Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOPATOLOJİ | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Çarşamba 16:30-17:15 Çarşamba 17:30-18:15 Çarşamba 18:30-19:15 Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 Cuma 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, insanın sahip olduğu temel psikolojik ve davranışsal süreçleri ve bu süreçlere dair temel kavramları öğrenmek; psikopatolojinin sınıflandırılmasını amaçlayan güncel yaklaşımları incelemek; yaygın görülen psikopatolojik durumların görünümlerine, ortaya çıkma ve süreğenlik kazanma süreçlerine dair bilgi edinmek, psikolojik işlevselliğe ilişkin davranışsal, sosyal/çevresel, biyolojik faktörleri bir arada düşünebilme becerisini kazanmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş: Normal nedir? Psikopatoloji nerede başlar?,Psikopatolojide Güncel Paradigmalar,Tanı ve Değerlendirme,Kaygı Bozuklukları,Obsesif Kompulsif ve Travma İlişkili Bozukluklar,Duygudurum Bozuklukları: Tek Uçlu Depresyon,Duygudurum Bozuklukları: Bipolar Bozukluk,Şizofreni,Disosiyatif Bozukluklar,Kişilik Bozuklukları,Yeme Bozuklukları ve Cinsel Bozukluklar,Madde Kullanım Bozuklukları,Çocukluk Dönemi Psikopatolojileri,İleri Yaş ve Nörobilişsel Bozukluklar; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2.Psikopatolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir. | 1, 14, 19 | A |
3.Psikopatoloji gelişimine ilişkin temel mekanizmaları tanıyabilir. | 1, 14 | A |
4.Esnek ve geniş davranış repertuarı çerçevesinde, işlevselliğe dair tartışabilir. | 1, 10, 2 | A |
5.Psikopatolojik durumlar arası temel farkları ayırt edebilir. | 1, 10, 2 | A |
6.Yaygın görülen psikopatolojilerin sınıflandırılmasında kullanılan temel kriterleri tanımlayabilir. | 1, 12, 18, 2, 3 | A |
1. İnsan psikolojinin temel süreçlerini tanımlayabilir. | 1, 14, 19, 2 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 12: Örnek Olay, 14: Bireysel Çalışma, 18: Vaka Çalışması, 19: Kavram Haritası, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş: Normal nedir? Psikopatoloji nerede başlar? | AP, Bl.1 |
2 | Psikopatolojide Güncel Paradigmalar | AP, Bl.2 |
3 | Tanı ve Değerlendirme | AP, Bl.3 |
4 | Kaygı Bozuklukları | AP, Bl.6 |
5 | Obsesif Kompulsif ve Travma İlişkili Bozukluklar | AP, Bl.7 |
6 | Duygudurum Bozuklukları: Tek Uçlu Depresyon | AP, Bl.5 |
7 | Duygudurum Bozuklukları: Bipolar Bozukluk | AP, Bl.5 |
8 | Şizofreni | AP, Bl.9 |
9 | Disosiyatif Bozukluklar | AP, Bl.8 |
10 | Kişilik Bozuklukları | AP, Bl.15 |
11 | Yeme Bozuklukları ve Cinsel Bozukluklar | AP, Bl.11-12 |
12 | Madde Kullanım Bozuklukları | AP, Bl.10 |
13 | Çocukluk Dönemi Psikopatolojileri | AP, Bl.13 |
14 | İleri Yaş ve Nörobilişsel Bozukluklar | AP, Bl.14 |
Kaynak |
Kring, A.M., Johnson, S.L., Davison, G.C., Neale, J.M. (2017). Anormal Psikolojisi/Psikopatoloji (Ed. Muzaffer Şahin), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Butcher J.N., Mineka S., Hooley JM. (2013). Anormal Psikoloji (Çev. Okhan Gündüz), İstanbul: Kaknüs Yayınları Amerikan Psikiyatri Birliği. (2013). DSM-5 Tanı Ölçütleri (Çev. Ertuğrul Köroğlu), Ankara: HYB Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
0 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
0 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
0 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
0 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
0 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
0 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
0 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
0 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
0 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
0 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
0 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |