Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOPATOLOJİ, EDEBİYAT VE FENOMENOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hayrettin KARA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı çeşitli edebi metin türlerini (şiir, öykü, roman, deneme, destan, mektup, roman, vb.) psikopatoloji ve fenomenoloji temelinde incelemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikoloji, Psikopatoloji, Edebiyat ve Fenomenolojinin Tanımları ,Psikoloji, Psikopatoloji, Edebiyat ve Fenomenolojinin Kesişim Noktası,Psikozun Tanımı ve Dostoyevski Edebiyatında Psikozun Ele Alınışı,Psikozun Tanımı ve Dostoyevski Edebiyatında Psikozun Ele Alınışı,Anksiyetenin Tanımı ve Gılgamış Destanı’nda Ölüm Anksiyetesinin Ele Alınışı,Anksiyetenin Tanımı ve Gılgamış Destanı’nda Ölüm Anksiyetesinin Ele Alınışı,Depresyonun Tanımı ve Emily Dickinson Şiirinde Depresyonun Ele Alınışı,Depresyonun Tanımı ve Emily Dickinson Şiirinde Depresyonun Ele Alınışı ,Depresyonun Tanımı ve Yusuf Atılgan’ın Öykülerinde Depresyonun Ele Alınışı,Depresyonun Tanımı ve Yusuf Atılgan’ın Öykülerinde Depresyonun Ele Alınışı,Disosiyasyonun Tanımı ve Asaf Halet Çelebi’nin Şiirlerinde Disosiyasyonun Ele Alınışı,Disosiyasyonun Tanımı ve Asaf Halet Çelebi’nin Şiirlerinde Disosiyasyonun Ele Alınışı,Duygudurum Bozuklukları ve Yunus Emre Şiirinde Bipolar Bozukluğun Ele Alınışı,Duygudurum Bozuklukları ve Yunus Emre Şiirinde Bipolar Bozukluğun Ele Alınışı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Psikopatolojiyle ilgili yaşantı odaklı bir bakış geliştirebilir. | A | |
2. Çeşitli türlerde edebi metinlerin içeriğindeki psikopatolojik durumları fenomenolojik bakış açısıyla yorumlayabilir. | A | |
3. Fenomenolojinin tanımını, felsefi alt yapısını ve tekniklerini tartışabilir. | A |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikoloji, Psikopatoloji, Edebiyat ve Fenomenolojinin Tanımları | Arıkan, Eagleton, Zahavi |
2 | Psikoloji, Psikopatoloji, Edebiyat ve Fenomenolojinin Kesişim Noktası | Arıkan, Eagleton, Zahavi |
3 | Psikozun Tanımı ve Dostoyevski Edebiyatında Psikozun Ele Alınışı | Dostoyevski (Suç ve Ceza) |
4 | Psikozun Tanımı ve Dostoyevski Edebiyatında Psikozun Ele Alınışı | Dostoyevski, (Karamazov Kardeşler) |
5 | Anksiyetenin Tanımı ve Gılgamış Destanı’nda Ölüm Anksiyetesinin Ele Alınışı | Duralı |
6 | Anksiyetenin Tanımı ve Gılgamış Destanı’nda Ölüm Anksiyetesinin Ele Alınışı | Duralı |
7 | Depresyonun Tanımı ve Emily Dickinson Şiirinde Depresyonun Ele Alınışı | Dickinson |
8 | Depresyonun Tanımı ve Emily Dickinson Şiirinde Depresyonun Ele Alınışı | Dickinson |
9 | Depresyonun Tanımı ve Yusuf Atılgan’ın Öykülerinde Depresyonun Ele Alınışı | Atılgan |
10 | Depresyonun Tanımı ve Yusuf Atılgan’ın Öykülerinde Depresyonun Ele Alınışı | Atılgan |
11 | Disosiyasyonun Tanımı ve Asaf Halet Çelebi’nin Şiirlerinde Disosiyasyonun Ele Alınışı | Çelebi |
12 | Disosiyasyonun Tanımı ve Asaf Halet Çelebi’nin Şiirlerinde Disosiyasyonun Ele Alınışı | Çelebi |
13 | Duygudurum Bozuklukları ve Yunus Emre Şiirinde Bipolar Bozukluğun Ele Alınışı | Yunus Emre |
14 | Duygudurum Bozuklukları ve Yunus Emre Şiirinde Bipolar Bozukluğun Ele Alınışı | Yunus Emre |
Kaynak |
Arıkan, H. H. (2019). Edebiyat ve fenomenolojik edebiyat eleştirisi üzerine. Dinlenen Ben Rüya ve Terapi Dergisi, 6, 41-45. Atılgan, Y. (2017). Bütün öyküleri. İstanbul: Can. Çelebi, A. H. (2020). Bütün şiirleri. İstanbul: Everest. Dickinson, E. (2020). Seçme şiirler. (D. Körpe, Çev.). İstanbul: İthaki. Dostoyevski, F. M. (2009). Karamazov kardeşler. (N. Y. Taluy, Çev.). İstanbul: İş Bankası. Dostoyevski, F. M. (2011). Suç ve ceza. (M. Beyhan, Çev.). İstanbul: İş Bankası. Duralı, Ş. T. (2007). Gılgamış destanı. İstanbul: Dergah. Eagleton, T. (2008). Literary theory: An introduction. Minneapolis: University of Minnesota Press. Tatcı, M. (2005). Yûnus Emre Külliyatı. Yûnus Emre Divânı Tenkitli Metin. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı. Zahavi, D. (2019). Phenomenology: The basics. New York: Routledge. |
https://fgokhanozcan.blogspot.com/2020/09/klinik-edebiyat-oznelligin-pesinde-bir.html |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 20 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 168 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(168/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOPATOLOJİ, EDEBİYAT VE FENOMENOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hayrettin KARA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı çeşitli edebi metin türlerini (şiir, öykü, roman, deneme, destan, mektup, roman, vb.) psikopatoloji ve fenomenoloji temelinde incelemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikoloji, Psikopatoloji, Edebiyat ve Fenomenolojinin Tanımları ,Psikoloji, Psikopatoloji, Edebiyat ve Fenomenolojinin Kesişim Noktası,Psikozun Tanımı ve Dostoyevski Edebiyatında Psikozun Ele Alınışı,Psikozun Tanımı ve Dostoyevski Edebiyatında Psikozun Ele Alınışı,Anksiyetenin Tanımı ve Gılgamış Destanı’nda Ölüm Anksiyetesinin Ele Alınışı,Anksiyetenin Tanımı ve Gılgamış Destanı’nda Ölüm Anksiyetesinin Ele Alınışı,Depresyonun Tanımı ve Emily Dickinson Şiirinde Depresyonun Ele Alınışı,Depresyonun Tanımı ve Emily Dickinson Şiirinde Depresyonun Ele Alınışı ,Depresyonun Tanımı ve Yusuf Atılgan’ın Öykülerinde Depresyonun Ele Alınışı,Depresyonun Tanımı ve Yusuf Atılgan’ın Öykülerinde Depresyonun Ele Alınışı,Disosiyasyonun Tanımı ve Asaf Halet Çelebi’nin Şiirlerinde Disosiyasyonun Ele Alınışı,Disosiyasyonun Tanımı ve Asaf Halet Çelebi’nin Şiirlerinde Disosiyasyonun Ele Alınışı,Duygudurum Bozuklukları ve Yunus Emre Şiirinde Bipolar Bozukluğun Ele Alınışı,Duygudurum Bozuklukları ve Yunus Emre Şiirinde Bipolar Bozukluğun Ele Alınışı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Psikopatolojiyle ilgili yaşantı odaklı bir bakış geliştirebilir. | A | |
2. Çeşitli türlerde edebi metinlerin içeriğindeki psikopatolojik durumları fenomenolojik bakış açısıyla yorumlayabilir. | A | |
3. Fenomenolojinin tanımını, felsefi alt yapısını ve tekniklerini tartışabilir. | A |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikoloji, Psikopatoloji, Edebiyat ve Fenomenolojinin Tanımları | Arıkan, Eagleton, Zahavi |
2 | Psikoloji, Psikopatoloji, Edebiyat ve Fenomenolojinin Kesişim Noktası | Arıkan, Eagleton, Zahavi |
3 | Psikozun Tanımı ve Dostoyevski Edebiyatında Psikozun Ele Alınışı | Dostoyevski (Suç ve Ceza) |
4 | Psikozun Tanımı ve Dostoyevski Edebiyatında Psikozun Ele Alınışı | Dostoyevski, (Karamazov Kardeşler) |
5 | Anksiyetenin Tanımı ve Gılgamış Destanı’nda Ölüm Anksiyetesinin Ele Alınışı | Duralı |
6 | Anksiyetenin Tanımı ve Gılgamış Destanı’nda Ölüm Anksiyetesinin Ele Alınışı | Duralı |
7 | Depresyonun Tanımı ve Emily Dickinson Şiirinde Depresyonun Ele Alınışı | Dickinson |
8 | Depresyonun Tanımı ve Emily Dickinson Şiirinde Depresyonun Ele Alınışı | Dickinson |
9 | Depresyonun Tanımı ve Yusuf Atılgan’ın Öykülerinde Depresyonun Ele Alınışı | Atılgan |
10 | Depresyonun Tanımı ve Yusuf Atılgan’ın Öykülerinde Depresyonun Ele Alınışı | Atılgan |
11 | Disosiyasyonun Tanımı ve Asaf Halet Çelebi’nin Şiirlerinde Disosiyasyonun Ele Alınışı | Çelebi |
12 | Disosiyasyonun Tanımı ve Asaf Halet Çelebi’nin Şiirlerinde Disosiyasyonun Ele Alınışı | Çelebi |
13 | Duygudurum Bozuklukları ve Yunus Emre Şiirinde Bipolar Bozukluğun Ele Alınışı | Yunus Emre |
14 | Duygudurum Bozuklukları ve Yunus Emre Şiirinde Bipolar Bozukluğun Ele Alınışı | Yunus Emre |
Kaynak |
Arıkan, H. H. (2019). Edebiyat ve fenomenolojik edebiyat eleştirisi üzerine. Dinlenen Ben Rüya ve Terapi Dergisi, 6, 41-45. Atılgan, Y. (2017). Bütün öyküleri. İstanbul: Can. Çelebi, A. H. (2020). Bütün şiirleri. İstanbul: Everest. Dickinson, E. (2020). Seçme şiirler. (D. Körpe, Çev.). İstanbul: İthaki. Dostoyevski, F. M. (2009). Karamazov kardeşler. (N. Y. Taluy, Çev.). İstanbul: İş Bankası. Dostoyevski, F. M. (2011). Suç ve ceza. (M. Beyhan, Çev.). İstanbul: İş Bankası. Duralı, Ş. T. (2007). Gılgamış destanı. İstanbul: Dergah. Eagleton, T. (2008). Literary theory: An introduction. Minneapolis: University of Minnesota Press. Tatcı, M. (2005). Yûnus Emre Külliyatı. Yûnus Emre Divânı Tenkitli Metin. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı. Zahavi, D. (2019). Phenomenology: The basics. New York: Routledge. |
https://fgokhanozcan.blogspot.com/2020/09/klinik-edebiyat-oznelligin-pesinde-bir.html |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |