Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖĞRENME | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 14:30-15:15 Çarşamba 15:30-16:15 Çarşamba 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; insan ve hayvanlarda öğrenme mekanizmalarına ilişkin temel kavramları, klasik, edimsel, sosyal ve ilişkisel öğrenme süreçlerinin kavranmasını güncel gelişmeleri aktararak sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Öğrenme ve Davranış Kavramları,Öğrenme, Refleks, Alışma ve Duyarlılaşma,Öğrenmenin Tarihsel Gelişimi ,Jenerik Formülasyon: Davranışın İşlevsel analizi,Klasik Koşullanmada Temel Kavramlar ve Olgular,Klasik Koşullanmada Kuramsal Yaklaşımlar,Edimsel Öğrenmede Temel Kavramlar ve Olgular,Edimsel Öğrenmede Kuramsal Yaklaşımlar, Pekişme, Ceza, Sönme,Pekiştirme: Araştırmalar ve Tarifeler, Uyaran Kontrolü,Sözel Davranış ve Tipleri,Kural Güdümlü Davranışlar ve Tipleri,Dil, Biliş ve İlişkisel Öğrenme,İlişkisel Öğrenmenin İlkeleri,Öğrenmenin Nörobiyolojik Zemini; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenme ve Davranış kavramlarını tanımlar. | 1, 14, 19, 2 | A |
Öğrenme psikolojisin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 1, 14, 19, 2 | A |
Öğrenme psikolojisinin tarihsel gelişimini özetleyebilecektir. | 1 | A |
Klasik koşullanma ve edimsel öğrenmeye ilişkin temel kavramları tanımlayabilecektir. | 1, 14, 19 | A |
Klasik koşullanma ve edimsel öğrenmeye ilişkin olguları tartışabilecektir. | 1, 10, 2, 3 | A |
Sözel davranış, Kural-güdümlü davranış ve ilişkisel öğrenmeye ilişkin temel kavramları tanımlayabilecektir. | 1, 10, 14, 2, 4, 8 | A |
Öğrenme mekanizmaları ile psikopatoloji ilişkisine dair temel bilgileri edinebilecektir. | 1, 12 | A |
Öğrenmenin nörobiyolojik temellerine ilişkin genel mekanizmaları tanıyabilir. | 1 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 12: Örnek Olay, 14: Bireysel Çalışma, 19: Kavram Haritası, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama, 8: Grup Çalışması |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, Öğrenme ve Davranış Kavramları | Alıcı (Bölüm 1), Ramnero & Törneke (Bölüm1-2) |
2 | Öğrenme, Refleks, Alışma ve Duyarlılaşma | Alıcı (Bölüm 1) |
3 | Öğrenmenin Tarihsel Gelişimi | Alıcı (Bölüm 2) |
4 | Jenerik Formülasyon: Davranışın İşlevsel analizi | Ramnerö & Törneke (Bölüm 3) |
5 | Klasik Koşullanmada Temel Kavramlar ve Olgular | Alıcı (Bölüm 3), Ramnerö & Törneke (Bölüm 4) |
6 | Klasik Koşullanmada Kuramsal Yaklaşımlar | Alıcı (Bölüm 4) |
7 | Edimsel Öğrenmede Temel Kavramlar ve Olgular | Alıcı (Bölüm 5), Ramnerö & Törneke (Bölüm 5) |
8 | Edimsel Öğrenmede Kuramsal Yaklaşımlar, Pekişme, Ceza, Sönme | Alıcı (Bölüm 6-7), Ramnerö & Törneke (Bölüm 5) |
9 | Pekiştirme: Araştırmalar ve Tarifeler, Uyaran Kontrolü | Alıcı (Bölüm 8-9), Ramnerö & Törneke (Bölüm6) |
10 | Sözel Davranış ve Tipleri | Ramnerö & Törneke (Bölüm 7) |
11 | Kural Güdümlü Davranışlar ve Tipleri | Yavuz, K.F., Burhan, H. S. (2019). Kural-Güdümlü Davranış: Psikopatoloji ve Psikoterapilerde Temel Bir Süreç. JCBPR. doi: 10.5455/JCBPR.45688 |
12 | Dil, Biliş ve İlişkisel Öğrenme | Ramnerö & Törneke (Bölüm 7) |
13 | İlişkisel Öğrenmenin İlkeleri | Ramnerö & Törneke (Bölüm 7) |
14 | Öğrenmenin Nörobiyolojik Zemini | Alıcı (Bölüm 10-11) |
Kaynak |
Alıcı, T. (2010). Öğrenmenin Bilimsel Temelleri, Ankara, Palme Yayınları. Ramnerö J., Torneke N. (2017). İnsan Davranışlarının ABC’si. KF Yavuz & HT Karatepe, Çev. Ed. İstanbul: Litera Yayıncılık. Makale: Yavuz K.F., Alptekin F.B. (2017) Davranışın İşlevsel Analizi ve Klinikte Uygulanması. Journal of Cognitive-Behavioral Psychotherapy and Research, 6 (2), 88-94. Turkish. doi:10.5455/JCBPR.264400 Makale: Yavuz, K.F., Burhan, H. S. (2019). Kural-Güdümlü Davranış: Psikopatoloji ve Psikoterapilerde Temel Bir Süreç. JCBPR. doi: 10.5455/JCBPR.45688 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
0 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
0 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
0 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
0 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
0 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
0 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
0 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
0 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
0 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
0 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |