Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DENEYSEL PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aysu MUTLUTÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aysu MUTLUTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, temel yöntemsel bilgileri gerçek araştırma problemleri bağlamında sunarak, öğrencilere psikolojinin farklı alanlarında kullanılan veri toplama yöntemleri, özellikle deneysel yöntem hakkında bilgi ve beceri kazandırmak, araştırma raporlarının eleştirel bir gözle nasıl okunacağı ve nasıl yazılacağını uygulamalı olarak göstermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel Psikolojide Açıklama,Araştırma Teknikleri: Gözlem ve Korelasyon,Araştırma Teknikleri: Gözlem ve Korelasyon,Araştırma Teknikleri: Deneysel Yönteme Giriş,Araştırma Teknikleri: Deneysel Desenler,Makale Okuma ve Tartışma,ARA SINAV,Faktöryel Deney Desenleri,Örneklem belirleme, Tip I ve II Hataları, Güç analizi,ANOVA, Post Hoc Testler, Faktöryel ANOVA,Makale okuma ve tartışma,Psikoloji Araştırmalarında Etik Kurallar, Araştırma Raporları Nasıl Okunur ve Nasıl Yazılır ,Öğrenci proje sunumları,Öğrenci proje sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilimsel psikolojideki temel kavramları anlar. | A, C | |
Literatür taraması yapar. | A, C | |
Deneysel desenlerin temel ilkelerini kavrar. | A, C | |
Deneysel yöntemler kullanarak bir hipotezi formüle ve test eder. | A, C | |
Deney tasarımlarını eleştirir. | A, C | |
Bilimsel araştırma yapar ve sonuçları APA tarzında raporlar. | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Bilimsel Psikolojide Açıklama | Kantowitz (Bölüm 1) |
2 | Araştırma Teknikleri: Gözlem ve Korelasyon | Kantowitz (Bölüm 2) |
3 | Araştırma Teknikleri: Gözlem ve Korelasyon | Kantowitz (Bölüm 2) |
4 | Araştırma Teknikleri: Deneysel Yönteme Giriş | Kantowitz (Bölüm 3) |
5 | Araştırma Teknikleri: Deneysel Desenler | Kantowitz (Bölüm 7-10) |
6 | Makale Okuma ve Tartışma | Okunacak makale öğretim elemanı tarafından dersten önce sisteme yüklenecektir. |
7 | ARA SINAV | |
8 | Faktöryel Deney Desenleri | Kantowitz (Bölüm 8-10) |
9 | Örneklem belirleme, Tip I ve II Hataları, Güç analizi | Ders notu |
10 | ANOVA, Post Hoc Testler, Faktöryel ANOVA | Ders notu |
11 | Makale okuma ve tartışma | Okunacak makale öğretim elemanı tarafından dersten önce sisteme yüklenecektir. |
12 | Psikoloji Araştırmalarında Etik Kurallar, Araştırma Raporları Nasıl Okunur ve Nasıl Yazılır | Kantowitz (Bölüm 4) |
13 | Öğrenci proje sunumları | |
14 | Öğrenci proje sunumları |
Kaynak |
Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloj. Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan. Ankara: Nobel Yayınevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
0 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
0 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
0 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
0 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
0 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
0 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
0 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
0 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
0 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
0 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |