Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA, KÜLTÜR VE PSİKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nağme GÖR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Müslüm Gökhan ASLAN |
Dersin Yardımcıları | Bu ders; Giriş ve dersin takdimi; Kültürün keşfi ve Sapiens tanımı üzerine kurulan medeniyet fikri; Modernitenin ortaya çıkışı ve sonrası, postmodern düşünce; Medya ve tüketim toplumunun inşası; Tüketim kültürü ve benlik; Teknoloji ve anksiyete ilişkisi; Dikkat/Odaklanma ve zaman kavramının/deneyiminin dönüşümü; Toplumsal dönüşüm bağlamında yeni pseudo akımlar ve New Age (Mindfulness, yoga, meditasyon); Post-Truth (Hakikat Sonrası) kavramı ve gerçeklik deneyiminin dönüşümü; Postpsikoloji ve klinik felsefe; Yeni “insan” tanımı ve yapay zekânın rolü; konularını içermektedir. |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öncelikli olarak, psikolojinin kuramları ile toplumsal ve kültürel dönüşüm olgularının nasıl yorumlanabileceğine dair bir tartışma yürütmektir. Bu tartışmayı gerçekleştirirken medya ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin bu dönüşümdeki rolleri odağa alınarak psikoloji literatürüyle kesişen veçhelerin yorumlanması hedeflenmektedir. Dersin çerçevesini çizen temel amaçlar şu şekilde sıralanabilir: - Kültürel dönüşümün ve moderniteyle tanımlanmış “insan”ın tarihinin izini sürmek. - Verili kabul edilen bugünkü “insan”lık kavramını tartışmak. - Psikolojinin bir disiplin olarak kültürel dönüşümün duraklarında nasıl bir karşılık bulduğunu, ne gibi cevaplar ve çözümler ürettiğini araştırmak. - Medyanın ve teknolojinin bu dönüşüm safhalarındaki işlevine ve etkilerine odaklanmak. - Bugünkü bireyin ve toplumun medya, kültürel dönüşüm ve psikoloji bağlamında ortaya çıkan güncel meselelerini irdelemek. - Geleceğin iletişim ortamını ve buna karşılık gelen “insan” formunu ve kültürünü tartışmak. - Geleceğin bireyi, toplumu ve “insan”ının psikolojisi üzerine düşünmek ve tartışmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma - Ders İçeriğinin Tanıtılması,Kültürün Keşfi ve Sapiens Medeniyeti,Moderniteye Doğru / Moderniteden Sonra – Toplumsal Tarih,,Medya ve Tüketim Toplumu - II,Benlik - I,Benlik - II,Anksiyete,Dikkat/Odaklanma,Toplumsal Dönüşüm ve New Age Akımları ,Post-truth (Hakikat Sonrası) ve Yeni Gerçekçilik,Yeni İnsan, Posthumanizm ve Transhumanizm ,Postpsikoloji ve Klinik Felsefe,Yapay Zekâ ve Psikolojinin Geleceği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kültür ve medeniyet tanımlarının tarihini ve ilgili terminolojinin temel tartışmalarını öğrenmek. | ||
2. Tüketim temelli toplumsal ve bireysel değişimin sosyoloji ve iletişim bilimleri literatürü üzerinden nasıl değerlendirildiğine dair düşünsel bir çerçeve çizebilmek | ||
3. Medya ve teknolojik dönüşüm olgularına psikoloji kuramları üzerinden bilimsel ve eleştirel bir yaklaşım geliştirmek. | ||
4. Kültürel İncelemeler, Sosyoloji, İletişim Bilimleri ve Psikoloji alanlarında literatür taraması yapabilmek. | ||
5. Öğrenilen kavramlar ve elde edilen verileri yorumlayarak uygulamalı bir tartışma/münazara yürütebilmek. | ||
6. İletişim teknolojileri merkezinde gerçekleşen toplumsal dönüşümün yarattığı yeni vakalara dair eleştirel ve multidisipliner bir tartışma yürütebilmek |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma - Ders İçeriğinin Tanıtılması | |
2 | Kültürün Keşfi ve Sapiens Medeniyeti | |
3 | Moderniteye Doğru / Moderniteden Sonra – Toplumsal Tarih | |
4 | Media and Consumer Society - I | |
5 | Medya ve Tüketim Toplumu - II | |
6 | Benlik - I | |
7 | Benlik - II | |
8 | Anksiyete | |
9 | Dikkat/Odaklanma | |
10 | Toplumsal Dönüşüm ve New Age Akımları | |
11 | Post-truth (Hakikat Sonrası) ve Yeni Gerçekçilik | |
12 | Yeni İnsan, Posthumanizm ve Transhumanizm | |
13 | Postpsikoloji ve Klinik Felsefe | |
14 | Yapay Zekâ ve Psikolojinin Geleceği |
Kaynak |
Baudrillard, J. (2018). Tüketim Toplumu, (Çev. N. Tutal, F. Keskin). Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Bauman, Z. (1996). Yasa Koyucular ile Yorumcular, (Çev. K. Atakay). Metis Yayınları, İstanbul. Castells, M. (2005). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür Birinci Cilt Ağ Toplumunun Yükselişi 1, (Çev. E. Kılıç). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Debord, G. (1996). Gösteri Toplumu. Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Fuchs, Christian, (2016). Sosyal Medya Eleştirel Bir Giriş. NotaBene Yayınları, Ankara. Gazzaley, A., Rosen, L. D. (2019). Dağınık Zihin: Yüksek Teknoloji Dünyasında Kadim Beyinler. Metis Kitap, İstanbul. Han, B. C. (2019). Psikopolitika: Neoliberalizm ve Yeni İktidar Teknikleri, (Çev. Haluk Barışcan). Metis Yayınları, İstanbul. Harari, Y. N. (2015). Sapiens-İnsan Türünün Kısa Bir Tarihi. Kollektif Kitap, İstanbul. Robinson, Daniel N. (2020). Psikolojinin Felsefi Tarihi. Doğu Batı Yayınları, Ankara. Salecl, R. (2013). Kaygı Üzerine, (Çev. Aksoy). Metis Yayınları, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA, KÜLTÜR VE PSİKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nağme GÖR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Müslüm Gökhan ASLAN |
Dersin Yardımcıları | Bu ders; Giriş ve dersin takdimi; Kültürün keşfi ve Sapiens tanımı üzerine kurulan medeniyet fikri; Modernitenin ortaya çıkışı ve sonrası, postmodern düşünce; Medya ve tüketim toplumunun inşası; Tüketim kültürü ve benlik; Teknoloji ve anksiyete ilişkisi; Dikkat/Odaklanma ve zaman kavramının/deneyiminin dönüşümü; Toplumsal dönüşüm bağlamında yeni pseudo akımlar ve New Age (Mindfulness, yoga, meditasyon); Post-Truth (Hakikat Sonrası) kavramı ve gerçeklik deneyiminin dönüşümü; Postpsikoloji ve klinik felsefe; Yeni “insan” tanımı ve yapay zekânın rolü; konularını içermektedir. |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öncelikli olarak, psikolojinin kuramları ile toplumsal ve kültürel dönüşüm olgularının nasıl yorumlanabileceğine dair bir tartışma yürütmektir. Bu tartışmayı gerçekleştirirken medya ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin bu dönüşümdeki rolleri odağa alınarak psikoloji literatürüyle kesişen veçhelerin yorumlanması hedeflenmektedir. Dersin çerçevesini çizen temel amaçlar şu şekilde sıralanabilir: - Kültürel dönüşümün ve moderniteyle tanımlanmış “insan”ın tarihinin izini sürmek. - Verili kabul edilen bugünkü “insan”lık kavramını tartışmak. - Psikolojinin bir disiplin olarak kültürel dönüşümün duraklarında nasıl bir karşılık bulduğunu, ne gibi cevaplar ve çözümler ürettiğini araştırmak. - Medyanın ve teknolojinin bu dönüşüm safhalarındaki işlevine ve etkilerine odaklanmak. - Bugünkü bireyin ve toplumun medya, kültürel dönüşüm ve psikoloji bağlamında ortaya çıkan güncel meselelerini irdelemek. - Geleceğin iletişim ortamını ve buna karşılık gelen “insan” formunu ve kültürünü tartışmak. - Geleceğin bireyi, toplumu ve “insan”ının psikolojisi üzerine düşünmek ve tartışmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma - Ders İçeriğinin Tanıtılması,Kültürün Keşfi ve Sapiens Medeniyeti,Moderniteye Doğru / Moderniteden Sonra – Toplumsal Tarih,,Medya ve Tüketim Toplumu - II,Benlik - I,Benlik - II,Anksiyete,Dikkat/Odaklanma,Toplumsal Dönüşüm ve New Age Akımları ,Post-truth (Hakikat Sonrası) ve Yeni Gerçekçilik,Yeni İnsan, Posthumanizm ve Transhumanizm ,Postpsikoloji ve Klinik Felsefe,Yapay Zekâ ve Psikolojinin Geleceği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kültür ve medeniyet tanımlarının tarihini ve ilgili terminolojinin temel tartışmalarını öğrenmek. | ||
2. Tüketim temelli toplumsal ve bireysel değişimin sosyoloji ve iletişim bilimleri literatürü üzerinden nasıl değerlendirildiğine dair düşünsel bir çerçeve çizebilmek | ||
3. Medya ve teknolojik dönüşüm olgularına psikoloji kuramları üzerinden bilimsel ve eleştirel bir yaklaşım geliştirmek. | ||
4. Kültürel İncelemeler, Sosyoloji, İletişim Bilimleri ve Psikoloji alanlarında literatür taraması yapabilmek. | ||
5. Öğrenilen kavramlar ve elde edilen verileri yorumlayarak uygulamalı bir tartışma/münazara yürütebilmek. | ||
6. İletişim teknolojileri merkezinde gerçekleşen toplumsal dönüşümün yarattığı yeni vakalara dair eleştirel ve multidisipliner bir tartışma yürütebilmek |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma - Ders İçeriğinin Tanıtılması | |
2 | Kültürün Keşfi ve Sapiens Medeniyeti | |
3 | Moderniteye Doğru / Moderniteden Sonra – Toplumsal Tarih | |
4 | Media and Consumer Society - I | |
5 | Medya ve Tüketim Toplumu - II | |
6 | Benlik - I | |
7 | Benlik - II | |
8 | Anksiyete | |
9 | Dikkat/Odaklanma | |
10 | Toplumsal Dönüşüm ve New Age Akımları | |
11 | Post-truth (Hakikat Sonrası) ve Yeni Gerçekçilik | |
12 | Yeni İnsan, Posthumanizm ve Transhumanizm | |
13 | Postpsikoloji ve Klinik Felsefe | |
14 | Yapay Zekâ ve Psikolojinin Geleceği |
Kaynak |
Baudrillard, J. (2018). Tüketim Toplumu, (Çev. N. Tutal, F. Keskin). Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Bauman, Z. (1996). Yasa Koyucular ile Yorumcular, (Çev. K. Atakay). Metis Yayınları, İstanbul. Castells, M. (2005). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür Birinci Cilt Ağ Toplumunun Yükselişi 1, (Çev. E. Kılıç). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Debord, G. (1996). Gösteri Toplumu. Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Fuchs, Christian, (2016). Sosyal Medya Eleştirel Bir Giriş. NotaBene Yayınları, Ankara. Gazzaley, A., Rosen, L. D. (2019). Dağınık Zihin: Yüksek Teknoloji Dünyasında Kadim Beyinler. Metis Kitap, İstanbul. Han, B. C. (2019). Psikopolitika: Neoliberalizm ve Yeni İktidar Teknikleri, (Çev. Haluk Barışcan). Metis Yayınları, İstanbul. Harari, Y. N. (2015). Sapiens-İnsan Türünün Kısa Bir Tarihi. Kollektif Kitap, İstanbul. Robinson, Daniel N. (2020). Psikolojinin Felsefi Tarihi. Doğu Batı Yayınları, Ankara. Salecl, R. (2013). Kaygı Üzerine, (Çev. Aksoy). Metis Yayınları, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |