Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİMSEL DÜŞÜNCEYE GİRİŞ-Güz Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Gökhan MALKOÇ
Dersi VerenlerProf.Dr. Gökhan MALKOÇ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTıbbi nedenlerden duygusal ve finansal nedenlere kadar bilimin herkesin hayatındaki önemi göz önüne alındığında, bize "bilime dayalı" olarak sunulan mevcut bilgileri eleştirel bir şekilde değerlendirme becerilerini geliştirmemiz çok önemlidir. Bu dersin amacı, önemli miktarda nicel akıl yürütme içeren bir süreç olan bilimsel sorgulama sürecinin bazı temel bileşenlerini anlayabilmenizdir. Eleştirel niceliksel düşünme becerilerini geliştirecek ve kendi bilimsel araştırmanızı başlatma ya da size sunulan bilimi değerlendirmeye daha iyi hazırlanma becerinizi geliştireceksiniz.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilime Giriş,Bilimdeki Dört Temel İddia,Gerçeğin Kısa Tarihi,Bilim ve Rasyonalite,Bilimin Ön Sayıltıları,Bilimin Gücü ve Sınırları ,Dedüktif (Tümdengelimsel) Mantık,Olasılık,Endüktif (Tümevarımsal) Mantık ve İstatistik,Basitlik İlkesi ve Verimlilik,Bilimde Vaka Çalışması,Etik ve Sorumluluk,Bilim Eğitimi,Sonuç ve Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Bilim tarihi ve bilimsel düşüncenin gelişimini açıklar.10, 16, 9A
2. Kritik ve eleştirel bakış açısını edinir.10, 16, 9A
3. Bilimsel bilginin sınırları tartışır.10, 16, 9A
4. Bilimin etik ilkelerini açıklar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilime Giriş
2Bilimdeki Dört Temel İddia
3Gerçeğin Kısa Tarihi
4Bilim ve Rasyonalite
5Bilimin Ön Sayıltıları
6Bilimin Gücü ve Sınırları
7Dedüktif (Tümdengelimsel) Mantık
8Olasılık
9Endüktif (Tümevarımsal) Mantık ve İstatistik
10Basitlik İlkesi ve Verimlilik
11Bilimde Vaka Çalışması
12Etik ve Sorumluluk
13Bilim Eğitimi
14Sonuç ve Değerlendirme
Kaynak
Hugh G. Gauch, Jr (2016). Bilimsel Yöntem. Ankara: Dipnot Yayınevi

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
X
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
X
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
X
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
X
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
X
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
X
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
X
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
X
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
X
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12525
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)97
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(97/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİMSEL DÜŞÜNCEYE GİRİŞ-Güz Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Gökhan MALKOÇ
Dersi VerenlerProf.Dr. Gökhan MALKOÇ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTıbbi nedenlerden duygusal ve finansal nedenlere kadar bilimin herkesin hayatındaki önemi göz önüne alındığında, bize "bilime dayalı" olarak sunulan mevcut bilgileri eleştirel bir şekilde değerlendirme becerilerini geliştirmemiz çok önemlidir. Bu dersin amacı, önemli miktarda nicel akıl yürütme içeren bir süreç olan bilimsel sorgulama sürecinin bazı temel bileşenlerini anlayabilmenizdir. Eleştirel niceliksel düşünme becerilerini geliştirecek ve kendi bilimsel araştırmanızı başlatma ya da size sunulan bilimi değerlendirmeye daha iyi hazırlanma becerinizi geliştireceksiniz.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilime Giriş,Bilimdeki Dört Temel İddia,Gerçeğin Kısa Tarihi,Bilim ve Rasyonalite,Bilimin Ön Sayıltıları,Bilimin Gücü ve Sınırları ,Dedüktif (Tümdengelimsel) Mantık,Olasılık,Endüktif (Tümevarımsal) Mantık ve İstatistik,Basitlik İlkesi ve Verimlilik,Bilimde Vaka Çalışması,Etik ve Sorumluluk,Bilim Eğitimi,Sonuç ve Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Bilim tarihi ve bilimsel düşüncenin gelişimini açıklar.10, 16, 9A
2. Kritik ve eleştirel bakış açısını edinir.10, 16, 9A
3. Bilimsel bilginin sınırları tartışır.10, 16, 9A
4. Bilimin etik ilkelerini açıklar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilime Giriş
2Bilimdeki Dört Temel İddia
3Gerçeğin Kısa Tarihi
4Bilim ve Rasyonalite
5Bilimin Ön Sayıltıları
6Bilimin Gücü ve Sınırları
7Dedüktif (Tümdengelimsel) Mantık
8Olasılık
9Endüktif (Tümevarımsal) Mantık ve İstatistik
10Basitlik İlkesi ve Verimlilik
11Bilimde Vaka Çalışması
12Etik ve Sorumluluk
13Bilim Eğitimi
14Sonuç ve Değerlendirme
Kaynak
Hugh G. Gauch, Jr (2016). Bilimsel Yöntem. Ankara: Dipnot Yayınevi

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
X
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
X
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
X
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
X
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
X
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
X
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
X
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
X
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
X
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:32Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:33