Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EVRİMSEL PSİKOLOJİ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Yağmur Gözde YERLİKAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEvrimsel Psikoloji, son yıllarda psikoloji bilimine dâhil olarak insan psikolojisini açıklamakta radikal bir bakış açısı yaratmıştır. Bu bakış açısı, insanı ele alırken farklı görünümleri gözden kaçırmamak adına önemli bilgi kaynaklarını beraberinde getirmektedir. Evrimsel Psikoloji dersinin amacı, bu bakış açısıyla insanların bireysel ve/veya toplu olarak çeşitli duygu, düşünce ve davranışlarını ele almaktır. Bu hususta güncel araştırmalar ve argümanlar ile birlikte insanın algısı, bilişi, duyguları, sosyal gelişimi, eş seçimi, diğerkâmlığı, ahlakı ve kültürü gibi konular ders gündemini oluşturmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş,Temel Kavramlar (Doğal Seçilim, Cinsel Seçilim, Adaptasyon, Hayatta Kalma ve Üreme Başarısı vb.),Temel Kavramlar (Devam),Evrimleşmiş Psikolojik Mekanizmalar,Hayatta Kalmanın Kökenleri,Büyüyen Beyin,İnsan Eşleşmesi,İnsan Eşleşmesi (Devam),İnsanda Duygular; Kıskançlık,Sosyallik,Şiddet ve Saldırganlık,İşbirliği ve Diğerkâmlık,Ahlak,Evrimsel Psikolojiye Yönelik Eleştiriler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Evrimsel Psikolojinin temel kavramlarını ve bakış açısını tanımlayabilir; betimleyebilir ve ifade edebilir. 10, 9A
2.Evrimsel Psikoloji bakış açısıyla insani olguları değerlendirebilir ve yorumlayabilir. 10, 21, 9A
3.Evrimleşmiş psikolojik mekanizmaları tanımlayabilir; betimleyebilir ve eleştirebilir.10, 9A
4.Erkek ve kadınların eşleşme stratejilerini ve tarzlarını sorgulayabilir; güncel değişkenlerle karşılaştırarak tartışabilir.10, 16, 19, 37, 9A
5.İnsanların sosyalliğinin ve saldırganlığının gelişimiyle ilgili tarihsel bakış açısını tanımlayabilir; özetleyebilir.10, 16, 19, 37, 9A
6.Diğerkâmlık ve ahlakın evrimsel kökenlerine ilişkin bilgileri açıklayabilir ve eleştirebilir.10, 16, 19, 37, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş
2Temel Kavramlar (Doğal Seçilim, Cinsel Seçilim, Adaptasyon, Hayatta Kalma ve Üreme Başarısı vb.)
3Temel Kavramlar (Devam)
4Evrimleşmiş Psikolojik MekanizmalarEPG
5Hayatta Kalmanın Kökenleriİİ; B-1
6Büyüyen Beyinİİ; B-2
7İnsan EşleşmesiEP; B-3
8İnsan Eşleşmesi (Devam)EP; B-3
9İnsanda Duygular; KıskançlıkEP; B-3
10SosyallikEPG
11Şiddet ve Saldırganlıkİİ; B-6
12İşbirliği ve Diğerkâmlıkİİ; B-7
13Ahlakİİ; B-8
14Evrimsel Psikolojiye Yönelik EleştirilerEPG
Kaynak
Stewart-Williams, S. (2023). Evreni anlayan maymun: Zihin ve kültür nasıl evrimleşti. İstanbul: Eksik Parça Yayınları. Dawkins, R. (2020). Gen bencildir. İstanbul: Kuzey Yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler12020
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12626
Genel Sınav ve Hazırlığı13535
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)165
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EVRİMSEL PSİKOLOJİ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Yağmur Gözde YERLİKAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEvrimsel Psikoloji, son yıllarda psikoloji bilimine dâhil olarak insan psikolojisini açıklamakta radikal bir bakış açısı yaratmıştır. Bu bakış açısı, insanı ele alırken farklı görünümleri gözden kaçırmamak adına önemli bilgi kaynaklarını beraberinde getirmektedir. Evrimsel Psikoloji dersinin amacı, bu bakış açısıyla insanların bireysel ve/veya toplu olarak çeşitli duygu, düşünce ve davranışlarını ele almaktır. Bu hususta güncel araştırmalar ve argümanlar ile birlikte insanın algısı, bilişi, duyguları, sosyal gelişimi, eş seçimi, diğerkâmlığı, ahlakı ve kültürü gibi konular ders gündemini oluşturmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş,Temel Kavramlar (Doğal Seçilim, Cinsel Seçilim, Adaptasyon, Hayatta Kalma ve Üreme Başarısı vb.),Temel Kavramlar (Devam),Evrimleşmiş Psikolojik Mekanizmalar,Hayatta Kalmanın Kökenleri,Büyüyen Beyin,İnsan Eşleşmesi,İnsan Eşleşmesi (Devam),İnsanda Duygular; Kıskançlık,Sosyallik,Şiddet ve Saldırganlık,İşbirliği ve Diğerkâmlık,Ahlak,Evrimsel Psikolojiye Yönelik Eleştiriler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Evrimsel Psikolojinin temel kavramlarını ve bakış açısını tanımlayabilir; betimleyebilir ve ifade edebilir. 10, 9A
2.Evrimsel Psikoloji bakış açısıyla insani olguları değerlendirebilir ve yorumlayabilir. 10, 21, 9A
3.Evrimleşmiş psikolojik mekanizmaları tanımlayabilir; betimleyebilir ve eleştirebilir.10, 9A
4.Erkek ve kadınların eşleşme stratejilerini ve tarzlarını sorgulayabilir; güncel değişkenlerle karşılaştırarak tartışabilir.10, 16, 19, 37, 9A
5.İnsanların sosyalliğinin ve saldırganlığının gelişimiyle ilgili tarihsel bakış açısını tanımlayabilir; özetleyebilir.10, 16, 19, 37, 9A
6.Diğerkâmlık ve ahlakın evrimsel kökenlerine ilişkin bilgileri açıklayabilir ve eleştirebilir.10, 16, 19, 37, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş
2Temel Kavramlar (Doğal Seçilim, Cinsel Seçilim, Adaptasyon, Hayatta Kalma ve Üreme Başarısı vb.)
3Temel Kavramlar (Devam)
4Evrimleşmiş Psikolojik MekanizmalarEPG
5Hayatta Kalmanın Kökenleriİİ; B-1
6Büyüyen Beyinİİ; B-2
7İnsan EşleşmesiEP; B-3
8İnsan Eşleşmesi (Devam)EP; B-3
9İnsanda Duygular; KıskançlıkEP; B-3
10SosyallikEPG
11Şiddet ve Saldırganlıkİİ; B-6
12İşbirliği ve Diğerkâmlıkİİ; B-7
13Ahlakİİ; B-8
14Evrimsel Psikolojiye Yönelik EleştirilerEPG
Kaynak
Stewart-Williams, S. (2023). Evreni anlayan maymun: Zihin ve kültür nasıl evrimleşti. İstanbul: Eksik Parça Yayınları. Dawkins, R. (2020). Gen bencildir. İstanbul: Kuzey Yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:32Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:33