Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ, Öğr.Gör. Kübra İLKAY
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, uygulamalı davranış analizinin (UDA) temel aldığı klasik ve edimsel koşullamayla öğrenme teorilerinin, pekiştirme tarifelerinin, pekiştireç türlerinin, davranış kaydı oluşturma, olumlu davranışı arttırma, olumsuz davranışı azaltma, davranış değiştirme ve davranış izlemeye yönelik kullanımını teorik ve pratik bilgilerle aktarmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Öğrenme ve Koşullamanın Temelleri,Pekiştirme Türleri ve Pekiştirme Tarifeleri,Davranış Değiştirmede Pekiştireç Kullanımı: Uygulamalı,Uygulamalı Davranış Analizinde Kullanılan Kayıt Teknikleri,Uygun Davranışı Arttırma Teknikleri: Uygulamalı,Uygun Olmayan Davranışı Azaltma Teknikleri:Uygulamalı,Davranış Değiştirmede Sönme, Genelleme, Kalıcılık,Davranış Problemlerinde UDA Kullanımı,Davranış Problemlerinde UDA Kullanımı: Uygulamalı-Örnek Vaka: Erken Dönem Mastürbasyon,Çocuk Psikopatolojisinde UDA Kullanımı - Uygulamalı : Öğrenme Güçlüğü, Zeka Geriliği, DEHB, Mutizm,Çocuk Psikopatolojisinde UDA Kullanımı - Uygulamalı: Enkoprezis, Enürezis, Yıkıcı Davranım Bozukluğu,Çocuk Psikopatolojisinde UDA Kullanımı - Uygulamalı: Otizm Spektrum Bozukluğu, Okul Fobisi, Yeme Bozuklukları, OKB,Sınıf Yönetiminde UDA Kullanımı: Uygulamalı,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin İçeriğiÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Uygulamalı davranış analizinin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir.1, 5A
2. Klasik koşullanmayı kendi cümleleriyle ifade edebilir.1, 10, 12, 18A
3. Edimsel koşullanmayı kendi cümleleriyle ifade edebilir.1, 10, 12, 18A
4. Pekiştirme tarifelerini davranışa uygun olarak formüle edebilir. 1, 10, 12, 14, 18A
5. Uygulamalı davranış analizinin yöntem ve tekniklerini kullanarak davranış problemlerini analiz edebilir.1, 10, 12, 14, 15, 18A, C
6. Sınıf yönetiminde uygulamalı davranış analizi yöntem ve tekniklerini kullanarak sınıf içi düzenlemeler yapabilir, sınıf içi problemlere çözüm bulabilir. 1, 10, 12, 14, 15, 18A
7. Çocuk psikopatolojisinde uygulamalı davranış analizinin kullanım yeri ve şeklini ayırt edebilir. 1, 12, 14, 18A, C
Öğretim Yöntemleri:1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 12: Örnek Olay, 14: Bireysel Çalışma, 15: Problem Çözme, 18: Vaka Çalışması, 5: Gösteri
Ölçme Yöntemleri:A: Yazılı sınav, C: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Öğrenme ve Koşullamanın TemelleriUDA
2Pekiştirme Türleri ve Pekiştirme TarifeleriUDA
3Davranış Değiştirmede Pekiştireç Kullanımı: UygulamalıUDA
4Uygulamalı Davranış Analizinde Kullanılan Kayıt TeknikleriUDA
5Uygun Davranışı Arttırma Teknikleri: UygulamalıUDA
6Uygun Olmayan Davranışı Azaltma Teknikleri:UygulamalıUDA
7Davranış Değiştirmede Sönme, Genelleme, KalıcılıkUDA
8Davranış Problemlerinde UDA KullanımıUDA
9Davranış Problemlerinde UDA Kullanımı: Uygulamalı-Örnek Vaka: Erken Dönem MastürbasyonUDA, fotokopi
10Çocuk Psikopatolojisinde UDA Kullanımı - Uygulamalı : Öğrenme Güçlüğü, Zeka Geriliği, DEHB, MutizmUDA, fotokopi
11Çocuk Psikopatolojisinde UDA Kullanımı - Uygulamalı: Enkoprezis, Enürezis, Yıkıcı Davranım BozukluğuUDA, fotokopi
12Çocuk Psikopatolojisinde UDA Kullanımı - Uygulamalı: Otizm Spektrum Bozukluğu, Okul Fobisi, Yeme Bozuklukları, OKBUDA, fotokopi
13Sınıf Yönetiminde UDA Kullanımı: UygulamalıUDA, UDA-E
14Genel DeğerlendirmeFotokopi
Kaynak
Odluyurt, S. (Ed.)(2015).Uygulamalı Davranış Analizi, Ankara, Eğiten Kitap. Alberto, P.&Troutman, A. (2014).Uygulamalı Davranış Analizi ( Eğitimciler İçin).Hakan Sarı (Çev.).Nobel Akademik Yayıncılık.
Bolat, Ö. (2016). Beni Ödülle Cezalandırma, Doğan Kitap Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
0
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
X
0
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
0
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
X
0
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
X
0
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
X
0
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
0
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
X
0
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
X
0
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
X
0
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
0
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
0
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
0
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
0
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Ders

-

Dersin Detaylı Bilgileri

-

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu