Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin ölçme ve değerlendirme temel kavramlarını açıklamaları, ölçme araçlarında bulunması gereken özellikleri kavramaları ve uygulayabilmeleri, test puanlarını üzerinden temel istatistik analizleri yapabilmeleri, geleneksel/alternatif ölçme teknikleri ve uygulanmaları konusunda bilgi ve beceri edinmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; -Psikolojik Ölçme ve Değerlendirmeye Giriş -Tarihsel, Kültürel ve Yasal/Etik Konular ,-Psikolojik Ölçme ve Değerlendirmeye Giriş -Tarihsel, Kültürel ve Yasal/Etik Konular ,-Normlar, Korelasyon ve Çıkarımlar,-Güvenirlik, Geçerlik, Kullanışlılık,-Güvenirlik, Geçerlik, Kullanışlılık,-Test Geliştirme ,Zeka ve Ölçümü,Zeka Testleri ,Kişilik Değerlendirmesi,Kişilik Değerlendirme Yöntemleri,Klinik Değerlendirme,-Nöropsikolojik Değerlendirme,Değerlendirme, Kariyer ve İş,Türkiye’de psikoloji alanında ölçme ve testler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel kavramları açıklar. | 10, 16, 18 | A |
Ölçme araçlarında bulunması gereken özellikleri betimler | 10, 16, 18 | A |
Test puanlarını üzerinden temel istatistik analizleri yapar | 10, 16, 18 | A |
Geleneksel/Alternatif ölçme tekniklerini karşılaştırır. | 10, 16, 18 | A |
Farklı alanlarda (Bilişsel/duyuşsal/psikomotor) kullanılabilecek teknikleri düzenler. | 10, 16, 18 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | -Psikolojik Ölçme ve Değerlendirmeye Giriş -Tarihsel, Kültürel ve Yasal/Etik Konular | |
2 | -Psikolojik Ölçme ve Değerlendirmeye Giriş -Tarihsel, Kültürel ve Yasal/Etik Konular | |
3 | -Normlar, Korelasyon ve Çıkarımlar | |
4 | -Güvenirlik, Geçerlik, Kullanışlılık | |
5 | -Güvenirlik, Geçerlik, Kullanışlılık | |
6 | -Test Geliştirme | |
7 | Zeka ve Ölçümü | |
8 | Zeka Testleri | |
9 | Kişilik Değerlendirmesi | |
10 | Kişilik Değerlendirme Yöntemleri | |
11 | Klinik Değerlendirme | |
12 | -Nöropsikolojik Değerlendirme | |
13 | Değerlendirme, Kariyer ve İş | |
14 | Türkiye’de psikoloji alanında ölçme ve testler |
Kaynak |
Cohen, R.J., & Swerdlik, M.E. (2005). Psychological Testing and Assessment: An Introduction to Tests and Measurement, 6th ed. McGraw Hill -Thorndike, R.M. & Christ, T.T. (2018). Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Nobel Akaemik Yayıncılık. - Büyüköztürk, Ş.; Çakmak-Kılıç,E.; Akgün,Ö.E.; Karadeniz,Ş.; Demirel,F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. - Köklü, N.; Büyüköztürk,Ş.; Bökeoğlu-Çokluk, Ö. (2007). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. 2. Baskı. Ankara:PegemA Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 30 | 30 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 32 | 32 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 181 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(181/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin ölçme ve değerlendirme temel kavramlarını açıklamaları, ölçme araçlarında bulunması gereken özellikleri kavramaları ve uygulayabilmeleri, test puanlarını üzerinden temel istatistik analizleri yapabilmeleri, geleneksel/alternatif ölçme teknikleri ve uygulanmaları konusunda bilgi ve beceri edinmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; -Psikolojik Ölçme ve Değerlendirmeye Giriş -Tarihsel, Kültürel ve Yasal/Etik Konular ,-Psikolojik Ölçme ve Değerlendirmeye Giriş -Tarihsel, Kültürel ve Yasal/Etik Konular ,-Normlar, Korelasyon ve Çıkarımlar,-Güvenirlik, Geçerlik, Kullanışlılık,-Güvenirlik, Geçerlik, Kullanışlılık,-Test Geliştirme ,Zeka ve Ölçümü,Zeka Testleri ,Kişilik Değerlendirmesi,Kişilik Değerlendirme Yöntemleri,Klinik Değerlendirme,-Nöropsikolojik Değerlendirme,Değerlendirme, Kariyer ve İş,Türkiye’de psikoloji alanında ölçme ve testler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel kavramları açıklar. | 10, 16, 18 | A |
Ölçme araçlarında bulunması gereken özellikleri betimler | 10, 16, 18 | A |
Test puanlarını üzerinden temel istatistik analizleri yapar | 10, 16, 18 | A |
Geleneksel/Alternatif ölçme tekniklerini karşılaştırır. | 10, 16, 18 | A |
Farklı alanlarda (Bilişsel/duyuşsal/psikomotor) kullanılabilecek teknikleri düzenler. | 10, 16, 18 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | -Psikolojik Ölçme ve Değerlendirmeye Giriş -Tarihsel, Kültürel ve Yasal/Etik Konular | |
2 | -Psikolojik Ölçme ve Değerlendirmeye Giriş -Tarihsel, Kültürel ve Yasal/Etik Konular | |
3 | -Normlar, Korelasyon ve Çıkarımlar | |
4 | -Güvenirlik, Geçerlik, Kullanışlılık | |
5 | -Güvenirlik, Geçerlik, Kullanışlılık | |
6 | -Test Geliştirme | |
7 | Zeka ve Ölçümü | |
8 | Zeka Testleri | |
9 | Kişilik Değerlendirmesi | |
10 | Kişilik Değerlendirme Yöntemleri | |
11 | Klinik Değerlendirme | |
12 | -Nöropsikolojik Değerlendirme | |
13 | Değerlendirme, Kariyer ve İş | |
14 | Türkiye’de psikoloji alanında ölçme ve testler |
Kaynak |
Cohen, R.J., & Swerdlik, M.E. (2005). Psychological Testing and Assessment: An Introduction to Tests and Measurement, 6th ed. McGraw Hill -Thorndike, R.M. & Christ, T.T. (2018). Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Nobel Akaemik Yayıncılık. - Büyüköztürk, Ş.; Çakmak-Kılıç,E.; Akgün,Ö.E.; Karadeniz,Ş.; Demirel,F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. - Köklü, N.; Büyüköztürk,Ş.; Bökeoğlu-Çokluk, Ö. (2007). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. 2. Baskı. Ankara:PegemA Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |