm ile Değişen Gündelik Hayat Rutinleri ,Kentsel Dönüşüm Uygulamalarının İnsana Etkisi,Öğrenci Sunuşları,Öğrenci Sunuşları,Öğrenci Sunuşları,Öğrenci Sunuşları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Mekân ve Çevresel Psikoloji alanında temel bilgiler edinerek, sebep ve sonuçları tanımlayabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
1.1. Mekân gelişimini tarihsel süreçte yorumlar. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
1.2. Mekânı oluşturan unsurları, psikoloji çerçevesinde ele alır. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, F |
2. Psikolojiyi, mekân ile ilişkilendirebilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | A, E |
2.1. Mekânı oluşturan faktörleri, psikoloji disiplini bağlamında bilir. | 10, 13, 16, 19, 9 | A, E |
2.2. Mekânın psikoloji üzerindeki etkisini yorumlar. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
3. Psikoloji ve göç kavramlarını birbiriyle ilişkilendirebilecektir. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, F |
3.1. Göç ile insan hayatındaki değişiklikleri açıklar. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
3.2. Göçün, psikoloji üzerindeki etkisini yorumlar. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
4. Suç ve Mekân arasındaki ilişkiyi değerlendirebilir. | 10, 13, 16, 19, 9 | A, E |
4.1. Suç, mekân ve psikoloji arasında ilişki kurar. | 10, 16, 19, 5, 9 | A, E |
4.2. Suçun unsurlarında psikolojinin yerini bilir. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
5. Kentsel Dönüşüm ile değişen gündelik hayat rutinlerini ve psikolojik çıktılarını yorumlayabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
5.1. Psikoloji ve kentsel dönüşüm arasında bağlantı kurar. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
5.2. Emsal kentsel dönüşüm uygulamalarını ve psikolojideki etkilerini bilir. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
6. Mahremiyet, kamusal ve özel alanı psikoloji ile ilişkilendirebilecektir. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
6.1. Kamusal alan ile özel alan farkını bilir. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
6.2. Mahremiyet ve psikoloji arasında ilişki kurar. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavramsal çerçeve, dersin amaç, içerik ve kaynakları hakkında bilgilendirme. | |
2 | Mekân ve Çevresel Psikoloji | |
3 | Kentsel Mekânın Tarihsel Gelişimi | |
4 | Türkiye Kentleşmesi | |
5 | İmge, Algı ve Mekânsal Algı | |
6 | Filmler Üzerinden Göç ve İnsana Etkisi | |
7 | Suç ve Mekân | |
8 | Mahremiyet, Kamusal ve Özel Alan | |
9 | Kentsel Dönüşüm ile Değişen Gündelik Hayat Rutinleri | |
10 | Kentsel Dönüşüm Uygulamalarının İnsana Etkisi | |
11 | Öğrenci Sunuşları | |
12 | Öğrenci Sunuşları | |
13 | Öğrenci Sunuşları | |
14 | Öğrenci Sunuşları |
Kaynak |
Gözde Kıral Uçar ve Derya Hasta (2020), "Çevre Psikolojisi, İnsan-Doğa Etkileşimi ve Çevre Davranışı", Nobel Yayınevi. Melek Göregenli (2015), "Çevre Psikolojisi, İnsan Mekân İlişkileri", İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |