Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 12:45-13:30 Çarşamba 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin ölçme ve değerlendirme temel kavramlarını açıklamaları, ölçme araçlarında bulunması gereken özellikleri kavramaları ve uygulayabilmeleri, test puanlarını üzerinden temel istatistik analizleri yapabilmeleri, geleneksel/alternatif ölçme teknikleri ve uygulanmaları konusunda bilgi ve beceri edinmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; -Psikolojik Ölçme ve Değerlendirmeye Giriş -Tarihsel, Kültürel ve Yasal/Etik Konular ,-Psikolojik Ölçme ve Değerlendirmeye Giriş -Tarihsel, Kültürel ve Yasal/Etik Konular ,-Normlar, Korelasyon ve Çıkarımlar,-Güvenirlik, Geçerlik, Kullanışlılık,-Güvenirlik, Geçerlik, Kullanışlılık,-Test Geliştirme ,Zeka ve Ölçümü,Zeka Testleri ,Kişilik Değerlendirmesi,Kişilik Değerlendirme Yöntemleri,Klinik Değerlendirme,-Nöropsikolojik Değerlendirme,Değerlendirme, Kariyer ve İş,Türkiye’de psikoloji alanında ölçme ve testler; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel kavramları açıklar. | 11, 2, 3 | A |
Ölçme araçlarında bulunması gereken özellikleri betimler | 11, 2, 3 | A |
Test puanlarını üzerinden temel istatistik analizleri yapar | 11, 2, 3 | A |
Geleneksel/Alternatif ölçme tekniklerini karşılaştırır. | 11, 2, 3 | A |
Farklı alanlarda (Bilişsel/duyuşsal/psikomotor) kullanılabilecek teknikleri düzenler. | 11, 2, 3 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Seminer, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | -Psikolojik Ölçme ve Değerlendirmeye Giriş -Tarihsel, Kültürel ve Yasal/Etik Konular | |
2 | -Psikolojik Ölçme ve Değerlendirmeye Giriş -Tarihsel, Kültürel ve Yasal/Etik Konular | |
3 | -Normlar, Korelasyon ve Çıkarımlar | |
4 | -Güvenirlik, Geçerlik, Kullanışlılık | |
5 | -Güvenirlik, Geçerlik, Kullanışlılık | |
6 | -Test Geliştirme | |
7 | Zeka ve Ölçümü | |
8 | Zeka Testleri | |
9 | Kişilik Değerlendirmesi | |
10 | Kişilik Değerlendirme Yöntemleri | |
11 | Klinik Değerlendirme | |
12 | -Nöropsikolojik Değerlendirme | |
13 | Değerlendirme, Kariyer ve İş | |
14 | Türkiye’de psikoloji alanında ölçme ve testler |
Kaynak |
Cohen, R.J., & Swerdlik, M.E. (2005). Psychological Testing and Assessment: An Introduction to Tests and Measurement, 6th ed. McGraw Hill -Thorndike, R.M. & Christ, T.T. (2018). Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Nobel Akaemik Yayıncılık. - Büyüköztürk, Ş.; Çakmak-Kılıç,E.; Akgün,Ö.E.; Karadeniz,Ş.; Demirel,F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. - Köklü, N.; Büyüköztürk,Ş.; Bökeoğlu-Çokluk, Ö. (2007). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. 2. Baskı. Ankara:PegemA Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
0 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
0 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
0 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
0 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
0 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
0 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
0 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
0 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
0 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
0 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
0 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |