Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VAROLUŞCU PSİKOLOJİ | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 Cuma 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL, Öğr.Gör. Şeyma Serap KEÇELİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, varoluşçu psikolojinin tarihinin ve temel kavramlarının öğrenilmesi, felsefi yaklaşımların psikolojideki yerlerinin keşfedilmesi, varoluşçu felsefecilerin düşünceleri üzerinden insan varoluşunun anlaşılmaya çalışılması ve felsefi tartışılma becerisinin kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Varoluşçu Psikolojiye Giriş,Varoluşçu Felsefeye Giriş,Dört Dünya Kuramı,Kaygı ve Özgürlük: Kierkegaard ve Nietzsche,Olmak: Heidegger ve Tillich,Ötekilerle Olmak: Sartre ve Buber,Amerikan Varoluşçular: Rollo May ve Yalom,İnsan Olmak: Frankl ve Merleau-Ponty,Psikopatolojiye Varoluşçu Bakış: Laing,İkinci Cinsiyet: Simone de Beauvoir,Fiziksel Dünya’ya Dair Seçme Konular,Kendilik Dünyası’na Dair Seçme Konular,İlişkisel Dünya’ya Dair Seçme Konular,Tinsel Dünya’ya Dair Seçme Konular; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Varoluşçu psikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | ||
2.Varoluşçu psikolojinin tarihsel gelişimini özetleyebilir. | ||
3.Varoluşçu psikolojiye ilişkin temel olguları tanıyabilir. | ||
4.Varoluşçu psikolojiye ilişkin kuramlar tartışabilir | ||
5.Varoluşçu psikoloji bakış açısından psikopatolojiyi açıklayabilir. | ||
6.Varoluşçu felsefeye ilişkin temel olguları tartışabilir. | ||
7.Felsefe ile psikoloji arasındaki ilişkiyi ifade edebilir. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Varoluşçu Psikolojiye Giriş | |
2 | Varoluşçu Felsefeye Giriş | |
3 | Dört Dünya Kuramı | |
4 | Kaygı ve Özgürlük: Kierkegaard ve Nietzsche | |
5 | Olmak: Heidegger ve Tillich | |
6 | Ötekilerle Olmak: Sartre ve Buber | |
7 | Amerikan Varoluşçular: Rollo May ve Yalom | |
8 | İnsan Olmak: Frankl ve Merleau-Ponty | |
9 | Psikopatolojiye Varoluşçu Bakış: Laing | |
10 | İkinci Cinsiyet: Simone de Beauvoir | |
11 | Fiziksel Dünya’ya Dair Seçme Konular | |
12 | Kendilik Dünyası’na Dair Seçme Konular | |
13 | İlişkisel Dünya’ya Dair Seçme Konular | |
14 | Tinsel Dünya’ya Dair Seçme Konular |
Kaynak |
Van Deurzen, E., & Claire-Baker, A. (2017). İnsan Meselelerine Varoluşçu Bakışlar. İstanbul: Aletheia. (VC) |
Van Deurzen, E. (2010). Everyday Mysteries. London: Routledge. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
0 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
0 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
0 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
0 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
0 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
0 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
0 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
0 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
0 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
0 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |