Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BİLİMLERİ İÇİN İSTATİSTİK II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra AKTAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders Psikoloji Alanında Veri Analizi alanını tanıtmak için tasarlanmıştır. Öğrenciler hem tanımlayıcı hem de çıkarımsal istatistiklerden çeşitli istatistiksel tekniklerin sonuçlarının nasıl uygulanacağı ve yorumlanacağını hakkında bilgi sahibi olacaktır; örnekleme, deney, değişken, dağılım, ilişki, hipotez testi ve parametrik ve parametrik olmayan yöntemlerin nasıl uygulanacağı ile ilgili olarak teorik ve uygulamalı olarak bilgi sahibi olacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Spss'e Giriş,Normal Dağılım,Spss'te Anlamlılık ve Etki Büyüklüğü hesaplama,Korelasyon Analizi,Bağımsız gruplar t testi,Bağımlı gruplar t testi,Tek yönlü anova analizi,Basit ve Çoklu Regresyon Analizi,Öğrencilerin uygulamış olduğu projelerin data girişi ve analizlerinin yapılarak yorumlanması,Mann Whitney U Analizi,Wilcoxon Analizi,Kruskal Wallis Analizi,Ki Kare Analizi,Geçerlik ve Güvenirlik Analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
• Öğrenciler psikolojide kullanılan envanterlerin SPSS yazılımı ile nasıl çözüleceğini bilir. Öğrenciler ölçek değerlendirmesini yapar, istatistiksel verilerin SPSS'den alınmasını ve bu verileri yorumlar. | 16, 6, 9 | A |
• Öğrenciler, envanter çalışmalarında oluşturulacak demografik formların organizasyonu sırasında istatistiksel değerlendirmenin uygun olacağı şekilde hangi noktaların dikkate alınması gerektiğini bileceklerdir. | 16, 6, 9 | A |
• Öğrenciler tasarladıkları bir araştırmanın popülasyonunu ve örneklemini belirler. | 16, 6, 9 | A |
• Öğrenciler kendi planladıkları bir proje için bir anket formu oluşturur. Yüz yüze görüşmeler yoluyla gerçek verileri elde edebilecek ve veri toplama ve organizasyonuyla ilgili karşılaşabilecekleri sorunlarla başa çıkabilir. | 16, 6, 9 | A |
• Öğrenciler SPSS aracılığıyla kendileri tarafından tasarlanmış bir projenin istatistiksel analizlerini yapabilecektir. Parametrik ve parametrik olmayan testler arasındaki farkı bileceklerdir. Doğru analiz tekniğini seçebilir ve yorumlayabilirler. | 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Spss'e Giriş | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 5 ve 6 |
2 | Normal Dağılım | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm8 |
3 | Spss'te Anlamlılık ve Etki Büyüklüğü hesaplama | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 7 |
4 | Korelasyon Analizi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 18 |
5 | Bağımsız gruplar t testi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 12 |
6 | Bağımlı gruplar t testi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 13 |
7 | Tek yönlü anova analizi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 14 |
8 | Basit ve Çoklu Regresyon Analizi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 20 |
9 | Öğrencilerin uygulamış olduğu projelerin data girişi ve analizlerinin yapılarak yorumlanması | - |
10 | Mann Whitney U Analizi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 12 |
11 | Wilcoxon Analizi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 13 |
12 | Kruskal Wallis Analizi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 14 |
13 | Ki Kare Analizi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 22 |
14 | Geçerlik ve Güvenirlik Analizi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 21 ve 26 |
Kaynak |
Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. |
- |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 7 | 7 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 2 | 4 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(154/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BİLİMLERİ İÇİN İSTATİSTİK II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra AKTAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders Psikoloji Alanında Veri Analizi alanını tanıtmak için tasarlanmıştır. Öğrenciler hem tanımlayıcı hem de çıkarımsal istatistiklerden çeşitli istatistiksel tekniklerin sonuçlarının nasıl uygulanacağı ve yorumlanacağını hakkında bilgi sahibi olacaktır; örnekleme, deney, değişken, dağılım, ilişki, hipotez testi ve parametrik ve parametrik olmayan yöntemlerin nasıl uygulanacağı ile ilgili olarak teorik ve uygulamalı olarak bilgi sahibi olacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Spss'e Giriş,Normal Dağılım,Spss'te Anlamlılık ve Etki Büyüklüğü hesaplama,Korelasyon Analizi,Bağımsız gruplar t testi,Bağımlı gruplar t testi,Tek yönlü anova analizi,Basit ve Çoklu Regresyon Analizi,Öğrencilerin uygulamış olduğu projelerin data girişi ve analizlerinin yapılarak yorumlanması,Mann Whitney U Analizi,Wilcoxon Analizi,Kruskal Wallis Analizi,Ki Kare Analizi,Geçerlik ve Güvenirlik Analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
• Öğrenciler psikolojide kullanılan envanterlerin SPSS yazılımı ile nasıl çözüleceğini bilir. Öğrenciler ölçek değerlendirmesini yapar, istatistiksel verilerin SPSS'den alınmasını ve bu verileri yorumlar. | 16, 6, 9 | A |
• Öğrenciler, envanter çalışmalarında oluşturulacak demografik formların organizasyonu sırasında istatistiksel değerlendirmenin uygun olacağı şekilde hangi noktaların dikkate alınması gerektiğini bileceklerdir. | 16, 6, 9 | A |
• Öğrenciler tasarladıkları bir araştırmanın popülasyonunu ve örneklemini belirler. | 16, 6, 9 | A |
• Öğrenciler kendi planladıkları bir proje için bir anket formu oluşturur. Yüz yüze görüşmeler yoluyla gerçek verileri elde edebilecek ve veri toplama ve organizasyonuyla ilgili karşılaşabilecekleri sorunlarla başa çıkabilir. | 16, 6, 9 | A |
• Öğrenciler SPSS aracılığıyla kendileri tarafından tasarlanmış bir projenin istatistiksel analizlerini yapabilecektir. Parametrik ve parametrik olmayan testler arasındaki farkı bileceklerdir. Doğru analiz tekniğini seçebilir ve yorumlayabilirler. | 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Spss'e Giriş | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 5 ve 6 |
2 | Normal Dağılım | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm8 |
3 | Spss'te Anlamlılık ve Etki Büyüklüğü hesaplama | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 7 |
4 | Korelasyon Analizi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 18 |
5 | Bağımsız gruplar t testi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 12 |
6 | Bağımlı gruplar t testi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 13 |
7 | Tek yönlü anova analizi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 14 |
8 | Basit ve Çoklu Regresyon Analizi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 20 |
9 | Öğrencilerin uygulamış olduğu projelerin data girişi ve analizlerinin yapılarak yorumlanması | - |
10 | Mann Whitney U Analizi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 12 |
11 | Wilcoxon Analizi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 13 |
12 | Kruskal Wallis Analizi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 14 |
13 | Ki Kare Analizi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 22 |
14 | Geçerlik ve Güvenirlik Analizi | Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. Bölüm 21 ve 26 |
Kaynak |
Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. İstanbul: Pegem Akademi. |
- |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |