Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN CİNSELLİĞİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI, Arş.Gör. Bengi ÜK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilere bilimsel açıdan insan cinselliğini tanıtmayı ve pek çok boyutta ele almayı hedeflemektedir. Bu bağlamda ilk olarak insan cinsel davranışını açıklayan teoriler tanıtılacak daha sonra biyolojik, sosyolojik ve psikolojik dahil çeşitli açılardan bu davranışlar ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,İnsan Cinselliğine Teorik Yaklaşımlar,Cinsel Anatomi,İnsan Cinselliğinin Fizyolojisi,Çekim Yasaları,Yakın İlişkiler: Aşk ve Samimiyet,Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar,Ara Sınav,Cinsel Davranışlar ve Parafililer,Cinsel Sorunlar ve Cinsel Terapi,Cinsiyet ve Cinsel Kimlik,Cinsel Yönelim,Yaşam Boyu Cinsel Gelişim,Cinsel Saldırganlık ve Şiddet,Yaygın Cinsel Mitler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
• İnsanlarda cinselliği ele alan farklı teorileri kıyaslayabileceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Kadın ve erkek üreme anatomisine dair bilgi edineceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Hormonlar, cinsel arzu, beyin gibi cinselliğin fizyolojik kısmını öğreneceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Cinsel yönelim, cinsiyet, cinsel kimlik gibi kavramları tanımlayabileceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Bebeklikten yaşlılığa kadar cinsel gelişimin aşamalarına hakim olabileceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Cinsel işlev bozukluklarına dair bilgi edinecek ve cinsel terapiyi genel hatlarıyla tanıyabileceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Cinsel davranış çeşitliliklerini ve parafilileri öğreneceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve korunma yöntemlerine dair fikir edineceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Dünyada ve ülkemizde en yaygın cinsel mitleri görecek ve doğruluklarını sorgulayabileceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Cinselliğin sıklıkla bağdaştığı aşk ve yakın ilişkilere daha yakından bakacak, kişilerarası çekim yasalarını göreceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Cinselliğin karanlık tarafı olan cinsel şiddet ve saldırganlığı öğrenecek, bu konuda neler yapabilir tartışabileceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | İnsan Cinselliğine Teorik Yaklaşımlar | |
3 | Cinsel Anatomi | |
4 | İnsan Cinselliğinin Fizyolojisi | |
5 | Çekim Yasaları | |
6 | Yakın İlişkiler: Aşk ve Samimiyet | |
7 | Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Cinsel Davranışlar ve Parafililer | |
10 | Cinsel Sorunlar ve Cinsel Terapi | |
11 | Cinsiyet ve Cinsel Kimlik | |
12 | Cinsel Yönelim | |
13 | Yaşam Boyu Cinsel Gelişim | |
14 | Cinsel Saldırganlık ve Şiddet | |
15 | Yaygın Cinsel Mitler |
Kaynak |
Bu ders, Türkçe birebir çevirileri olmadığı için üç adet İngilizce kaynağın derlenmiş haldeki çevirisi üzerinden işlenecektir. Sınavlar için slaytlar ana kaynak olacak ve yeterli bilgiyi içerecek şekilde düzenlenecektir. Ancak ana kaynaktan takip etmek isteyen öğrenciler için kaynaklar ders dosyalarına eklenecektir. • LeVay, S., Baldwin, J. I., & Baldwin, J. D. (2019). Discovering human sexuality. Oxford University Press. • Hock, R. (2016). Human sexuality (4th ed.). Pearson. • Lehmiller, J. J. (2017). The psychology of human sexuality (2nd ed.). John Wiley & Sons. |
Aşağıda ders süresince sorumlu olmadığınız ancak ilgi duymanız durumunda okumaktan keyif alabileceğiniz kaynakların listesi bulunmaktadır. • Schwartz, P., & Kempner, M. (2015). 50 Great Myths of Human Sexuality. John Wiley & Sons. • Buss, D. M. & Meston, C. M. (2011). Kadınlar Neden Seks Yapar? Varlık Yayınları. • Ridley, M. (2010). Kızıl Kraliçe: Cinsellik ve İnsan Doğasının Evrimi. Yapı Kredi Yayınları. • Diamond, J. (2020). İnsan Cinselliğinin Evrimi. Pegasus Yayınevi. • Ryan, C. & Jetha, C. (2019). Cinselliğin Şafağı. Okuyan Us Yayınları. • Moalem, S. (2012). Sevişen Beden: Her Yönüyle Kadın ve Erkek Cinselliği. Alfa Yayınları. • Morris, D. (2009). Çıplak Adam. NTV Yayınları • Morris, D. (2004). Çıplak Kadın. İnkılap Yayınevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN CİNSELLİĞİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI, Arş.Gör. Bengi ÜK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilere bilimsel açıdan insan cinselliğini tanıtmayı ve pek çok boyutta ele almayı hedeflemektedir. Bu bağlamda ilk olarak insan cinsel davranışını açıklayan teoriler tanıtılacak daha sonra biyolojik, sosyolojik ve psikolojik dahil çeşitli açılardan bu davranışlar ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,İnsan Cinselliğine Teorik Yaklaşımlar,Cinsel Anatomi,İnsan Cinselliğinin Fizyolojisi,Çekim Yasaları,Yakın İlişkiler: Aşk ve Samimiyet,Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar,Ara Sınav,Cinsel Davranışlar ve Parafililer,Cinsel Sorunlar ve Cinsel Terapi,Cinsiyet ve Cinsel Kimlik,Cinsel Yönelim,Yaşam Boyu Cinsel Gelişim,Cinsel Saldırganlık ve Şiddet,Yaygın Cinsel Mitler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
• İnsanlarda cinselliği ele alan farklı teorileri kıyaslayabileceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Kadın ve erkek üreme anatomisine dair bilgi edineceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Hormonlar, cinsel arzu, beyin gibi cinselliğin fizyolojik kısmını öğreneceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Cinsel yönelim, cinsiyet, cinsel kimlik gibi kavramları tanımlayabileceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Bebeklikten yaşlılığa kadar cinsel gelişimin aşamalarına hakim olabileceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Cinsel işlev bozukluklarına dair bilgi edinecek ve cinsel terapiyi genel hatlarıyla tanıyabileceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Cinsel davranış çeşitliliklerini ve parafilileri öğreneceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve korunma yöntemlerine dair fikir edineceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Dünyada ve ülkemizde en yaygın cinsel mitleri görecek ve doğruluklarını sorgulayabileceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Cinselliğin sıklıkla bağdaştığı aşk ve yakın ilişkilere daha yakından bakacak, kişilerarası çekim yasalarını göreceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
• Cinselliğin karanlık tarafı olan cinsel şiddet ve saldırganlığı öğrenecek, bu konuda neler yapabilir tartışabileceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | İnsan Cinselliğine Teorik Yaklaşımlar | |
3 | Cinsel Anatomi | |
4 | İnsan Cinselliğinin Fizyolojisi | |
5 | Çekim Yasaları | |
6 | Yakın İlişkiler: Aşk ve Samimiyet | |
7 | Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Cinsel Davranışlar ve Parafililer | |
10 | Cinsel Sorunlar ve Cinsel Terapi | |
11 | Cinsiyet ve Cinsel Kimlik | |
12 | Cinsel Yönelim | |
13 | Yaşam Boyu Cinsel Gelişim | |
14 | Cinsel Saldırganlık ve Şiddet | |
15 | Yaygın Cinsel Mitler |
Kaynak |
Bu ders, Türkçe birebir çevirileri olmadığı için üç adet İngilizce kaynağın derlenmiş haldeki çevirisi üzerinden işlenecektir. Sınavlar için slaytlar ana kaynak olacak ve yeterli bilgiyi içerecek şekilde düzenlenecektir. Ancak ana kaynaktan takip etmek isteyen öğrenciler için kaynaklar ders dosyalarına eklenecektir. • LeVay, S., Baldwin, J. I., & Baldwin, J. D. (2019). Discovering human sexuality. Oxford University Press. • Hock, R. (2016). Human sexuality (4th ed.). Pearson. • Lehmiller, J. J. (2017). The psychology of human sexuality (2nd ed.). John Wiley & Sons. |
Aşağıda ders süresince sorumlu olmadığınız ancak ilgi duymanız durumunda okumaktan keyif alabileceğiniz kaynakların listesi bulunmaktadır. • Schwartz, P., & Kempner, M. (2015). 50 Great Myths of Human Sexuality. John Wiley & Sons. • Buss, D. M. & Meston, C. M. (2011). Kadınlar Neden Seks Yapar? Varlık Yayınları. • Ridley, M. (2010). Kızıl Kraliçe: Cinsellik ve İnsan Doğasının Evrimi. Yapı Kredi Yayınları. • Diamond, J. (2020). İnsan Cinselliğinin Evrimi. Pegasus Yayınevi. • Ryan, C. & Jetha, C. (2019). Cinselliğin Şafağı. Okuyan Us Yayınları. • Moalem, S. (2012). Sevişen Beden: Her Yönüyle Kadın ve Erkek Cinselliği. Alfa Yayınları. • Morris, D. (2009). Çıplak Adam. NTV Yayınları • Morris, D. (2004). Çıplak Kadın. İnkılap Yayınevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |